Spoiler:
Jag tror att Magic kommer att ta bort, eller massivt begränsa planeswalkers.
Detta kommer genomföras under rådande plotline med Phyrexia, under March of the Machine och Aftermath.
WotC har redan gått ut med att dessa set ska förändra Magic i grunden. Jag tror att de medvetet skött lore och handling iallafall sedan Battle for Zendikar eller tillochmed Tarkir-block, i riktning mot att ta bort massiva multiversala hot ( Eldrazis, Bolas och nu Phyrexia ).
Nu när dessa hot snart helt hanterats, finns tacksamt inga skäl kvar att ha långa komplicerade handlingar som kräver Avengers-liknande epik för att besvara. Då kan handling, lore, karaktärer och mekanik designas på en mer behaglig skala.
Det är inte helt uppenbart än exakt hur Phyrexia hanteras, men jag kommer presentera mina föraningar. Det bör ha o göra med den lore som presenterades i Kaldheim. Ett nytt Phyrexianskt världsträd, Realmbreaker, är skapat. Genom egna Omenpaths kan Phyrexia nu röra sig genom Multiversum.
Detta i ett nötskal är en plot device som författare behöver när de ska röra handlingen framåt. Om inte de goda kan uppnå något, får helt enkelt de onda göra det. Efteråt kommer de goda tillbaka, tvättar bort stanken o fläckarna av vad de onda gjort, men det önskade resultatet är uppnått.
Att nu alla karaktärer igen kan röra sig ( om än kanske inte lika effektivt ) igenom Multiversum.
De goda behöver bara besegra Phyrexia, antagligen genom att uppoffra sina planeswalker sparks för att göra någon otroligt stark Mending-liknande spell, och sedan har vi i eftermälet ( helt perfekt i setets namn Aftermath ) ett nytt Yggdrasil helt rentvättat från korruption.
Jag anar att detta kan få nya komplikationer i spelets lore & design, så är det ju alltid. Antingen förklarar RnD att sparks är borta för alltid, eller så har sparks omfördelats i styrka o mängd.
Designmässigt kan kanske nya mekaniker komma in och fylla tomrummet efter planeswalkers, då de faktiskt är ganska spännande. Men jag tror walkers behövde begränsas, jag älskar dem men fattar att de är relativt OP.
I termer av lore tror jag detta kommer hjälpa storyn.
Det är enklare i denna setting att skapa mindre, men mer gemytliga handlingar. Enklare att bygga meningsfulla band mellan de små sidokaraktärerna, istället för att konstant flippa mellan stora poster boys som får spotlight en gång om året eller två.
Jag hade tacksamt haft storys om små häxor som odlade svamp i källaren på Strixhavens universitet och sen sålde den på svarta marknaden, eller en charmig skattjakt med pirater på Ixalan. Det kunde vara skönt med lite enklare plot.
Sedan kommer nog lusten tillbaka för lite större plot efter ett tag, och sannolikt kommer då någon maktgalen krigare försöka invadera tvärs över omenpaths igen. Men i mindre skala än nu. Alltsomallt mer balanserat, men öppet för flexibilitet.
Så! (: