Magic the Gathering
Magic the Gathering33973 medlemmar 717 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Regeneration... Urza's Saga och destroy ...
Word of Command
Senast läst: 15:09:46, 27/1 -23. Läst 473 gånger.
Slanfan

Simic
HEDERSMEDLEM
Hägersten
@svm s. 1/7 -04

60 rubriker
499 svar

Word of Command 13:37:59, 23/1 -23  
Hej alla duktiga domare därute. Har försökt få klarhet i vad som gäller för tillfället när det kommer till Word of Command och har fått blandade svar.

Scenario.

Min motståndare kontrollerar en tappad Grizzly Bears samt två untapped Forest och vill avsluta sin runda.

Jag önskar spela en Unsummon i den tappade Grizzly Bears.
Unsummon resolvar och motståndaren vill på nytt avsluta rundan.
Jag önskar spela Word of Command och tvinga min motståndare att spela ut sin Grizzly Bears
Är detta möjligt?.

För att förtydliga. Vi har gått förbi post combar main phase och befinner oss i end step.


Tack på förhand.

Uppdaterad: 13:38:46, 23/1 -23

nargluj
MEDLEM
Älvängen
@svm s. 8/10 -13

30 rubriker
849 svar

1. Hade inte Word of Command till... 17:01:27, 23/1 -23  
Hade inte Word of Command tillåtigt en att ignorera timing restrictions hade man inte fått spela annat än instants med den och det framgår tydligt i kortspecifika regler att man kan spela länder med Word of Command. dvs. du får spela ut björnen i en fas du vanligtvis inte får spela ut creatures.
 
“Every record has been destroyed or falsified, every book rewritten, every picture has been repainted, every statue and street building has been renamed, every date has been altered. And the process is continuing day by day and minute by minute. History has stopped. Nothing exists except an endless present in which the Party is always right.” - George Orwell. Nineteen Eighty-Four
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Axvall
@svm s. 26/5 -04

88 rubriker
2144 svar

2. Får man spela creatures närhet... 19:30:55, 23/1 -23  
Får man spela creatures närhet ligger en instant på stacken? :)

Så fort du har saker som låter dig göra saker med ick-instants, fundera på om det skulle fungera när nått ligger på stacken, vare sig det en spel eller ability? Om inte så måste den låta dig gå runt timing restriktioner. Då blir vilken fas vi är i inte längre viktig.


Eftersom den låter dig spela ”card” istället för ”instant” så måste den låta dig spela allt möjligt genom timing restriktioner.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Lafsen
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 16/11 -01

44 rubriker
415 svar

3. Är inte första regeln i ruling... 08:43:25, 27/1 -23  
Slanfan skrev 13:37, 23/1 -23 Hej alla duktiga domare därute. Har försökt få klarhet i vad som gäller för tillfället när det kommer till Word of Command och har fått blandade svar.

Scenario.

Min motståndare kontrollerar en tappad Grizzly Bears samt två untapped Forest och vill avsluta sin runda.

Jag önskar spela en Unsummon i den tappade Grizzly Bears.
Unsummon resolvar och motståndaren vill på nytt avsluta rundan.
Jag önskar spela Word of Command och tvinga min motståndare att spela ut sin Grizzly Bears
Är detta möjligt?.

För att förtydliga. Vi har gått förbi post combar main phase och befinner oss i end step.


Tack på förhand.

Är inte första regeln i rulings för kortet vad som förtydligar det:

"To “play a card” is to either cast a spell or to put a land onto the battlefield using the main phase special action."

dvs, du kan spela ut björnen.
 
Känslan av att jorden krymper, växer.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!