Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 635 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
KORTVäRDERINGAR Riktvärden på kort... Noobfråga - Legends - vit bord ...
Grading Service?
Senast läst: 00:34:12, 27/4 -24. Läst 821 gånger.
Oskaroskaroskar
MEDLEM
Malmö
@svm s. 16/7 -21

2 rubriker
1 svar

Grading Service? 20:43:13, 9/3 -24  
Hej!

Har några dual lands från revised edition, varav en ansågs vara NM av en strikt gradering från en lokal butik.
Vart skickar man dyra kort för strikt gradering inl den här 10-gradiga fin-skalan?
Finns det en sån i Europa som är vettig?

Oskar

Malew
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 6/6 -06

11 rubriker
114 svar

1. Jag kan inget om det här. Men ... 15:03:59, 10/3 -24  
Jag kan inget om det här. Men jag vill gärna lära mig mer. Jag tänker att det är en NM och inte ett kort i MINT du har? Varför vill du gardera det? Jag skulle göra det för att veta att de inte var fake. Jag skulle då lita på cardmarkets gardering och att det är en 9:a och inte en 10:a om jag är osäker. De kan göra den bedömningen så slipper du gå runt med de tankarna. Men om du vet att kortet är äkta och det är en tydlig 9a du har. Tror inte det är värt pengarna eller besväret i magic världen att gradera det. Du kommer inte få bättre betalt nu för det, eller får man det? Bättre att vänta med graderingen tills du vill sälja kortet eller om du vill behålla det livet ut, kortet är fint som det är i magic världen =o)
 
-6 6/6 the NR of Malew registration date!
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

2. Kort som är NM kan också få en... 16:50:53, 10/3 -24  
Kort som är NM kan också få en grade 7. Sen kan man inte lita på att det verifierar äktheten heller, det finns flera fall där personer fått kort graderade som sedan inte visat sig vara äkta.

Sen känns revised duals som lite väl billiga kort för att gradera? Känns sådär att lägga flera hundralappar på att få tillbaka ett kort med sannolikt grade 7-8 som inte ger dig en spänn mera än om du sålt det ograderat.
 
Vinnare av lagturneringen i 93/94-VM 2016 med laget "Sveriges Reservhuvudstad & Åland Overdrive"
Uppdaterad: 16:52:54, 10/3 -24
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8357 svar

3. Cardmarket har en gradingservi... 16:53:43, 10/3 -24  
Cardmarket har en gradingservice, även raukcard(svensk sida) graderar kort.
Raukcard pregraderar kort billigt, så slipper man betala dyrt om kortet inte kommer få 9+


https://www.raukcard.se/tjanster/


https://www.cardmarket.com/en/Spoils/Grading
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

214 har aldrig fel” - donhaggis
Tprytz
MEDLEM
Nödinge
@svm s. 6/2 -22

8 rubriker
20 svar

4. Skickar man kort för gradering... 16:54:59, 10/3 -24  
Skickar man kort för gradering får de en snygg inkapsling i plast med kortets namn utgåva och gradering tryckt. Kortet får även ett unikt nummer som sparas i graderingsfirmans databas.

Graderingarna utförs med hjälp av mikroskåp för att avgöra om det finns minimala repor i korten. Bara för att ett kort är "Pack-fresh" så innebär det inte att det automatiskt är en 10:a.
Utan bedömning gäller även centrering och beskärning.

Detta är en mycket bra tjänst för samlare men inte lika bra för spelare. Bryter du förseglingen är graderingen inget värd. Graderade kort är mer populärt bland Sportkort och Pokemon-kort där samlandet dominerar. Normalt sett är graderade kort värda ganska mycket mer än ograderade, men du avgränsar mängden köpare avsevärt. I Magic-kretsar är det ingen garanti att du får mer för kortet bara för att det är graderat eftersom de oftast vill ha korten att spela med. High-End-kort, som Black Lotus, är ofta graderade eftersom det är väldigt stora summor inblandade.

De största graderingsfirmorna är PSA och Becket. Gradering från dem medför högsta värdeökningen, men tjänsten är lite dyrare och tar ibland lång tid.

CardMarket har en graderingstjänst om du vill ha ett Europeiskt alternativ.

Ett bra alternativ i Sverige som jag kan rekommendera är RaukCard. Hos dem kan du även köpa autentiseringar och snygga stativ till graderade kort så de ser snygga ut i bokhyllan
https://www.raukcard.se/product/raukcard-gradering/
 
People assume that time is a strict progression of cause to effect. But actually from a non-linear, non-subjective viewpoint it’s more like a big ball of wibbly-wobbly timey-wimey… stuff.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

5. Skulle säga att det finns stor... 06:26:17, 11/3 -24  
Skulle säga att det finns stort intresse för graderade kort men marknaden är inte alls lika uppenbar/synlig och det är dessutom bara PSA 10 eller BGS (Beckett grading service) i 9,5 eller högre som ger större pengar. 9:or och lägre verkar inte ge någon större prishöjning.
Oskaroskaroskar
MEDLEM
Malmö
@svm s. 16/7 -21

2 rubriker
1 svar

6. Tack för alla svar!... 21:05:46, 11/3 -24  
Tack för alla svar!
sapit
MEDLEM
Tyresö
@svm s. 1/6 -05

32 rubriker
223 svar

7. I stort sett bara BGS, PSA, PC... 08:55:56, 14/3 -24  
I stort sett bara BGS, PSA, PCG och CGC (USA) som gäller vid gradering av kort. 9 eller bättre i betyg helst.

Om kortet är NM/MINT skick men är felcentrerat så drar det ner på betyget.

Det kostar en hel del att skicka dit och tillbaka + själva graderingskostnaden, så blir nog dyrt.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!