Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 640 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
COCKTAIL svenska40k.se?... sälja / värdera pokemonkort? ...
Projektor samt duk - behöver hjälp!
Senast läst: 16:27:30, 22/4 -24. Läst 1523 gånger.
6packet
MODERATOR
@svm s. 22/10 -03

317 rubriker
3907 svar

Projektor samt duk - behöver hjälp! 15:38:29, 5/7 -18  
Hej Sveriges bästa community!

Hoppas vi har några HiFi-nördar i gänget som kan hjälpa mig som är helt oteknisk!

Jag tycker det vore häftigt att se matchen på lördag på en STOR skärm/duk.
Spontan som jag är så tänkte jag att en projektor med duk måste ju vara häftigt och bra.
Har kollat lite begagnat och sett 2 alternativ.

Vilket alternativ hade ni gått på:

Alternativ 1: (4000kr)
Epson Full HD projektor (inget modell nr tyvärr...), Klar och tydlig bild: Bild i hög kvalitet även i dagsljus tack vare Epsons 3LCD-teknik och Colour Light Output (färgljusflöde) på 1 800 lumen.

Enkel installation: Fritt justerbar lins och zoom. Snabbt och enkelt att ställa in perfekt bild.

Många anslutningsmöjligheter: Anslut till dekodrar, DVD/Blu-ray-spelare och spelkonsoler via 2 HDMI-ingångar. med 120 tums motordriven duk


Alternativ 2: (2500kr)
SANYO PLV Z700 full HD med 92 tums motordriven duk


Sedan vill jag gärna också förstå hur och vad man kopplar till, är det direkt till Viasatmottagaren eller måste det via dator?
Hur gör man för att få ut ljudet till min soundbar, idag är den kopplad optiskt till TV:n men här finns väl inga optiska ingångar i dessa projektorer om jag fattar rätt?

Som sagt, helt nollad på detta, vill bara ha coola grejer så skratta och späka massvis i kommentarerna men framförallt, hjälp mig med råd och förklaringar till hur jag gör?
 
What we do in life echoes in eternity
Uppdaterad: 15:48:39, 5/7 -18

mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

1. Mitt personliga favoritmärke ä... 16:43:23, 5/7 -18  
Mitt personliga favoritmärke är helt klart Infocus men Epson har en del skapliga budgetalternativ. Tänk på att den största kostnaden är lampan + eventuellt nytt chip. Många kör sin proj tills lampan tar slut och sen skrotar den med tanke på lamppriser i förhållande till projektorns inköpspris. Påminner lite om printers på den punkten.. DLP-tekniken är att föredra framför andra, mycket pga bättre svärta osv. Vissa Epson modeller skryter med sina inbyggda högtalare, dom är som förväntat skit, lägg inget extra på en sådan modell. Vill du snåla på duken köper du en stor rullgardin på Ikea ock monterar den åt fel håll, då baksidan är bästa ytan.
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

2. Tänk på att fråga om brinntide... 16:45:13, 5/7 -18  
Tänk på att fråga om brinntiden på lampan när du köper begagnat annars blir du hustlad.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

3. Jag har en sån här: https://ww... 17:40:27, 5/7 -18  
Jag har en sån här: https://www.epson.com.au/products/projector/eh-tw3200_specs.asp

Den är också på 1800 lumen men det här med att kolla på fotboll i dagsljus bör du nog vara lite skeptisk till. Det beror helt på hur solen ligger. Nu kör jag inte på duk utan på vitmålad vägg så reflektionen är lite sämre än den skulle vara på duk men jag skulle nog ändå rekommendera någon form av mörkläggning. Iaf. ifall det är fullt solljus ute. Generellt är det svårt att få tillräcklig ljusstyrka med projektorer. Är mycket nöjd med projektorn över lag. Bra skärpa, bra färger, relativt tyst.

Kan skicka över lite bilder senare på hur det ser ut hos mig.

Vad gäller bild och ljud så behandlar jag projektorn som en skärm rakt av. Jag har en HDMI-splitter som tar in signaler via HDMI från 2 datorer och en PS4 och sen skickar ut det på en HDMI till projektorn och en optisk kabel till förstärkaren. Kan du få ut bild och ljud separat från Viasatmottagaren så skulle jag rekommendera det som lösning.
Jojja
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/11 -13

4 rubriker
328 svar

4. De projar som jag säljer till ... 21:02:08, 6/7 -18  
De projar som jag säljer till skolor ligger på 3400lumen eller mer. Skall du se på nått som inte är i ett mörklagt rum bör du sikta på en proj som ligger däromkring.

Surfa in på projektorkollen.se (tror jag det är) så kan du hitta den hjälp du behöver.



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!