Magic the Gathering
Magic the Gathering31821 medlemmar 966 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Artiklar Krönika | Lekanalys | Strategi | Casual | Lekdoktor | Turnering | Recension | Intervju | SvM | Judge

Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas!
Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej.
Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!

Lägg till ny artikel

1806 Artiklar
ordna efter: Datum - namn - artikeltyp - SKAPARE

 

Casual
NybörjarMagic IIb - Vi bygger en lek!

I den här artikeln tar vi ett konkret exempel och ser hur man kan applicera de designregler som jag gick igenom i föregående artikel. Detta avsnitt var tänkta att knyta ihop säcken i föregående artikeln. Den artikeln blev dock lång nog som det är, så det här fick bli en egen artikel istället. Läs gärna föregående artiklar först.

av partysmurphen
11:37, 3/10 -19
läst 4027 ggr.
Skriv ut artikel
1 Kommentarer

Låt oss designa en lek baserat på det vi gått igenom. Vi tar ett väl supportat tema: Self-mill. Denna strategi har kort som fyller ens graveyard och som sedan drar nytta av det.

I en sådan lek platsar abilities som Delve, Scavenge, Flashback, Undergrowth, Dredge, Retrace etc. Välj ett eller två av dessa keywords. Låt en ability vara det primära temat och den andra kompletterande. Man kan till exempel ha en lek med åtta kort som har Scavenge och tre-fem kort med flashback. Komplettera med kort som generellt bryr sig om din graveyard som Ghoulcaller's Accomplice, Undergrowth Scavenger och Stoic Builder.


När man bygger en sådan här lek går en hel del av korten åt till enablers, i det här fallet kort som millar ner kort i graven. Det kan därför vara svårt att hitta slots till exempelvis removals. Här gäller det att hitta kort som fungerar i leken. Om dina enablers är Winding Way och Scout the Borders så har du lätt att fånga upp Nekrataal eller Ravenous Chupacabra men Murder riskerar att millas mest hela tiden. Försök då spara dina Nekrataal-liknande varelser till dessa lekar.

Ett problem är att kort som Nekrataal inte växer inte på träd. De få jag kommer över går åt rätt fort då många arketyper vill använda dessa kort. Så vad gör man om man inte har några att tillgå? Jo, man tar vad man har. Jag hittade Keepsake Gorgon. Monstrous skulle jag påstå går under fringe abilities som man hellre undviker. Det finns inte jättemånga kort med denna ability och vi vill ha åtminstone tre kort av en ability så man kan känna igen den. Lyckligtvis finns ett kort som även passar lekens tema som har Monstrous - Nemesis of Mortals. Om man har tillgång till Sinuous Vermin så är det ett utmärkt tredje kort.



Låt oss reflektera över hur vi här viktat designreglerna mot varandra. Vi ska ju undvika fringe abilities. Men vi vill även att lekarna ska fungera, att det ska finnas synergier och payoffs. Detta är viktigare, och när vi ändå lagt in en eller två Monstrous varelser så ser vi till att uppfylla igenkänningskriteriet också och lägger in en tredje.

Men vi tänjer på en regel för att få ihop leken. Om det inte behövs, så undvik. För Izzet är det lätt att hamna i fällan att olika abilities är snarlika och kan upplevas som “samma”. Att blanda dessa kan bli väldigt förvirrande. Jämför till exempel temat “Instants & Sorcerys” med temat “Non-creature spells”.



Kort på temat “Non-creature spells, och kort på temat “instant and sorcery spells matters”.



I en av dessa teman platsar följande kort ganska mycket bättre:
Traveler's Amulet
Arcane Flight
Jace Beleren


På samma sätt finns det många non-basics som är snarlika. Använd funktionellt lika! Det är ok om en leks länder ger liv och en annans inte, men ha inte olika typer i samma lek. När det gäller spells är jag för singeltons. När det kommer till länder som gör snarlika saker är jag mer restriktiv. Observera att det är helt ok att ha en Terramorphic Expanse och en Evolving Wilds i samma lek. De gör exakt samma sak, så det är ingen risk för förvirring. Jag har även för vana att ha så många olika bilder som möjligt på basics. Art är en stor del av Magics framgång, och man bör själv få avgöra vilken bild som är ens egen favorit.


Highland Lake Swiftwater Cliffs Izzet Guildgate

Blanda inte olika varianter av dessa i samma lek.


Ibland dyker det upp små subteman när man bygger lekar. Om vi återgår till BG self-mill leken så finns det som sagt gott om kort som passar detta tema, även om de inte har någon sådant dedikerat keyword. Ett kort som Rotwidow Pack drar nytta av graveyard och är i rätt färger. Med den i leken är det naturligt att fylla ut med lite mer spindlar för att göra kortet mer synergistiskt. Man kan även fylla ut med Graverobber Spider och/eller Spider Spawning som både är spindlar och följer temat. Och har man massa små spindlar kan det vara en strategi att ha ett sacrifice-tema.

Plötsligt börjar en ny BG self-mill lek ta form. Men om den första var Scavenge/Flashback/Monstrous så är den andre Spiders/Flashback/Sacrifice. De har överlapp i grundstrategi men olika subteman. Inte ens flashbackdelen är samma. Den ena spelar Moan of the Unhallowed, den andre Spider Spawning och Gnaw to the Bone. Man behöver inte ens ha flashback i Scavangeversionen utan kan fylla på med kort som blir bättre med counters istället som Ochran Assassin, Daggerdrome Imp och Alley Strangler och lite counters matters kort som Baloth Pup, Armorcraft Judge och Korozda Gorgon.

Det är ganska kul att se lekar växa fram beroende på vilka initiala val man gör. Att begränsas i mängd abilities man har per lek gör att det blir fler lekar.

Spindelleken hade inte plats för fler keywords, men flashback har kanske lite removals att erbjuda? Tyvärr har jag inga Crippling Fatigue i mina korthögar, så det fick bli Deadly Allure uppbackad av en Meteor Golem och en Affectionate Indrik.

Scavange ihop med Monstrous har jag byggt massor av genom åren. Spiders matters är dock nytt i och med Rotwidow Pack. Så jag byggde ihop en. Den blev så här:

DEMO GB Spiders

Booster Draft / Casual

Av: partysmurphen
15:53, 13/9 -19

partysmurphen kommenterar:
Demolek. Self-mill. Spiders. Flashback.


Denna lek används i en artikel
Kategori: Casual
Format: Booster DraftStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
116:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]240578[/lek]
Köp leken! Proxa leken!



Notera att jag har frångått 24/12 ration mellan creature och spells en aning. Den här leken vill ha fler creatures, och många av dem fyller funktioner spells normalt sett har. Givetvis måste man ha med en removal som kan millas så spelaren kan notera hur viktigt det är att de korten man vill ha är creatures eller har flashback i den här leken. Tre Undead Servant är precis lagom. Det måste finnas något att jaga efter. Man skulle kunna gå ner på 23 länder när så många kort hämtar länder, men de förutsätter ju att det finns länder att hitta bland lekens översta kort. Bättre behålla 24 länder.


Det var allt för den här gången. Det ligger fortfarande en artikel om arketyper i olika color-pairs i pipen. Men det kommer även en artikel där vi får följa processen hur en lek blir till från grund, steg för steg. Till dess, var rädd om era newbies.

 

Artikel-feedback


Hade du varit inloggad hade du kunnat kommentera nyheten här.

latsblaster

HEDERSMEDLEM
Ser fram emot Color pairs-artikeln.

18:17:28, 17/10 -19
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!