Magic the Gathering
Magic the Gathering34958 medlemmar 638 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Regelfråga om färgad mana i ED... Devoted caretaker och protecti ...
copy target creature until end of turn
Senast läst: 04:23:31, 21/5 -24. Läst 324 gånger.
yohaan81
MEDLEM
Örebro
@svm s. 10/4 -09

236 rubriker
489 svar

copy target creature until end of turn 19:16:59, 13/5 -24  
Tjabba!
spelade MTGArena och blev lite förvirrad.
Jag anfaller med en Goldvein Hydra med 7+ counters.

Min motståndare crews en Luxurious Locomotive och ställer den och en mercenary token i block.
Crew säger "this vehicle becomes an artifact creature until end of turn".

jag försöker då rädda min Goldvein Hydra genom att spela Fleeting Reflection på min Goldvein Hydra, och göra den till en kopia av Luxurious Locomotive until end of turn, eftersom den är ett creature.

Men i arena så slutade då min Goldvein Hydra att vara ett creature, och blev ett vehicle... drogs ur combat osv. vilket gjorde att ja inte slog ihjäl motståndarens Luxurious Locomotive osv. och istället bara hamnade ur combat.

jag fattar inte riktigt hur detta går ihop?
Fleeting Reflection kan bara targeta creatures, vilket gör ja kan bara targeta ett Vehicle som ÄR ett creature until end of turn. så hur slutar den då vara ett creature när jag gör om min till en kopia? borde inte min Goldvein Hydra bli en kopia av Creature versionen?
dvs bli en 6/5 med +7/+7.

Fann detta väldigt konstigt.
Fleeting Reflection "Ditt djur blir en kopia av ett annat djur fram till slutet på turen" - (a men den blir inte ett djur, den blev en farkost, för djuret som är djuret till slutet på turen är en farkost i grunden så vi ignorerar vad den ÄR och vad den SKA bli...)
WTH!?

Aldreen

Simic
JUDGE L1
Uppsala
@svm s. 9/8 -13

40 rubriker
295 svar

1. När ett kort blir en kopia av ... 22:15:35, 13/5 -24  
När ett kort blir en kopia av någonting så blir du en kopia av 'grundkortet' som du kopierar, så t.ex +1/+1 counters, auror, giant-growth effekter etc får du inte dra nytta av. Och när du kopierar loket så får du inte heller med den effekten som gör det till en creature, utan din hydra blir helt enkelt ett luxurious locomotive. Eftersom den inte är crewad så är den inte heller en creature.
 
//Max

At the Brink of Madness I become One with Nothing
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2199 svar

2. Att kopiera någonting innebär ... 22:22:38, 13/5 -24  
Att kopiera någonting innebär att den blir orginalet av kortet. Orginalet av en vechile är att den inte är en kopia.

Den behöver var acreature för att vara legalt target, men target är inte samma sak som resolvad effekt.


Om du vill se exakt vad som kan kopieras så hittar du det kring reglerna för 707. Copying Objects & Layers 613.1
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 22:23:29, 13/5 -24
yohaan81
MEDLEM
Örebro
@svm s. 10/4 -09

236 rubriker
489 svar

3. ah, känns dock som något wizar... 22:41:47, 14/5 -24  
ah, känns dock som något wizards borde ta en liten titt på, vet inte vad de skulle kunna innebära, men i mitt egna personliga tycke så känns ju "kopiera en creature" o så gör man de på något som är en creature för stunden etc, så är ju ordagrant creature med i alla avseenden, o ändå så enligt alla lager av regler så blir det bara en grundkopia.
förstår grejen med buffar osv och att den tar "grund creature". men här så är ju ett vehicle ett faktiskt creature till slutet av turen. men, aa ja fattar iaf :)

Tycker bara det blev jätteweird, men förstår att skulle en tillfällig vehicle creature behålla sin status i en kopia så skulle de säkert bli broken i rött eller nått.

tack för svaren =D



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!