Magic the Gathering
Magic the Gathering33749 medlemmar 675 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Gain life på samma kort... Caller of the Untamed och comm ...
Hostage Taker x3?
Senast läst: 12:45:47, 1/10 -22. Läst 392 gånger.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

549 rubriker
9112 svar

Hostage Taker x3? 19:40:07, 18/9 -22  
Motståndaren har exilat min Hostage Taker med sin Clone.

Vad händer om jag castar Hallowed RespiteClone=Hostage Taker? (AP-NAP)

Kan jag "vinna" den "stack-duellen" eller blir det motståndaren som vinner (fast med en tappad Clone)?

Om motståndaren vinner, hinner jag ändå plocka bort någon av motståndarens tokens innan jag förlorar min Hostage Taker igen?
 
Jag köper, byter och säljer kort samt erbjuder kompletta duel decks, commander devour for power, spelmattor, pärmar, 9-korts fickor och uppdaterar min have!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn

SidPao
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/2 -07

87 rubriker
599 svar

1. Kort svar: Motståndaren "v... 20:42:20, 18/9 -22  
Kort svar:

Motståndaren "vinner" och kommer ha en Clone som Hostage Taker. Du kommer inte kunna plocka bort något med din trigger från Hostage Taker.

Längre svar:

Jag utgår ifrån att det är din tur då Hallowed Respite är en sorcery, så när den resolvar åker Clone först till exile vilket gör att Hostage Taker åter är på battlefield.. sen kommer den tillbaka och väljer att bli en Hostage Taker.

Nu kommer det finnas två triggers som skall läggas på stacken när Hallowed Respite resolvat klart,.. och hamnar där i AP-NAP ordning, så motståndarens Clone-version av Hostage Taker trigger resolvar först. Sen när din trigger skall resolva är inte din Hostage Taker längre i spel och gör därför inget med den permanent som du target:at.

Dessa två följande kort-specifika regler är relevanta för detta:

2017-09-29
If it's still in exile, the exiled card returns to the battlefield immediately after Hostage Taker leaves the battlefield. Nothing happens between the two events, including state-based actions.

Regeln ovanför visar att din Hostage Taker kommer finnas på battlefield och därför vara tillgänglig för Clone att välja när den flickrar med Hallowed Respite.

2017-09-29
If Hostage Taker leaves the battlefield before its triggered ability resolves, the target permanent won't be exiled.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

549 rubriker
9112 svar

2. Då tänkte jag rätt! Vad hän... 23:17:05, 18/9 -22  
Då tänkte jag rätt!

Vad händer om jag tar bort Hostage Takers abilities och sedan Hostage Taker, kommer det den exilat ändå tillbaka?
 
Jag köper, byter och säljer kort samt erbjuder kompletta duel decks, commander devour for power, spelmattor, pärmar, 9-korts fickor och uppdaterar min have!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Uppdaterad: 23:19:26, 18/9 -22
SidPao
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/2 -07

87 rubriker
599 svar

3. Kort svar: Ja, det exilade... 09:06:09, 19/9 -22  
Kort svar:

Ja, det exilade kortet kommer ändå tillbaka.

Längre svar:

Det enda relevanta är ifall ETB-triggern från Hostage Taker har resolvat. Då den gjort det och Hostage Taker sedan dör kommer en one-shot effekt låta det exile:ade kortet återvända från exile direkt även om Hostage Taker inte har några abilities eller längre heter Hostage Taker (om den t.ex enchantats med Witness Protection),.. då det inte längre är relevant. Detta använder inte stacken.

610.3. Some one-shot effects cause an object to change zones “until” a specified event occurs. A second one-shot effect is created immediately after the specified event. This second one-shot effect returns the object to its previous zone.

Det enda sätter jag direkt kan komma på för att hindra kortet att återvända från exile i det skedet är att ta bort det därifrån med Pull from Eternity.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!