Magic the Gathering
Magic the Gathering34893 medlemmar 662 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Fråga om prioritet... När X är 0 ...
Regelfråga om en kombo är infinite eller begränsad
Senast läst: 11:23:18, 12/4 -24. Läst 761 gånger.
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Skövde
@svm s. 19/6 -13

187 rubriker
522 svar

Regelfråga om en kombo är infinite eller begränsad 21:57:09, 8/6 -23  
Hej. ( edit jag måste lyssna på Shoreline nu )

Jag har suttit med den här interaktionen längre än vad jag vill erkänna, och min hjärna börjar få seriöst slut på bensin. Snälla hjälp mig förklara om denna interaktion är infinite ( alltså att den faktiskt bara skapar fler o fler turer ), eller om den tar slut efter ungefär 17 turer.

( Jag ber om ursäkt för mitt väldigt slarviga språk under uträkningen, jag är humanist, inte naturare )

Tanken är att jag hatar att ha infinite kombos i mina lekar, men att ha snuskigt effektiv synergi? Det är helt acceptabelt. Jag vägrar för övrigt också använda Archaeomancer i kombon, för den används i en annan lek redan.
Jag antar att det kan finnas andra pjäser på brädet, ja jo, men för sakens skull låtsas vi att ingen annan effekt påverkar den beskrivna synergin nedan. Jag skippar alla combats, jag drar inga extra kort.

Interaktionen är mellan:

Flooded Shoreline
Tazeem Roilmage ( alltid kickad )
Time Warp och
Mystic Sanctuary

Jag antar även att min tillgängliga mana vid början av allt detta, är typ 19 mana. Exakt hur den är 19 mana bryr jag mig inte om, det kan finnas nåt dubbel land eller nån effekt som tappar upp ett land, det spelar mindre roll. Det viktiga är att 12 av dessa tillgängliga mana är blåa, och av dessa måste iallafall 5 vara Islands. I början av allt har jag Roilmage och Sanctuary på handen, Shoreline i spel och Time Warp låtsas vi att jag drar.
Detta är hur jag antar det börjar:

( Drar Time Warp :O )
Spela Time Warp 3UU, 1 tur lagrad
Spela Roilmage 5U, plocka upp Time Warp ur graven
Spela Time Warp 3UU, 2 turer lagrade
Mystic Sanctuary, lägg Time Warp på toppen
Aktivera Shoreline UU, plocka upp Roilmage och Sanctuary + 1 Island till handen

= 2 extra turer
- 1 Island ( 4 kvar, och Sanctuary på handen )

Detta går att göra 2 gånger innan kombon har slut på mana och Islands

Första upptap= 1 tur kvar, skapar +2 turer till, Sanctuary på handen ( 2 islands hand )

Andra upptap= 2 turer kvar, skapar +2 turer till, Sanctuary på handen ( 3 islands hand )

Tredje upptap= 3 turer kvar, kan inte fortsätta kombon utan att spela ett Island
( Antar att jag spelar Warp + Roilmage för +1 tur, Sanctuary handen, ( 2 islands hand )

Fjärde upptap= 3 turer kvar, kan lägga Sanctuary, Time Warp till toppen
Aktivera Shoreline UU, plocka upp Roilmage och Sanctuary + Island till handen ( 3 islands hand )

Femte upptap= 2 turer kvar, har bara 2 island behöver spela ett Island
Antar att jag spelar Warp + Roilmage för +1 tur, Sanctuary handen, ( 2 islands hand )

Sjätte upptap= 2 turer kvar, Warp är i graven, Roilmage i spel. Spela Sanctuary, Warp till topp.
SPELA SHORELINE UU, plocka upp Roilmage och Sanctuary + Island till handen ( 3 islands hand)

Sjunde upptap = 1 tur kvar, måste spela Island.
Antar spelar Warp + Roilmage för +1 tur. ( 2 islands hand )

Åttonde upptap = 1 tur kvar, Warp i grav och Roilmage i spel. Spela Sanctuary, Warp till topp
SHOOORELIIINE UUU, plocka upp Roilmage och Sanctuary + Island till handen ( 3 islands hand )

Nionde upptap = 0 lagrade turer kvar. Spela Island, Spela Warp, Spela Roilmage +1 tur, (2 islands hand)

Tionde upptap = 0 lagrade turer, måste få upp bensinen, Spela Warp +1, Droppa in Sanctuary, Warp topp,
SHOHOHOHORELIIINE UUUUU, plocka upp Roilmage COH SANCTUARY + Island till handen (3 islands hand )

Elfte upptap = 0 lagrade turer, måste spela Island. Spela Warp +1 Spela Roilmage, Warp i handen.
Kan spela Warp en gång till för totalt 2 extra turer, detta kostar 16 mana totalt. ( 2 islands hand )

Tolfte upptap = 1 lagrad tur, måste spela Sanctuary för att få upp Warp till topp.
Lirar lite Shoreline för UU, upp med Roilmage och Sanctuary + Island till handen (3 islands hand)

Trettonde upptap = 0 lagrade turer. Kan spela Warp för +1, droppa Island.
Spela Roilmage för en till Warp, +2 turer totalt. (2 islands hand)

Fjortonde upptap = 1 tur kvar, Måste ta in Sanctuary för Warp till topp. (2 islands hand)

Femtonde upptap = 0 turer kvar, kan spela Warp för +1. Roilmage o Sanctuary är i spel,
SÅ SPELA SHORELINE för UU, Ta upp roilmage och sanctuary + island till hand (3 islands hand )

Sextonde upptap= 0 turer kvar, Sanctuary funkar inte längre, måste spela ett Island.
Spelar Roilmage för att plocka upp Warp. Spelar Warp för +1 turer. (2 islands hand)

Sjuttonde upptap = 0 turer kvar, spelar Sanctuary för Warp till topp.

ÄR DET DÄR KOMBON TAR SLUT?!

SNÄLLA SÄG ATT DET TAR SLUT

( jag gissar att i Sextonde rundan hade man teoretiskt sett kunnat spela shoreline en gång till, för en chans på en artonde tur till slut, men då funkar inte Sanctuary alls längre ? )

Uppdaterad: 16:44:41, 9/6 -23

Neiwa

Simic
MEDLEM
Mjölby
@svm s. 28/8 -13

5 rubriker
254 svar

#13 PWP Seasonal

1. Detta borde vara infinite turn... 06:57:35, 9/6 -23  
Detta borde vara infinite turns och dra hela leken:
Tur 1:
  • Spela Time Warp
  • Spela Roilmage
  • Spela Time Warp
  • Spela Mystic Sanctuary
  • Aktivera Flooded Shoreline
  • (2 extra turer kvar)

Tur 2:
  • Dra Time Warp
  • Spela Island
  • Spela Time Warp
  • Spela Roilmage
  • Spela Time Warp
  • (3 extra turer kvar)

Tur 3:
  • Dra random kort
  • Spela Mystic Sanctuary
  • Aktivera Flooded Shoreline
  • (2 extra turer kvar)

Tur 4:
  • Dra Time Warp
  • Spela Island
  • Spela Time Warp
  • Spela Roilmage
  • Spela Time Warp
  • (3 extra turer kvar)

Tur 5:
  • Dra random kort
  • Spela Mystic Sanctuary
  • Aktivera Flooded Shoreline
  • (2 extra turer kvar)

Upprepa...
 
The Turtle Moves!
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Skövde
@svm s. 19/6 -13

187 rubriker
522 svar

2. Hmm, du ändrade lite hur jag h... 08:44:16, 9/6 -23  
Hmm, du ändrade lite hur jag hade tänkt!
Humm humm

Antagligen är felet i min första räkning att hallå, alla gånger jag spelar Island hade jag väl kunnat göra dubbel warp ändå? Jag vet inte.
Tillbaka till brew! (:

Uppdaterad: 09:10:36, 9/6 -23
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Skövde
@svm s. 19/6 -13

187 rubriker
522 svar

3. Eftersom att kombon ser ut att... 09:29:00, 9/6 -23  
Eftersom att kombon ser ut att vara infinite så tar jag bort Roilmage ur brewen. Det bör begränsa interaktionen ned till simpel synergi, då jag blir helt beroende av hur mycket islands jag har kvar (:

Uppdaterad: 09:30:12, 9/6 -23
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!