Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 668 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Kortpärmen Sök | Magic Quiz | Slumpvis kort | Butiken | Illustratörer | Identifiera kort  
Wrath of God Force of Will

Alla utgåvor:

Denizen of the Deep
Dominaria Remastered - Borderless, Rare

manakostnad: MV: 8
Korttyp: Creature — Serpent
Nuvarande oracletext:
When Denizen of the Deep enters the battlefield, return each other creature you control to its owner's hand.
P/T: 11/11
Flavourtext:
"Don't be silly, Grandfather. If the tides were caused by some monster drinking the ocean, wouldn't more ships go missing?" —Leda, Vodalian youth
Illustration: Mark Tedin

Legalitet:

Standard: Ej legal
Pioneer: Ej legal
Modern: Legal
Legacy: Legal
Vintage: Legal
EDH / Commander: Legal
Pauper: Ej legal
Explorer: Ej legal
Historic: Ej legal
Brawl: Ej legal
Premodern: Ej legal
93/94: Ej legal

Denizen of the Deep är inte legal i något block.


Regelfrågor om Denizen of the Deep
Lekar med Denizen of the Deep

VÄRDE PÅ TORGET Logga in för att se värdet
 

Outlaws of Thunder Junction

Vill du slippa reklamen? Bli Guldmedlem!
 
tillbaka till Anslagstavlan

Anslagstavlan: Favorit bild

Rille3 skrev 11:13, 14/1 -23
Vilken bild alltså!
Kan inte sluta titta på denna bild, tycker den är helt otroligt snygg, till och med snyggare när man håller i kortet i verkligheten.
Tanken var att de var de första kortet jag skulle köpa mig i Dominaria Remastered. Men lyckades öppna den bland mina 8 boosters jag köpte, inte för att kortet har något värde alls, men fasiken vad jag gillar kortet.

Polar Kraken och denna, det är grejer det hehe :) Åker rakt in i favorit korts pärmen.

Till en annan sak, är de någon mer som öppnat dominaria remastered? Nöjd? Besviken? Är priset för högt?
Även är det någon mer än jag som tycker korten luktar kemikaliefabrik nästan? hehe.
Plague_Spitter svarade 12:06, 14/1 -23
Mark Tedin's illustrationer brukar vara riktigt intressanta med all detaljrikedom, brukar gilla det mesta han gjort i spelet.

Har inte öppnat några boosters själv, vill helst ha korten i den äldre ramen och då blir det rätt dyrt att försöka få tag på dem genom att öppna boosters. Har sett några öppningar på youtube och det verkar som man får rätt rikligt med tutor's iaf :)
CH svarade 13:00, 14/1 -23
Håller med om illustrationen, definitivt den snyggaste. 10th kan man tita länge och undra vad som är vad i bilden, plattfisk och mossmonster typ. Originalet med Sailor Moon-diamanten har jaga gillat.

Har inte öppnat något från Dominaria Remastered än, vi ska drafta nästa vecka så vi får se då. Men hittills ser det ut som det bästa Remastered-settet.
Rille3 svarade 15:54, 14/1 -23
Plague_Splitter: Håller med dig, Mark tedin är fantastisk. Men just denna bild är verkligen mer än magisk tycker jag i alla fall :)

Jo jag är samma, vill också bara ha äldre ram (nästan). Vet inte hur mycket bra kort som öppnas i sig, jag öppna bara skit. Men jag köpte bara 8 paket, mer kände jag inte för att ge. Tycker priset är för högt faktiskt. MEN det var rätt roligt att öppna måste jag säga.


CH: Håller med, orginal bilden är riktigt fin den med. 10th är ingen favorit för min del heller. Men den här är fantastisk vacker.

Ah vad skoj, hoppas ni öppnar lite bra kort och får en trevlig draft då. Återkom vad du tycker om lukten på korten, jag tycker dom luktar rätt illa, vilket är ovanligt att säga om kort. Jätte kul set att öppna får jag säga, som jag skrev lite ovan till Plague, tycker jag nog priset är för högt till förhållande mot värdet på stor del av korten, Men jag öppna inte så många boosters och sedan måste jag säga att de var väldigt nostalgiskt och kul att öppna.
Rille3 svarade 15:58, 14/1 -23
En annan sak som var rätt roligt tyckte jag var att de nedgraderat rätt många äldre rare kort till common och uncommon, vilket ändå gör att common och uncommon slotten kändes rätt stark, även om det inte finns något direkt värde i korten i sig.
Rille3 svarade 16:01, 14/1 -23
Måste säga en sak till, fanns ju ett gäng ganska "dåliga" mystical måste jag säga när jag titta igenom dem. Kändes som ett antal borde vara rare kort på sin höjd.
skumme svarade 10:49, 15/1 -23
Även om jag älskar Mark Tedins gamla målningar (Juzam Djinn är fantastisk och Abomination är en personlig favorit med tanke på dess Da Vinci-historia) så har Tedin blivit en aning plottrig med tiden. Enligt in smak har hans målningar blivit alltför detaljerade för att passa magics lilla format. Denna stil växte förmodligen fram med tiden, redan Weatherlights Abyssal Gatekeeper är mer detaljerad än Thoughleech, Stench of Evil eller Mind Ravel och fortsatte med hans målningar till Urza Saga, t.ex. Reprocess eller Keldon Champion. Kanske är det för att han haft mer tid på sig eller känt att konkurrensen från andra konstnärer krävt högre "kvalité". Hursomhelst tycker man gått miste om en del av magin i det hela, den där vagheten som skapar fantasi hos betraktaren.

Man kan jämföra Denizen of the Deep med Leviathan eller Polar Kraken så ser man att skeppen är betydligt mer detaljerade än isbjörnarna eller det lilla havshuset, inga frågor behöver nödvändigtvis ställas om vad det rör sig om eller vilket storleksförhållande som råder.
Rille3 svarade 20:26, 15/1 -23
Skumme: Kan hålla med dig i det du skriver. Mark Tedin är inte min favorit artist, däremot har han många klassiska målningar jag tycker, troligen är det även lite pga nostalgin från när man var liten med som spelar in där. Med de sagt tror jag ändå det ligger en hel del i det du säger att det blivit mer detaljerat och kanske inte passar helt i små format alltid. Även tror jag man får ta in faktorn nostalgi också som jag var inne på lite, där man uppskattar många av de första magic artisterna för de var dem man växte upp med. Antar att det är lika för varje generation, oavsett om man var med från start eller senare, så kommer man nog uppskatta framförallt de första korten man ser.
Själv är jag väldigt mycket för Margaret Organ-Kean, kanske inte kommer som en hemlighet av min profil bild heller. Säkert har det också lite med nostalgi att göra + att hon är extremt trevlig de gånger jag pratat med henne.

Du har helt rätt i det du skriver, även 3 riktiga favo kort för mig. Tedin är duktig på att få fram känslan. Som grabben älska man även dessa stora monster, oavsett deras nackdelar hehe ;)
Däremot bilden med Denzien of the Deep i Dominaria Remastered - Borderless är så otroligt vacker i verkligheten. Mycket finare än bilden ovan i kortpärmen.
skumme svarade 13:44, 17/1 -23
Jag får lov att skaffa mig en borderless Denizen of the Deep när läget uppkommer så att man kan skåda den som det var tänkt.

Margaret Organ-Kean har en tämligen säregen stil med ett ganska kraftfullt kännetecken. Hon var nog inte min favorit när jag var liten, kvaliteten i hennes måleri höll inte måttet, men hennes geometriska färgklickar noterades ändå hos en, speciellt ett kort såsom Spectral Shield vars kontrast till korters guldiga ram gjorde att det stack ut. Med tiden har hennes stil vuxit för mig, den där abstraktionen håller sig på en tillräckligt lagom nivå, och oftast i bakgrunden, vilket präglar kortet med en aura av igenkännedom (ungefär som Melissa Bensons stämpelsignatur eller Quinton Hoovers linjerade stil) och jag tycker hennes bilder bidrar till den nostalgiska känslan för de gamla goa korten.

Denna varierande blandning, både i stil och kvalité kännetecknar magics tidiga historia. Därefter har man försökt att skapa en allt mer enhetlig atmosfär med större kvalitetsfokus i fråga om hur pass olik en artist får vara de övriga. För fem-tio år sedan var det endast ett fåtal artister vars stil man kunde känna igen ögonblickligen och dessa hade hängt med länge i gemet: Nils Hamm, Terese Nielsen, Wayne Reynolds. Numera känns det som om WotC håller på att svänga tillbaka något på den biten. Seb MacKinnons konst har blivit rejält omtyckt att många magicsamlare. Likaså favoriseras kontrastrika konstnärer som Dominik Mayer och Wylie Beckert. Och sedan har företaget även tagit tillbaka gamla klassiker som Richard Kane Ferguson och Donato Giancola.

Detta har väl iofs även att göra med att WotC numera producerar fler kort än någonsin varvid variationen ändock inte har ändrats och att de som önskar få lite annorluna konst får näja sig med specialversioner från Secret Lairs. Om något så säger kontroverserna kring Carly Mazur konst för drygt ett år sedan att den generella publiken inte tycks vara mogen för en mer blandad stil (där kvaliteten kan få lov att variera) i grundprodukterna.
Rille3 svarade 15:31, 20/1 -23
Skumme: Gör det, dom är så billiga så. Jag har köpt mig 3st till senaste dagarna. Gav 5spän styck för dem och de är dem värda i alla fall.

Det är hon verkligen och kan förstå att hon precis som en del andra artister är någon man antingen gillar eller så gillar man dem inte. Tror de kan vara så med exempelvis Drew Tucker och Richard Kane Ferguson också. De är väldigt lätta att känna igen i sin still med och passar inte alla. Drew Tucker ogilla jag skarpt som grabb, men idag så uppskattar jag hans bilder mycket mer, troligen en del nostalgi är nog inblandat i det med.
Precis dem är lätta att känna igen också, och har riktigt härliga bilder. Skulle nog nästan säga att jag gillar de flesta från start punkten i magic. Douglas Shuler är en annan som jag har haft lite som favorit och hans kort är också (oftast) lätta att känna igen att just han skapat, framförallt när man ser kroppar och ansikten.

Du har helt rätt i det du säger. Jag tycker personligen det är en tråkig utveckling, även om jag kan förstå också varför. Även är jag inte så exalterad över typ data målningar eller liknande som de blir mycket idag, tycker dom känns rätt trista. Lite som att se en animerad disney film jämfört med en tecknad. Men man börjar väll bli gammal kanske!?
Ja tyvärr har de varit få som du säger har varit lätta att direkt se vem de är, trist med Terese Nielsen att vi inte får se hennes kort mer inom magic....
Jo men det kan nog vara sant, får hoppas det kan börja återgå till sådant. Finns ju så klart guldkorn bland nyare artister med, men det är alltid trevligt när man tar tillbaka äldre artister.

Jo tyvärr måste jag säga att det har nog och göra med det. Wizards måste nog tagga ner lite med allt man släpper, det är för mycket nu. Såg i veckan att de hamnat lite nya kort i the list, hade de inte varit i rampljuset i kort pärmens högerspalt så hade jag nog aldrig märkt ens att korten släppts.
Secret Lair kan dem dock lägga ner haha.

till en annan sak. Brukar sällan bli intresserad av andra tcg spel. Men har du tittat något på Sorcery? Tycker det känns lite intressant, i alla fall om man ser till bilderna och de artister som varit med och målat dem, oerhört många av de äldre magic artisterna är med. Hoppas de kommer snart, så man kan få köpa lite boosters av dem. Även Margaret Organ-kean har varit med och målat :)
skumme svarade 15:34, 23/1 -23
Jag har inte spanat in Sorcery. Det ser snyggt ut men har varken tid eller spelkamrater för att sätta mig in i det. Magic, på gott och och, tillfredställer mig tämligen bra vad det gäller fantasi i kortformat.

Vad det gäller digitalt måleri kontra den gamla analoga tekniken handlar det för mig främst om att de nyare konstnärerna bör anpassa sig till formatet i fråga, d.v.s. i bästa mån skapa ett konstverk som är ämnat att beskådas i en 4*6cm ram från olika håll. Detta kräver god förståelse av komposition och kontrast men kanske framförallt för spelarnas position - 1 till 3 meter från det uppochnervända kortet de försöker urskilja. Jag kommer ihåg att Mist Intruder och Ruination Guide förväxlades en hel del när det begav sig att spela Battle for Zendikar-limited. Ixalans olika merfolks led även av detta problem.

En grundkonstnärerna till magic, Christopher Rush, var en mästare på att skapa god kontrast mellan objektet, dess bakgrund och dess kortram: Basal Thrull, Blood of the Martyr, Craw Giant, Ihsan's Shade, Metamorphosis, Radjan Spirit, Rathi Dragon, Soldevi Adnate, The Wretched, Wellwhisher m.fl. För mig är denna "kaotiska" mismatch i färg mellan framförallt bakgrunden och magicramen något som gör bilden extra minnesvärd. Alla vet ju hur Force of Will ser ut och det är ju för att kortet sticker ut jämfört med andra blåa kort men den bilden hade kanske inte varit lika minnesvärd i en röd ram. Victor Adame Minguez är en nutida konstnär som lyckas väl med att följa detta koncept, åtminstone i vissa fall såsom Archon of Falling Stars, Blacklance Paragon, Cleaving Reaper.

I alla fall har denna teknik eller tankesätt numera nonchalerats eller fallit åt sidan till förmån för en mer detaljerad teknik som gör sig bättre på posters och i andra reklamsammanhang. Objektet skildras ofta i samklang med sin bakgrund vilket gör att ingetdera sticker ut och kräver därför en mer observant åskådare. Shoal Kraken, Dauntless Unity, Skyclave Shadowcat, Shadow Stinger, Craven Hulk, Fight Rigging, Aven Heartstabber, Celestial Regulator är ett flertal exempel på kort där det är svårt att urskilja vad som är vad. Förmodligen ligger felet en stor del hos den grafiska formgivaren (art directorn) som inte tycks vara kompetent nog att begripa detta faktum och istället är mer fokuserad på att skapa en stämningsfylld "aura" kring setet. Dessutom påverkar antagligen MTG Arena en hel del - Mnemonic Betrayal ser förskräckligt digital ut men var asgrym att lira i spelet.
Rille3 svarade 18:31, 29/1 -23
Blev lite sent svar nu, ursäkta! Kom lite saker i mellan i veckan.

Ja det är rätt lika för mig, däremot tyckte jag om bilderna, så funderar på att köpa lite kort i alla fall, läs lite om reglerna osv så får man se sen. Magic kommer ändå alltid vara nr1.

Det tycker jag du har rätt i att de kanske behöver anpassa sig för formatet bättre. Oja de är oerhört lika och det finns nog flera sådana exempel kan jag tänka mig, har själv hänt mig utan att komma på vilket kort det var att jag blandad ihop dem pga likheten. Så ja du har helt rätt i det du skriver. Kan även tycka special ramar ibland kan ställa till det med, har märkt de vid några tillfällen på magic online att jag av misstag i någon cube draft blandat ihop något kort.
Skulle dock vilja se mer handmålat än digitalt, men det kanske är en smak sak det med :)

Ja verkligen, Rush var väldigt duktig på det. Rätt simpla, men vackra och intressanta bilder på samma gång.
Nej det har du väldigt rätt i, hade fow varit röd så hade de ju varit som vilket rött kort som helst troligen. Aldrig riktigt tänkt på det, men du har ju helt rätt.
Visste inte riktigt vem han var, men känner ju igen korten som du gav som exempel, Blacklance Paragon är väldigt minnesvärd och fruktansvärt vackert kort.
Själv tycker jag gröna kort som har väldigt grön/gula färger är minnesvärda. Tex Nettletooth Djinn, Jungle Lion, Karoo Meerkat, City of Solitude, Giant Caterpillar (från visions), Summer Bloom (från visions), Lichenthrope, Whip Vine v. 1, Taste of Paradise v. 1 osv, finns mängder av exempel bland de äldre seten. Trycker de var vanligare förr att de var så än vad jag ser det i dagens kort, vet inte hur dessa kort hade sätt ut om de varit i andra färger, men med grön ram så blir de som ögon godis för mig i alla fall.
Tycker även att de var något enklare att urskilja artisterna när de var mer hand målat än digitalt.

Sedan återigen, kort behöver ju inte ha så mycket saker för att kännas tilltalande och intressanta, lite som du själv varit inne på. Ta ett kort som tex Stunted Growth. Simpelt kort men ändå väldigt elegant och lätt att känna igen.
så sant så sant! Det är väll så att magic består av så mycket reklam idag, så fokus finns nog även där som sagt.
Helt sant, satt faktiskt under gårdagen och sorterade kort från just Zendikar rising och fastnade vid exempelvis Craven Hulk, jag kan fortfarande inte se jätten, ser bara geten som troligen står på jätten. Men ja dina exempel är verkligen röriga, håller helt med.

Allt var så klart inte bättre förr, och man är ju en gammal räv nu, så det är klart man säkert blickar extra mycket bakåt pga av det med. Men jag tycker du träffar rätt på många punkter och det är lite så jag känner med. Tycker även att kort var enklare att urskilja artister förr än vad det är idag. Tycker som du att många kort är allt för detaljerade. Men jag tror också att det kan ha och göra med vad det är för bilder man ska måla. Tittar man tillbaka i tiden så var det mycket riddare och drakar osv, jämfört med idag kan de vara i stort set vad som helst. (Jag föredrar riddare och drakar osv). Men de korten kanske inte alltid heller behövde vara lika avancerade. Bara se på kort från Resvised. De flesta korten har enkla bakgrunder och sedan någon varelse i fokus. Man slåss av direkt hur enkelt det är att urskilja varje kort från varandra, men det är väll som du varit inne på att det inte var lika detaljerat osv som det blivit idag.
skumme svarade 15:11, 1/2 -23
Ja det skadar aldrig att prova på lite nytt, och det är mycket enklare att avgöra känslan för något när man har det direkt framför sig.

Gult och grönt är inte en kombination jag tänkt på särskilt mycket men både Nettletooth Djinn och City of Solitude osar av klassisk magic-konst. Jag ville minnas att Lorwyn och Amonkhet var två block som hade ett flertal kort med dessa toner, såsom Lys Alana Huntmaster och Greater Sandwurm, men färgerna får inte samma chans att sticka ut då kontrasten mellan bilden och ramen inte blir lika stor som med de gamla korten. Man får väl vänta tills de dyker upp i retroram...

Håller med om det du säger om Stunted Growth. Det målningen påminner starkt om Aven Trooper vilket är ett av de korten som troligtvis har den mest distinkta skillnaden mellan bakgrund och huvudsubjekt. Angående Craven Hulk så ska denne gömma sig bakom berget, smygtitta upp med tre fingrar långt ner till vänster, gula ögon på huvudet på vänster sida om geten och tre fingrar på höger sida. Inte enkelt att se.

Helt klart en bra poäng som du tar upp att magic har blivit mer komplicerat vad det gäller beskrivningen av själva objektet som ska målas. Det är ju en markant skillnad att få arbetet att måla en "Shivan Dragon" och en "Shivan Dragon med sju vingar, två huvuden, som sprutar eld på en medeltida stad där det två torn gjorda av tegel, alla bybor är i panik och en bybo ska se ut som tomten, och stämningen ska vara midnatt, och allt ska målas med glitter och ha tonen av smaragdgrönt!"

Det är lite det som jag undrar när jag ser dagens konstverk. Hur många skepp var Tedin tvungen att ta med för att hans skiss skulle bli godkänd, vilken färg på ögat skulle kräket ha och var verket tvunget att vara anpassat till bordeless-formatet eller klippte de ner ett större verk?
latsblaster svarade 22:17, 2/2 -23
Era goda Musse! :)

Tack för att fega jätten förklarades, hittade aldrig den men gillade kort-designen!
latsblaster svarade 22:18, 2/2 -23
Mysare blev tydligen Musse!?
Rille3 svarade 07:23, 5/2 -23
Så är det! Är sällan så intresserad av andra spel, det ända jag tyckte varit riktigt skoj utöver mtg har varit lord of the rings tcg från Decipher. Så hoppas detta även blir ok.

Okey, ja jag tycker det är en rätt behaglig kombination för ögonen, framförallt på just gröna kort. Haha ja visst är dem, de var nog de bästa exemplen av de jag nämnde, finns ju så klart flera.
Lys Alana Huntmaster var faktiskt riktigt snygg och en bild jag uppskatta. Sedan kanske inte de var någon slump att bilden var bra med tanke på att de var Pete Venters.
Du har helt rätt, det är stor skillnad på att se ett kort på äldre ram och ny ram.
Jag tycker oftast kort är snyggare med äldre ram, säkert för man är uppväxt med de. Men det finns en del kort har jag märkt sedan man börja printa nya kort med äldre ram som faktiskt inte riktigt passar i äldre ram.
Finns en del kort ändå som kommit senaste åren som faktiskt varit rätt snygga som tex: Dragonsguard Elite, Old Gnawbone, Leyline Invocation.
Däremot kanske inte i samma utsträckning som jag tyckte de var förr, men de är nog ramen med som gör de som du säger.
Kan ju säkert också vara så att färg på ramen som har samma färg på bild blir rätt snyggt, typ som: Inga Rune-Eyes (Kaldheim Collector Boosters) eller Shadow Prophecy. Tror tex detta kort hade varit sjukt snygg i gammal grön ram: Haywire Mite.

Ja jag håller med, tycker det är synd att de inte kommer flera sådan kort. Kom ju ett nu för etag sedan som har lite den typen av still Cloak of the Bat.
Jo men de är sant, har ju även lite likheter även med äldre kort som Dan Frazier målar, många av hans kort har ju lite den stillen, även om de kanske inte var lika grovt som detta exempel. Men ta kort som tex Healing Salve, Berserk, Disrupting Scepter osv. Sunglasses of Urza, Cockatrice osv. Alla moxar, signets och talismaner han målat.

Ah haha okey dåförstår jag :)

Precis hahaha du satte huvudet på spiken med de exempelet haha, de känns som de vill att de ska vara extremt detaljrikt idag. Något jag personligen inte tycker är vackrare, men kanske allmänheten tycker det?

Precis, det kan man faktiskt fråga sig. Kraven har nog blivit väldigt höga på hur allt ska målas in i minsta detalj känns de som. Det med, jag tror faktiskt många kort idag klipps ner generellt. (Men är inte säker).
skumme svarade 21:55, 9/2 -23
Min uppfattning är att det generellt sett är accepterat att de äldre korten är mer estetiskt tilltalande än de nyare eftersom de äldres ramar faktiskt utför sitt "arbete" i den meningen att de ramar in målningen samt textrutan och drar åskådarens blick dit. Å andra sidan sägs det att de nyare korten är tydligare och "bättre" rent spelmekaniskt, då de ska vara enklare att läsa för nybörjare och personer som har svårigheter att associera illustrationen på kortet med dess förmåga.

Jag drogs till magics "magi" just för att det kändes magisk på något sätt. Jag kunde inte engelska och förstod knappast vad korten var eller gjorde utan de var de fräcka målningarna samt färgerna som var häftiga. Sen var det mängden varianter och spelets kombinationsmöjligheter som fick en att stanna. Vilken roll estetiken egentligen spelade är dock svår att säga. Som du säger kan man inte riktigt veta det då man inte erfarit känslan av att hoppa in i spelet i dagens läge.

Det jag framförallt gillar med de gamla korten är deras effektiva enkelhet med grundramen som ramar vilka riktar användaren mot två olika men lika funktionella rektangulära områden; dels själva bildmotivet och dels själva regelrutan. Lite som ditt exempel med Inga Rune-Eyes, en enhetlighet som fokuserar ens blick dit den ska. Detsamma gäller till en viss del även för Shadow Prophecy då den asymetriska P/T-rutan är borttagen. Nästan alla nya ramar saknar den gamla ramens enkelhet. Speciellt den vanliga moderna ramen består av flertalet ramar som vid första anblick tycks ligga lite huller om buller, och på sätt och vis endast upplevs "halvfärdig" i och med att "namnramen" och "korttypsramen" är likadana med helt olika rent estetisk den ram som sitter vid sidan av bilden.

Jag tog tillfället att prova din hypotes och mycket riktigt ser Haywire Mite bättre ut i den gamla ramen:

https://i.postimg.cc/YqYBtCyj/green-ram.jpg

Cloak of the Bat var ett riktigt bra exempel, lite serietidningsaktig Batman-känsla på den bilden. Likaså att du nämner Dan Frazier vars abstrakta psykodeliska hippie-bakgrunder klart etsade sig fast hos en. Speciellt de bilder som du nämner.

Angående de nya ramarna ska jag säga att även om jag gillar att WotC experimenterar med nya designer av både kortramar, artistiska specialmålningar och förvrängda typsnitt så är det komiskt att de spottar ut så pass många olika, i en sådan pass stor mängd, eftersom detta går emot de principer som de vidhöll vid skapandet av "modern-ramen". Det har gått så långt att till och med erfarna magicspelare har svårt att separera de olika ramarna och komma ihåg vilka ramfärger som är vilka, samt kunna dechiffrera texten, exempelvis har många klagat på att de kolsvarta innistrad-basic länderna som kom förrförra året lätt förväxlas och sedan har vi Amonkhet-invocationskorten vars hieroglypher inte är enkla att utläsa.

För mig var det stora misslyckandet att Wotc inte tänkte på att ge ut ett retro-kort per paket redan vid införandet av den moderna ramen år 2003. Det hade gett samlarna en möjlighet att skapa en helt "enhetlig" magic-kollektion (bortsett från seten före mirage). Istället kom denna idé 20! år senare.
Rille3 svarade 08:53, 15/2 -23
Jo men det har du nog rätt i, det jag ändå slåss av många gånger är att folk ändå väljer att köpa kort med ny ram för högre pris eller liknande pris som de skulle få för samma kort fast med äldre ram (när jag ser hur folk bjuder på auktioner), det får mig ändå att fundera ibland om alla verkligen har den uppfattningen? Men jag tycker du har helt rätt i det du säger och så känner jag själv med.

Precis lika för mig med alla små häftiga varelser och magiska saker, men också de mer medeltida temat som fanns tidigare med riddarna som, White Knight, Black knight, Ihsan's Shade, Crusade, Castle, Knight of Stromgald, Order of the Ebon Hand v. 2, Order of the White Shield osv osv. Haha ja de var lika för mig, hade som tur var en vän som faktiskt läste engelska rätt ok som grabb och de var han som lärde mig spela, och så hade vi hans storasyster som också kunde hjälpa till om de var allt för svår engelska. Tycker också att just de här med vänner var något som drog mig till spelet med, fick snabbt rätt många vänner och hade alltid rätt många jag kunde umgås med. Även åkte jag efter skolan (varje dag) till uppsala (6mil bort) bara för att spela magic ett par timmar. De gick så långt att morsan och farsan köpte mig årskort för att jag skulle kunna åka buss varje dag till Uppsala och spela magic med mina vänner. så jag spenderade typ 2 och halv timme varje dag på buss bara för att spela magic.
Håller med dig att kunna variera sig och bara sitta och bygga lekar och testa olika förmågor på korten och hur de fungerade ihop med andra gjorde allt väldigt spännande och tilltalande.

Du har helt rätt, enkelheten med de äldre ramarnas kort jämfört med dagens är rätt stor. Tycker generellt när jag tittar på andra kort spel att de lider av samma sak, jag ledsnar oftast rätt fort när jag tittar på nästan samtliga andra kort spel, det ända som fått mig intresserad ut över magic är Lord of the Rings TCG från Decipher 2001. Där fanns en enkelhet med och påminner en del om magics äldre ram i kombination med kanske Kaldheims Collectors ram.

Haha vad roligt att du provade, och oja den ser grymt bra ut med äldre grön ram. :) Fyra såna skulle man ju inte säga nej till. Det är väll lite lika med fel tryckta Hurricane från summer magic, den passar bra mycket bättre i blå ram.

Så är det verkligen. Jag gillade kaldheims collectors ram och gillade även Throne of Eldraine collectors ram. Men annars har de för min del bara blivit för mycket och för långt ifrån magic ibland. Jag blandar ofta ihop kort om jag inte tittar noga när jag tex cub draftar på magic online när de finns många collectors ramar. Jag tycker exempelvis Strixhaven mystical archive är riktigt fina, problemet med dem är att man ser direkt på sidan om de är ett kort därifrån. Har märkt att lägger man ihop dem i en lek, säg 1-2 sådana, så ser jag direkt var i leken dem ligger, därför har jag helt slutat spela med dem.
Ja det är bra exempel, innistrad länderna var ett misstag känns de som, även om dem känns tilltalande att titta på. Det har blivit för mycket, tyvärr varnade jag för det här för många år sedan, men folk i sin iver vill alltid ha mer (människor är nog så), och problemet blir tillslut att wizards kan nog inte sluta för skulle man trycka ett set likt Prophecy, Homelands eller liknande idag, så skulle nog spelet totalt dö ut. Man kan kritisera wizards för mycket, men jag tycker också att spelarna har blivit för bortskämda och allt för krävande i deras förväntningar. Och att det på samma gång är svårt för wizards att faktiskt gå tillbaka till basics så att säga, för folk kräver rätt mycket mer idag. Lika med tex ett spel som Fifa ultimate team, älskade att spela det runt 13-16. Sedan blev spelarna mer och mer krävande och idag kommer de special kort varje dag typ..... Vill inte ha ett special kort om de inte är förtjänt så att säga.

Tycker du slår huvudet på spiken, inget jag själv tänkt på, jag har mest tjurat i 20års tid över nya ramen haha, men som du säger så hade de nog varit en jäkligt bra ide att börjat med en retro ram redan 2003.
Om du hade varit inloggad hade du kunnat svara här
 

I BUTIKEN

Singlar
10:-/styck
2 st inne
Foil
22:-/styck
Ej i lager!

LÄGG TILL MIN H/W

Lägg till st Denizen of the Deep (Dominaria Remastered - Borderless) till min
 

PÅ HAVE

Philipppp (1st), DryBonesGG (1st), olofbrandt (1st), Rille3 (3st), toste (1st)

PÅ WANT

Till salu

bereal73 5 SEK (eng, NM) (2st)
LFC4E 5 SEK (eng, EX) Svart pärm (1st)
olofbrandt 9 SEK (eng, NM) (1st)
Rille3 10 SEK (eng, NM) (3st)
DryBonesGG 10 SEK (eng, NM) (1st)
Isblock 15 SEK (eng, NM) (1st)
Philipppp 50 SEK (eng, NM) Foil! (1st)

VILL KÖPA

- Ingen -
Info om listorna
 

PÅ AUKTION (2)

- Rensning - Allt star... (av LFC4E) 2 SEK (BO: 5 SEK) (eng, EX) (1st, 1 bud), 2 dagar kvar
- BULK RARE BONANZA! A... (av ross) 1 SEK (EX) (1st, 1 bud), 9 dagar kvar