Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 641 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Artiklar Krönika | Lekanalys | Strategi | Casual | Lekdoktor | Turnering | Recension | Intervju | SvM | Judge

Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas!
Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej.
Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!

Lägg till ny artikel

1895 Artiklar
ordna efter: Datum - namn - artikeltyp - SKAPARE

 

Casual
Duel Decks' Fun House

Hösten 2007 kom Elves vs Goblins, den första produkten i Duel Decks-serien. Nu i december kom Duel Decks-antologin, en produkt som innehöll de fyra första Duel Decks-produkterna. Duel Decks är ett kul koncept av flera anledningar, men allt som oftast tycker jag att lekarna saknar något. Detta har fått mig att börja modifiera dom befintliga lekarna, och det här är mina tips till dig hur man gör Duel Decks så roligt som möjligt!

av latsblaster
01:14, 3/1 -15
läst 3905 ggr.
Skriv ut artikel
5 kommentarer

Tanken att modifiera Duel Decks verkar från början märklig - lekarna är ju färdiga att spela med från början? Ja, men om de innehåller kort som du inte känner passar tillräckligt bra för att ge en kul och bra upplevelse är det bättre att man börjar mixtra. När små gröna vättar får stryk tio matcher i rad av de jojkande alverna och om man aldrig får chansen att ens casta Overwhelming Intellect innan Sadistic Hypnotist dumpat ens hand två gånger med hjälp av Reassembling Skeleton kan det vara roligare med lite modifieringar av basmaterialet.

Balansera Duel Decks
Utifrån hur konceptet är uppbyggt finns det vissa saker som är starka och mindre starka i Duel Decks. Det påminner om commander och sealed deck när man spelar limited. Alla kan ha sin plats i respektive lek, men lekarna behöver ju ha en liknande balans vilket inte ofta är fallet.

Stingerfling SpiderSadistic HypnotistGolgari Grave-Troll

En allt för säker död för Izzet? Samtliga landar före Niv-Mizzet!

  • Stabila kort

Om vi tar den första produkten med goblins vs elves så kommer att Harmonize oftast vara ett bra kort att dra därför att kortdrag för en lagom manakostnad hinner oftast göra nytta när man spelar med dessa lekar. Det är jättebra att komma ut ur topdeckläge när man spelar en randomlek mot en lek som också är random och inte tillräckligt snabb för att köra över dig tidigt. Alltså är bra "top decks" som gör bra saker på egen hand alltid värdefulla kort i Duel Decks.

  • Skakiga "randomkort"

Goblin Cohort kommer inte att vara ett bra kort i en randomlek mest bestående av one offs där du spelar 24 länder och bara har ett kort som fyller på handen med nya killar.
Force Spike kommer allt som oftast kommer vara ett dött kort även om du imprintar det på din Isochron Scepter om din motståndare har 10 mana varje runda. Kolla alltså vilka kort som är för bra och vilka kort som inte passar i formatet (Force Spike är ett starkt kort som inte är ett lika starkt kort i Duel Decks).

  • Nästintill unfair

Silver Knight kommer att vara ett bra kort när du möter en lek som bara har ett kort som kan stoppa silverriddaren, men inte vidare rolig om du vill ha interaktion. Då är faktiskt dunderkort som Knight of the Reliquary mer fair och kul. Golgari Grave-Troll kommer vara vansinnigt bra då du ofta vill dredga maximalt, kunna ha en stor kille när det passar dig, och nästan alltid har nytta av regeneration.

Dark RitualForce SpikeKnight of the Reliquary

Dessa kort är sällan lika kraftfulla i randomlekar som i constructed. Den sistnämnda är emellertid bäst av de tre.

För att sammanfatta det hela, det här är starkt i Duel Decks:
  • Billig ”Looting” – Att kunna ersätta kort i en randomlek minskar lekens svagheter (discarda ett kort för ett dra ett annat).
  • Scry – Att slippa dra fel kort hjälper till exempel mot manaflod (eller färgtorsk), en stor fara.
  • En stabil manakurva – Den ska se vettig ut, inte vara ojämn (jämför Vensers jämnare kurva mot Koths), flest kort kan vara på 3 eller 4 eller kanske till och med på 5 om det är en större spridning.
  • Stabila kortdrag – Dra två kort för två liv och ett par mana är bra kort som kommer till sin rätt i Duel Decks.


Faithless LootingCryptic AnnelidNight

Looting, scry och kortdrag är bra av liknande orsaker i en lek fylld med "one offs".

  • Guildmages – lätta att casta, ofta användbara abilities för late game.
  • Regeneration – De flesta lekarna har få removals.
  • Landsök – Det här ger en form av deckthinning, och chansen ökar för att dra dina behövliga kort (många Duel Decks är långsamma, så här spelar det större roll).


Korozda GuildmageTwisted AbominationTerramorphic Expanse

Guildmages, regeneration och landsök är ofta användbart i en långsam matchup som påminner mer om Limited än Constructed.

  • Removals – Breda och lite dyrare removals är ofta bättre än snabba och smalare i när det gäller Duel Decks (men båda är bra).
  • Utilityländer – Ajani vill alltid kunna ha sina gröna tokens, även senare i spelet, om han får problem mot Bolas armé.


PutrefyShockVitu-Ghazi, the City-Tree

Triss i ess, men en DD-lek bör inte ha för många av dessa kort.

Och det här är för det mesta svagt i Duel Decks:
  • 1 mana creatures utan power-pump eller andra activated abilities – det påminner om villkoren för sealed, ja.
  • Combat drawbacks – Måste den attackera? Kan inte blocka? Det kan vara riktigt dåligt.
  • Kort utan riktiga synnergier med övriga leken – när ett kort med en viss potential är i fel lek.
  • Överflödiga trix – Sällan något som behövs för att besegra den andre, kan dock vara roliga ibland.


Shadow Alley DenizenStone GiantGhoul

Du spelar för få svarta killar - Du belönas inte för att du offrar killar - det är sällan du som har evasion.

  • Allmänt smala kort – (Un)Lucky Charms och kort som har svårt att göra tillräckligt på egen hand.
  • Overkill – här kan det vara vissa dyrare kort som försöker ha bombiga effekter som man aldrig får till.

DragonSpelltwineTwilight

Sällan det bästa topdecket runda 7 mot riddarna - knappast Jaces bästa redskap mot Vraska - ofta onödig för Jarad.

Allmäna tips
Kort som belönar bra plays är trevliga i Duel Decks. Vad ska man scrya med New Benalia (fantastiskt land i DD), vilken creature ska få +1/+1 counter av Dreg Mangler, vem ska equippas med Behemoth Sledge, vad ska man kasta bort med Faithless Looting, vad ska offras för Skirsdag Cultist? Kort som bara straffar och som man inte aktivt kan dra nytta av kan man kanske gärna skippa. Finns det kanske för mycket "Sacrifice this" i leken för att du ska kunna dra nytta av det, så att du skulle behöva andra enablers, à la Festering Goblin?

Passa dig för kort som kan vara för bra för att spelas i Duel Decks, men testa går alltid.

Azorius Guildmage

Vansinnigt starkt kort i Duel Decks. Spelas på egen risk.

Mina personliga tips på fina kort som du bör behålla i respektive lek

Elves vs Goblins

Elves: Eftersom alverna nästintill helt saknar sac-abilities är Wirewood Herald rätt kul som tutor. Den enda sac-motorn de har är Ambush Commander och det är kortet är också gambling då du får pingbara länder - behåll!
Goblins: Boggart Shenanigans är ett trevligt kort som kan belöna bra plays. Ib Halfheart, Goblin Tactician ger fantastiskt spelvärde.

Jace vs Chandra
Jace: Mind Stone är en trevlig klassiker. Repulse är oftast ett rättvist kort.
Chandra: Keldon Megaliths är fin eftersom topdeckläge nästan är spelets vidrigaste läge, likaså är Rakdos Pit Dragon ett fint plåster på såren.

Divine vs Demonic
Divine: Secluded Steppe gör att du kan slippa manaflod. Icatian Priest låter dig utnyttja din mana.
Demonic: Barter in Blood och Souldrinker är trevliga när de används rätt.

Garruk vs Liliana
Garruk: Treetop Village och Ravenous Baloth är stabila och starka kort, men hyggligt rättvisa.
Liliana: Genju of the Fens och Sign in Blood är båda fina kort.

Phyrexia vs Coalition
Phyrexia: Phyrexian Plaguelord, "The Rock", är ett måste i leken och Hornet Cannon är en rolig kanon bredvid klippan.
Coalition: Harrow tunnar ut okej och Thornscape Battlemage kan försvara hyfsat bra mot Phyrexia.

Elspeth vs Tezzeret
Elspeth: Saltblast är en vit variant på Desert Twister, det fungerar okej. Loyal Sentry är vits egna deathtouch, fuskigt att sno en grönsvart mekanik av vit, men det fungerar okej spelmässigt.
Tezzeret: Clockwork Hydra är skoj, så även Triskelion.

Knights vs Dragons
Knights: Reciprocate och Test of Faith är vettiga, användbara och balanserade kort i leken.
Dragons: Dragonspeaker Shaman och Punishing Fire gör sitt jobb bra.

Ajani vs Nicol Bolas
Ajani: Loxodon Hierarch h och Jade Mage vill jag inte byta bort mot något annat, även om elefantbossen är på gränsen till för stark.
Bolas: Agonizing Demise och Icy Manipulator or känns rätt trevliga i leken.

Venser vs Koth
Venser: Windreaver är en så tuff Morphling även om den ogillar skada utan stack. New Benalia a har en självklar plats bredvid Venser.
Koth: Cosi's Ravager gör det leken ska göra. Seismic Strike passar bra för Koth och fungerar i stort okej.

Izzet vs Golgari
Izzet: Izzet Guildmage försöker trixa och förtjänar en chans. Prophetic Bolt är den mest stabila instanten i leken, och känns faktiskt rätt izzig fast den kommer från invasion-block.
Golgari: Shambling Shell är en väldigt stabil dredgare och kille. Korozda Guildmage är en guildmage, mer behöver inte sägas om den.

Sorin vs Tibalt
Sorin: Urge to Feed är den riktiga vampyrspellen, oftast spännande, Vampire Outcasts är allmänt trevliga och känslan av att få dubbel bloodthirst är nice.
Tibalt: Skirsdag Cultist och Corpse Connoisseur är ofta roliga att spela med, även tillsammans.

Listan här ovan är bara exempel på roliga kort som jag själv inte skulle ta ut ur lekarna, vilket inte betyder att de är starkare än andra kort, bara att de passar i lekarna och att det finns andra kort som man kan titta på. Jag har medvetet undvikit att exemplifiera vilka kort som jag har testat, det är upp till var och en vilka kort man vill undersöka. Dock är det en utmärkt idé att stoppa in kort i Duel Decks som man gillar men ändå inte spelar någonannanstans. Själv tycker jag att korten ska passa flavourmässigt om möjligt, men ibland är det svårt att få till. Det viktigaste är att varje lek blir rolig att spela och där tycker jag att flera av lekarna kan förbättras. Jag kommer inte nämna några exempel, för alla lekarna har definitivt potential att bli roliga om de inte redan är det.

 

Artikel-feedback


Hade du varit inloggad hade du kunnat kommentera nyheten här.

latsblaster

HEDERSMEDLEM
raktor skrev 10:29, 10/1 -15 Goblins har faktiskt vunnit ett flertal gånger tack vare removal och snabba starter med en combination av att få ut vår insekt som mosar sönder det mesta :P För mig är balans det viktigaste eftersom jag vill att matcherna ska vara roliga och jämna. Och nu när du säger det så brukar venser vinna men faktiskt så har jag tagit hem åtminstone 35-40% av matcher som koth :P

Problemet med goblins är att random-momentet är nästintill oändligt, så klittan är ju kung ibland, och ja, sällan riktigt dålig, för när den är det går allt ändå dåligt för då betyder det att motståndaren har one ute och den är en 20/20 trample bland massa alv-tjafs etc.

Problemet med Koth är att den nästan alltid bara vinner på en topdeckad mountain-damage spell som ger 6+ i damage, och det är tråkigt när det sällan sker på annat sätt. Lekens creatures gör ofta bara en väldigt liten del av jobbet och det är inte lika kul.

12:47:02, 10/1 -15
raktor

MEDLEM
Ulricehamn
Goblins har faktiskt vunnit ett flertal gånger tack vare removal och snabba starter med en combination av att få ut vår insekt som mosar sönder det mesta :P För mig är balans det viktigaste eftersom jag vill att matcherna ska vara roliga och jämna. Och nu när du säger det så brukar venser vinna men faktiskt så har jag tagit hem åtminstone 35-40% av matcher som koth :P

10:29:08, 10/1 -15
latsblaster

HEDERSMEDLEM
raktor: Har goblins lyckats besegra alverna när ni spelat utan gamla skada på stack? :) Det finns inga specifika kort som behöver bytas ut, det är upp till var och en. För min del handlar det också om att lekarna är olika roliga att spela, inte ens den rödaste spelare väljer väl Koth framför Venser i min värld?

Sen är det så att man kan dra katastrofala top decks i duel decks och få bedrövliga starthänder (trots tre land).

08:38:52, 10/1 -15
raktor

MEDLEM
Ulricehamn
Skulle du istället för kort som kan behållas göra en liten lista på kort som skulle behövas bytas ut? (utöver den du har) jag har alla duel decks som släppts och med undantag för knights vs dragons och speed vs cunning så har jag inte hunnit märka några direkt ojämna matcher (inte hunnit spela massor av goblin vs elves än)
Annars var det en härlig artikel jag älskar duel decks mer än något annat eftersom mina vänner inte kan/vill köpa egna kort samt dom flesta är välbalanserade och roliga.

00:50:31, 10/1 -15
Blotmossen

MEDLEM
Jag unnade mig Duel Decks Anthology som nördig julklapp och tänkte hålla lekarna ofifflade. Det är en fantastiskt rolig produkt att bara kunna slänga fram å dra av ett spel eller tre, dessutom planerar jag hålla en liten intern turnering där lekarna slumpmässigt lottas ut till spelarna.
Men efter att min sambo spöat mig för 8e gången med Alverna börjar viljan att smyga ner lite kort ut samlingen locka mer och mer. Dessutom vore det trevligt om de klarar en Planechase eller 2-Headed Giant lite bättre.
Så tack för en mycket hjälpsam artikel den kommer vara härlig att referera till när jag tar steget till att modifiera lekarna.

20:12:51, 9/1 -15
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!