Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 671 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Lösningen på böjda (curled) fo... När ni anmäler folk till watch ...
För nybörjare - hur man spelar magic
Senast läst: 15:44:55, 23/4 -24. Läst 58104 gånger.
Legendary
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 15/6 -02

65 rubriker
3206 svar

För nybörjare - hur man spelar magic 16:20:36, 3/11 -07  
(För texten står ninnie. Det här är en repost eftersom den förra blev vandaliserad)

DET GÅR BRA ATT KOMMENTERA OCH GE SYNPUNKTER PÅ FÖLJANDE TEXT. MEN JAG VILL HA KONSTRUKTIV KRITIK SOM: DU HAR ETT SAKFEL DÄR OCH DÄR, DET SKA VARA SÅ HÄR ISTÄLLET.
JAG VILL INTE HA KRITIK SOM: DET VAR DET FÅNIGASTE JAG LÄST PÅ HUNDRA ÅR, DEN SORTENS KRITIK BRYR JAG MIG INTE OM.

Att spela magic

För att kunna spela magic krävs två saker:
1. Någon att spela med. (görs enkelt genom hitta spelare-bordet här på svenskamagic.com)
2. En lek.

För enkelhetens skull är vi två och ska nu göra en lek att spela med. Vi har hur mycket kort som helst för att kunna göra leken.

Att göra en lek

En lek ska innehålla minst 60 kort. Den KAN innehålla mera, men bör inte göra det. Hur den ska se ut bestämmer du själv.
En lek ska i alla fall ha länder. Vad du ska ha mer för kort i den bestämmer du själv. Det viktiga är vad korten gör, inte vad de heter.
När du gör leken ska du tänka på att ha tillräckligt med mana. Vad är då mana? Mana är sådant som man betalar med för att kunna lägga ut kort, och kommer ur olika källor som t.ex länder och artifakter. Länder i detta fallet är basicländer.
En vanlig lek innehåller 24 länder. Man ska alltid reservera 24 platser för länder i en lek.
De olika korten i en lek kan bestå av länder, creature, instants, sorceriers, enchantment och artifakter. Man behöver ínte ha med alla dessa sorters kort, huvudsaken är att korten fungerar med varann och att leken innehåller minst 60 kort.

Vad är det då för kort man spelar med

Länder: Länder är i detta fall basicländer som plains, island, swamp, mountain och forest.
Non-basic-länder bör man inte spela med som nybörjare på grund av att det är mycket att hålla reda på ändå.

Creature: Detta är kort som man "slåss" med. Kännetecknet för en creature är att det står siffror nere i högra hörnet, t.ex. 2/1. Det betyder att den slår med 2 och tål 1.

Instant: Detta är kort som du kan lägga när som helst under spelets gång, och som påverkar spelet för just den rundan. Lägger du en instant så kan han/hon på andra sidan bordet svara med en instant, beroende på vems runda det är. Är det den andres runda kan det komma en sorcery istället. Exempel på instant är Counterspell och Dark Ritual

Sorcery: Detta är kort som du lägger i din egen runda och som påverkar spelet under just den runda. Exempel på sorcery är Acorn Harvest och Book Burning.

Enchantment: Detta är kort som man lägger ut för att påverka spelet under hela spelets gång. Det finns flera sorters enchantment. Det finns en sorts enchantment som man lägger på en creature, exempel är Entangler.
Sedan finns det enchantment som påverkar en viss sorts creature, exempel är Crusade. Sedan finns det en tredje enchantment som påverkar alla kort som finns på bordet för tillfället, exempel är Pernicious Deed.

Artifakter: Man kan säga att artifakter gör allt som de andra färgerna gör tillsammans och lite till. Vissa tycker att artifakter är bra, andra tycker att dom är dåliga, det får man avgöra själv.


Det finns nonbasicländer av en del olika sorter och som gör olika saker. Jag kommer att ta upp ett par stycken här. Gemensamt för alla dessa nonbasicländer är att man får bara spela med 4 av varje sort.

Manlands: Dessa länder blir dessutom "gubbar" som man kan slåss med och de är mycket få. Dit hör bl.a. Treetop Village och Mishra's Factory.

Offraländer: Dessa länder offrar man för att kunna leta upp vanliga basicländer. Ett exempel är Krosan Verge. Detta landet ger även 1 colorless mana och det innebär att den inte ger färgad mana utan ofärgad.

Threshold: Detta finns flera nonbasicländer som man kan få threshold av, och det är då det händer saker. Threshold får man när det ligger 7 eller mer kort i graven. Dessa threshold-länder finns 1 av varje färg och de gör lite olika saker. Dessa länder kan även kallas pain-länder för man tar 1 damage av dom när man använder dom till färgad mana. Ett exempel på både threshold och painland är Barbarian Ring.

Shock-länder: I Ravnica-blocket kom det en ny sorts länder som kallas Shock-länder. Det gör dom bara för att om man lägger in dom i spel upptappade så får man 2 damage av dom, samma som man får av kortet Shock. Om man lägger in dom tappade istället, så händer inget. Ett exempel är Temple Garden. De andra nonbasicländerna i Ravnica-blocket ger färgad dubbelmana.


Men som nybörjare bör man starta med vanliga basicländer, det är tillräckligt mycket att hålla reda på ändå.


Hur man spelar

Man börjar med 20 liv. Du kan hålla reda på dina liv, antingen med tärningar eller med penna och papper.
Vi säger nu att vi har gjort en lek och blandat den efter alla konstens regler. För enkelhetens skull har vi gjort en helgrön lek.
Han på andra sidan bordet - det brukar för det mesta vara en han - döper vi till Oskar. Han har en helsvart lek.
Tänk på nu att när du lägger leken på bordet så se till att kortets namn hamnar åt ditt håll och inte neråt för då får vända korten varje gång du tar upp ett.
En sak som är viktig. GLÖM INTE PLASTFICKOR.
Nu ska vi då sätta igång och spela.

För att avgöra vem som börjar spela måste man ta reda på det på något sätt. Man kan ju vara snäll och tala om för den andre att han/hon får börja, men det vanligaste sättet är att använda tärning. Det är viktigt att ta reda på detta, för det är beroende på att den som börjar drar inget kort från högen.

Lägg korthögen på bordet och dra upp 7 kort. Det är viktigt att du inte visar korten för den andre utan håller dom så bara du ser dom.
Ok, du har nu 7 kort på din hand. Du har följande kort: 2 Forest,
1 Llanowar Elves , 1 Wild Mongrel , 1 Eladamri's Vineyard , 1 Wall of Blossoms och 1 Roar of the Wurm

Du börjar med att lägga ut en forest. Kortet ska ligga rakt upp och ner. När du ska lägga ut nästa kort så vrider du foresten på tvären och lägger ut vineyarden. Varför kommer senare. Nu är du färdig och det är Oskars tur.

Oskar börjar med att dra ett kort från sin korthög.
Oskar har en svart lek och lägger ut 1 Swamp. OK, nu börjar det roliga för dig - inte för honom. I och med att du har vineyard ute på bordet, så har han 2 gröna mana i sin manapool, och kan han inte använda dom så åker han på en manaburn.
Vadå manapool? Vadå manaburn?
Det finns vissa kort - som vineyard - som ger mana i mainphase antingen man vill ha dom eller inte. Det kan man kalla manaproducerande kort i och med att man får dom per automatik - man får dom automatiskt. Dom bara finns där. Och kan man inte använda dom så får man en manaburn, dvs man kan säga att man bränner sig på manan, dvs man förlorar 2 liv. För att Oskar inte ska förlora 2 liv, så måste han på sin hand ha ett kort som kostar 2. Nu har han inte det och därför förlorar han 2 liv. Men han visar att han har en Duress på sin hand. Duress är ett dra-kort som tar alla kort utom land och creatures (eller gubbar som jag kallar det från nu). Det enda som Oskar kan ta från din hand är Roar of the Wurm, men det gör inget. Så nu har Oskar förlorat 2 liv och är ner på 18.

Nu är det din tur igen.
Du börjar med att vända upp foresten som du använde för att lägga ut vineyard. Du måste använda den igen för att lägga ut mer kort.
Efter det så drar du ett kort från din korthög. Man börjar med att dra ett kort från korthögen efter man har tappat upp sina kort man har använt från gången innan. Det gör man alltid.
Efter du har dragit ett kort så lägger du ut en forest. Nu får du se upp. Av vineyarden får du två gröna mana i din manapool. Dom måste du utnyttja nu annars får du en manaburn. Med hjälp av vineyarden lägger du ut Wall of Blossoms och drar ett kort. Det står på Wall of Blossoms att när du lägger in väggen i spel så får du dra ett kort. Efter det så vänder du dina forest på tvären och lägger in Wild Mongrel.Efter det är din tur slut och det är Oskars tur nu.

Oskar börjar med att vända upp sin swamp som han använde förra gången när han la ut Duress.
Efter det drar han ett kort från sin hög.
Oskar lägger nu en swamp till. Han har nu 2 swamp i spel + 2 gröna mana från din vineyard. Med hjälp av vineyarden och sina swamp lägger han ut Cackling Imp . Imp är en 2/2 flying, men den kan också ta ett liv utan att man slåss med den. I och med att den är flying, så tar du automatiskt skada av den, i och med att du inte har någonting som kan stoppa flying. Innan han lägger ut Impen är han ju tvungen att vända sina länder på tvären, annars kan han inte lägga ut Impen. Nu är Oskars tur slut och det är din tur.

En viktig sak att komma ihåg i detta sammanhang är att när du har slagits med dina gubbar, och dom inte dött, så försvinner skadan från gubbarna och de är redo att användas på nytt.

Du börjar med att vända upp dina kort som du har använt.
Efter det tar du ett kort från högen. Du har nu kvar på din hand en Llanowar Elves. Men i din gravhög ligger ett kort som heter Roar of the Wurm. Om du tittar på det kortet ser du att det står att du kan ta en flashback på det. Det kostar 4 mana att få en flashback. Du plockar upp det från graven och med hjälp av vineyarden och dina 2 forest får du in en 6/6 token i spel. En token kan man säga är ett tillfälligt djur som man spelar med till det dör och sedan försvinner det från spel. Efter att du har fått in token ska du nu attackera Oskar. Du kan attackera honom med hjälp av Wild Mongrel. När du ska attackera med dina gubbar ska du markera detta genom att vända kortet på tvären och säga något. De flesta säger "slåss", andra säger "attack". En del som spelar med fåglar säger "kviddevitt". Det spelar ingen roll vad du säger, bara du säger något.
Du kan plusa på Wild Mongrel genon att slänga Llanowar Elves på honom, det står på kortet att du göra den större genom att slänga kort på honom. Det gör att Mongrel blir större och svårare att döda. Nu är din Mongrel en 3/3 - om du väljer att slänga alven på honom. Nu kan Oskar blocka med sin Cackling Imp om han vill. Men i och med att Impen är en 2/2 och din Mongrel är en 3/3 så dör Impen. Han väljer att ta 3 i skada istället så han går ner på 15.

Nu är det Oskars tur igen.
Han vänder upp alla kort han har använt och drar ett kort från högen. Han lägger ut en swamp till.
Nu har han 3 swamp + 2 gröna mana från din vineyard. Han lägger nu ut Looming Shade . Looming Shade är en 1/1 som kan pumpas. Vadå pumpas? Vad menas med det? Om du tittar på shaden så ser du att för kan du ge den +1/+1. Detta innebär att ge mer swamps du vänder på tvären när du attackerar med den, desto större blir den. Så; vänder du på 1 swamp blir den en 2/2, vänder du på 2 swamp blir det en 3/3 osv.
Nu har Oskar 2 mana kvar. Om han använder dom spelar ingen roll för han får ingen manaburn av dom. Det är hans egna länder. Men han vill använda sina 2 sista mana och lägga ut Fog of Gnats . Om du tittar på Gnats så ser du att den dels är flying och dels att den kan regenerera. Det betyder att den i princip är odödlig. Den tål inte Wrath of God och Diabolic Edict. Men den kan stå och stångas med en 20/20 på andra sidan bordet.
Nu är Oskar färdig och det är din tur igen.

Och så här håller det på tills någon har vunnit över den andre, dvs någon har 0 liv kvar.

De olika faserna i spelet innehåller:
beginning phase: denna fas innehåller untap, upkeep och draw step
main phase
combat phase
second main phase
end phase

Untap: här vänder du upp alla kort som du använde från förra rundan för att kunna använda dom igen

Upkeep: här betalar du echo och cummulative upkeep om du har några sådan kort.
Draw step: här drar du ett kortfrån din korthög

Main phase: här lägger du ut alla kort som du vill lägga ut eller använda denna rundan.

combat phase: här attackerar du med dina creature och han på andra sidan bordet svarar, antingen med att blocka dina gubbar med sina gubbar eller så kan han svara på andra sätt. När du attackerar visar du det genom att vända dina gubbar på tvären.

Second main phase: kommer efter attack phase, här kan du lägga ut mer kort om du har mana kvar att använda.

End phase: detta är den sista fasen, då du ser efter om du har mer än 7 kort på handen. Har du mer än 7 kort på handen så får du slänga kort i graven. Du får aldrig ha mer än 7 kort på din hand. Såvida du inte har en artifakt i spel som heter Spellbook.


Speciella egenskaper för de olika färgerna och kortexempel

Vitt
Vitt har mycket flying. Vitt har även mycket protection, både från creatures och färger. Ex på protection från creatures är Beloved Chaplain och Commander Eesha. Commander Eesha är dessutom en Legend, och legender får man bara spela med en av varje sort. Skulle det finnas två legender av samma sort i spel, så dör bägge två.
Ex på protection från färger är Defender of Law och Disciple of Grace.

Blått
Blått har också mycket flying och protection från färger.
Men blått har andra kort som de andra färgerna inte har, nämligen kontringar och studs.
Ex på kontring är bl.a. Counterspell och på studs finns bl.a. Capsize.

Svart
Svart har också flying, men inte så mycket protection. Det som mest kännetecknar svart är alla destroykort och livförstörarkort. Ex är Diabolic Edict, Befoul och Corrupt.

Rött
Rött kännetecknas av alla skadekort. Ex. på kort är Shock och Lightning Blast.
Något annat som kännetecknar rött är alla gobliner. I alla former och storlekar, och dom är röda, bruna eller gröna. Ibland är de söta som Goblin War Buggy, ibland är de fula som Goblin Brawler.
Och det finns flera gobliner som man bara vill spela med.
Goblin Lackey: Du börjar bl.a. med ett Mountain och Lackey på hand. Med hjälp av berget får du in Lackey i spel. Nästa gång det är din tur så ligger det med all säkerhet inte någon gubbe på andra sidan bordet. Det gör att när du attackerar med Lackey och får in en skada så får du lägga in en goblin i spel gratis så att säga.
Goblin Warchief: En till goblin som är bra att spela med. Alla gobliner som du spelar med kostar mindre att spela + att alla gobliner har haste. Det innebär att de attackerar samma runda som de kommer i spel.
Goblin Piledriver: När Piledriver attackerar får den +2/+0 från alla andra gobliner som också attackerar.

Grönt
Grönt kännetecknas av alla alver. Det finns många av dom också. Det finns många manacreatures bland alverna, bl.a. Llanowar Elves och Fyndhorn Elder.
Det finns kort som producerar extra mana bl.a. Fertile Ground.
Det finns även alvkort som gör att man får lägga in ett land i spel när kortet kommer in Elvish Pioneer

Olika förmågor

Haste
Du kan inte anfalla med dina gubbar samma runda som du lägger in dom. De har summoning sickness. Om de inte har haste vill säga. En gubbe med haste ex. Raging Goblin, får anfalla samma runda som du lägger in den. På en del andra gubbar som Goblin War Buggy står det: Unaffected by summoning sickness. Det är ungefär samma sak som Haste.

Trample
En del gubbar har som det heter trample. Trample kan man översätta med "Övergående skada". Ex. på trample är Argothian Swine.
Om du blir attackerad av låt oss säga en 3/3 med trample och du blockar med en 1/1 så får du 2 i trampleskada. Om du inte vill ha trampleskada så måste du blocka med en gubbe som är lika stor, dvs en 3/3 eller flera gubbar tillsammans som blir en 3/3.

Echo
En del gubbar har echo, ex. är Acridian. Echo kan man översätta med: betala mana 2 gånger, för det är det man gör. Man betalar en gång när man lägger in kortet. Sedan när det är ens egen tur igen, så betalar man manan för kortet en gång till - om man vill ha kvar det vill säga. Vill man inte ha kvar kortet, betalar man inte echo och kortet går i graven.

Flashback
På en del kort står det flashback på. Flashback betyder ungefär "återblick". Ex på flashback är Elephant Ambush.
Flashback-korten har ett märke uppe i vänster hörn, så man lättare hittar korten i graven. detta flash-back-märke finns inte ängre kvar på de nyare korten utan finns endast på de gamla.
Vadå hittar korten i graven? Är inte kort i graven döda? Jodå, det stämmer, men flashback-korten är det annorlunda. Dessa kort tar man upp från graven, använder en gång till och sedan försvinner de från spel för denna gången.

Buyback
På andra kort står det buyback på. Det kan man översätta med "återköp". Ex på buyback är Capsize och Elvish Fury.
Man betalar extra mana för att få upp kortet på hand istället för att det går i graven.

Madness
En del kort har madness. Kort med madness på spelar man för madnesskostnaden om man är tvungen att slänga kortet. Ex är Frantic Purification.
Låt oss säga att du sitter med mer än 7 kort på handen. Ett par av dessa har madnesskostnad. Istället för att slänga korten i graven spelar du dom för madnesskostnaden.

Threshold
En del kort har threshold. Det kan översättas med ungefär "tröskel". Du måste komma över en tröskel på 7 kort för att få en threshold. Ex på threshold är Nimble Mongoose och Nantuko Monastery. När man då har threshold inträffar vissa trevliga saker som att vissa gubbar får plus och att länder blir creature.

Morph
En annan trevlig förmåga är morph. Detta innebär att du kan "morpha" in gubbar i spel utan att visa vad det är för gubbe. Man lägger alltid in kort i spel med framsidan upp, men med morph är det annnorlunda. Där lägger du in gubben i spel med baksidan upp. Gubben blir i detta fall en 2/2 opch kostar 3 mana.
På kortet står det morphkostnaden, vad det kostar att vända upp kortet. En del morphgubbar passar inte in.
Två morphkort som man definitivt vill spela med och som definitivt hör ihop är Dermoplasm och Quicksilver Dragon. Dermoplasm är en 1/1 flying som man "morphar" in i spel. Varför det nu då? När man morphar upp Dermoplasmen så får man lägga in ett annat morphkort i spel rättvänt och då lägger man in Quicksilver Dragon. Denna drake är en 5/5 flying och om det skulle vara så att han/hon på andra sidan bordet vill lägga ett destroykort i draken, så flyttar man destroykortet till ett annat kort med hjälp av

Cycling
En del kort har cycling. Ex är Disciple of Grace. I detta fallet innebär detta att om jag betalar 2 mana kan jag kasta kortet i graven och dra ett nytt istället. I andra fall får man betala annat för cycling.

Flying
En hel del kort har en förmåga som heter flying. En flygande varelse slår in skada om den inte blockas med en annan flygare. Tänk dig själv följande: En fågel kommer flygande. Helt plötsligt kommer en orm eller råtta upp i luften och knockar vederbörande fågel. Det är helt omöjligt. Det är detsamma i magic. En flying slår alltid in skada. Även om du har en ickeflying på bordet som slår kan en flying blockera ickeflying.

First strike
En del varelser har first strike som förmåga. Detta innebär att den slår först. Det innebär också att en gubbe som har first strike som slåss med en gubbe som inte har first strike, så dör gubben utan first strike och gubben med first strike överlever.

Cumilativ upkeep
En del kort har cumulativ upkeep, ex är Illusionary Wall. Cum. upkeep innebär att man får betala för kortet hela tiden man vill ha det i spel. T.ex. blå mana som väggen. Detta gör man i upkeepen efter untap phasen. Vi tar väggen som exempel. Första rundan efter den har kommit i spel - om man vill behålla väggen - betalar man 1 blå mana för väggen innan man lägger ut andra kort. Andra rundan betalar man 2 blå mana innan man lägger ut andra kort. Tredje rundan betalar man 3 osv tills man anser att man inte vill behålla kortet längre. När man inte vill betala upkeepen längre, dör kortet och det går i graven.

(EDIT: Stickyfierad + 7 stjärnor /Legendary)
 
I mitt sinne ska orkanerna dö/
Vackert väder på Gennesarets sjö

Uppdaterad: 15:18:42, 12/2 -16

Angel
MEDLEM
Kungälv
@svm s. 27/9 -04

23 rubriker
11827 svar

1. du har glömt att nämna att pla... 16:46:42, 3/11 -07  
du har glömt att nämna att planeswalker finns....

och under vitt står det

"Commander Eesha är dessutom en Legend, och legender får man bara spela med en av varje sort. Skulle det finnas två legender av samma sort i spel, så dör bägge två."

kanske e värt att nämna att man fortfarande får ha 4 i leken!


annars e det kanon:D
 
Deicides Fyllebord, SVMs största bord ever!


Well, I'd love to stay and chat, but you're a total bitch.
Uppdaterad: 16:48:56, 3/11 -07
Legendary
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 15/6 -02

65 rubriker
3206 svar

2. Jag har ju bara rippat texten ... 16:48:44, 3/11 -07  
Jag har ju bara rippat texten av ninnie som sagt, men jag kanske ändrar det när det här PM:et är inne.
 
Am I over here? Or am I over there? Am I to your front? Or am I to your rear? Even if there's objects blocking, I ain't stopping watching you.

Barnar på Maeths since 071101
Skuggvarg
MEDLEM
Västerås
@svm s. 15/11 -03

1085 rubriker
13710 svar

3. Perfekt! Om man nu bara kan få... 17:22:54, 3/11 -07  
Perfekt! Om man nu bara kan få alla nybörjare att läsa denna text också så kanske vi slipper få samma n00b-frågor 100 gånger om...

(Därmed inte sagt att jag själv kan reglerna till 100%, även jag ställer dumma frågor)
 
Konsten att länka kort: (bara plocka bort mellanslagen så funkar koden)
[ card]Fireball[/card ] = Fireball
[ card=Fireball]Great balls of fire[/card ] = Great balls of fire

Så funkar stacken.
Uppdaterad: 17:23:39, 3/11 -07
Legendary
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 15/6 -02

65 rubriker
3206 svar

4. Jag skulle inte hoppas på för ... 17:27:26, 3/11 -07  
Skuggvarg skrev 17:22, 3/11 -07 Perfekt! Om man nu bara kan få alla nybörjare att läsa denna text också så kanske vi slipper få samma n00b-frågor 100 gånger om... =/

(Därmed inte sagt att jag själv kan reglerna till 100%, även jag ställer dumma frågor)

Jag skulle inte hoppas på för mycket eftersom folk helt verkar ha missat att exakt samma text har funnits sticky i exakt samma forum (men i en annan rubrik, nu borttagen pga vandalism) i nästan elva månader.
 
Am I over here? Or am I over there? Am I to your front? Or am I to your rear? Even if there's objects blocking, I ain't stopping watching you.

Barnar på Maeths since 071101
Skuggvarg
MEDLEM
Västerås
@svm s. 15/11 -03

1085 rubriker
13710 svar

5. Kanske lägga upp en ny knapp u... 17:33:18, 3/11 -07  
Legendary skrev 17:27, 3/11 -07
Skuggvarg skrev 17:22, 3/11 -07 Perfekt! Om man nu bara kan få alla nybörjare att läsa denna text också så kanske vi slipper få samma n00b-frågor 100 gånger om...

(Därmed inte sagt att jag själv kan reglerna till 100%, även jag ställer dumma frågor)

Jag skulle inte hoppas på för mycket eftersom folk helt verkar ha missat att exakt samma text har funnits sticky i exakt samma forum (men i en annan rubrik, nu borttagen pga vandalism) i nästan elva månader.

Kanske lägga upp en ny knapp ute i vänsterkanten, typ "Magic-skolan" och länka den knappen till denna tråd? Då lär den ju synas lite mer.
 
Konsten att länka kort: (bara plocka bort mellanslagen så funkar koden)
[ card]Fireball[/card ] = Fireball
[ card=Fireball]Great balls of fire[/card ] = Great balls of fire

Så funkar stacken.
Skuggvarg
MEDLEM
Västerås
@svm s. 15/11 -03

1085 rubriker
13710 svar

6. Btw, angående själva "artikeln... 17:36:39, 3/11 -07  
Btw, angående själva "artikelns" struktur så listas det lite kort vad de olika färgerna kan och inte kan men när man kommer till rött så kommer värsta utläggningen om diverse goblins. Alla texter om färgerna borde broderas ut mer och så bör man få exempel på typiska kort för varje färg, där allting som är specifikt för just den färgen tas upp. Den röda texten borde samtidigt anpassas mer till de andra färgernas texter.

EDIT: Vid närmare genomläsning märker jag en hel del sakfel och andra felaktigheter och myskofika saker. Ska ta mig en titt och återkomma med konstruktiv kritik och förslag på ändringar. Som ett snabbt exempel kan nämnas att det står att en instant får spelas när som helst men riktigt så enkelt är det ju inte.

EDIT: Ehum..."Kortet ska ligga rakt upp och ner."...det låter som att kortet ska ligga med baksidan upp, eller nåt. Snarare "Kortet ska läggas ut framför dig, med bildsidan uppåt."

Jaja, hrm...jag skulle ju inte sitta och komma med såna här grejer nu...återkommer vid senare tillfälle när jag läst allt.
 
Konsten att länka kort: (bara plocka bort mellanslagen så funkar koden)
[ card]Fireball[/card ] = Fireball
[ card=Fireball]Great balls of fire[/card ] = Great balls of fire

Så funkar stacken.
Uppdaterad: 17:47:03, 3/11 -07
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

7. att dela upp nonbasics i under... 19:17:57, 3/11 -07  
att dela upp nonbasics i underkategorier känns som ett misstag då det fins inf många sådana. Däremot är det helt ok att ge dem som exempel, men man bör kanske inte gå in på termer som manlands eller shockländer. Antal varianter på "duals" ökar ju med varje block typ.
 
Det finns ett raffinerat begrepp för det här:
Broken!
Zombie
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 22/12 -05

236 rubriker
4656 svar

8. "Commander Eesha är dessutom e... 19:27:17, 3/11 -07  
"Commander Eesha är dessutom en Legend, och legender får man bara spela med en av varje sort. Skulle det finnas två legender av samma sort i spel, så dör bägge två." När jag läste det här tyckte jag, kan man inte byta ut sort mot "med samma namn"? Sort låter fel på något sätt ... Annars jättebra! Ska spamma mina kompisar att läsa och börja ; )
 
"Life sucks, I'm glad I don't have one" XD

"Relations/Girls come and go, Epics are Soulbound" X)

"90% av vår import kommer från utlandet" George W. Bush =P

Roliga/Nördiga Citat FTW =)
PS. Har ni något citat som är nördigt/roligt så interna mig, så skriver jag ner dom. Tack! =D
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

9. Kanske inte basic nog men länk... 23:13:23, 3/11 -07  
Kanske inte basic nog men länka till posten där stacken förklaras?
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
[card][/card]
- det är inte svårare än så med kortlänkar!
GL
MEDLEM
Trollhättan
@svm s. 18/7 -07

51 rubriker
450 svar

10. Skrev om det hela, jag får såd... 23:18:58, 3/11 -07  
Skrev om det hela, jag får sådana infall emellanåt, vill ni använda något av det är det fritt fram

Att börja med magic

För att kunna spela magic krävs två saker:
1. Någon att spela med.
2. En lek.per deltagare

För enkelhetens skull är vi två och ska nu göra en lek till dig att spela med. Vi har hur mycket kort som helst för att kunna göra leken.

Att göra en lek

En lek ska innehålla minst 60 kort.

När du gör leken ska du först se till att ha tillräckligt med mana. Mana är det du betalar med för att kunna lägga ut kort, och kommer nästan enbart från länder. Som regel har man runt 24 länder i en lek, men det är valfritt. Det finns fem grundläggande landtyper (basicland )som ger mana i var sin färg, nämligen: plains (vit), island(blå), swamp(svart), mountain(röd) och forest(grön).

När du drar mana ur ett land vrider man det, det kallas att ”tappa”.

De andra korten i leken kan bestå av creatures, instants, sorceriers, enchantment och artifakter samt planeswakers. Du väljer helt fritt bland dessa kort, men du får ha som mest 4 av varje kort som inte är ett basicland.

Creature: Detta är kort som man anfaller och/eller blockerar med. Kännetecknet för en creature är att det står siffror nere i högra hörnet, till exempel 2/1. Det betyder att den ger 2 skadepoäng (damage) och att den tål 1 skadepoäng (damage).

Instant: Detta är kort som du kan lägga när som helst under spelets gång, och som påverkar spelet för just den rundan.

Sorcery: Detta är kort som du lägger i din egen runda och som påverkar spelet under just den runda.

Enchantment: Kort som kan finnas kvar tills spelet är slut. Enchantments kan omfatta allt från endast en creature till hela spelplanen, vad som gäller står på kortet.

Artifakter: Kort man kan spela ut oavsett vad för färg man har på sin mana.

Planeswalker: En creature som inte kan anfalla eller blockera, men som har väldigt bra förmågor..

Det finns även länder som inte är ”basicländer”. Dessa kan du som mest ha 4 av, som med alla andra kort som inte är basicländer. Dessa länder har alltid någon mer funktion än att bara producera en sorts mana.

Alla kort utom länder har en manakostnad för att få läggas ur. Denna kostnad står alltid högst upp i högra hörnet. Står det, exempelvis, 2(G), måste du betala ett grönt mana och två mana av valfri färg för att få spela ut kortet.

Spelet börjar

Man börjar med 20 liv. Du kan hålla reda på dina liv, antingen med tärningar eller med penna och papper.

Vi säger nu att vi har gjort en lek och att det är en helgrön lek.
Din motspelare kallar vi till Oskar. Han har en helsvart lek.

Nu ska vi då sätta igång och spela, den som slår högst med en tärning börjar.

Lägg kortleken på bordet och dra upp de 7 översta korten. Det är viktigt att du inte visar korten för den andre utan håller dom så bara du ser dom.

Ok, du har nu 7 kort på din hand, och det är du som börjar då vi låtsas att du slog högst med tärningen. Normalt drar man ett kort varje gång det är ens tur, detta gäller inte för den som börjar i hans första runda.

Du kan nu välja om du vill behålla de sju kort du dragit, eller om du vill blanda om hela leken och dra sex nya.

Ett tips är att det första du ska titta efter är hur många länder du drog. Om du drog två eller fler, behåll handen, i annat fall bör du blanda ihop alla korten och dra. Om du inte får 2 länder då heller, dra fem kort och så vidare.

För att kunna göra något måste du först lägga ut ett land, du får bara lägga ut ett land per runda. Har du något på handen som kostar ett mana i just den färgen, så kan du vrida (tappa) landet och betala kostanden för att spela ut det kortet du har på handen.

Vi säger att du gör detta, tappar ett land och spelar ut en creature. Kan du anfalla med din creature? Nej, som regel inte samma runda som du spelade ut ditt kort, om den inte har ”haste”, vilket i så fall står på kortet. Har den ”haste” kan du anfalla om du anser det lämpligt. Har creaturen någon förmåga den kan välja att använda kan inte heller den förmågan användas första rundan, om creaturen inte även har Haste

Oskar börjar med att dra ett kort från sin korthög, vilket man alltid gör i början på sin runda,

Oskar har en svart lek och lägger ut 1 Swamp. Kanske spelar han ut något mer kort, kanske inte. Det beror givetvis på vad han har på handen.

Nu är det din tur igen. Börjar nu med att tappa upp alla kort som är vridna (tappade). Du kan nu tappa landet igen, om du vill. Dra det översta kortet i din lek, och se över dina alternativ. Det är som regel bra att få ut många länder tidigt, men minns att man kan bara lägga ut ett per runda.

Sedan fortsätter spelet runda efter runda, till någon vinner.
Man kan vinna på olika sätt, vanligast är för att motståndaren förlorar allt sitt liv.

Man vinner också när motståndaren inte har något kort att dra i början av sin runda, hans lek måste alltså vara slut.

Sedan kan man även vinna på några få andra sätt, men för det krävs att man använder sig av speciella kort. Vad som gäller för att vinna då framgår av kortet.

Gundläggande regler att känna till:

DET SOM STÅR PÅ KORTET GÄLLER.

När du anfaller tappar du de creatures du anfaller med. Dessa tappas sedan upp i början av din nästa runda. Creatures som är tappade kan inte blockera.

Det är den som blockerar som väljer vilken av hans creatures som blockerar vilket av de creatures som anfaller. En creature kan bara blockera en anfallare, men flera creaures kan blockera samma anfallare.

Den skada som creaturens får gäller bara denna runda, den försvinner när rundan är slut. Får de mer i skada än vad de tål, dör de och hamnar i gravyarden. Då kan du inte längre använda dig av dem (om du inte har kort som säger annat).



De olika faserna i spelet innehåller:

Beginning phase: Detta är när du tappar upp det som är tappat och sedan drar ett kort.

main phase: Här kan du välja att spela något av de korten du har på handen, om du kan betala dess manakostand.

combat phase Här väljer du vilka, om några, av dina kort du vill anfalla med.

second main phase: Även här kan du spela ut kort från handen, om du kan betala dess manakostand

end phase, I detta läget får du inte ha fler än sju kort på handen. Har du det, måste du slänga kort i gravyarden tills du har sju kort. Sedan går turen över till nästa spelare.

End phase: detta är den sista fasen, då du ser efter om du har mer än 7 kort på handen. Har du mer än 7 kort på handen så får du slänga kort i graven. Du får aldrig ha mer än 7 kort på din hand. Såvida du inte har en artifakt i spel som heter Spellbook.


Vanliga förmågor creatures kan ha

Haste: Creaturen kan anfalla och använda sina förmågor omedelbart efter de spelats ut, annars måste de vänta en runda. Blockera kan däremot ske när som helst, så länge creaturen inte är tappad

Flying.
Dessa creaures kan bara blockeras av creatures som har flying eller där det står på kortet att de kan blockera creaures med flying.

Protection.
Om ett kort har protection från något, så kan det inte få skada från något i den färgen, inte bli targetad av något i den färgen. Inte blockeras av något i den färgen eller bli enchantad av något i den färgen.

Trampel:
Normalt när ett creature blockerar ett anfallande creature går all skada från det anfallande creaturen på den som blockerar. När det gäller trampel, så läggs det så mycket sda som krävs för att döda den som blockerar på den som blockerar, resten av skada går vidare och tar liv från den försvarande spelaren.

First strike
En del varelser har first strike som förmåga. Detta innebär att den slår först. Det innebär också att en gubbe som har first strike som slåss med en gubbe som inte har first strike, så dör gubben utan first strike och gubben med first strike överlever.

Det finns många fler förmågor, dessa står som regel förklarade på kortet. Om de inte finns där, eller det är oklart vad som menas, så kan du söka efter termen i reglerna här på SVM. Om det fortfarande är oklart, förklara vad det är som ni funderar över på forumet så kommer ni snart få svar.




ninnie
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 5/3 -02

516 rubriker
1065 svar

11. Jag återkommer med förbättring... 10:21:24, 5/11 -07  
Jag återkommer med förbättringar av texten när jag har tid. Just nu är jag upptagen med annat.
 
Kul hjul sa han som körde i diket.
froppe
MEDLEM
Brunflo
@svm s. 6/11 -06

7 rubriker
75 svar

12. Der ser bra ut men förstår int... 22:54:32, 25/5 -08  
Der ser bra ut men förstår inte varför du skriver såhär När du drar mana ur ett land vrider man det, det kallas att ”tappa”.
Är de nått fel på ”tappa”. eller? Står så över allt även på haste och så
GL
MEDLEM
Trollhättan
@svm s. 18/7 -07

51 rubriker
450 svar

13. Jag är inte helt säker på vad ... 07:02:36, 26/5 -08  
Jag är inte helt säker på vad du syftar på, men om det är siffrorna innan och efter ....Tappa... så vet jag inte vart de kommer i från, men det är väl någon form av kodning som gått snettt eller så.


froppe
MEDLEM
Brunflo
@svm s. 6/11 -06

7 rubriker
75 svar

14. mm precis siffrorna lol.. såg ... 08:47:04, 26/5 -08  
mm precis siffrorna lol.. såg lite skumt ut
Tersias
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 23/8 -08

67 rubriker
3771 svar

15. hmm man kan ju bygga en kort p... 14:32:13, 27/8 -08  
hmm man kan ju bygga en kort på 40 kort också om man vill det eller har jag fel?
 
Orkar inte...
smallpox
Zombie
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 22/12 -05

236 rubriker
4656 svar

16. I turneringssammanghang så mås... 15:14:46, 27/8 -08  
Tersias skrev 14:32, 27/8 -08 hmm man kan ju bygga en kort på 40 kort också om man vill det eller har jag fel?

I turneringssammanghang så måste man ha MINST 60kort om det inte är Sealed Deck, då kan man minst ha 40. Men för att förenkla - Man måste ha 60 kort när man spelar =)
 
Tryck på följande länk för att registrera er på GratisGodis.se och få gratis godis! :)

Hur dum får man vara egentligen? xD

Go go Goat Deck Wins.dec! :) Rösta, kommentera och hjälp till att förbättra den ^.- !
Tersias
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 23/8 -08

67 rubriker
3771 svar

17. ja det är ju sant ... 16:03:27, 27/8 -08  
ja det är ju sant

 
Orkar inte...
smallpox
Drakhamburgare
MEDLEM
@svm s. 23/8 -07

8 rubriker
77 svar

18. indeed =)... 22:53:56, 11/10 -08  
indeed =)
 
Venegance Burns!
Woozybub
NYKOMLING
Örebro
@svm s. 17/12 -08

0 rubriker
1 svar

19. Hej. Jag är mer eller mindre n... 14:18:16, 17/12 -08  
Hej. Jag är mer eller mindre ny till Magic och har lite problem att förstå allting, mycket har jag kunnat lära mig bl a genom denna siten. Hur som, den fråga jag gärna vill ha besvarad är följande;

Shards of Alara består av 5 "shards" som vardera fokuserar på tre manatyper. Dessutom har varje shard kort med, för den specifika "sharden", unika abilities (unearth, devour osv). Kan jag använda exempelvis ett vitt Bant-kort, med ability:n exalted, i en Esper-lek? Och vidare, kan den ability:n aktiveras i en sådan lek?

Tack på förhand.

ps. För övrigt måste jag säga att det är märkligt att jag som har köpt ett intropack plus fyra boosterpacks inte kan få ihop 24 länder (som ska vara det typiska antalet länder i en 60-lek).
ps2. Ytterligare en märklig detalj är att wizards hemsida föga hjälper nya spelare med förståelsen för spelet utöver det mest grundläggande.
meanberry
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/8 -08

161 rubriker
3246 svar

20. Klart du får. Du får blanda hu... 15:00:45, 17/12 -08  
Klart du får. Du får blanda hur du vill. Bara att vissa kort passar bättre med andra
 
1,4



BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!