elite099's lekar
Av: elite099 00:26, 20/8 -10 | elite099 kommenterar: UGR Destructive Force helt enkelt. Verkar som det här är vad jag tänker försöka spela ett tag framöver beroende på vad scars har att erbjuda.
Deck Breakdown:
Primeval Titan
Ett av dom bästa korten i leken. Enda anledningen till att man inte spelar fyra är att man inte vill ha för många dyra spells på starthanden och att Frost Titans tapeffekt är matchavgörande ibland. Har sett listor med 2 och 4 Primeval Titans men dom flesta spelar tre. Även jag tycker det är rätt antal. (jag tycker inte ens det behövs nämnas att titanerna överlever Destructive Force som är ens wincon är värt att nämna då det är så obv, men nu gjorde jag det ändå)
Frost Titan
Ett underbart kort som har fått alldeles för mycket oförtjänt kritik. I den här leken utnyttjar man den verkligen till fullo. När man först spelar den håller den ner motståndarens största fetto. Nästa runda när man förhoppningsvis spelar Force så håller den ner eventuella kvarvarande länder hos motståndaren. Och om man inte har force och behöver klämma in skada så kan den hålla ner två effektiva blockers.
Destructive Force
Lekens wincondition och har hela arketypen uppkallad efter sig. 99% av gångerna du resolvar Force vinner du. Leken har tillräckligt många sätt att återupphämta sig efter en Force och om du har en Titan eller Planeswalker i spel (Jace fatesealer bort länder, mums) så är det oftast scoop från andra sidan bordet. Den rensar bort grejer som Baneslayer Angel och Sphinx of Jwar Isle vilket är riktigt riktigt bra.
Rampant Growth, Explore, Cultivate
Dina rampspells. Dom gör så att du troligtvis kommer kunna spela en Force när din motståndare bara har fem länder i spel och på det sättet röja hela motståndarens planhalva. Du kommer också kunna spela dina Planeswalkers (läs Jace) före din motståndare som dom flesta borde veta vid det här laget att det är grymt relevant. 9 rampspells verkar som ett lagom antal då du verkligen behöver minst en men dom är dåliga att dra senare i spelet.
Mind Spring
En ramplek som har tillgång med massa mana tycker om Xspells. Den drar dig en massa kort vilket kan vara helt matchavgörande i kontrollmatchups eller mot andra ramplekar. Den är dock inte lika bra mot RDW men till exempel Naya och Jund tycker det är jobbigt när man fyller på handen med nya titaner och removal.
Mana Leak
En bra kontring i standard äntligen. Den är verkligen bra för att din motståndare inte ska få spela sina kort som förstör din gameplan och hjälper dig om din Force blir kontrad då det absolut inte är ovanligt att du når nio mana innan Force. Även bra tidigt att kontra saker som Knight of the Reliquary, Jace, Putrid Leech och annat jobbigt som kommer tidigt.
Into the Roil
Spelar endast en ItR men skulle nog vilja trycka in en till över en Lightning Bolt. Den är precis som Mana Leak både bra tidigt och sent i spelet (sent när du vill ha bort något som överlever Force) och cantrippar. Brukar sällan bli missnöjd när jag drar den
Ligthtning Bolt
Bästa spellen för en mana i standard atm. Den är absolut viktig i earlygame då den här leken har väldigt svårt att hålla tempo med dom snabba lekarna då. Dödar även Brainstormande Jacear :D
Jace, the Mind Sculptor
Tänker inte skriva om hur bra den här är då alla redan vet det. Men grejer den gör speciellt för den här leken kan man väll iallafall rada upp.
- Efter Destructive Force ser han till att motståndaren inte får fler länder. Sen kommer ultin.
- Han kan blanda in Khalni Gardens och Halimar Depths som man egentligen vill ta in i spel med Titanen och sedan blanda bort dom med ett fetch. Visst det stämmer att han kan få bort alla kort som inte är bra då men det är länderna som brukar vara mest relevanta. Och med 16 sätt att blanda leken så...
- Han studsar motståndarens titaner innan man spelar (eller efter) Destructive Force.
Garruk Wildspeaker
Garruk är gjuten i leken. En planeswalker som överlever Destructive Force som även rampar dig med 2 mana och ger dig blockers innan du går loss. Fritz.
Sideboard
Mind Control
Nyaste kortet till sideboarden som fick mig att vilja börja spela leken ordentligt igen. Problemet leken har haft är att den inte kunnat hantera motståndarens titaner tillräckligt bra. Jag har till exempel spelat Chandra Nalaar i leken bara för att hon kan döda alla titaner. Men Mind Control gör det jobbet, fast tuuuusen gånger bättre. Även väldigt bra i aggromatchups och ta över något stort.
Lavaball Trap
Det konstigaste kortet i sideboarden. Guess I owe you an explonation.
Nu när Valakut Ramp och andra mysiga ramplekar börjar dominera standard så känns det här som ett väldigt effektivt kort.
"Jaha, du spelar Harrow? Då tar jag och sabbar dina två Valkuts och dina två Forest."
Negate
UW matchupen för att vinna jacekriget och kontra kontringar eller andra jobbiga Planeswalkers. Brutet
Obstinate Baloth
Som jag sagt tidigare har man svårt mot RDW. Här är lösningen kort och gott. Rätt go mot Jund också den där är större än nästan alla deras grabbar och spelas gratis från Blightning.
Pelakka Wurm
Mys mot Jund och Naya. Medioker mot RDW och gamewinner med NLB enligt mina erfarenheter. Synd att man bara får plats med en.
Destructive Force
I vissa matchups är det bara så viktigt att man resolvar Force. Då brukar en fjärde vara bra att ha.
Earthquake
Lotus Cobra, Noble Hierarch och andra smågubbar tar Earthquake tidigt. Senare så rensar den hela planen och kan också ibland användas för att få in sista skadan.
Hoppas det här var en tillräckligt lång genomgång på leken :P | Kategori: Turneringsspel | Format: StandardStorlek: 60 kort | Färger: | Exportera till Magic Online Exportera till Apprentice Exportera till Magic Workstation Skriv ut 2656:- LEKVÄRDE | |
4 Misty Rainforest (Zendikar) = 767:-
3 Jace, the Mind Sculptor (Worldwake) = 735:-
3 Scalding Tarn (Zendikar) = 674:-
4 Primeval Titan (Magic 2011) = 174:-
3 Garruk Wildspeaker (Magic 2011) = 102:-
3 Lightning Bolt (Magic 2011) = 44:-
4 Raging Ravine (Worldwake) = 33:-
3 Frost Titan (Magic 2011) = 14:-
2 Tectonic Edge (Worldwake) = 11:-
2 Earthquake (6th Edition) = 10:-
2 Cultivate (Magic 2011) = 9:-
3 Explore (Worldwake) = 9:-
3 Destructive Force (Magic 2011) = 9:-
4 Mana Leak (9th Edition) = 8:-
4 Obstinate Baloth (Magic 2011) = 6:-
4 Island (Magic 2011) = 6:-
1 Comet Storm (Worldwake) = 6:-
4 Rampant Growth (Beatdown) = 6:-
3 Negate (Magic 2011) = 5:-
2 Khalni Garden (Worldwake) = 5:-
2 Lavaball Trap (Zendikar) = 4:-
2 Mind Control (Magic 2010) = 4:-
4 Forest (Magic 2011) = 4:-
3 Mountain (Magic 2011) = 3:-
1 Destructive Force (Magic 2011) = 3:-
1 Halimar Depths (Worldwake) = 3:-
1 Pelakka Wurm (Rise of the Eldrazi) = 2:-
|
| Manakurva Manakurva | |
|
Färgfördelning Färgfördelning | |
|
Guldfiska! [lek]63002[/lek] Köp leken!
Proxa leken! | | |
|
|