Sökresultat
Flash Spirit, en aggro control
Ej legal i Standard längre! |
Standard
/ Turneringsspel |
Av:
metal_N_Rock
12:20, 19/2 -17
|
metal_N_Rockkommenterar :
Efter att ha vunnit 4-0 (14-13 spelare) på Game Day: Aether Revolt i Skellefteå, så bestämde jag mig för att dokumentera och dela med mig om min standard lek.
I ett nötskal är Flash Spirit är en aggro lek baserad på att spela så mycket man kan på sin motståndares end step. Det tack till största del av som gör att majoriteten av lekens creatures också få tillgång till flash och skapar bra tribal synergi. Spirits är också väldigt bra tempo creature tack vare att de har flying, plus att spirits i leken har en till effekt eller ability som ofta kan hjälper till att nå segern.
Som exempel hur leken spelas:
Tur 1: Land och spela ett en manas dropp t.ex. eller .
Tur 2: Land, passa över till motståndaren. Nu med två mana uppe har man möjlighet att spela eller bromsa våran motståndare med t.ex. eller .
Tur 3: Kan man spela en eller fortsätta hålla uppe manan för contringar eller fler sprits. Hur du bedömer du vill göra basera sig på hur du bäst kan hålla kontroll samtidigt som du vill få ner motståndets liv till noll så snabbast du kan med dina små 1/1, 2/1,2/3 flygande sprits.
Låt oss gå igenom valet av kort i leken:
är ett oerhört bra tempo kort mot controller lekar samt combo lekar. Vad han gör för leken är att oftast fördröja farorna som motståndaren har i form av instants eller sorcerys. Removal spells och contringar som exempel , eller blir mycket klumpigare när Mausoleum Wanderer skiner med sin närvaro. Lekar som vill leta efter sin combo bitar med eller måste också tänka efter en extragång. Det blir extra jobbigt när stöder med en permanent +1/+1 på Wanderer eller med faran att du flashar ut en till spirit och triggar hans temporära +1/+1, som till och med kan användas som ett combat trick. Tack vare allt det här vill motståndare oftast bli av med den, så det händer lätt att han blir targeterad av removals spells som din motståndare hellre hade spelat på något annat. Medans Mausoleum Wanderer väntar på att offra sig irriterar den ytterligare motståndaren med slag i ansiktet (det här är ju trots allt en aggro lek).
må inte vara en spirit (än), men hon är ett mycket bra kort. För en vit mana får vi till gång till en 1/2 och en clue. Cluen synergi både med för de gångerna de krisar i mana basen, men framför allt (med inspectorn tur ett kan spelas tur två). Ut över det kan man så klart dra ett kort när man tycker det passar, för är det något en aggro control lek behöver så är det draw card effekter. Hon är också väldigt bra på att blocka servo tokens eller eventuellt offra upp för att förhindra skada från t.ex. en eller någon annan tjockis utan trampel.
är som jag pratat så mycket om är ryggraden till lekens spelstil. Utom det har den en underbar förmåga att rädda någon utsatt stakars spirit från single target removals som (ghostbuster) plus ability eller t.ex. .
tillsammans med är här för att skydda leken mot alla jobbiga , och . Men Selfless Spirit är också bra på att ge dig en bra möjlighet när du bli klämd och måste blocka, men vill inte förlora alla dina creaturs. Mycket bra kort och extremt bra med flash från .
blev ett uppenbart bra val att stoppa in i leken efter det otroligt trasiga blev bannad. Han hjälper till bra med lekens 11 instant ut av dem 7 contringar som ger dig hans finna lot ability. Men också kan hjälpa dig lota kort om du har ute Baral när du offrar Wanderer mot något. Baral kan vara lite klumpig i bland, men man hittar oftast bra tillfällen att spela ut han. Loten är viktig för att håla igång tempot då vi kan kasta de överflödiga länder i handen eller kort som inte passar situation man befinner sig i.
är ett otroligt starkt tempo kort. Den må inte vara en , men i ett standard format där snitt converted mana costen ligger på 3-4 mana blir den väldigt relevant och bra på att köpa tid mot t.ex. en jobbig planeswalker eller creature. Queller är snuskigt bra på att ta kontringar eller , då de sällan blir bra att casta efter Quellerns död. Det hjälper också att den inte behöver för att vara relevant.
Man bör inte häller vara rädda att spela ut Queller i falla man behöver öka aggron på brädet, eller göra en viktig block när man blir attackerad. (Plus är den extremt rolig när man möter en combo lek, minerna man får tillbaka säger hur bra den är).
är den huvudsakliga källan till att få dra kort i leken och hjälper till att skaffa tempo när vi inte ha något bättre att spendera mana på. Bygone Bishop fungerar extremt bra då bara de två jag spelar som inte ger mig en clue när han ligger i spel. gör också så han är lätt och smidig att få ut i spel. Plus att Bygone Bishop stöder synergin med och .
är ett oerhört starkt kort och det ända den här leken har som en ”late game” bomb. Archangel Avacyn kan som sagt skydda laget, är också väldigt lätt att flippa till Avacyn, the Purifier med hjälp av eller . Det gör så hon kan fungera som en oerhört bra bomb för att avsluta matchen. Till och med när man skälv spelar en egen instant för att offra Mausoleum Wanderer så man kan rensa motståndarens bräde för att vinna (ja, jag har vunnit en match på det här sättet).
är det främsta tempo kortet den här leken har när man spelar mot andra aggro lekar. Dina creatures kan både vilt attackera tack vare att många av dem är i luften, men när de kan försvara samtidigt och får +1/+1 av det är det svårt för motståndet att vinna racet. Always Watching är också bra på att göra det svårare att döda dina spirits speciellt för . Den fungerar också bra mot control lekar om den inte blir contrad då de oftast inte har något sätt att ta bort enchantmenten och du tikar ner deras liv snabbare (och blir lite jobbigare).
gillar jag efter som den har möjligheten att bli bättre desto längre in i matchen man kommer, plus att de är en bra tempo removals mot väldigt aggressiva lekar. Även om man ser det som en nackdel att motståndaren väljer den attackerande creaturn att offra så måste man inse att den kommer runt jobbiga keywords så som hexproof och indestructible i skillnad från de andra två-mannas alternativet . Dock är Blessed Alliance oftast väldigt dålig mot visa kontroll lekar, där är den väldigt lätt att sideborda ut i game två.
Fördelarna med är att sänker kostnaden och scry 1 hjälper hålla tempo. Skywhaler’s Shot kan dock inte död små creatures men det är ytterst sällan de som är problemet, och tre i power är tillräckligt stort för att ta de jobbigaste utan stor risken att de återvänder.
har varit ett kort jag sideborda in i alla matcher jag spela så jag flyttade den till main. Men det är inte alls konstigt när man möter mycket Planeswalkers och Artifacts (specielt alla dessa Vehicles). Även om man möter någon lek som inte spelar med det så har de någon removal man kan spara Negaten till.
är en när man har en clue ute i spel. Med i spela kan den komma att kosta 1 manna. Ut över de fördelarna är den okej som standard ser ut nu.
är en super bra contring, då den kan stoppa -7, en demon eller bara contra en spell. Bred och stabilt kontroll kort, super bra, (speciellt om man jämför med det man spela innan ).
Mana basen består av tjugoen länder. Åtta som inte är basic lands. Vad man ska tänka på när man brygga manna basen är vilken färg är mer dominant. Jag spelar och som dubbel färgade länder då de gör att du kan undvika att de kommer in tappade lättare. Varje manna du har till gång till kommer avgöra tempot du kan hålla upp med så det är väldigt viktigt att man inte halkar efter. (Därför inga )Man vill sträva efter att kunna producera både dubbel blå, eller vit baserat på din hand runt tur tre. Bara en (skulle kunna tänka mig öka till två). Spire of Industry kommer inte in tappad men det är oerhört viktigt att ha tillgång till blå och vit mana. Det är inte alla matcher där du får en clue under de tre första turerna häller. Men det är också en aggressiv lek med låg kurva och där efter behöver man oftast bara 4 till 5 länder i spel (män säg inte nej till 6-7, där efter brukar jag försöka lota iväg länderna).
Sideboard varierar alltid på det meta man spelar i, men här är lite av vad jag spelat:
kan ta hand om och men är också bra att ta in mot matcher man vill ha mer removals.
är bra mot andra aggressiva lekar och sänker deras tempo då länderna och creature tvingas in tappade. First strike är väldigt bra också. Hon är okej att ta in mot tre färgade lekar också.
har jag spelat specifikt mot planswalker kontroll lekar.
är bra mott andra aggro lekar med sin plus 1 och -1 för kortdrag och mer liv.
är bra token hat speciellt mot tre små kräk, eller som är i vägen för dina sprits. Samt en okej nödlösning även om de ger motståndet kort drag.
fungerar bra i nöd lägen när man ligger under men också bra med för att skapa ett extremt övertag i vissa lägen.
och är främst i brädan för att ta hand om , , , och . Vilken av Decommission och Fragmentize man vill spela mer av är upp till dig, poängen är att de korten jag gav exempel på är oftast problem. Speciellt Walking Ballista och Aethersphere Harvester.
mot lekar med mycket conterspells. Tar oftast ut eller .
när Neget är mindre bra mot det man möter.
bra på att stoppa jobbiga Eldrazi effekter så som från , och främst .
|
Kategori:
Turneringsspel |
Format: Standard Storlek: 60 kort
|
Färger:
|
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
740:- LEKVÄRDE | |
4 Mausoleum Wanderer (Eldritch Moon) = 161:-
4 Selfless Spirit (Eldritch Moon) = 128:-
4 Spell Queller (Eldritch Moon) = 113:-
2 Archangel Avacyn (Shadows over Innistrad) = 66:-
3 Disallow (Aether Revolt) = 45:-
3 Baral, Chief of Compliance (Aether Revolt) = 44:-
1 Thalia, Heretic Cathar (Eldritch Moon) = 23:-
3 Prairie Stream (Battle for Zendikar) = 21:-
4 Port Town (Shadows over Innistrad) = 20:-
6 Plains (Battle for Zendikar) = 18:-
7 Island (Battle for Zendikar) = 17:-
1 Spire of Industry (Aether Revolt) = 10:-
2 Fumigate (Kaladesh) = 9:-
4 Rattlechains (Shadows over Innistrad) = 8:-
2 Always Watching (Shadows over Innistrad) = 7:-
1 Dovin Baan (Kaladesh) = 6:-
3 Thraben Inspector (Shadows over Innistrad) = 6:-
1 Cataclysmic Gearhulk (Kaladesh) = 6:-
2 Stasis Snare (Battle for Zendikar) = 5:-
2 Bygone Bishop (Shadows over Innistrad) = 5:-
2 Blessed Alliance (Eldritch Moon) = 4:-
2 Dispel (Battle for Zendikar) = 3:-
2 Negate (Magic 2014) = 3:-
2 Metallic Rebuke (Aether Revolt) = 3:-
2 Fragmentize (Kaladesh) = 2:-
2 Skywhaler's Shot (Kaladesh) = 2:-
1 Summary Dismissal (Eldritch Moon) = 2:-
1 Declaration in Stone (Shadows over Innistrad) = 1:-
1 Metallic Rebuke (Aether Revolt) = 1:-
1 Decommission (Aether Revolt) = 1:-
|
|
Manakurva Manakurva | |
|
Färgfördelning Färgfördelning | |
|
Guldfiska !
[lek]211201 [/lek]
Köp leken !
Proxa leken!
|
|
Kommentarer: 4 Kommentarer |
Dölj
|
Betyg:
- ingen har röstat :( - |
Hade du varit inloggad hade du kunnat rösta här :)
|
|
KOMMENTARER 4 st.
Hade du varit inloggad hade du kunnat kommentera leken här.
|
|
|