Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 620 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Köpte commanderlek, Strixhaven... Nyfiken angående Lim-Duls Vaul ...
PostNord lanserar portokoder - inget mer behov av frimärken
Senast läst: 12:26:02, 26/4 -24. Läst 5286 gånger.
WilleMagic
MEDLEM
Bromma
@svm s. 24/2 -11

17 rubriker
455 svar

PostNord lanserar portokoder - inget mer behov av frimärken 16:22:43, 13/4 -21  
PostNord fortsätter utveckla sin produktportfölj och har nu lanserat lösningen Portokoder.

"Nu lanseras ett nytt sätt att köpa porto. Portokoder är en sifferkod som köps online och fungerar på liknande sätt som det fysiska frimärket. Den nya tjänsten innebär att man nu enkelt kan skriva en kod på ett brev och sen lägga det på brevlådan."

Tjänsten har tydligen funnits i Danmark i 10år (!) men har nu kommit till Sverige. 1kr dyrare per "frimärke", men verkar ju onekligen bra mycket smidigare än att behöva ha fysiska frimärken hemma.

Vad tycker ni? Någon som testat och kan ge en recension?


https://www.postnord.se/om-oss/pressmeddelanden/2021/postnord-lanserar-portokoder
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort/portokoder
 
Gillar du gamla samlarkort- och brädspel? Kolla då in vår nostalgispels-kanal på YouTube!

altermann
MEDLEM
Mora
@svm s. 24/10 -10

6 rubriker
140 svar

1. Låter helt sjukt att det ska v... 16:35:31, 13/4 -21  
Låter helt sjukt att det ska vara dyrare. Gillar lösningen i övrigt men hur kan det vara dyrare? Någon som kan förklara för mig?
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

2. Riktigt bra! Men som sagt varf... 16:37:56, 13/4 -21  
Riktigt bra! Men som sagt varför är det dyrare...
 
Kort till salu:
https://www.svenskamagic.com/forumet/topic.php?ID=171470
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

3. Fy fan. Ännu dyrare. Finns det... 16:47:23, 13/4 -21  
Fy fan. Ännu dyrare. Finns det ens?
 
Jag köper, byter och säljer kort samt erbjuder spelmattor, pärmar, tärningar/spindowns, 9-korts fickor och uppdaterar min have!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Knaz
MEDLEM
Sollentuna
@svm s. 1/7 -07

147 rubriker
1765 svar

4. Så de tänker win win för oss..... 16:54:35, 13/4 -21  
Så de tänker win win för oss... Mindre plats för frakt av frimärken och utrymme på lagret samtidigt vi kan ta mer betalt för tjänsten än ett vanligt frimärke som vi precis höjde till 12kr...

De är fan inte dumma på Postnord HK det kan man ju åtminstone säga PUNKT PUNKT PUNKT
 
Julkalendern 2015

Julkalendern 2016

Julkalendern 2018

Julkalendern 2019

Julkalendern 2020
WilleMagic
MEDLEM
Bromma
@svm s. 24/2 -11

17 rubriker
455 svar

5. Ang. den extra 1kr så fanns "f... 17:21:58, 13/4 -21  
Ang. den extra 1kr så fanns "förklaringen" på deras Facebook-sida:

"Förutom de kostnader som portot ska betala för i brevets resa, dvs tömning av brevlådor, transporter, brevbärarnas löner etc så ligger det en avancerad teknisk lösning bakom utvecklingen av Portokoderna så den extra kronan bekostar denna utveckling samt underhåll av tjänsten.


 
Gillar du gamla samlarkort- och brädspel? Kolla då in vår nostalgispels-kanal på YouTube!
Goebblins

Boros
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -05

84 rubriker
2422 svar

6. Hahaha, är det någons brorson ... 17:53:10, 13/4 -21  
Hahaha, är det någons brorson som tagit fram det här eller?

Hur är det rimligt att kunden får betala mer för att de slipper logistik, att fysiskt trycka frimärken, och betala alla mellanhänder i kedjan?

Att de dessutom säger att utvecklingen av det här tio år gamla danska systemet nu skall betalas av svenska kunder känns också absurt.
Det låter möjligen som att de inte vet hur man upphandlar/beställer och att det blev sjukt mycket dyrare än vad de hade planerat och att de behöver ta igen för sina utlägg.

Klassiskt exempel på sämre tjänst dyrare

end rant
 
Team Squattelhaups! - Slump och Fusk
ottifant
HEDERSMEDLEM
Brandstorp
@svm s. 7/10 -02

91 rubriker
1239 svar

7. Va? Den finns ju redan sedan 1... 19:22:15, 13/4 -21  
WilleMagic skrev 17:21, 13/4 -21 Ang. den extra 1kr så fanns "förklaringen" på deras Facebook-sida:

"Förutom de kostnader som portot ska betala för i brevets resa, dvs tömning av brevlådor, transporter, brevbärarnas löner etc så ligger det en avancerad teknisk lösning bakom utvecklingen av Portokoderna så den extra kronan bekostar denna utveckling samt underhåll av tjänsten.

;)

Va? Den finns ju redan sedan 10 år tillbaka inom bolaget??
Kavli
MEDLEM
@svm s. 13/11 -10

114 rubriker
1345 svar

8. Använt det flitigt sista året ... 19:36:40, 13/4 -21  
Använt det flitigt sista året i Danmark, fungerar bra och är ingen prisskillnad.

Mycket nöjd, sparar mig massor av tid.

Är dock fortfarande tvivelsam om det verkligen behöver kosta motsvarande 45 SEK att skicka ett vanligt jävla brev från Köpenhamn till Växjö.
 
Hade jag fått en spänn för varje intjänad krona,
Hade jag varit hälften så fattig som nu troja.
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

9. Låter som en smidig lösning. J... 19:39:12, 13/4 -21  
Låter som en smidig lösning. Jag gillar den på pappret.
Får se vad jag tycker efter att ha använt den ett tag.
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
Falconer

Rakdos
MEDLEM
Jämshög
@svm s. 1/1 -18

17 rubriker
104 svar

10. Då jag köper mina frimärken ca... 20:27:59, 13/4 -21  
Då jag köper mina frimärken ca 5 meter från närmsta brevlåda, lär jag fortsätta köra med frimärken. Kan över huvud taget inte förstå varför jag skulle vilja betala 1 kr extra, då det knappast lär spara mig någon nämnvärd tid.

Nej, jag kör på som tidigare tills frimärkena är helt avskaffade, och låter mina köpare slippa den extra fraktkostnaden.

"A penny saved is a penny earned!"
 
I am Groot!
kingdiz

Izzet
MEDLEM
@svm s. 24/1 -06

98 rubriker
568 svar

11. Dom har fastnat i myndighetsvo... 20:29:37, 13/4 -21  
ottifant skrev 19:22, 13/4 -21
WilleMagic skrev 17:21, 13/4 -21 Ang. den extra 1kr så fanns "förklaringen" på deras Facebook-sida:

"Förutom de kostnader som portot ska betala för i brevets resa, dvs tömning av brevlådor, transporter, brevbärarnas löner etc så ligger det en avancerad teknisk lösning bakom utvecklingen av Portokoderna så den extra kronan bekostar denna utveckling samt underhåll av tjänsten.

;)

Va? Den finns ju redan sedan 10 år tillbaka inom bolaget??

Dom har fastnat i myndighetsvolten av 0 logik, men de behöver ändå producera en förklaring på allt.
Jag gav upp när Västtrafik(VG regionens kollektivtrafik) förklarade sina prisjusteringar:
"Vi behöver öka priset på biljetter då så få reser med oss för att täcka kostnaderna".
"Vi behöver öka priset på biljetter då så många nu reser med oss, detta för att täcka kostnaderna".

Man kan inte göra rätt.
 
Det ska va gött å leva annars kan de kvetta!
Frashannes
MEDLEM
Västerås
@svm s. 12/12 -01

235 rubriker
2090 svar

12. Jo men de kanske inte har hård... 21:28:01, 13/4 -21  
ottifant skrev 19:22, 13/4 -21
WilleMagic skrev 17:21, 13/4 -21 Ang. den extra 1kr så fanns "förklaringen" på deras Facebook-sida:

"Förutom de kostnader som portot ska betala för i brevets resa, dvs tömning av brevlådor, transporter, brevbärarnas löner etc så ligger det en avancerad teknisk lösning bakom utvecklingen av Portokoderna så den extra kronan bekostar denna utveckling samt underhåll av tjänsten.

;)

Va? Den finns ju redan sedan 10 år tillbaka inom bolaget??

Jo men de kanske inte har hårdvaran i Sverige. Dvs behöver köpa in den för Svenska sorteringen. Men visst håller jag med om att det är konstigt att det skall kosta mer.
 
Driver Goblinen.com i Västerås tillsammans med HappyMagicHardcore.

På min have hittar du cirka 30 000 kort som jag säljer och byter bort från min privata samling.
skumme
MEDLEM
@svm s. 9/2 -02

42 rubriker
1649 svar

13. Jag provade tjänsten för ett p... 22:48:38, 13/4 -21  
Jag provade tjänsten för ett par veckor sedan (slutet av mars) då jag skulle posta ett paket. I brist på frimärken köpte jag portot online, då jag tyckte det lät nimt med att slippa frimärken eller skriva ut egen qr-kod. Jag fick koden, krattade ner den på paketets högra hörn och gick till det lokala ombudet sent på söndagskvällen för att lämna paketet i deras postsäck. Där fick jag nobben av biträdet (en äldre kvinna) då denne inte hade informerats om någon portokod och inte vågade ta emot paketet av säkerhetsskäl - "det finns ju ingen qr-kod att scanna, hur ska man veta att vi har tagit emot paketet?". Hon bad mig att återkomma dagen efter när chefen var inne. Jag återkom dagen efter, stötte på en man från postnord vid ingången som precis hade hämtat en säck brev från ombudet och passade på att fråga honom om jag hade uppfattat systemet med portokod korrekt. Mannen som var i sena 50-års åldern, granskade koden på paketet lite slött, och påstod att han inte hade någon aning om vad en portokod var, hade inte hört eller brytt sig om något sådant - "allt förändras ju hela tiden för fan". När jag då, med viss tveksamhet gick in till ombudet blev jag lyckligtvis bemött av en yngre person som, när jag frågade om det gick att lämna paketet och om jag hade ifyllt koden korrekt, såg frågande på mig - "Ja, det här ska vara rätt gjort, det är ju det nya systemet, varför undrar du?"...
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

14. Skummet: en saga eller seriest... 23:03:11, 13/4 -21  
Skummet: en saga eller seriestrip som dessvärre säkert är sann ... :/
 
Jag köper, byter och säljer kort samt erbjuder spelmattor, pärmar, tärningar/spindowns, 9-korts fickor och uppdaterar min have!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Vindicate

Simic
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 18/11 -01

193 rubriker
680 svar

15. Låter smidigt men håller med o... 07:04:21, 14/4 -21  
Låter smidigt men håller med om att det borde vara billigare (iallafall i början för att locka folk till det nya, säg 10:- året ut eller nåt) Dock är det smidigt för jag har inga frimärksförsäljare i närheten så jag kommer nog att använda denna tjänst ändå.

En aningen dyrare tjänst som också lägger mer ansvar på köparen. "ajdå, skrev du en siffra fel på ett brev när du skulle skynda iväg 30 olika bizar? Såg din 7a ut som ett T? Jamen du vet det är ditt ansvar att skriva tydligt och noga, tyvärr tar vi ut en straffavgift etc etc" Det känns principiellt fel att lägga mer arbete, ansvar och kostnad på kund.
Hotan
MEDLEM
@svm s. 28/11 -10

48 rubriker
267 svar

16. Hur många siffror är det man s... 10:31:22, 14/4 -21  
Hur många siffror är det man skriver? Känns som det är lättare att köpa 100 frimärken åt gången och sedan bara klistra på istället för att skriva massa siffror. Samt risk att man skriver fel.

Fortsätter nog med frimärken :)
ottifant
HEDERSMEDLEM
Brandstorp
@svm s. 7/10 -02

91 rubriker
1239 svar

17. Du behöver inte köpa frimärken... 11:00:33, 14/4 -21  
Vindicate skrev 07:04, 14/4 -21 Låter smidigt men håller med om att det borde vara billigare (iallafall i början för att locka folk till det nya, säg 10:- året ut eller nåt) Dock är det smidigt för jag har inga frimärksförsäljare i närheten så jag kommer nog att använda denna tjänst ändå.

En aningen dyrare tjänst som också lägger mer ansvar på köparen. "ajdå, skrev du en siffra fel på ett brev när du skulle skynda iväg 30 olika bizar? Såg din 7a ut som ett T? Jamen du vet det är ditt ansvar att skriva tydligt och noga, tyvärr tar vi ut en straffavgift etc etc" Det känns principiellt fel att lägga mer arbete, ansvar och kostnad på kund.

Du behöver inte köpa frimärken hos en åf, protip är att köpa en batch med lite äldre märken för typ 70% av nypriset på frimärksauktioner. Sök på Philea, så hittar du en auktion i dagarna två.
prinsallan
HEDERSMEDLEM
Jönköping
@svm s. 16/2 -06

451 rubriker
6628 svar

18. Och att de sparar både logisti... 06:15:09, 15/4 -21  
WilleMagic skrev 17:21, 13/4 -21 Ang. den extra 1kr så fanns "förklaringen" på deras Facebook-sida:

"Förutom de kostnader som portot ska betala för i brevets resa, dvs tömning av brevlådor, transporter, brevbärarnas löner etc så ligger det en avancerad teknisk lösning bakom utvecklingen av Portokoderna så den extra kronan bekostar denna utveckling samt underhåll av tjänsten.

;)

Och att de sparar både logistik, förvaringsutrymme och hela tryckkostnaden är inget som nämns?
Det borde vara ett par kronor billigare, inte tvärtom.
 
Om det saknas något common på min have som du vill köpa, interna. Det ligger ca 100.000 commons här som jag inte lagt upp på min have :P
prinsallan
HEDERSMEDLEM
Jönköping
@svm s. 16/2 -06

451 rubriker
6628 svar

19. Utan att ha läst din post kom ... 06:18:32, 15/4 -21  
Goebblins skrev 17:53, 13/4 -21 Hahaha, är det någons brorson som tagit fram det här eller?

Hur är det rimligt att kunden får betala mer för att de slipper logistik, att fysiskt trycka frimärken, och betala alla mellanhänder i kedjan?

Att de dessutom säger att utvecklingen av det här tio år gamla danska systemet nu skall betalas av svenska kunder känns också absurt.
Det låter möjligen som att de inte vet hur man upphandlar/beställer och att det blev sjukt mycket dyrare än vad de hade planerat och att de behöver ta igen för sina utlägg.

Klassiskt exempel på sämre tjänst dyrare

end rant

Utan att ha läst din post kom vi fram till exakt samma sak. Spot on Goebblins ^^
 
Om det saknas något common på min have som du vill köpa, interna. Det ligger ca 100.000 commons här som jag inte lagt upp på min have :P
WilleMagic
MEDLEM
Bromma
@svm s. 24/2 -11

17 rubriker
455 svar

20. prinsallan hehe nä det var in... 08:46:29, 15/4 -21  
prinsallan hehe nä det var inget de ville nämna. Dock ingen som påpekat det, så det kanske vore dags att någon gjorde det?
 
Gillar du gamla samlarkort- och brädspel? Kolla då in vår nostalgispels-kanal på YouTube!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!