Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 633 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
SYNPUNKTER & SUPPORT Semesterläge?... problem att komma in sista 2 t ...
Ta bort möjligheten att plocka bort pågående auktioner.
Senast läst: 07:36:23, 27/4 -24. Läst 6396 gånger.
Stolpeman

Azorius
MEDLEM
@svm s. 7/10 -03

51 rubriker
509 svar

Ta bort möjligheten att plocka bort pågående auktioner. 10:01:49, 2/3 -17  
Jag skrev detta som svar i en annan tråd men vill lyfta det även här där det passar bättre hemma.

Jag tycker man borde se över auktionsreglerna på sidan lite, framförallt kraven på den som skapar en auktion. Jag tänker då framförallt på möjligheten att plocka bort en auktion när som helst, till och med efter den är avslutad.

Jag föreslår att man antingen tar bort möjligheten att plocka bort en auktion, har man skapat en auktion så får man stå sitt kast, man kan sätta startpriserna själv för att se till att man får minst det man vill ha för ett kort.

Vill man inte ta bort möjligheten helt så tycker jag i alla fall att man skall ta bort möjligheten efter auktionen är avslutad.

Om det är så att man vill ha kvar dessa funktioner så tycker jag man borde införa någon sorts varningslista likt watchlist för personer som plockar bort auktioner efter de avslutats. Så man som budgivare kan välja att undvika dessa. Kan räcka med att man får en liten varningsruta på sina auktioner där det står ”XXX har tidigare plockat bort sin auktion utan att skicka ut bizzar”

Det är hårda krav på de som lägger bud och jag tycker det skall vara samma krav på de som lägger upp auktioner.
 
The journey of a thousand miles begins with a broken fan belt and a flat tyre.

8705dabe
HEDERSMEDLEM
Färgelanda
@svm s. 9/11 -06

79 rubriker
2063 svar

1. Jo de e ju gött störande dock ... 10:38:51, 2/3 -17  
Jo de e ju gött störande dock gillar jag att de är bra med att det finns möjligheter till internt bo för tillexempel sådana som inte har svm om man är i affären i stan eller sånt.
 
And that's the way the cookie crumbles!
Jojja
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/11 -13

4 rubriker
328 svar

2. Tycker avslutade auktioner ell... 11:18:57, 2/3 -17  
Tycker avslutade auktioner eller kort som blivit BOade borde vara bindande på samma vis som bud är.
8705dabe
HEDERSMEDLEM
Färgelanda
@svm s. 9/11 -06

79 rubriker
2063 svar

3. Jo precis... 11:22:00, 2/3 -17  
Jo precis
 
And that's the way the cookie crumbles!
Stolpeman

Azorius
MEDLEM
@svm s. 7/10 -03

51 rubriker
509 svar

4. Låter rimmligt, enkelt och kla... 11:54:22, 2/3 -17  
Jojja skrev 11:18, 2/3 -17 Tycker avslutade auktioner eller kort som blivit BOade borde vara bindande på samma vis som bud är.

Låter rimmligt, enkelt och klart. Känns rättvist
 
The journey of a thousand miles begins with a broken fan belt and a flat tyre.
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

5. Jag håller med.... 12:57:51, 2/3 -17  
Jag håller med.
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

6. Är det någon som inte håller m... 13:05:19, 2/3 -17  
Är det någon som inte håller med? Tror i alla fall att det är väldigt få. Sen kanske det inte blir av ändå, beroende på hur svårt det är att ändra. Jag misstänker att det är svårt eftersom det har (för)blivit så här väldigt länge.
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

7. Har uppmärksammat detta tidiga... 13:05:19, 2/3 -17  
Har uppmärksammat detta tidigare, då hände inget.. Sälj inte kort vid sidan av svm som ni har uppe på auktion. Det är ganska simpelt. Vill du annonsera i flera kanaler använd exempelvis köp & sälj-forumdelen.
Stolpeman

Azorius
MEDLEM
@svm s. 7/10 -03

51 rubriker
509 svar

8. Det är ju väldigt enkelt att g... 13:12:03, 2/3 -17  
toriv skrev 13:05, 2/3 -17 Är det någon som inte håller med? Tror i alla fall att det är väldigt få. Sen kanske det inte blir av ändå, beroende på hur svårt det är att ändra. Jag misstänker att det är svårt eftersom det har (för)blivit så här väldigt länge.

Det är ju väldigt enkelt att göra så det inte går att ta bort auktioner alls.

Borde inte heller vara en svår sak att göra så att det inte går att ta bort auktioner som är avslutade eller kort som har blivit BOade. Vet inte hur SvM är kodat men detta borde verkligen vara en mindre justering.
 
The journey of a thousand miles begins with a broken fan belt and a flat tyre.
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

9. Jag håller med. Eftersom det f... 13:26:05, 2/3 -17  
Jag håller med. Eftersom det finns folk som utnyttjar systemet på det sätt du beskriver kan man dock vänta sig att det finns folk som motsätter sig en ev. förändring.
 
"Not Gruul? Then die!"
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

10. Jag vet inte hur ni andra uppl... 13:31:51, 2/3 -17  
Jag vet inte hur ni andra upplever det, men i och med att det oftast finns många säljare av samma objekt budar jag bara på auktioner om jag tror att jag kan få ett kort billigare än genom ett direkt köp. Det jag förlorar är tiden jag måste vänta på att auktionen ska ta slut. Att som säljare förvänta sig att få mer vinst genom att hålla en auktion verkar därför helt verklighetsfrånvänt för mig. Det enda argumentet jag ser för att hålla en auktion här är om man är i behov av pengar snabbt eller vill göra sig av med stora delar av sin samling på kort tid. Det känns som att de somtar bort auktioner inte insett detta, utan väntar sig att budgivare istället skall trissa upp priserna så att de går med mer vinst än vid direkt försäljning.
 
"Not Gruul? Then die!"
Zasse

Golgari
MEDLEM
@svm s. 2/5 -15

20 rubriker
167 svar

11. Jag tycker detta är mycket bra... 13:33:30, 2/3 -17  
Jag tycker detta är mycket bra att det tas upp och verkligen något som borde införas. Som köpare vill jag inte behöva fundera ifall korten jag BO:a, vann billigt pga lågt intresse eller annan orsak kommer skickas som biz eller ej.

Strikta regler på köpare bör vara detsamma för säljare att denne håller sin sida av "avtalet". Vill inte säljaren sälja korten för den summa de hamna på tycker jag ändå köparen bör kunna ge en botten ref.

Det skulle kunna va okej plocka bort kort med ej ännu lagda bud däremot.
Det är liksom inte okej på andra auktioner att avbryta annars när budgivning pågår eller BO har skett. Varför skulle det va det här?

Som någon annan skrev är ju reglerna strikta för köpare och enda gången man kan avsäga säg biz är om köparen har "buda för minst XX kr" och det inte uppnås.
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

12. Undantaget är så klart mer säl... 13:35:32, 2/3 -17  
Undantaget är så klart mer sällsynta kort, men då är det bara sätta det minsta belopp man kan tänka sig sälja för, hoppas på mer och acceptera resultatet.
 
"Not Gruul? Then die!"
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

13. jo de flesta sköter sig men de... 13:35:55, 2/3 -17  
jo de flesta sköter sig men det finns en liten klick som lägger upp en auktion med X kort till bra pris och man budar. Sen tar de bort auktionen och lägger upp en ny med 90% av korten på föregående auktion... då blir man bara irriterad.

Har också varit av den åsikten att auktionssystemet är för slappt för säljarna och har också tagit upp detta. Numera är auktionerna bara en förlängning av sin have utan några krav alls. Nu säljer jag mer än jag köper men tycker ändå att systemet borde vara bindande från båda hållen, i förlängningen kan det ju faktiskt leda till att det blir större aktivitet på auktionerna så jag ser det bara som positivt.
 
Nuvarande auktion: Mycket av varje, högt och lågt. Standard, Modern, Legacy osv. BO på allt. Slutar den 15 jan 23:00.
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

14. Jag tycker att man borde få gö... 13:39:43, 2/3 -17  
Jag tycker att man borde få göra som man vill med sina egna kort fram till den stund det FINNS en biz. Ser köparen som en gäst på auktionen, det är säljarna som gör allt jobb.

Varken köper eller säljer alls nästan längre.
När jag sålde var det alltid pissbilligt och aldrig ockerpriser. Jag tog nog inte bort auktioner eller kort vad jag minns men tyckte att det var en skön trygghet att veta att jag gör som jag vill ifall jag skulle ändra mig. Hade jag inte haft den tryggheten hade ett flertal av mina auktioner aldrig blivit av, det är ett som är säkert.
När jag köpte råkade jag istortsett aldrig ut för att nån tog bort kort och bara en gång tog nån bort sin auktion. Och jag har haft MÅNGA bizar. Seriöst, hur stort är problemet egentligen?
 
Hellre leka med elden än elda med leken.
Zasse

Golgari
MEDLEM
@svm s. 2/5 -15

20 rubriker
167 svar

15. Det handlar väl inte om hur st... 13:51:30, 2/3 -17  
Det handlar väl inte om hur stort problemet är utan att som säljare kan man göra precis vad man känner för utan några konsekvenser, medan som köpare måste betala ifall man budat på kort. Rättvisst, bra system? Knappast.

Att argumentera säljaren äger sina kort och gör som den vill, köper jag inte. Likväl kan man se det som att det är köparens pengar och skulle köparen blivit lite bud-hetsig och sen inte vilja betala det priset totalsumman hamna på måste köparen som det ser ut idag ändå stå sitt kast och glatt betala, eller få konsekvenser om denne inte vill det.

Uppdaterad: 13:53:24, 2/3 -17
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

16. Säger inte rakt av att nåt är ... 14:01:48, 2/3 -17  
Säger inte rakt av att nåt är fel och det andra är rätt men vill ni ha många auktioner uppe och ett stort utbud ute, då ska ni nog låta det vara som det är. Det är den bedömningen jag gör iaf. Det är inte bara säljaren som äger korten, det är också säljaren som gör (nästan) allt jobb.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

17. Värt att påpeka är att en sälj... 15:37:31, 2/3 -17  
Värt att påpeka är att en säljare kan bli plötsligt sjuk och det är svårare och jobbigare att skicka kort jämfört med att göra en banköverföring eller swisha pengar. Den som håller auktionen har ju en del ansvar ändå. Trots det är man en privatperson och oväntade saker kan inträffa.

Jag har inga auktioner, men jag har sålt en del kort och när jag gör det är det väl jag som får göra större delen av jobbet, eller?

Om man har en privat butik och är sjuk kanske man väljer att ha stängt på grund av sjukdom en dag?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

18. Varför skulle säljaren göra de... 15:38:12, 2/3 -17  
skallbrand skrev 14:01, 2/3 -17 Säger inte rakt av att nåt är fel och det andra är rätt men vill ni ha många auktioner uppe och ett stort utbud ute, då ska ni nog låta det vara som det är. Det är den bedömningen jag gör iaf. Det är inte bara säljaren som äger korten, det är också säljaren som gör (nästan) allt jobb.

Varför skulle säljaren göra detta jobbet om hen inte bestämt sig för att sälja korten?
 
"Not Gruul? Then die!"
Uppdaterad: 15:40:41, 2/3 -17
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

19. Kan inte plötslig sjukdom ocks... 15:40:23, 2/3 -17  
latsblaster skrev 15:37, 2/3 -17 Värt att påpeka är att en säljare kan bli plötsligt sjuk och det är svårare och jobbigare att skicka kort jämfört med att göra en banköverföring eller swisha pengar. Den som håller auktionen har ju en del ansvar ändå. Trots det är man en privatperson och oväntade saker kan inträffa.

Jag har inga auktioner, men jag har sålt en del kort och när jag gör det är det väl jag som får göra större delen av jobbet, eller?

Om man har en privat butik och är sjuk kanske man väljer att ha stängt på grund av sjukdom en dag?

Kan inte plötslig sjukdom också drabba en köpare?
 
"Not Gruul? Then die!"
Uppdaterad: 15:41:04, 2/3 -17
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

20. Känns som om du mer diskuterar... 16:23:46, 2/3 -17  
latsblaster skrev 15:37, 2/3 -17 Värt att påpeka är att en säljare kan bli plötsligt sjuk och det är svårare och jobbigare att skicka kort jämfört med att göra en banköverföring eller swisha pengar. Den som håller auktionen har ju en del ansvar ändå. Trots det är man en privatperson och oväntade saker kan inträffa.

Jag har inga auktioner, men jag har sålt en del kort och när jag gör det är det väl jag som får göra större delen av jobbet, eller?

Om man har en privat butik och är sjuk kanske man väljer att ha stängt på grund av sjukdom en dag?

Känns som om du mer diskuterar fall där kort skickas sent än när bizzar inte skapas.
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!