Magic the Gathering
Magic the Gathering33133 medlemmar 790 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Interaktion mellan manalösa sp... Spela gratis spells från sideb ...
Dies triggers
Senast läst: 23:12:01, 22/9 -21. Läst 350 gånger.
olofbrandt
MEDLEM
Storvreta
@svm s. 20/11 -18

29 rubriker
56 svar

Dies triggers 21:32:48, 8/9 -21  
Judge! Får inte ordning huvudet på detta med triggers när saker dör.

Om man har en creature i spel som säger "when this creature dies return target creature from graveyard" och någon spelar board wipe. Vad ser den i graven? Bara det som ligger när wipe spelas eller allt som hamnar där, inklusive sig själv då.

Och har jag en creature med "when a creature dies this creature deals 1 damage to target... " vad händer då? Ser den alla cretures dö eller händer inget eftersom den dog och därmed inte hinner trigga?

Goebblins

Boros
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -05

77 rubriker
2305 svar

1. Hej! Det är till stor hjälp o... 23:01:25, 8/9 -21  
Hej!
Det är till stor hjälp om du länkar korten som det gäller.
Väldigt ofta hittar du svaret om du uppdaterar oracle och tittar på kortspecifika regler.

För Driver of the Dead:
"2012-05-01
If Driver of the Dead dies at the same time as a creature with converted mana cost 2 or less, you can target that card and return it to the battlefield."



För Spiteful Prankster:
"2020-06-23
If another creature dies at the same time as Spiteful Prankster, Spiteful Prankster’s last ability triggers for that creature."
 
Team Squattelhaups! - Slump och Fusk
Hotan
MEDLEM
Vattholma
@svm s. 28/11 -10

13 rubriker
65 svar

2. Jag är inte så insatt i specif... 07:14:08, 9/9 -21  
Jag är inte så insatt i specifika regler men som jag lärt mig är att om nån spelar en boardwipe så ser alla gubbar varandra när dom går i graven. Dvs "whenever a creature dies" triggar för alla gubbar som dör på vid en wipe. 10 gubbar som dör vid wipe = 10 triggers. Vilket även kortspecifika reglerna ovan säger.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

168 rubriker
7266 svar

3. Så här fungerar det: 1. Dam... 07:14:08, 9/9 -21  
Så här fungerar det:

1. Damnation spelas

2. Damnation resolvar. Alla djur förstörs av effekten. Detta triggar dies triggers. Damnations resolv avslutas med att den själv läggs i graven (och ligger alltså överst i graven)

3. Innan någon får prioritet kollar spelet efter state based actions (SBA). Om t ex en varelse hade en aura på sig (typ Goblin War Paint ) så läggs den nu i graven.

4. Fortfarande innan någon får prioritet, men efter SBA, kollar spelaet om något triggat sedan någon sist hade prioritet (vilket är precis före Damnation resolvar).
Och det har det ju! Dies triggern läggs nu på stacken. I detta skede väljs target.
Om target är en varelse som dog av Damnation, eller exempelvis en aura som hamnade där pga detta, så är det alltså ett möjligt val.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Petardrush

Golgari
MEDLEM
Åsbro
@svm s. 1/12 -16

11 rubriker
63 svar

4. Så Driver of the Dead skulle k... 12:22:38, 9/9 -21  
partysmurphen skrev 07:14, 9/9 -21 Så här fungerar det:

1. Damnation spelas

2. Damnation resolvar. Alla djur förstörs av effekten. Detta triggar dies triggers. Damnations resolv avslutas med att den själv läggs i graven (och ligger alltså överst i graven)

3. Innan någon får prioritet kollar spelet efter state based actions (SBA). Om t ex en varelse hade en aura på sig (typ Goblin War Paint ) så läggs den nu i graven.

4. Fortfarande innan någon får prioritet, men efter SBA, kollar spelaet om något triggat sedan någon sist hade prioritet (vilket är precis före Damnation resolvar).
Och det har det ju! Dies triggern läggs nu på stacken. I detta skede väljs target.
Om target är en varelse som dog av Damnation, eller exempelvis en aura som hamnade där pga detta, så är det alltså ett möjligt val.

Driver of the Dead skulle kunna plocka upp sig själv om den inte hade cmc-restriction på sin ability?
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Axvall
@svm s. 26/5 -04

84 rubriker
2066 svar

5. Alla Dies-triggers som targett... 17:33:33, 9/9 -21  
Alla Dies-triggers som targettar någonting i graven kan targetta det som skapade den om det inte finns restriktioner ja. Det är därför det nästan alltid är restriktioner som exempel CMC lägre än sig själv eller "another target...".
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 17:34:01, 9/9 -21
Petardrush

Golgari
MEDLEM
Åsbro
@svm s. 1/12 -16

11 rubriker
63 svar

6. Ok, tack för svar. :)... 20:09:26, 9/9 -21  
Ok, tack för svar. :)
olofbrandt
MEDLEM
Storvreta
@svm s. 20/11 -18

29 rubriker
56 svar

7. Tack, då tror jag att jag har ... 14:33:48, 10/9 -21  
Tack, då tror jag att jag har koll.

För den som då var nyfiken så låg följande på brädet när wipen spelades...
Trigger, trigger ... into oblivion ...

Miara, Thorn of the Glade
Poison-Tip Archer
Elderfang Ritualist
Moldervine Reclamation
Tillsammans med typ 30 goblins och 10 andra alver...

Uppdaterad: 14:34:17, 10/9 -21
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!