Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 602 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Melira + Phyrexian Unlife... sacrifice it unless "1 mana" w ...
Unlife och loss of life
Senast läst: 04:28:43, 16/4 -24. Läst 1375 gånger.
Nobody
MEDLEM
Virsbo
@svm s. 1/11 -06

2 rubriker
43 svar

Unlife och loss of life 20:18:06, 9/5 -11  
Jaha, då ska vi se om vi kan få ihop det här utan problem.
(Ursäkta de långa formuleringarna, var ett tag sedan jag uttryckte mig såhär i skrift så det bara blev så.)
Min fråga gäller då alltså Phyrexian Unlife.
Kortet i fråga ligger ute på spelplan under min kontroll.
Detta kan ni utgå från i kommande exempel.
Nu kommer några situationer som jag funderar över:

1. Jag har en, för enkelhetens skull, Raging Goblin ute i spel som min motståndare slänger Hideous End på. Kommer jag få två poison counters på mig eller förlorar jag liv? (Här är det alltså frågan om Unlife ser skillnad på damage och life loss).


2. Jag ligger på minus 4 liv. Min motståndare ligger på 340 liv och har inga kort på handen och är helt uttappad (land, creatures, you name it). Han känner sig väldigt säker på vinst då han bara sitter och väntar på ett av sina kort som kan förstöra Phyrexian Unlife. Jag, emellertid, smider ondskefulla planer på min sida och väntar endast på det sista kortet för att min plan ska gå i lås. Jag sitter endast med en Dimir Infiltrator på plan (utöver länder och Phyrexian Unlife, of course). Och så drar jag vad som kan vara mitt sista kort: Hatred.
Är det möjligt för mig att betala X liv, där X är ett tal större än det tal som definierar min motståndares liv?

Nr 2 är speciellt viktig för mig då jag planerar för en potentiell runda 3 vinst i standard, förmodligen bara casual men kan vara kul att spela.



Uppdaterad: 20:19:39, 9/5 -11

Binarin
JUDGE L1
Uppsala
@svm s. 6/9 -09

28 rubriker
925 svar

1. 1: Hideous End gör inte skada,... 20:46:04, 9/5 -11  
1: Hideous End gör inte skada, du förlorar bara två liv och går ner på minus 2.

2: Jag är ganska säker på att man inte kan betala mer liv än man har. precis som man inte kan betala mana man inte har t.ex. Så om det stämmer gör Hatred inget om man har negativt liv
HenkeNero

Orzhov
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 14/9 -02

9 rubriker
346 svar

2. Det stämmer, man kan inte beta... 20:46:57, 9/5 -11  
Det stämmer, man kan inte betala med liv man inte har.
 
¨˜”°º••º°”˜¨
Nobody
MEDLEM
Virsbo
@svm s. 1/11 -06

2 rubriker
43 svar

3. Har hört något liknande, funde... 21:02:02, 9/5 -11  
Har hört något liknande, funderade på om Unlife gjorde så att man kunde kringgå den regeln, men det är alltid bättre att veta säkert. Tack för svar.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!