Darknikommenterar :
Min UB Heartless Summoning-lek.
Ska skriva en mer ingående rapport om leken (deck tech) så fort jag får tid och är nöjd med main.
Tänkte gå in lite djupare på mina one-offs och förklara varför de finns med i leken.
Curse of Death´s Hold - Jag älskar verkligen den här cursen, den stänger av så otroligt mycket och mot vissa lekar stänger den av halva deras lek. Den jämnar även ut det så att inte bara dina gubbar är mindre utan även motståndarens vilket gör väldigt stor skillnad när du betalar två mindre för allting. Inkmoth kan inte aktiveras, alla mana-dorks dör, mot kontroll är den superb, gravetitan är inte så farlig när han skapar 1/1or som du ändå flyger över. Samma med Wurmcoil Engine (stora anledningen till att jag inte har honom i leken, 2/2 tokens gör inte så mycket). Den gör väldigt mycket helt enkelt och i det meta jag spelar så har den verkligen förstört matcher då deras lekar inte är byggda för att överleva som min är mot -1/-1.
Massacre Wurm - Talar för sig självt, auto-win mot tokens om du får ut den och allt de spelar har potential att kosta dem två liv (och mer om du kopierar masken, då är matchen bara över när de förlorar 4 liv per gubbe).
Molten-Tail Masticore har jag inte fått möjlighet att testa på riktigt ännu men jag har nog med gubbar i graven (Solemn/kloner). Han kan spelas ut för 0 utan att dö och fortfarande kunna skjuta och reggas. Det krävs inte många skott för att man ska dö av en Masticore.
Sphinx of Uthuun - Det fanns fler i leken innan och jag gillar honom men han millar mig själv lite hårt och tar faktiskt väldigt lång tid att resolva ibland (visst man kan be folk skynda sig). Han är underbar och jag vill inte ta bort den sista för att han är en blå flygare (blockar prot-svart) och ger dig det bästa du har bland de 5 översta korten. Han är även ett helt okej target för kloning då motståndaren vet att du sitter med removal/fler gubbar/kontringar på handen när du svingar in.
Geth, Lord of the Vault har jag verkligen inte testat men jag känner att han skulle vara helt underbar i leken då han har evasion (hur många lekar kör med stora creatures som kan blocka honom nuförtiden? grave titan och wurmcoil?). Snor man ett kontrat feast and famine så är ju matchen över. Man kan även sno Snapcaster Mage i instantspeed för trigga flashback på removal/kontringar. Ser verkligen fram emot att få spela med honom i leken.
Entomber Exarch - Ta tillbaka alla gubbar i graven till handen? Jamen visst det funkar utmärkt om du har lite kloner och spelar ut flera av honom. Annars kan han alltid kolla på motståndarens hand (och med kloner tömma den, åt geth! "thats a nice everything you´ve got there")
Blue Sun´s Zenith - Instant kortdrag
helt enkelt, lite klumpig att dra tidigt men tycker ändå det är okej att bara dra 1-2 kort för att senare dra den igen när man har manan.
GftT, Doom Blade - Spotremoval, kör med olika för att skapa illusionen av att ha flera av varje. Funkar ibland, om inte annat är det skönt att ha en av varje och vill ha en Dismember main också men vet inte hur jag ska få plats.
Black Sun´s Zenith - Sweeper i main är ett måste mot vissa aggrolekar och skulle förmodligen köra en till om det fanns plats. Beror lite på vilka lekar folks spelar för tillfället.
Disperse - Vissa saker måste man bara få bort från brädet och då finns det en Disperse som fixar jobbet. Kan även användas som ett väldigt lustigt trick för att trycka igenom sista skadan genom att bounca din egen Heartless Summoning, nej men helt enkelt för när man missar att kontra en Oblivion Ring, en planeswalker eller så.
Karn Liberated - Den här killen har jag lagt på tur 4 (t1: land, t2: land, HS, t3: land, HS, Solemn*3=dra kort, sök land*3, t4: land, karn). Han är ett svar på allt helt enkelt och avslutar ofta långdragna matcher genom att plocka bort något viktigt eller tar helt enkelt bara en blockare. Han är en colorless som exilar target permanent, han är svar på nästan allt helt enkelt.
Kanske lite för mycket mys men den funkar fint och alla kort har sin plats, det är inget som är med bara för att jag gillar det (har inte testat geth som sagt) och grunden håller än så länge trots till synes random kort.
Leken funkar mycket bra även när man inte drar heartless just för att då rampar man istället eller spelar kontroll-rollen och leakar/removar tills du har övertag nog att tappa ut för demon/sphinxen som vilken annan blå/svart-kontroll.
|