Sök SvenskaMagic |
|
Sök kort:
Sök medlem:
Sök stad:
|
Sök forumet:
Sök regelterm:
Sök lek:
|
|
|
Theros Release Notes - lite kommentarer
11:15:57, 17/9 -13
|
|
Finns här
Intressanta axplock nedan. Jag rekommenderar alla att läsa på om Bestow då det är en hel del detaljer som inte fungerar som man skulle kunna tro.
Bestow
Bestow är den mest komplexa nyheten, så läs på dessa avsnitt noga. Det finns mer gott i länken ovan, nedan är de regler som även den mest erfarne spelaren skulle missa på, då det faktiskt är rätt så kontraintuitivt. Personligen är jag inte imponerad hur de löst detta regeltekniskt. Det är imo lite i linje med hur de krånglade till deathtouch i M10 reglerna innan de insåg att Lethal Damage löste hela problematiken (vilket sedan införlivades i M11).
- You don't choose whether the spell is going to be an Aura spell or not until the spell is already on the stack. Abilities that affect when you can cast a spell, such as flash, will apply to the creature card in whatever zone you're casting it from. For example, an effect that said you can cast creature spells as though they have flash will allow you to cast a creature card with bestow as an Aura spell anytime you could cast an instant.
- On the stack, a spell with bestow is either a creature spell or an Aura spell. It's never both.
- Unlike other Aura spells, an Aura spell with bestow isn't countered if its target is illegal as it begins to resolve. Rather, the effect making it an Aura spell ends, it loses enchant creature, it returns to being an enchantment creature spell, and it resolves and enters the battlefield as an enchantment creature.
Man kan alltså inte få en Bestow-aura att kontras "upon resolution" genom att spela på dess target. Personligen tycker jag att Wizards gör bort sig med detta undantag. Det behöver inte vara 100% riskfritt med auras, och man lär nya spelare fel synsätt på en viktig grundprincip. Men så här ser de officiella reglerna ut.
Spellen är inte en Aura förrän man lagt den på stacken. Dvs den spelas alltid med en varelses timingrestriktioner. Har man betalat bestow blir det dock en aura spell när den väl hamnat på stacken. Den är då inte en creature spell. Har man betalat Bestowkostnaden så är det en Aura spell från det att den har spelats tills den resolvar oavsett om dess target blir illegal. Dvs man kan inte i respons spela på dess target, och sedan kontra den med fastän det nu kommer bli en varelse. Jag vet inte riktigt hur de tänkt där heller, men så är det iaf.
Edit:
- Unlike other Auras, an Aura with bestow isn't put into its owner's graveyard if it becomes unattached. Rather, the effect making it an Aura ends, it loses enchant creature, and it remains on the battlefield as an enchantment creature. It can attack (and its Tap abilities can be activated, if it has any) on the turn it becomes unattached if it's been under your control continuously, even as an Aura, since your most recent turn began.
Jag tog inte med denna punkt tidigare då den kändes hyfsat känd. Dock så kan det ju vara intressant att veta att på din bestowade varelse plötsligt blir av med sin bestow-aura och istället har man en (i princip alltid upptappad) bestow-creature som är redo att t ex blocka.
Heroic
- Heroic abilities will trigger only once per spell, even if that spell targets the creature with the heroic ability multiple times.
- Heroic abilities won't trigger when a copy of a spell is created on the stack or when a spell's targets are changed to include a creature with a heroic ability.
Ingen abuse av eller med andra ord. "Cast" är också ett nyckelord, så saker som lägger kopior på stacken () fungerar inte. Däremot saker som låter dig spela kopior ().
Monstrosity
- Once a creature becomes monstrous, it can't become monstrous again. If the creature is already monstrous when the monstrosity ability resolves, nothing happens.
- An ability that triggers when a creature becomes monstrous won't trigger if that creature isn't on the battlefield when its monstrosity ability resolves.
Att varelsen måste vara i spel för att dess triggered ability ska trigga är ju självklart när man tänker på det, men kopplingen till aktiveringen av monstrosity är så starka att man kan missa att det är två olika abilities.
Release notes nämner inte att om en varelse lämnar spel så är det att betrakta som ett nytt objekt, och är därmed inte monstous längre. Relevant om man har kort som , eller
Devotion
- If an activated ability or triggered ability has an effect that depends on your devotion to a color, you count the number of mana symbols of that color among the mana costs of permanents you control as the ability resolves. The permanent with that ability will be counted if it's still on the battlefield at that time.
Inga konstigheter här. Tog med avsnittet ovan för att påpeka för mindre erfaran spelare att t ex räknar sig själv (såvida motståndaren inte får bort den från battlefield innan abilityn resolvar).
Scry
- You perform the actions stated on a card in sequence. For some spells and abilities, that means you'll scry last. For others, that means you'll scry and then perform other actions.
- Scry appears on some spells and abilities with one or more targets. If all of the spell or ability's targets are illegal when it tries to resolve, it will be countered and none of its effects will happen. You won't scry.
Inget nytt under solen här. Tog med de punkter som vanligen genererar frågor och misstag.
Gods
- The type-changing ability that can make the God not be a creature functions only on the battlefield. It's always a creature card in other zones, regardless of your devotion to its color.
- If a God enters the battlefield, your devotion to its color (including the mana symbols in the mana cost of the God itself) will determine if a creature entered the battlefield or not, for abilities that trigger whenever a creature enters the battlefield.
- If a God stops being a creature, it loses the type creature and all creature subtypes. It continues to be a legendary enchantment.
- If a God is attacking or blocking and it stops being a creature, it will be removed from combat.
Till skillnad från bestow-auras, så ändras inte gudars typ när de spelas. Det spelar alltså ingen roll hur mycket devotion som finns, man kan ändå kontra gudar med .
Att man inte kan anfalla eller blocka när man inte har tillräckligt devotion är nog de flesta med på. Men man kan alltså inte heller spela på den gud som inte har 5+ devotion, då den alltså inte ens har korttypen creature. Huruvida något som bryr sig om en varelses p/t fortfarande kan härldea denna karektäristik om den förlorat devotioon framgår inte, men det är ett oerhört smalt case. Jag kan inte ens komma på ett kort som bryr sig.
En redan nu vanlig fråga är vad som händer med gudavarelser när ens devotion mid-combat faller under fem. Varelser i combat som upphör vara varelser (eller hamanr under någon annan spelares kontroll för den delen) upphör att vara i combat.
Edit:
Exemplet med s brist på interaktion med Gudar som saknar tillräcklig devotion var rätt bra. Det blir alltså inga zenit-counters på gudar som inte är varelser (däremot ligger counters kvar om guden skulle sluta vara varelse).
“The one who dies with the most toys is still dead.” —Geth, keeper of the Vault Uppdaterad: 14:05:25, 17/9 -13 |
|
ottifant presenterar ett smakprov från sin have
Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här
2 Nether Void
Meddling Mage
Seething Song
Black Knight
2 Prismatic Vista 325:-
3 Bridge from Below
2 Runed Halo
4 Elvish Champion 80:-
Lukka, Coppercoat Outcast
Phyrexian Tyranny
Vesuva
4 Phyrexian Tower
Orvar, the All-Form
Elves of Deep Shadow
4 The Chain Veil 80:-
Aven Riftwatcher
4 Maelstrom Pulse
Oubliette
2 Nuisance Engine
Sacred Rites
|
|