Magic the Gathering
Magic the Gathering33133 medlemmar 790 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Interaktion Snapcaster + T3fer... Dies triggers ...
Interaktion mellan manalösa spells och taxing
Senast läst: 19:33:45, 22/9 -21. Läst 423 gånger.
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

133 rubriker
390 svar

Interaktion mellan manalösa spells och taxing 13:32:21, 11/9 -21  
Hejhopp!

Detta är säkert en enkel fråga men jag undrar hur spells likt Restore Balance eller Living End fungerar med taxfunktioner likt nya kortet Curse of Silence.
Går det plötsligt att betala taxen och sedan spela kortet, eller finns det någon regel här som kräver att kortet *först* måste betalas som vanligt och *sen* betala tax?

För övrigt antar jag att nya Bloodthirsty Adversary ändå kan spela manalösa kort ifrån graven?

partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

168 rubriker
7266 svar

1. Suspends regler (702.62) säger... 17:06:13, 11/9 -21  
Suspends regler (702.62) säger:

When the last time counter is removed from this card, if it’s exiled, play it without paying its mana cost if able.

Det är just mana cost som kortet inte har.

När en spell spelas så bestäms först priset. Sedan får man använda mana abilities, och därefter betalar man.

Spells räknas som castade först efter man betalat för dem.

__

Ja
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Uppdaterad: 17:07:12, 11/9 -21
414448
MEDLEM
@svm s. 7/8 -06

187 rubriker
7055 svar

2. Så även om Living End kortet k... 17:11:25, 11/9 -21  
Så även om Living End kortet kostar 2 extra att spela på grund av Curse of SIlence, så har det ingen mana cost och kan inte spelas från handen? Vill ha ett litet förtydligande för jag tyckte att frågan var intressant.
 
Team Squattelhaups - Slump och fusk!

"Vi är jävligt kassa på Magic, men vi är i alla fall snygga!" - Nulaal
Uppdaterad: 17:12:22, 11/9 -21
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

168 rubriker
7266 svar

3. För att avgöra en spells kostn... 17:36:13, 11/9 -21  
För att avgöra en spells kostnad är receptet:

Mana Cost + Cost Increases - Cost Reductions


Man kan inte betala en kostnad som inte finns. Alltså måste du hitta ett sätt att spela kortet "without pauing its mana cost".

Cascade, Suspend, As Fortold är vanliga sätt att göra detta på.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

133 rubriker
390 svar

4. Tack! :)... 18:46:25, 11/9 -21  
Tack! :)
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

528 rubriker
8986 svar

5. Party: finns det inte vissa ko... 21:22:40, 11/9 -21  
Party: finns det inte vissa kort som tvingar fram manakostnader på "gratis-spells"?
 
Jag köper, byter och säljer kort samt erbjuder kompletta duel decks, commander devour for power, spelmattor, pärmar, tärningar/spindowns, 9-korts fickor och uppdaterar min have!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

133 rubriker
390 svar

6. Ett tag tänkte jag Trinisphere... 21:46:17, 11/9 -21  
Ett tag tänkte jag Trinisphere men det funkar säkert inte heller :p
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

168 rubriker
7266 svar

7. Nej. Mana cost är symbolern... 16:44:46, 12/9 -21  
latsblaster skrev 21:22, 11/9 -21 Party: finns det inte vissa kort som tvingar fram manakostnader på "gratis-spells"?

Nej.

Mana cost är symbolerna på kortet.

Mana value är antalet mana de summerar till, vilket är noll om inga mana symboler finns.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

528 rubriker
8986 svar

8. Party: jag har för mig att det... 20:56:50, 12/9 -21  
Party: jag har för mig att det finns kort som tvingar en att betala för force-kort fast man betalar alternativa kostnaden när man exilar kort.
 
Jag köper, byter och säljer kort samt erbjuder kompletta duel decks, commander devour for power, spelmattor, pärmar, tärningar/spindowns, 9-korts fickor och uppdaterar min have!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Axvall
@svm s. 26/5 -04

84 rubriker
2066 svar

9. Du måste alltid betala alla Ad... 22:18:10, 12/9 -21  
Du måste alltid betala alla Aditional Costs (dvs saker som säger "kostar mer" eller "kostar minst X")

Det party säger att saker som står i hörnet av kortet = casting cost

Du kan inte spela en spell om det inte finns någon casting cost (om det inte finns ett alternativt sätt att spela den på).

Om Trinisphere ligger ute så måste du betala 3 mana för din cascadade spell (eller force-cykeln med mera), men du kan inte betala 3 för att spela Living End från handen, eftersom Living End fortfarande inte har en casting cost.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 22:20:32, 12/9 -21
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

133 rubriker
390 svar

10. Tack för svaret om Trinisphere... 23:54:23, 12/9 -21  
Tack för svaret om Trinisphere :)
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

528 rubriker
8986 svar

11. Missförstod kanske en del av I... 09:21:33, 13/9 -21  
Missförstod kanske en del av Iniovans första fråga angående att gå runt suspend-kortens kostnads-saknad.

Om Trinisphere är på battlefield så kan inte Bloodthirsty Adversary låta någon casta spells utan att de betalar 3?
 
Jag köper, byter och säljer kort samt erbjuder kompletta duel decks, commander devour for power, spelmattor, pärmar, tärningar/spindowns, 9-korts fickor och uppdaterar min have!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

168 rubriker
7266 svar

12. Med Trinisphere ute kan du int... 09:45:33, 13/9 -21  
Med Trinisphere ute kan du inte casta någon spell alls utan att betala minst tre mana. Vilket är precis vad kortet säger.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Spontan
MEDLEM
Umeå
@svm s. 4/8 -09

46 rubriker
337 svar

13. Antar att samma problem med ma... 19:13:25, 14/9 -21  
Antar att samma problem med manalösa spells gäller för Lier, Disciple of the Drowned?

I.e. du kan inte spela Ancestral Vision från graven för dess flashback-kostnad är odefinierad.
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Axvall
@svm s. 26/5 -04

84 rubriker
2066 svar

14. Ja... 21:49:28, 14/9 -21  
Ja
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!