Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 672 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
CASUAL Bygga två casuallekar! Idéer?... Förslag på Casual "Mulligans" ...
Behöver hjälp med casual legacy lek att låna ut
Senast läst: 08:26:02, 25/4 -24. Läst 6403 gånger.
HeroBean

Simic
MEDLEM
Arvika
@svm s. 24/10 -15

42 rubriker
314 svar

Behöver hjälp med casual legacy lek att låna ut 10:53:12, 4/10 -17  
Hej! Jag håller på att bygga en tinker/stax lek att låna ut ifall någon skulle vilja spela legacy men inte har någon lek. Jag har tagit med Tinker och Mystical Tutor i leken, vilket skulle få leken att matcha power leveln hos andra legacy lekar samtidigt som den blir billigare(leken är bara tänkt för casual). Skulle ni kunna hjälpa mig med leken? Jag har nästan ingen koll på vad såna här typer av lekar spelar för kort =/ Mest skulle jag behöva hjälp med sideboarden, så att leken skulle kunna möta snabba kombolekar t. ex Belcher eller Storm.
Casual Budget Staxxxxx

Booster Draft / Casual

Av: HeroBean
10:43, 4/10 -17

HeroBean kommenterar:
En casual lek at låna ut för att spela legacy
Kategori: Casual
Format: Booster DraftStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
1428:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]219002[/lek]
Köp leken! Proxa leken!

 
Jag Brainstormar för en ny signatur...

IJK

Golgari
MEDLEM
@svm s. 8/12 -03

15 rubriker
192 svar

1. Några förslag Trinisphere R... 11:14:40, 4/10 -17  
Några förslag
Trinisphere
Relic of Progenitus
Pithing Needle
Cogo
MEDLEM
Luleå
@svm s. 2/3 -09

16 rubriker
362 svar

2. Vilken bra ide HeroBean! Gilla... 11:25:05, 4/10 -17  
Vilken bra ide HeroBean! Gillar tänket att splasha tex Tinker för tänket som du nämnde ovan. Tänka utanför lådan :)


Fast å andra sidan undrar jag lite varför du inte bara proxar istället? Printa så man ser hur kortet ser ut.
HeroBean

Simic
MEDLEM
Arvika
@svm s. 24/10 -15

42 rubriker
314 svar

3. Jovisst kan man proxa, men det... 12:15:24, 4/10 -17  
Cogo skrev 11:25, 4/10 -17 Vilken bra ide HeroBean! Gillar tänket att splasha tex Tinker för tänket som du nämnde ovan. Tänka utanför lådan :)


Fast å andra sidan undrar jag lite varför du inte bara proxar istället? Printa så man ser hur kortet ser ut.

Jovisst kan man proxa, men det är ju roligare att ha en "riktig" lek at spela med tänker jag.
 
Jag Brainstormar för en ny signatur...
HeroBean

Simic
MEDLEM
Arvika
@svm s. 24/10 -15

42 rubriker
314 svar

4. Ja, Pithing Needle ska definit... 12:16:43, 4/10 -17  
IJK skrev 11:14, 4/10 -17 Några förslag
Trinisphere
Relic of Progenitus
Pithing Needle

Ja, Pithing Needle ska definitivt in i brädan, eller kan man rentav spela den maindeck? Trinisphere är lite dyr i priset kanske, men kan ju skaffa några efterhand.
 
Jag Brainstormar för en ny signatur...
LarsLeif
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/2 -12

74 rubriker
1036 svar

5. Bara så att jag förstår premis... 12:21:55, 4/10 -17  
Bara så att jag förstår premissen: Du är ok att låta leken spela brutna och bannde kort som Tinker och Mystical Tutor för att ge den en boost när ni spelar casual? Typ en vintage-lek alltså?

Jag skulle väl rekommendera typ Blightsteel Colossus som tinker-target i sådana fall :p
HeroBean

Simic
MEDLEM
Arvika
@svm s. 24/10 -15

42 rubriker
314 svar

6. Mja, leken ska kunna spela mot... 13:07:14, 4/10 -17  
LarsLeif skrev 12:21, 4/10 -17 Bara så att jag förstår premissen: Du är ok att låta leken spela brutna och bannde kort som Tinker och Mystical Tutor för att ge den en boost när ni spelar casual? Typ en vintage-lek alltså?

Jag skulle väl rekommendera typ Blightsteel Colossus som tinker-target i sådana fall :p

Mja, leken ska kunna spela mot legacy lekar, så orsaken till att jag använder några bannade kort är för att ersätta många dyra legala kort(det är mest för kostnaden alltså). Men powerleveln ska inte vara på vintage-nivå :p
 
Jag Brainstormar för en ny signatur...
LarsLeif
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/2 -12

74 rubriker
1036 svar

7. Jag tror att det blir svårt at... 13:17:07, 4/10 -17  
HeroBean skrev 13:07, 4/10 -17
LarsLeif skrev 12:21, 4/10 -17 Bara så att jag förstår premissen: Du är ok att låta leken spela brutna och bannde kort som Tinker och Mystical Tutor för att ge den en boost när ni spelar casual? Typ en vintage-lek alltså?

Jag skulle väl rekommendera typ Blightsteel Colossus som tinker-target i sådana fall :p

Mja, leken ska kunna spela mot legacy lekar, så orsaken till att jag använder några bannade kort är för att ersätta många dyra legala kort(det är mest för kostnaden alltså). Men powerleveln ska inte vara på vintage-nivå :p

Jag tror att det blir svårt att hitta en bra balans där. Ena halvan av leken kommer vara supercasual medans den andra halvan kommer vara lite broken, såvida du inte håller dig ifrån att spela något bra att hämta med Tinker etc... men som du lägger upp det håller jag med föregående talare i tråden om att det förmodligen bara är mycket bättre att proxa upp massa lekar, det är oftast det bästa sättet att få till ett bra casual-legacy format på rätt nivå.
HeroBean

Simic
MEDLEM
Arvika
@svm s. 24/10 -15

42 rubriker
314 svar

8. Det finns inga bra budget lega... 14:00:49, 4/10 -17  
LarsLeif skrev 13:17, 4/10 -17
HeroBean skrev 13:07, 4/10 -17
LarsLeif skrev 12:21, 4/10 -17 Bara så att jag förstår premissen: Du är ok att låta leken spela brutna och bannde kort som Tinker och Mystical Tutor för att ge den en boost när ni spelar casual? Typ en vintage-lek alltså?

Jag skulle väl rekommendera typ Blightsteel Colossus som tinker-target i sådana fall :p

Mja, leken ska kunna spela mot legacy lekar, så orsaken till att jag använder några bannade kort är för att ersätta många dyra legala kort(det är mest för kostnaden alltså). Men powerleveln ska inte vara på vintage-nivå :p

Jag tror att det blir svårt att hitta en bra balans där. Ena halvan av leken kommer vara supercasual medans den andra halvan kommer vara lite broken, såvida du inte håller dig ifrån att spela något bra att hämta med Tinker etc... men som du lägger upp det håller jag med föregående talare i tråden om att det förmodligen bara är mycket bättre att proxa upp massa lekar, det är oftast det bästa sättet att få till ett bra casual-legacy format på rätt nivå.

Det finns inga bra budget legacy lekar då? Under 1000:- t.ex
 
Jag Brainstormar för en ny signatur...
LarsLeif
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/2 -12

74 rubriker
1036 svar

9. Uhm, nej alltså inga som man s... 14:07:04, 4/10 -17  
Uhm, nej alltså inga som man skulle kunna ranka som tier 1, 2 eller 3 typ... Tyvärr, 1000:- är ändå rätt mycket pengar, men en vanlig legacylek går ju mer på mellan 10 000 - 20 000 :/

Men det är ju det bästa med prox, no limits! :D
HeroBean

Simic
MEDLEM
Arvika
@svm s. 24/10 -15

42 rubriker
314 svar

10. Du har väl rätt, får väl ta oc... 14:16:39, 4/10 -17  
Du har väl rätt, får väl ta och proxa upp några lekar då. :) Men jag ska nog ta och bygga ihop den här(även fast den är... Inte jättebra):
Budget bOoze Reanimator, den billigaste kombon i Legacy!

Legacy / Casual

Av: HeroBean
10:54, 22/3 -17

HeroBean kommenterar:
Hur man spelar den billigaste komboleken i Legacy i 6 enkla steg:

Steg 1. Land, Dark Ritual

Steg 2. Cabal Ritual

Steg 3. Buried Alive (På Necrotic Ooze, Walking Ballista, och Phyrexian Devourer.)

Steg 4. Reanimate på Necrotic Ooze.

Steg 5. Aktivera Phyrexian Devourer's ability som nu är på Necrotic Ooze tills den har minst 20 +1/+1 counters.

Steg 6. Aktivera Walking Ballista's ability som nu finns på Necrotic Ooze, och vinn!

Det går att byta ut kreaturerna i leken som man vill,, och man kan därför skapa oändligt många varianter på leken. Vill man göra den ännu billigare byter man bara ut Walking Ballista mot Triskelion, de gör ju egentligen samma sak~

Sideboarden kan du fylla med diverse creatures som svarar på vissa problem, till exempel Avatar of Woe.
Kategori: Casual
Format: LegacyStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
1928:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]212420[/lek]
Köp leken! Proxa leken!

 
Jag Brainstormar för en ny signatur...
Green

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -10

23 rubriker
210 svar

11. Det går att bygga manaless dre... 15:19:52, 4/10 -17  
Det går att bygga manaless dredge för typ en tusenlapp, utan bräda. Den är ju dock rätt svag utan Force of Will, men kan ju få turn 2 wins om man är ostörd eller genom en counterspell kanske. Om man gör en budget-build så blir brädan rätt trist, men här har du en lista. Utan bräda kostar den typ 1050kr. Sen är ju frågan om den är rolig i casual legacy. :p En fördel är väl att det är skalet till en riktigt lek, så den går ju att bygga på över tid för att göra en optimalare lista.


Budget Dredge

Legacy / Casual

Av: Green
07:11, 18/3 -17

Green kommenterar:
Claim's och länder mot gravhat och tax-effekter (Thalia osv). Chancellor för att köpa en tur mot combo.
Kategori: Casual
Format: LegacyStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
994:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]212264[/lek]
Köp leken! Proxa leken!


Uppdaterad: 15:20:42, 4/10 -17
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

12. Hade inte monosvart reanimator... 16:58:28, 4/10 -17  
Hade inte monosvart reanimator med Griselbrand osv funkat rätt bra som budget lek?
Borde inte vara för dyr.

Ok, en del av korten har spike:at.
Något i stil med detta? spelade inte reanimator Putrid Imp ett tag?

Mono b reanimator test budget

Legacy / Casual

Av: RolloTomasi
17:09, 4/10 -17

RolloTomasi kommenterar:
- inget :( -
Kategori: Casual
Format: LegacyStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
2786:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]219013[/lek]
Köp leken! Proxa leken!
  CREATURES (13)
3Chancellor of the Annex
4Griselbrand
4Putrid Imp
1Sire of Insanity
1Tidespout Tyrant
 ENCHANTMENTS (2)
2Animate Dead
 SORCERIES (15)
4Duress
4Exhume
4Reanimate
3Unmask
  INSTANTS (8)
4Dark Ritual
4Entomb
  ARTIFACTS (4)
4Lotus Petal
 LANDS (18)
18Swamp


Man hade kannske kunnat ta bort 4 swamps för 4 Gitaxian Probes ?

EDIT: Efter att jag har testat den lite så kan den så klart inte gräva lika mycket som UB reanimator, så man bör nog dra ner på några kort för att få in fler Animate Dead.

Uppdaterad: 17:51:16, 4/10 -17
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

13. Utan blått kan man inte spela ... 18:20:48, 4/10 -17  
RolloTomasi skrev 16:58, 4/10 -17 Hade inte monosvart reanimator med Griselbrand osv funkat rätt bra som budget lek?
Borde inte vara för dyr.

Ok, en del av korten har spike:at.
Något i stil med detta? spelade inte reanimator Putrid Imp ett tag?

[lek]219013[/lek]

Man hade kannske kunnat ta bort 4 swamps för 4 Gitaxian Probes ?

EDIT: Efter att jag har testat den lite så kan den så klart inte gräva lika mycket som UB reanimator, så man bör nog dra ner på några kort för att få in fler Animate Dead.

Utan blått kan man inte spela Force of Will på motståndarens gravhat runda 2, blir nog svårt att ha en chans efter brädan...
 
"Not Gruul? Then die!"
HeroBean

Simic
MEDLEM
Arvika
@svm s. 24/10 -15

42 rubriker
314 svar

14. Det ser ganska bra ut, tack fö... 20:55:01, 4/10 -17  
RolloTomasi skrev 16:58, 4/10 -17 Hade inte monosvart reanimator med Griselbrand osv funkat rätt bra som budget lek?
Borde inte vara för dyr.

Ok, en del av korten har spike:at.
Något i stil med detta? spelade inte reanimator Putrid Imp ett tag?

[lek]219013[/lek]

Man hade kannske kunnat ta bort 4 swamps för 4 Gitaxian Probes ?

EDIT: Efter att jag har testat den lite så kan den så klart inte gräva lika mycket som UB reanimator, så man bör nog dra ner på några kort för att få in fler Animate Dead.

Det ser ganska bra ut, tack för förslaget!
 
Jag Brainstormar för en ny signatur...
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

15. Coolt! Men ja, det kan vara et... 21:46:24, 4/10 -17  
Coolt! Men ja, det kan vara ett skal iaf.
Drakmester
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 29/3 -10

33 rubriker
149 svar

16. Annars kan man komma hyffsat b... 10:22:41, 5/10 -17  
Annars kan man komma hyffsat billigt undan med Mono-R burn i Legacy. Är några kritters som drar iväg, men det är inte livsviktiga (tidiga burnlekar spelade ju creature-less så)
 
"I don't do tactics. I don't do guard duty. I do damage. Take it or leave it"
Drakmester
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 29/3 -10

33 rubriker
149 svar

17. Här är en exempel-lista. Sideb... 10:27:43, 5/10 -17  
Här är en exempel-lista. Sideboarden utgår ju lite från Metat lokalt så tog upp några exempelkort. För att öka Power-leveln ytterligare kan man byta ut 2 Grim Lavamancer och 2 Smash to Smithereens i brädan mot 4 Goblin Guide (lite dyrare)

För Sideboard är både Ensnaring Bridge och Blood Moon jäkligt bra, men återigen, beroende på budget

Mono-R burn budget

Legacy / Casual

Av: Drakmester
10:26, 5/10 -17

Drakmester kommenterar:
- inget :( -
Kategori: Casual
Format: LegacyStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
1016:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]219054[/lek]
Köp leken! Proxa leken!

 
"I don't do tactics. I don't do guard duty. I do damage. Take it or leave it"
Uppdaterad: 10:29:53, 5/10 -17
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8357 svar

18. Jag spelade en liknande lista ... 11:54:15, 5/10 -17  
HeroBean skrev 14:16, 4/10 -17 Du har väl rätt, får väl ta och proxa upp några lekar då. :) Men jag ska nog ta och bygga ihop den här(även fast den är... Inte jättebra):
[lek]212420[/lek]

Jag spelade en liknande lista till 6-3 på en gp för massa år sedan. Lotus Petal är bra.
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
Uppdaterad: 12:00:50, 5/10 -17
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

19. Och jag måste påpeka angående ... 20:37:09, 5/10 -17  
HeroBean skrev 10:53, 4/10 -17 Hej! Jag håller på att bygga en tinker/stax lek att låna ut ifall någon skulle vilja spela legacy men inte har någon lek. Jag har tagit med Tinker och Mystical Tutor i leken, vilket skulle få leken att matcha power leveln hos andra legacy lekar samtidigt som den blir billigare(leken är bara tänkt för casual). Skulle ni kunna hjälpa mig med leken? Jag har nästan ingen koll på vad såna här typer av lekar spelar för kort =/ Mest skulle jag behöva hjälp med sideboarden, så att leken skulle kunna möta snabba kombolekar t. ex Belcher eller Storm.
[lek]219002[/lek]

Och jag måste påpeka angående denna listan: Även om du hämtar Colossus med din Mage så har du bara Trading Post och Smokestack som costreducers (och Foundry Inspector + Renown Weaponsmith ) och det räcker inte. Hade du spelat kort som Thran Dynamo så, bara den ute i spel tappar för totallt 7 av colossens CMC.
HeroBean

Simic
MEDLEM
Arvika
@svm s. 24/10 -15

42 rubriker
314 svar

20. Mycket sant. Ta ut 4 swamp?... 20:39:02, 5/10 -17  
214 skrev 11:54, 5/10 -17
HeroBean skrev 14:16, 4/10 -17 Du har väl rätt, får väl ta och proxa upp några lekar då. :) Men jag ska nog ta och bygga ihop den här(även fast den är... Inte jättebra):
[lek]212420[/lek]

Jag spelade en liknande lista till 6-3 på en gp för massa år sedan. Lotus Petal är bra.

Mycket sant. Ta ut 4 swamp?
 
Jag Brainstormar för en ny signatur...

magic1981 presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

4 Red Elemental Blast

Black Knight

4 Disenchant

4 Stone Rain

3 Bad Moon

4 Terror

2 Tranquility

3 Phantasmal Terrain

4 Scathe Zombies

4 Fear

4 Bog Wraith

4 Drain Life

Regrowth

4 Healing Salve

4 Fire Elemental

Clone

2 Nether Shadow

4 Pestilence

3 Spell Blast

Uthden Troll


BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!