Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 672 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
MAGIC 2014 Massiv DOTP/M14 spoiler!... M14 gameday promos ...
Ändrad legendregel- flera saint thraft i spel
Senast läst: 21:04:24, 25/4 -24. Läst 22412 gånger.
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

61. Jag kritiserade ändringen av 3... 16:26:36, 24/5 -13  
berry skrev 14:23, 24/5 -13 What? Det är 100% logiskt förutom ditt fåniga Gaea's Touch exempel som är ett extremfall som spelar roll i din personliga gullelek. Sluta skrika nu.

Jag kritiserade ändringen av 3 skäl.

1) Den gamla regeln var *extremt* enkel; har du extra landdrops måste du ange vilken effekt du använder när du lägger ett land. Jag börjar bli seriöst osäker på hur den nya ska tolkas, och jag kan garantera att den nya beskrivningen inte blir lika kort.

2) Den gamle reglen ledde ytterst sällan till oklarheter, även om man var otydlig när man spelade. Det här ska jämföras med andra situationer där otydligt spel leder till tveksamheter. (Hur många har faktiskt varit med om en situation där den det varit oklart vilken effekt som används vid landdrop och det faktiskt varit relevant? Är det någon som *inte* varit osäker på hur mycket mana och vilka färger som finns i poolen (egna eller motståndarens)?) Lösningen på otydligt spel är inte att ändra reglerna utan att spela tydligare!

3) Det sabbar existerande lekar trots att de inte är brutna eller för dominanta.


Kan du inte presentera sakliga motargument på ett artigt sätt så kan du lika gärna hålla tyst!
Zombie
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 22/12 -05

236 rubriker
4656 svar

62. För mig är den nya regeln extr... 16:50:13, 24/5 -13  
terbjo skrev 16:26, 24/5 -13
berry skrev 14:23, 24/5 -13 What? Det är 100% logiskt förutom ditt fåniga Gaea's Touch exempel som är ett extremfall som spelar roll i din personliga gullelek. Sluta skrika nu.

Jag kritiserade ändringen av 3 skäl.

1) Den gamla regeln var *extremt* enkel; har du extra landdrops måste du ange vilken effekt du använder när du lägger ett land. Jag börjar bli seriöst osäker på hur den nya ska tolkas, och jag kan garantera att den nya beskrivningen inte blir lika kort.

2) Den gamle reglen ledde ytterst sällan till oklarheter, även om man var otydlig när man spelade. Det här ska jämföras med andra situationer där otydligt spel leder till tveksamheter. (Hur många har faktiskt varit med om en situation där den det varit oklart vilken effekt som används vid landdrop och det faktiskt varit relevant? Är det någon som *inte* varit osäker på hur mycket mana och vilka färger som finns i poolen (egna eller motståndarens)?) Lösningen på otydligt spel är inte att ändra reglerna utan att spela tydligare!

3) Det sabbar existerande lekar trots att de inte är brutna eller för dominanta.


Kan du inte presentera sakliga motargument på ett artigt sätt så kan du lika gärna hålla tyst!

För mig är den nya regeln extremt enkel (dock är jag urusel på att hålla mig kortfattad i text så ska inte försöka), men kan dock säga att jag har sett gamla regeln förstöra för folk (bl.a. på SM sist det gick) för att de glömde säga att det var Oracles landdrop de valde att använda istället för defaulten ditt vanliga landdrop.

Ang. punkt 3 är nog inte det till ett argument för att inte ändra, snarare tvärtom. Den sabbar för en existerande lek som varken är dominant, bruten eller för den delen jättevanlig (iaf i de tillfällerna jag spelar eller tittar på Legacy). Givetvis kan du ha en annan bild då du verkar tycka att regelnändringen är komplicerad medan för mig är den "*extremt* enkel", jmfrt med den förra som visserligen inte var svår, men lade upp för mer powergameing och misstolkningar än den nya som för mig är glasklar.

/Z
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

63. Man ska inte spela competitive... 16:53:53, 24/5 -13  
Man ska inte spela competitive om man inte kan reglerna. Det är något domarna säger när turneringen startar. De som fick smaka vid ett sådant landdrop ska inte hamna i t8 i ett skillbaserat spel och förhoppningsvis åkte dom ur turneringen.
 
SvM har en egen skick-guide. Använd den!
Vindhjaerta
MEDLEM
Malmö
@svm s. 24/5 -09

76 rubriker
808 svar

64. 1) Den nya regeln är ännu enkl... 17:01:12, 24/5 -13  
terbjo skrev 16:26, 24/5 -13
berry skrev 14:23, 24/5 -13 What? Det är 100% logiskt förutom ditt fåniga Gaea's Touch exempel som är ett extremfall som spelar roll i din personliga gullelek. Sluta skrika nu.

Jag kritiserade ändringen av 3 skäl.

1) Den gamla regeln var *extremt* enkel; har du extra landdrops måste du ange vilken effekt du använder när du lägger ett land. Jag börjar bli seriöst osäker på hur den nya ska tolkas, och jag kan garantera att den nya beskrivningen inte blir lika kort.

2) Den gamle reglen ledde ytterst sällan till oklarheter, även om man var otydlig när man spelade. Det här ska jämföras med andra situationer där otydligt spel leder till tveksamheter. (Hur många har faktiskt varit med om en situation där den det varit oklart vilken effekt som används vid landdrop och det faktiskt varit relevant? Är det någon som *inte* varit osäker på hur mycket mana och vilka färger som finns i poolen (egna eller motståndarens)?) Lösningen på otydligt spel är inte att ändra reglerna utan att spela tydligare!

3) Det sabbar existerande lekar trots att de inte är brutna eller för dominanta.


Kan du inte presentera sakliga motargument på ett artigt sätt så kan du lika gärna hålla tyst!

1) Den nya regeln är ännu enklare: Håll koll på hur många länder du har spelat tidigare och hur många "extra land"-effekter du har i spel när du spelar landet. Klart.

2) Och varför spelar folk otydligt? Jo därför att regeln är krånglig och lätt leder till missförstånd och spelfel....

3) Alla 1 existerande lekar, menar du väl? :) Det är oväsentligt om du tycker att just den leken är mysig, det är bara en lek av många. En försumbar förlust i striden för ett klarare regelsystem.
Fizkas
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 26/9 -09

118 rubriker
2465 svar

65. SB; Ok Landdrop; Jag överleve... 17:07:47, 24/5 -13  
SB; Ok
Landdrop; Jag överlever
Legender & PW's; Och så gullar vi lite mera med standard och EDH spelarna.

Tycker överlag att de dödar flavour med ändringen på legendregeln. Sen säger de att de vill förenkla spelet. Jag tycker dock att de har fixat en hel del nya konstigheter med ändringarna.

Tror dock att man i längden även kommer att glömma bort och acceptera denna ändring. Betyder inte att jag tycker den suger mindre för den delen.
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

66. Så hur sammanfattar man den ny... 17:14:07, 24/5 -13  
Så hur sammanfattar man den nya regeln i en mening? Hur fungerar den nya med t.ex. Gaea's Touch?

Och att det sabbar vissa lekar kanske inte är något som WotC ska ta hänsyn till om det hade finns starka själ att genomföra ändringen, men när det nu inte finns starka själ och de ändå sabbar kul lekar tycker jag att jag har goda själ att protestera. I synnerhet accepterar jag inte att bli kallad gnällig och fånig av nån som inte ens orkar besvara mina invändningar.
Zombie
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 22/12 -05

236 rubriker
4656 svar

67. "Håll koll på hur många länder... 17:18:11, 24/5 -13  
terbjo skrev 17:14, 24/5 -13 Så hur sammanfattar man den nya regeln i en mening? Hur fungerar den nya med t.ex. Gaea's Touch?

Och att det sabbar vissa lekar kanske inte är något som WotC ska ta hänsyn till om det hade finns starka själ att genomföra ändringen, men när det nu inte finns starka själ och de ändå sabbar kul lekar tycker jag att jag har goda själ att protestera. I synnerhet accepterar jag inte att bli kallad gnällig och fånig av nån som inte ens orkar besvara mina invändningar.

"Håll koll på hur många länder du har spelat tidigare och hur många "extra land"-effekter du har i spel när du spelar landet." Sammanfattar det rätt bra. Hur sammanfattar du förra regeln i en mening?

EDIT: Du har per default 1 landdrop - med Gaea's Touch har du 2 landdrop varav 1 måste vara ett Basic Forest.

EDIT2: Har ju svårt att se hur Gaea's Touch lättare att förstå förut när du måste säga att du använder Gaea's Touchs landdrop så fort du spelar ett basic Forest för att inte låsa dig på att du endast får spela ett basic Forest om du ska spela ett till land den rundan (förutsatt att inte manabasen är i majoritet basic Forests, då spelar det ju ingen större roll)

Uppdaterad: 17:22:00, 24/5 -13
Sathsarrion
MEDLEM
@svm s. 4/5 -04

81 rubriker
1290 svar

68. Nej, man ska inte spela compet... 17:23:42, 24/5 -13  
tgd skrev 16:53, 24/5 -13 Man ska inte spela competitive om man inte kan reglerna. Det är något domarna säger när turneringen startar. De som fick smaka vid ett sådant landdrop ska inte hamna i t8 i ett skillbaserat spel och förhoppningsvis åkte dom ur turneringen.

Nej, man ska inte spela competitive om man inte kan reglerna, men att göra en liten skitgrej jobbigare för spelarna är verkligen inget som gynnar skill, det gynnar ingen. Det är typ lika roligt som att skriva att de MÅSTE sitta på en väldigt obekväm stol medans de spelar.

I mina ögon är det en enorm skillnad mellan att dumma ner ett skillbaserat moment och att göra en hyfsat obskyr regel enklare/mer logisk. För mig har vissa logistiska moment i magic väldigt lite att göra med playingskill. Skill är inte något du ska kunna ersätta med en liten lapp där det står "ps, glöm inte att deklarera var varje landdrop kommer ifrån". Skill i att kunna reglerna är väl en sorts skill, absolut, men spelare är inte judges.

Av precis samma anledning tycker jag att ändringen av reglerna för sideboard är kanonbra.
Jag tycker ju inte det är playingskill som avgör när jag vinner en duell på att motståndaren råkade starta med 61 kort i leken och 14 i brädan game 2.

Jag ser hellre att folk i top8 har bra känsla för när de behöver spela runt vissa kort, läsa när motståndaren sitter på en out, har is i magen nog att sikta på den där situationen där de kan vinna så att de ger sig själva en chans etc, än att de är någon slags rainman som man kan väcka mitt i natten och fråga om regel 711.9d.

[edit:sp]
 
Folk som har fel är ju lika nöjda som om de haft rätt om ingen påpekar det.
Uppdaterad: 17:34:54, 24/5 -13
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

69. Som jag skrev tidigare: "Har d... 17:25:27, 24/5 -13  
Som jag skrev tidigare: "Har du extra landdrops måste du ange vilken effekt du använder när du lägger ett land." Thats it.

Så du menar att man med de nya reglerna kan lägga en basic Forest, sedan spela Gaea's Touch och därefter lägga Tundra?
Zombie
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 22/12 -05

236 rubriker
4656 svar

70. Nu har jag inte läst regeln so... 17:28:44, 24/5 -13  
terbjo skrev 17:25, 24/5 -13 Som jag skrev tidigare: "Har du extra landdrops måste du ange vilken effekt du använder när du lägger ett land." Thats it.

Så du menar att man med de nya reglerna kan lägga en basic Forest, sedan spela Gaea's Touch och därefter lägga Tundra?

Nu har jag inte läst regeln som ska stå i comp. rules (om det ens har formulerats någonstans? Inte vad jag kunde se i artikeln), men av det jag skummade igenom när jag läste på moderskeppet så ja, så tolkar jag det att det kommer fungera.
berry
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 16/10 -10

169 rubriker
5762 svar

71. Grabbar, vad ska det här göra ... 18:16:39, 24/5 -13  
Grabbar, vad ska det här göra med Gaea's Touch? Dom har totalt förstört spelet.

Seriously, folk har förklarat hur mycket enklare det här är samt:

"EDIT2: Har ju svårt att se hur Gaea's Touch lättare att förstå förut när du måste säga att du använder Gaea's Touchs landdrop så fort du spelar ett basic Forest för att inte låsa dig på att du endast får spela ett basic Forest om du ska spela ett till land den rundan (förutsatt att inte manabasen är i majoritet basic Forests, då spelar det ju ingen större roll)"


Angående legend-ändringarna tror jag folk är mer förändringsrädda mest, när man tänker på det innebär det i princip bara mer interaktion och beslutsfattning - även om det gör hexproof-legender snäppet vassare vilket såklart kan vara lite läskigt.
 
Arketypnörd.

Team ÖPÖ OL!

Regerande Yatzymästare.
Fizkas
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 26/9 -09

118 rubriker
2465 svar

72. Måste säga att jag som sagt sk... 18:20:01, 24/5 -13  
berry skrev 18:16, 24/5 -13 Grabbar, vad ska det här göra med Gaea's Touch? Dom har totalt förstört spelet.

Seriously, folk har förklarat hur mycket enklare det här är samt:

"EDIT2: Har ju svårt att se hur Gaea's Touch lättare att förstå förut när du måste säga att du använder Gaea's Touchs landdrop så fort du spelar ett basic Forest för att inte låsa dig på att du endast får spela ett basic Forest om du ska spela ett till land den rundan (förutsatt att inte manabasen är i majoritet basic Forests, då spelar det ju ingen större roll)"


Angående legend-ändringarna tror jag folk är mer förändringsrädda mest, när man tänker på det innebär det i princip bara mer interaktion och beslutsfattning - även om det gör hexproof-legender snäppet vassare vilket såklart kan vara lite läskigt.

Måste säga att jag som sagt skiter i hexproof och clone effekter. Tycker bara det känns idiotiskt att ha två legender i spel. Han är ju "wait for it" LEGENDARY (I love Barney Stinson)
berry
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 16/10 -10

169 rubriker
5762 svar

73. Självklart är flavorn lite off... 18:23:35, 24/5 -13  
Självklart är flavorn lite off men samtidigt var ju flavorn heltokig med "jag har en dude som kan klona sig till kopior av människor, men om han kopierar en specifik människa så DÖRRRRR han" lite fånig också, flavormässigt? :)

Det bästa ur flavorperspektiv vore som de ändrat fastän samma regel stämde med motståndaren (du har legend1, jag spelar legend1, din legend1 försvinner, min är kvar), men den här versionen gör det intressantare spelmässigt, anyway.
 
Arketypnörd.

Team ÖPÖ OL!

Regerande Yatzymästare.
Fizkas
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 26/9 -09

118 rubriker
2465 svar

74. Sett för många science fiction... 18:27:34, 24/5 -13  
berry skrev 18:23, 24/5 -13 Självklart är flavorn lite off men samtidigt var ju flavorn heltokig med "jag har en dude som kan klona sig till kopior av människor, men om han kopierar en specifik människa så DÖRRRRR han" lite fånig också, flavormässigt? :)

Det bästa ur flavorperspektiv vore som de ändrat fastän samma regel stämde med motståndaren (du har legend1, jag spelar legend1, din legend1 försvinner, min är kvar), men den här versionen gör det intressantare spelmässigt, anyway.

Sett för många science fiction filmer där om två personer från olika tider ockuperar samma rum så dör båda två för att köpa det argumentet ;)

Sen förstår jag detta är ett led i att öka försäljningen. Still do not like it though.
berry
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 16/10 -10

169 rubriker
5762 svar

75. Tycker det är pessimism att ba... 18:30:19, 24/5 -13  
Tycker det är pessimism att bara skylla allt på att öka försäljning eller fördumning (vilket jag inte vet om du gjort, iofs, men många gör). Fördumning är det ju onekligen inte då det kommer leda till mer interaktioner och vilka beslut har de någonsin fattat som INTE haft aspirationen att öka försäljningen, liksom? :)
 
Arketypnörd.

Team ÖPÖ OL!

Regerande Yatzymästare.
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

76. Ja låt oss förenkla spelet än ... 18:30:21, 24/5 -13  
Sathsarrion skrev 17:23, 24/5 -13
tgd skrev 16:53, 24/5 -13 Man ska inte spela competitive om man inte kan reglerna. Det är något domarna säger när turneringen startar. De som fick smaka vid ett sådant landdrop ska inte hamna i t8 i ett skillbaserat spel och förhoppningsvis åkte dom ur turneringen.

Nej, man ska inte spela competitive om man inte kan reglerna, men att göra en liten skitgrej jobbigare för spelarna är verkligen inget som gynnar skill, det gynnar ingen. Det är typ lika roligt som att skriva att de MÅSTE sitta på en väldigt obekväm stol medans de spelar.

I mina ögon är det en enorm skillnad mellan att dumma ner ett skillbaserat moment och att göra en hyfsat obskyr regel enklare/mer logisk. För mig har vissa logistiska moment i magic väldigt lite att göra med playingskill. Skill är inte något du ska kunna ersätta med en liten lapp där det står "ps, glöm inte att deklarera var varje landdrop kommer ifrån". Skill i att kunna reglerna är väl en sorts skill, absolut, men spelare är inte judges.

Av precis samma anledning tycker jag att ändringen av reglerna för sideboard är kanonbra.
Jag tycker ju inte det är playingskill som avgör när jag vinner en duell på att motståndaren råkade starta med 61 kort i leken och 14 i brädan game 2.

Jag ser hellre att folk i top8 har bra känsla för när de behöver spela runt vissa kort, läsa när motståndaren sitter på en out, har is i magen nog att sikta på den där situationen där de kan vinna så att de ger sig själva en chans etc, än att de är någon slags rainman som man kan väcka mitt i natten och fråga om regel 711.9d.

[edit:sp]

Ja låt oss förenkla spelet än mer. Det är så lätt att glömma discard step, och de flesta glömmer att man inte kan spela spells efter det.. allt blir mycket enklare om vi tar bort regeln om maximum hand size.

Det va jävligt lätt med Exploration-effekter. Man frågade motståndaren om man fick göra en shortcut genom att spela landet på exploration och när man spelade sitt per-tur-land la man det inte över exploration.
 
SvM har en egen skick-guide. Använd den!
Fizkas
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 26/9 -09

118 rubriker
2465 svar

77. Du får ursäkta mig, men vad ha... 18:36:15, 24/5 -13  
berry skrev 18:30, 24/5 -13 Tycker det är pessimism att bara skylla allt på att öka försäljning eller fördumning (vilket jag inte vet om du gjort, iofs, men många gör). Fördumning är det ju onekligen inte då det kommer leda till mer interaktioner och vilka beslut har de någonsin fattat som INTE haft aspirationen att öka försäljningen, liksom? :)

Du får ursäkta mig, men vad har detta att göra med pessimism?
Sathsarrion
MEDLEM
@svm s. 4/5 -04

81 rubriker
1290 svar

78. Det kommer fortfarande vara jä... 19:42:22, 24/5 -13  
tgd skrev 18:30, 24/5 -13
Sathsarrion skrev 17:23, 24/5 -13
tgd skrev 16:53, 24/5 -13 Man ska inte spela competitive om man inte kan reglerna. Det är något domarna säger när turneringen startar. De som fick smaka vid ett sådant landdrop ska inte hamna i t8 i ett skillbaserat spel och förhoppningsvis åkte dom ur turneringen.

Nej, man ska inte spela competitive om man inte kan reglerna, men att göra en liten skitgrej jobbigare för spelarna är verkligen inget som gynnar skill, det gynnar ingen. Det är typ lika roligt som att skriva att de MÅSTE sitta på en väldigt obekväm stol medans de spelar.

I mina ögon är det en enorm skillnad mellan att dumma ner ett skillbaserat moment och att göra en hyfsat obskyr regel enklare/mer logisk. För mig har vissa logistiska moment i magic väldigt lite att göra med playingskill. Skill är inte något du ska kunna ersätta med en liten lapp där det står "ps, glöm inte att deklarera var varje landdrop kommer ifrån". Skill i att kunna reglerna är väl en sorts skill, absolut, men spelare är inte judges.

Av precis samma anledning tycker jag att ändringen av reglerna för sideboard är kanonbra.
Jag tycker ju inte det är playingskill som avgör när jag vinner en duell på att motståndaren råkade starta med 61 kort i leken och 14 i brädan game 2.

Jag ser hellre att folk i top8 har bra känsla för när de behöver spela runt vissa kort, läsa när motståndaren sitter på en out, har is i magen nog att sikta på den där situationen där de kan vinna så att de ger sig själva en chans etc, än att de är någon slags rainman som man kan väcka mitt i natten och fråga om regel 711.9d.

[edit:sp]

Ja låt oss förenkla spelet än mer. Det är så lätt att glömma discard step, och de flesta glömmer att man inte kan spela spells efter det.. allt blir mycket enklare om vi tar bort regeln om maximum hand size.

Det va jävligt lätt med Exploration-effekter. Man frågade motståndaren om man fick göra en shortcut genom att spela landet på exploration och när man spelade sitt per-tur-land la man det inte över exploration.

Det kommer fortfarande vara jävligt lätt med Exploration effekter, men det var rent ut sagt jävligt ass-backwards hur de interagerade med studs.

Att man gör spelet mer användarvänligt är inte samma sak som att man dummar ner det, alla grejer du nämner sköts ju automatiskt av t.ex Magic online, och många som spelar det skulle nog säga att det är rätt skönt att ha den biten "automatiserad" så att man kan fokusera på att spela magic.
Många av de små krumelurer som finns i spelet och ringar man måste hoppa igenom när man spelar magic ser inte jag som en positiv och smart designad grej, det är snarare brister som kommer av begränsningarna med ett fysiskt kortspel.

Är det mindre skill-intensivt? Kanske, antagligen, men inte när det kommer till de spelmoment som faktiskt spelar roll. Om den största edge man har över motståndaren är att man någon gång ibland vinner på en petitess så tycker jag inte att det nödvändigtvis gör dig till en bättre spelare. Att fatta rätt beslut en hel match är rätt mycket viktigare än att man automatiskt ska komma ihåg ett spelmoment som har rätt dumma regler.

Jag tycker det är grymt okonstruktivt när folk ska kissa på sig för att man "dummar ner spelet" när man gör regler mer logiska eller att spelmoment flyter på bättre. Det låter likadant i alla spel som förändras eller som designers försöker streamlinea eller göra lite roligare, folk vill ha det de är vana vid och har totalt tunnelseende när det gäller andras spelupplevelser.
"Har du hört om de nya cigaretterna man inte får cancer av? Lol, fan att de ska sätta stödhjul på allt, jävla noobs... De tänker såklart bara på försäljningen" ungefär så låter det.

Jag tror helt enkelt att man resonerat såhär:

"Alltså, är inte exploration effekter rätt mycket knökigare att använda än det var meningen, och är det inte lite fånigt egentligen att en statisk effekt i praktiken stackar med sig själv när du studsar och spelar om den, när INGA ANDRA statiska effekter funkar så?

Jo... men tänk på alla Enchantress spelare då?

Fniss"
 
Folk som har fel är ju lika nöjda som om de haft rätt om ingen påpekar det.
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

79. För mig är tävlings mtg ett he... 20:15:01, 24/5 -13  
Sathsarrion skrev 19:42, 24/5 -13
tgd skrev 18:30, 24/5 -13
Sathsarrion skrev 17:23, 24/5 -13
tgd skrev 16:53, 24/5 -13 Man ska inte spela competitive om man inte kan reglerna. Det är något domarna säger när turneringen startar. De som fick smaka vid ett sådant landdrop ska inte hamna i t8 i ett skillbaserat spel och förhoppningsvis åkte dom ur turneringen.

Nej, man ska inte spela competitive om man inte kan reglerna, men att göra en liten skitgrej jobbigare för spelarna är verkligen inget som gynnar skill, det gynnar ingen. Det är typ lika roligt som att skriva att de MÅSTE sitta på en väldigt obekväm stol medans de spelar.

I mina ögon är det en enorm skillnad mellan att dumma ner ett skillbaserat moment och att göra en hyfsat obskyr regel enklare/mer logisk. För mig har vissa logistiska moment i magic väldigt lite att göra med playingskill. Skill är inte något du ska kunna ersätta med en liten lapp där det står "ps, glöm inte att deklarera var varje landdrop kommer ifrån". Skill i att kunna reglerna är väl en sorts skill, absolut, men spelare är inte judges.

Av precis samma anledning tycker jag att ändringen av reglerna för sideboard är kanonbra.
Jag tycker ju inte det är playingskill som avgör när jag vinner en duell på att motståndaren råkade starta med 61 kort i leken och 14 i brädan game 2.

Jag ser hellre att folk i top8 har bra känsla för när de behöver spela runt vissa kort, läsa när motståndaren sitter på en out, har is i magen nog att sikta på den där situationen där de kan vinna så att de ger sig själva en chans etc, än att de är någon slags rainman som man kan väcka mitt i natten och fråga om regel 711.9d.

[edit:sp]

Ja låt oss förenkla spelet än mer. Det är så lätt att glömma discard step, och de flesta glömmer att man inte kan spela spells efter det.. allt blir mycket enklare om vi tar bort regeln om maximum hand size.

Det va jävligt lätt med Exploration-effekter. Man frågade motståndaren om man fick göra en shortcut genom att spela landet på exploration och när man spelade sitt per-tur-land la man det inte över exploration.

Det kommer fortfarande vara jävligt lätt med Exploration effekter, men det var rent ut sagt jävligt ass-backwards hur de interagerade med studs.

Att man gör spelet mer användarvänligt är inte samma sak som att man dummar ner det, alla grejer du nämner sköts ju automatiskt av t.ex Magic online, och många som spelar det skulle nog säga att det är rätt skönt att ha den biten "automatiserad" så att man kan fokusera på att spela magic.
Många av de små krumelurer som finns i spelet och ringar man måste hoppa igenom när man spelar magic ser inte jag som en positiv och smart designad grej, det är snarare brister som kommer av begränsningarna med ett fysiskt kortspel.

Är det mindre skill-intensivt? Kanske, antagligen, men inte när det kommer till de spelmoment som faktiskt spelar roll. Om den största edge man har över motståndaren är att man någon gång ibland vinner på en petitess så tycker jag inte att det nödvändigtvis gör dig till en bättre spelare. Att fatta rätt beslut en hel match är rätt mycket viktigare än att man automatiskt ska komma ihåg ett spelmoment som har rätt dumma regler.

Jag tycker det är grymt okonstruktivt när folk ska kissa på sig för att man "dummar ner spelet" när man gör regler mer logiska eller att spelmoment flyter på bättre. Det låter likadant i alla spel som förändras eller som designers försöker streamlinea eller göra lite roligare, folk vill ha det de är vana vid och har totalt tunnelseende när det gäller andras spelupplevelser.
"Har du hört om de nya cigaretterna man inte får cancer av? Lol, fan att de ska sätta stödhjul på allt, jävla noobs... De tänker såklart bara på försäljningen" ungefär så låter det.

Jag tror helt enkelt att man resonerat såhär:

"Alltså, är inte exploration effekter rätt mycket knökigare att använda än det var meningen, och är det inte lite fånigt egentligen att en statisk effekt i praktiken stackar med sig själv när du studsar och spelar om den, när INGA ANDRA statiska effekter funkar så?

Jo... men tänk på alla Enchantress spelare då?

Fniss"

För mig är tävlings mtg ett helt koncept där bland annat kunskap om regler ingår.
Det verkar som det inte är så för dig utan att du hellre spelar björn efter björn och räknar på chansen att motståndaren drar en sweeper.
Vi verkar ha helt olika syn på vad tävlings magic är.

Du använder rätt starka uttryck.. folk som kissar på sig.. det verkar mer som det är vad du gör så som du måste ta i och med mängden text du får ut. Väldigt nedlåtande med mot andra spelare.

Jag kan tips om spelet Fluxx om du söker ett spel med enkla regler.

Fniss.
 
SvM har en egen skick-guide. Använd den!
Sathsarrion
MEDLEM
@svm s. 4/5 -04

81 rubriker
1290 svar

80. Där kom den, vi påpekar att an... 20:51:50, 24/5 -13  
Där kom den, vi påpekar att andra använder starkt språk istället. Man behöver inte ha rätt om man är snällast, är det så det funkar?

Vi verkar absolut ha olika syn på saker och ting, vilket är helt okej, men för mig är det totalt främmande hur man får det att gå ihop när man

1: tycker det är viktigt med en hög skillnivå i spelet och att matcher avgörs på skicklighet.
2:är emot regeländringar som gör att färre dueller vinns på petitesser och trams.

Att du antyder att jag enbart kan ha de här åsikterna för att jag måste gilla enkla, dåliga spel är ju bara ovärdigt.
 
Folk som har fel är ju lika nöjda som om de haft rätt om ingen påpekar det.
Uppdaterad: 20:52:25, 24/5 -13

Outlaws of Thunder Junction


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!