Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 633 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
SKAMVRåN Någon som känner morex irl?... Någon som känner Bard? ...
BOade kort på Stasis auktion - Säljare tar "tillbaka" BO.
Senast läst: 08:09:41, 27/4 -24. Läst 14793 gånger.
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8357 svar

41. Fast nu finns ju en biz, och e... 14:50:35, 20/12 -14  
Dante82 skrev 14:37, 20/12 -14 Det hela beror väl mest på hur mycket energi du ids lägga på ärendet. Reglerna kring auktioner på SvM är ju inte så omfattande, man kanske skulle be admin lägga ytterligare en regel till de få som finns att kort som är BO:ade är bindande från båda sidor för att undvika detta. Om jag hade hamnat i din sits hade jag iallafall tittat på att göra det till ett domstolsärende, beroende på hur mycket detta kan kosta dig i slutändan. Om inte annat titta på vad regeln "Bud är bindande" kan betyda rent lagligt.

Jag tittade lite på detta ärende från 2009 och det verkar som om lagstiftningen är lite luddig.

http://lawline.se/answers/9110

Det är ju en regel som sagt på auktionsdelen av forumet att bud är bindande, men det står inte specifikt om det gäller både köpare och säljare. Dock verkar det ju som att en sådan formulering gäller både köpare och säljare. Dock vet jag inte om man någonsin behöver bekräfta att man lovar förhålla sig efter dessa regler, antingen när man lägger upp auktioner eller när man blir medlem för att få tillgång till torget.

Ifall man måste godkänna någonstans att förhålla sig efter dessa regler så skulle iallafall jag (som inte har någon speciell juristkunskap) säga att han sitter fast i ett avtal. Är det så att man aldrig måste bekräfta att man måste förhålla sig efter auktionsreglerna kan han väl bara hävda att han aldrig ansågs sig själv bunden till någonting och det finns inget sätt att fastställa att detta inte skulle vara sant.

Men som sagt, texten "Bud är bindande" kanske inte är tillräckligt utförligt för att det ska hålla lagligen, oavsett vad som hänt i övrigt. Kan ju ha hänt saker med lagboken efter 2009 också.

Fast nu finns ju en biz, och en sådan finns bara om båda parter ingått ett avtal
 
"Att vara vänster är att tillämpa sin privata logik på hela samhället. När det gäller den närmaste kretsen, så delar de flesta med sig."



"214 vet vad han snackar om" - nepO
Dante82
MEDLEM
Umeå
@svm s. 20/2 -06

22 rubriker
160 svar

42. Fast vart står det vad som gäl... 15:08:27, 20/12 -14  
214 skrev 14:50, 20/12 -14
Dante82 skrev 14:37, 20/12 -14 Det hela beror väl mest på hur mycket energi du ids lägga på ärendet. Reglerna kring auktioner på SvM är ju inte så omfattande, man kanske skulle be admin lägga ytterligare en regel till de få som finns att kort som är BO:ade är bindande från båda sidor för att undvika detta. Om jag hade hamnat i din sits hade jag iallafall tittat på att göra det till ett domstolsärende, beroende på hur mycket detta kan kosta dig i slutändan. Om inte annat titta på vad regeln "Bud är bindande" kan betyda rent lagligt.

Jag tittade lite på detta ärende från 2009 och det verkar som om lagstiftningen är lite luddig.

http://lawline.se/answers/9110

Det är ju en regel som sagt på auktionsdelen av forumet att bud är bindande, men det står inte specifikt om det gäller både köpare och säljare. Dock verkar det ju som att en sådan formulering gäller både köpare och säljare. Dock vet jag inte om man någonsin behöver bekräfta att man lovar förhålla sig efter dessa regler, antingen när man lägger upp auktioner eller när man blir medlem för att få tillgång till torget.

Ifall man måste godkänna någonstans att förhålla sig efter dessa regler så skulle iallafall jag (som inte har någon speciell juristkunskap) säga att han sitter fast i ett avtal. Är det så att man aldrig måste bekräfta att man måste förhålla sig efter auktionsreglerna kan han väl bara hävda att han aldrig ansågs sig själv bunden till någonting och det finns inget sätt att fastställa att detta inte skulle vara sant.

Men som sagt, texten "Bud är bindande" kanske inte är tillräckligt utförligt för att det ska hålla lagligen, oavsett vad som hänt i övrigt. Kan ju ha hänt saker med lagboken efter 2009 också.

Fast nu finns ju en biz, och en sådan finns bara om båda parter ingått ett avtal

Fast vart står det vad som gäller efter man accepterat en biz? Jag gissar att minst 99% av hela SvM communtyn står bakom TS i detta fallet att Statis ingått ett avtal men finns det någon uttrycklig regeltext som backar upp detta som gör att det kan hålla enligt svensk lag?
 
"Never argue with an idiot, they will only drag you down to their level and beat you with experience"
Uppdaterad: 15:09:03, 20/12 -14
stasis
MEDLEM
Skepplanda
@svm s. 4/9 -05

0 rubriker
2 svar

43. Jag tänker inte försvara mig d... 15:30:29, 20/12 -14  
Jag tänker inte försvara mig det jag gjorde var fel, bizen skickade jag för om han ville resten av korten. Just då var jag desperat behov av pengar jag blir hellre utslängd från svm och får skit för det än få skatteverket efter mig. Resten av auktionen kommer löpa på som vanligt. Som sagt jag kommer sluta spela så det är min sista kommentar om det /Stasis
Dante82
MEDLEM
Umeå
@svm s. 20/2 -06

22 rubriker
160 svar

44. Lol, om pengarna behövdes för ... 15:41:02, 20/12 -14  
Lol, om pengarna behövdes för att täcka en skuld, varför då sätta ett pris som var "för lågt" på ändamålet. (Retorisk fråga)

Anyway, jag hoppas att det finns något sätt att få detta avtal att hålla enligt lag ifall det är något som TS ids följa upp.
 
"Never argue with an idiot, they will only drag you down to their level and beat you with experience"
Sanojd
MEDLEM
Nödinge
@svm s. 1/2 -12

13 rubriker
319 svar

45. Synd när folk som Stasis inte ... 15:52:49, 20/12 -14  
Synd när folk som Stasis inte har någon som helst karaktär. Tråkigt.

Hoppas allt löser sig för TS.
Nediamara
MEDLEM
Solna
@svm s. 28/6 -11

199 rubriker
2157 svar

46. Jäkla fult gjort tycker jag. K... 16:33:16, 20/12 -14  
Jäkla fult gjort tycker jag. Kanske är bra att kontakta admin för sidan/väktare så de kan stoppa lurendrejarens auktion så att inte fler blir blåsta på korten de har rätt att köpa? Jag tycker ban från torget i några år!

Ang om det går att stämma vet jag inte faktiskt men tror det blir väldigt svårt att vinna. Måste det inte stå klart och tydligt att man ingår ett juridiskt bindande avtal för att det ska gälla?

Hoppas att det löser sig och att du i alla fall kan få tag på nya powerkort som du måste hitta igen om inte annat.

Offtopic: Vad betyder TS? Förstår att det är nått som syftar på den som gjorde tråden, är det helt enkelt Tråd Skaparen?
 
Probably the best card in the world.
prinsallan
HEDERSMEDLEM
Jönköping
@svm s. 16/2 -06

451 rubriker
6628 svar

47. Om negreff och anmälan inte är... 16:51:27, 20/12 -14  
halo00 skrev 13:53, 20/12 -14 Jag vill påminna att bizen skickades , antagligen i ett annat syfte. Jag tror alltså inte att stasis var medveten om att det blev bindade. Han har klargjort att neg-reff/anmälan inte spelar roll. Så jag antar att det inte spelar så stor roll. Jag trodde innan tråden , att BO räckte för att låsa korten.

Om negreff och anmälan inte är nog så lär han bli bannad från torget för så här får det bara inte gå till.
 
Julspecial: Alla bizzar på över 300kr under december får ett FBB booster (italienska Saviours of Kamigawa) medskickat (vi står för ev. extra porto). Alla bizzar över 500 kr får 2. Skriv "Julboostaz" i kommentar om du skapar en bizz på 300+.
StoffeUngh

Dimir
MEDLEM
Skärholmen
@svm s. 3/1 -12

8 rubriker
71 svar

48. Som sagt. Vill du driva detta ... 17:03:06, 20/12 -14  
Som sagt. Vill du driva detta vidare är jag övertygad om att du kommer få rätt i domstol.
Exempelvis skulle du kunna göra ett så kallat täckningsköp, dvs köpa korten på annat håll, och erhålla ersättningen för eventuell mellanskillnad samt övriga förluster.
I och med att Stasis skickar bizzen från auktionen till dig så godkänner han att du köper korten för det i auktionen överenskomna priset och blir bunden därav.
Jag hade drivit detta vidare och jag hoppas lite att du också gör så då personer som Stasis inte borde få komma undan med sådant kriminellt beteende.
Är man rädd för att få problem med myndigheter så är brottslighet fel väg att gå.
Sanojd
MEDLEM
Nödinge
@svm s. 1/2 -12

13 rubriker
319 svar

49. Nediamara Ja, det betyder Tråd... 17:09:39, 20/12 -14  
Nediamara Ja, det betyder Tråd Skaparen :)
StoffeUngh

Dimir
MEDLEM
Skärholmen
@svm s. 3/1 -12

8 rubriker
71 svar

50. Jag tycker att man kanske bord... 17:16:35, 20/12 -14  
Jag tycker att man kanske borde uppdatera reglerna för torget så att de tydligt informerar både köpare och säljare om vad som gäller ur ett rent juridiskt perspektiv.
Det verkar finnas en bred okunskap om hur KöpL (eller KKL i de fall man handlar av prinsallan och andra som fungerar som företag) verkligen fungerar och detta är kanske man borde göra något åt.
Man5on
MEDLEM
@svm s. 13/12 -03

33 rubriker
340 svar

51. Kan ju alltid stänga ner aukti... 17:17:02, 20/12 -14  
Kan ju alltid stänga ner auktionen och inte tillåta Stasis bedriva affärer på SVM längre. Det är ju dock så klart en lösning som drabbar de som har budat.
 
Better the prince of some inferior court,
Than second, or less, in beatific light.
yespair
JUDGE L2
Trollhättan
@svm s. 10/3 -14

117 rubriker
1709 svar

52. nej, det betyder trådskaparen.... 17:20:48, 20/12 -14  
Sanojd skrev 17:09, 20/12 -14 Nediamara Ja, det betyder Tråd Skaparen :)

nej, det betyder trådskaparen.
 
// there are 10 types of people in this world;
// those who understand binary and those who don't
Blinking
MEDLEM
Fagersta
@svm s. 13/5 -06

191 rubriker
2081 svar

53. Synd för de som budat, men ing... 17:29:13, 20/12 -14  
Man5on skrev 17:17, 20/12 -14 Kan ju alltid stänga ner auktionen och inte tillåta Stasis bedriva affärer på SVM längre. Det är ju dock så klart en lösning som drabbar de som har budat.

Synd för de som budat, men inget garanterar ju att dom kommer få köpa alla sina kort, de kanske bara får köpa vissa kort på sina utskickade godkända bizzar eftersom Stasis uppenbarligen inte bryr sig.
 
svm-blinking på Magic Online.

Fick ändra tillbaka min avatar på request av Latsblaster.
vivalatapioca

Boros
MEDLEM
Gislaved
@svm s. 4/2 -06

63 rubriker
765 svar

54. Att köpa kort av en som deklar... 18:02:57, 20/12 -14  
Blinking skrev 17:29, 20/12 -14
Man5on skrev 17:17, 20/12 -14 Kan ju alltid stänga ner auktionen och inte tillåta Stasis bedriva affärer på SVM längre. Det är ju dock så klart en lösning som drabbar de som har budat.

Synd för de som budat, men inget garanterar ju att dom kommer få köpa alla sina kort, de kanske bara får köpa vissa kort på sina utskickade godkända bizzar eftersom Stasis uppenbarligen inte bryr sig.

Att köpa kort av en som deklarerar "Jag ska sluta spela" är alltid riskfyllt.
Discus

Simic
HUVUDVäKTARE
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
KICKBACKER
Norrköping
@svm s. 5/3 -04

781 rubriker
9517 svar

55. MODKan konstatera att den här ... 18:51:05, 20/12 -14  
MODKan konstatera att den här tråden inte fyller en funktion. En häxjakt är meningslös och det är uppenbart att det framgått att det finns många som anser att det är ett förkastligt beteende att inte stå för det man sagt i en auktion. SvM:S regler behöver inte uppdateras för fall som detta, då det klart framgår vad som gäller.

1. Bud är bindande för köparen så fort ett bud är lagt, vilket köparen får veta innan han/hon lägger sitt bud.

2. Bud är bindande för säljaren när bizen är ivägskickad.

I detta fall valde Stasis att skicka iväg bizen trots att han kunde struntat i det och genom att han gjorde det så kommer han att bryta mot reglerna.

Vi diskuterar inte moral och även om man kan anse att det är rimligt att säljaren står för det han lovat (genom att erbjuda buyout), så är det inte emot reglerna. Vi är sedan ingen domstol utan vi försöker göra allt så bra för alla som möjligt och av den anledningen så kommer vi i fallet ovan att kräva att han betalar tillbaka pengarna om han inte fullföljer sitt åtagande att skicka korten. Nu blir det inte aktuellt då säljaren meddelade köparen i samband med utskicket att han inte kommer göra det han lovat och därmed får han en negativ reffning istället.

Med detta låter jag nu stänga den här tråden och hoppas att alla som köper och säljer kort på Torget sköter sig!

 
Stay away from negative people, they have a problem for every solution!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!