Magic the Gathering
Magic the Gathering34872 medlemmar 664 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Tips på annorlunda sleeves att... Displayer och statistik över a ...
Skick på kort på SvM
Senast läst: 23:35:16, 15/4 -24. Läst 2024 gånger.
IamBroborn
MEDLEM
Trollhättan
@svm s. 28/3 -20

24 rubriker
61 svar

Skick på kort på SvM 12:25:45, 6/8 -21  
Vill först göra en disclaimer på nuvarande och nyliga bizar där jag tagit kontakt med säljare. Detta är inte riktat speciellt mot er. Jag tycker detta är ett problem överlag.

Min generella uppfattning är att användare sätter skick på sina kort extremt godtyckligt. Både veterananvändare (fler fall tbh) som nya. Även på auktioner där de kryssat i att de följer SvM-skickguiden.

Bara för att ett kort är gammalt som gatan så betyder det inte att den har en egen graderingsskala. Ett NM kort ska se NM ut, både från Alpha som från M21.

Ett av problemen kan vara att säljaren får reffa köparen. Det ger dem makt att retalieringsreffa om man skulle interna och meddela att man inte är nöjd.
Det enda säljaren behlver invänta (egentligen) är ju betalning. Efter det så skickar man. Kommer ingen betalning så kan man anmäla till väktare och sedan banna personen från framtida bizar. Inget mer förlorat än tid.
Känns som att det pga retaliering kan bli att man bara sätter toppreff. Eller så orkar man inte ta tag i det och reffar toppreff av lättja eller för atr slippa konflikt helt.

Jag har fått kort som varit skrivna som NM, men som varit vikta i nederkant längs med hela kortet (ej posten). Fått EX kort som varit GD-, eller på gränsen till poor etc etc. Tycker att alla säljare har ett ansvar att ta en god titt när man säljer. Minst under tiden som man packar biz för att förhindra returer och tidsslöseri.

Personligen så kommer jag börja använda "Något strul" väldigt mycket mer frekvent from alla nya bizar. Då i en positiv bemärkelse, att det var inget fel som onte kunde lösas, men det blev extra arbete och slöseri med tid för mig.

Vad tror ni?
Behöver användare på SVM se över sin skickbedömning enligt SvM's referenser (eller MCM för den delen). Eller får man som köpare bara acceptera att det är så det är?

Knaz
MEDLEM
Sollentuna
@svm s. 1/7 -07

147 rubriker
1764 svar

1. Håller med, man ska vara noga ... 12:36:07, 6/8 -21  
IamBroborn skrev 12:25, 6/8 -21 Vill först göra en disclaimer på nuvarande och nyliga bizar där jag tagit kontakt med säljare. Detta är inte riktat speciellt mot er. Jag tycker detta är ett problem överlag.

Min generella uppfattning är att användare sätter skick på sina kort extremt godtyckligt. Både veterananvändare (fler fall tbh) som nya. Även på auktioner där de kryssat i att de följer SvM-skickguiden.

Bara för att ett kort är gammalt som gatan så betyder det inte att den har en egen graderingsskala. Ett NM kort ska se NM ut, både från Alpha som från M21.

Ett av problemen kan vara att säljaren får reffa köparen. Det ger dem makt att retalieringsreffa om man skulle interna och meddela att man inte är nöjd.
Det enda säljaren behlver invänta (egentligen) är ju betalning. Efter det så skickar man. Kommer ingen betalning så kan man anmäla till väktare och sedan banna personen från framtida bizar. Inget mer förlorat än tid.
Känns som att det pga retaliering kan bli att man bara sätter toppreff. Eller så orkar man inte ta tag i det och reffar toppreff av lättja eller för atr slippa konflikt helt.

Jag har fått kort som varit skrivna som NM, men som varit vikta i nederkant längs med hela kortet (ej posten). Fått EX kort som varit GD-, eller på gränsen till poor etc etc. Tycker att alla säljare har ett ansvar att ta en god titt när man säljer. Minst under tiden som man packar biz för att förhindra returer och tidsslöseri.

Personligen så kommer jag börja använda "Något strul" väldigt mycket mer frekvent from alla nya bizar. Då i en positiv bemärkelse, att det var inget fel som onte kunde lösas, men det blev extra arbete och slöseri med tid för mig.

Vad tror ni?
Behöver användare på SVM se över sin skickbedömning enligt SvM's referenser (eller MCM för den delen). Eller får man som köpare bara acceptera att det är så det är?

Håller med, man ska vara noga med skick. (Det handlar om respekt mot sina fellow magic players)

Sedan kan man ha satt fel skick på korten absolut, men då ska det ju informeras innan bizzen skickas och köparen ha möjlighet att antingen köpa kortet eller inte.

Inte bara, "hoppas hen inte märker"
 
Julkalendern 2015

Julkalendern 2016

Julkalendern 2018

Julkalendern 2019

Julkalendern 2020
Uppdaterad: 13:06:58, 6/8 -21
Hotan
MEDLEM
@svm s. 28/11 -10

48 rubriker
267 svar

2. Säljare bör reffa så fort beta... 13:03:51, 6/8 -21  
Säljare bör reffa så fort betalning kommit in, finns ingen anledning att vänta. Säljare bör även kontakta köpare om skicket blivit fel innan korten skickas för att slippa extra jobb för bägge parter.
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

3. Jag håller med om att skicket ... 13:36:59, 6/8 -21  
Jag håller med om att skicket inte alltid stämmer just när det gäller gamla kort, kort är markerade som EX men är egentligen typ GD

:/
 
Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid.

Odyssey block 4-ever

Hemmagjorda kort - Megatråden

Worlds of the Void, min magicutgåva
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

4. "Tycker att alla säljare har e... 14:14:36, 6/8 -21  
"Tycker att alla säljare har ett ansvar att ta en god titt när man säljer. Minst under tiden som man packar biz för att förhindra returer och tidsslöseri."

Förutom att jag instämmer med kritiken mot användares skickgradering överlag tycker jag att det fetstilta är av yttersta vikt.

Jag förstår om man inte orkar gå igenom hundratals eller kanske t.o.m. tusentals kort för att göra en korrekt gradering, men se då för fan till att åtminstone göra det innan korten läggs på lådan - det kan inte vara för mycket begärt då det handlar om de kort du faktiskt sålt och inte längre något som potientiellt köps av någon.

Angående det där med neutrala eller positiva reffar, jag skulle vilja ha förmågan att reffa neutralt när allt inte är 100% men det har blivit så att jag snarare reffar baserat på min uppfattning om personen och dess välvilja än någonting annat.

Om jag också skall ta upp något specifikt så får det bli dels att foilade kort i övervägande del övergraderas (ingen hänsyn till clouding, repor etc.) och att det borde vara "förbjudet" att gradera ett kort NM för att sedan skriva något i stil med "baksida FN" i kortkommentaren. Gör i sådana fall tvärtom, det är mycket mer hederligt och bidrar inte heller till att kort sorteras som NM när de är välspelade.

Det kan nog vara idé att diskutera detta ämne med jämna mellanrum.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
Uppdaterad: 14:17:52, 6/8 -21
Knaz
MEDLEM
Sollentuna
@svm s. 1/7 -07

147 rubriker
1764 svar

5. "att det borde vara "förbjudet... 14:25:38, 6/8 -21  
"att det borde vara "förbjudet" att gradera ett kort NM för att sedan skriva något i stil med "baksida FN" i kortkommentaren. Gör i sådana fall tvärtom"

+1 på detta!
Kortskick är det sämsta skicket den är och sedan kan den ha förbättrade kvalitéer, inte det bästa och sedan info om att den är sämre
 
Julkalendern 2015

Julkalendern 2016

Julkalendern 2018

Julkalendern 2019

Julkalendern 2020
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

6. Om jag säljer kort så väntar j... 14:30:03, 6/8 -21  
Hotan skrev 13:03, 6/8 -21 Säljare bör reffa så fort betalning kommit in, finns ingen anledning att vänta. Säljare bör även kontakta köpare om skicket blivit fel innan korten skickas för att slippa extra jobb för bägge parter.

Om jag säljer kort så väntar jag med att reffa tills köparen och man kan säga jag, är nöjda. Jag tycker man kan ta köparens beteende/reaktioner/kommunikation i åtanke när man reffar som säljare. Bizzen är, tycker jag, inte klar förens den är helt klar, först då brukar jag som säljare reffa. För även om jag har fått pengar, skickat iväg kortet och har gjort mitt så är bizzen fortfarande oklar. Det kan ju vara så att köparen inte som sagt håller med om skicket, kanske inte får sina kort för de försvinner via posten, eller att de kanske var slarvigt packade så korten tog onödig skada osv.

Hoppas jag gör mig förstådd, men jag blir faktiskt ofta förvånad att säljare reffar innan jag som köpare ens fått korten. Då tänker jag att man slipper också extra arbete ifall ifall ens reff inte stämmer överens med hur bizzen egentligen resulterade.

Men jag kan absolut se vad du menar Hotan med hur du har skrivit.
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

7. Om jag säljer kort så väntar j... 14:30:07, 6/8 -21  
Hotan skrev 13:03, 6/8 -21 Säljare bör reffa så fort betalning kommit in, finns ingen anledning att vänta. Säljare bör även kontakta köpare om skicket blivit fel innan korten skickas för att slippa extra jobb för bägge parter.

Om jag säljer kort så väntar jag med att reffa tills köparen och man kan säga jag, är nöjda. Jag tycker man kan ta köparens beteende/reaktioner/kommunikation i åtanke när man reffar som säljare. Bizzen är, tycker jag, inte klar förens den är helt klar, först då brukar jag som säljare reffa. För även om jag har fått pengar, skickat iväg kortet och har gjort mitt så är bizzen fortfarande oklar. Det kan ju vara så att köparen inte som sagt håller med om skicket, kanske inte får sina kort för de försvinner via posten, eller att de kanske var slarvigt packade så korten tog onödig skada osv.

Hoppas jag gör mig förstådd, men jag blir faktiskt ofta förvånad att säljare reffar innan jag som köpare ens fått korten. Då tänker jag att man slipper också extra arbete ifall ifall ens reff inte stämmer överens med hur bizzen egentligen resulterade.

Men jag kan absolut se vad du menar Hotan med hur du har skrivit.
donhaggis
MEDLEM
Malmö
@svm s. 27/5 -10

26 rubriker
139 svar

8. Väntar också som säljare att r... 14:54:49, 6/8 -21  
RolloTomasi skrev 14:30, 6/8 -21
Hotan skrev 13:03, 6/8 -21 Säljare bör reffa så fort betalning kommit in, finns ingen anledning att vänta. Säljare bör även kontakta köpare om skicket blivit fel innan korten skickas för att slippa extra jobb för bägge parter.

Om jag säljer kort så väntar jag med att reffa tills köparen och man kan säga jag, är nöjda. Jag tycker man kan ta köparens beteende/reaktioner/kommunikation i åtanke när man reffar som säljare. Bizzen är, tycker jag, inte klar förens den är helt klar, först då brukar jag som säljare reffa. För även om jag har fått pengar, skickat iväg kortet och har gjort mitt så är bizzen fortfarande oklar. Det kan ju vara så att köparen inte som sagt håller med om skicket, kanske inte får sina kort för de försvinner via posten, eller att de kanske var slarvigt packade så korten tog onödig skada osv.

Hoppas jag gör mig förstådd, men jag blir faktiskt ofta förvånad att säljare reffar innan jag som köpare ens fått korten. Då tänker jag att man slipper också extra arbete ifall ifall ens reff inte stämmer överens med hur bizzen egentligen resulterade.

Men jag kan absolut se vad du menar Hotan med hur du har skrivit.

Väntar också som säljare att reffa tills köparen gjort detsamma. Reffade tidigare direkt efter betalning men efter upprepade incidenter där köparen håller bizzen "gisslan" för att få igenom mer eller mindre orimliga krav så slutade jag med det. Har haft att göra med en del riktiga psykfall som reffat dåligt trots att man gett kompensation och försökt resonera med dem. Reffar man direkt efter betalning har man ju ingen chans som säljare att upplysa andra om sådant beteende.
tobiasnordh
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/9 -15

20 rubriker
78 svar

9. Jag gör likadant. Dels för att... 15:01:37, 6/8 -21  
RolloTomasi skrev 14:30, 6/8 -21
Hotan skrev 13:03, 6/8 -21 Säljare bör reffa så fort betalning kommit in, finns ingen anledning att vänta. Säljare bör även kontakta köpare om skicket blivit fel innan korten skickas för att slippa extra jobb för bägge parter.

Om jag säljer kort så väntar jag med att reffa tills köparen och man kan säga jag, är nöjda. Jag tycker man kan ta köparens beteende/reaktioner/kommunikation i åtanke när man reffar som säljare. Bizzen är, tycker jag, inte klar förens den är helt klar, först då brukar jag som säljare reffa. För även om jag har fått pengar, skickat iväg kortet och har gjort mitt så är bizzen fortfarande oklar. Det kan ju vara så att köparen inte som sagt håller med om skicket, kanske inte får sina kort för de försvinner via posten, eller att de kanske var slarvigt packade så korten tog onödig skada osv.

Hoppas jag gör mig förstådd, men jag blir faktiskt ofta förvånad att säljare reffar innan jag som köpare ens fått korten. Då tänker jag att man slipper också extra arbete ifall ifall ens reff inte stämmer överens med hur bizzen egentligen resulterade.

Men jag kan absolut se vad du menar Hotan med hur du har skrivit.

Jag gör likadant. Dels för att köparen kan sätta i system att påstå att korten inte kommit fram och önskar ersättning. Då skulle jag reffat Neutralt och skrivit en kommentar. Sen tycker jag det är en bra balans att man kan reffa varandra.



Men detta ämnet har avhandlats många gånger här på SVM. Ibland leder det till någon förändring andra gånger inte. Men det absolut viktigaste jag har tagit åt mig av alla gånger det hänt grejer.

VÅGA REFFA NEUTRALT om inte allt gick "toppen". Men skriv en ordentlig kommentar om varför du reffar annat än toppen. Sen får man ha lite fingertoppskänsla... och med det sagt. Så är vi väl snart tillbaka med ett till foruminlägg av denna karaktären.
 
Gratis frakt om du köper tre frimärken
Du får frimärken motsvarande 3x12kr för 36kr (6+4+2, 5+5+2 el dyl). Då bjuder jag på frakten (motsvarande ett frimärke).
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

10. Jag håller helt med! Om jag... 15:01:45, 6/8 -21  
Hotan skrev 13:03, 6/8 -21 Säljare bör reffa så fort betalning kommit in, finns ingen anledning att vänta. Säljare bör även kontakta köpare om skicket blivit fel innan korten skickas för att slippa extra jobb för bägge parter.

Jag håller helt med!

Om jag har vunnit kort på en auktion och har betalat för mig, då borde jag få en reff direkt. Varför skulle jag inte få högsta betyg liksom? Varför vänta? Jag reffar alltid köparen direkt efter att jag ser att pengarna finns på kontot
 
Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid.

Odyssey block 4-ever

Hemmagjorda kort - Megatråden

Worlds of the Void, min magicutgåva
Uppdaterad: 15:09:52, 6/8 -21
Hotan
MEDLEM
@svm s. 28/11 -10

48 rubriker
267 svar

11. Förstår både dig RolloTomasi s... 15:35:17, 6/8 -21  
donhaggis skrev 14:54, 6/8 -21
RolloTomasi skrev 14:30, 6/8 -21
Hotan skrev 13:03, 6/8 -21 Säljare bör reffa så fort betalning kommit in, finns ingen anledning att vänta. Säljare bör även kontakta köpare om skicket blivit fel innan korten skickas för att slippa extra jobb för bägge parter.

Om jag säljer kort så väntar jag med att reffa tills köparen och man kan säga jag, är nöjda. Jag tycker man kan ta köparens beteende/reaktioner/kommunikation i åtanke när man reffar som säljare. Bizzen är, tycker jag, inte klar förens den är helt klar, först då brukar jag som säljare reffa. För även om jag har fått pengar, skickat iväg kortet och har gjort mitt så är bizzen fortfarande oklar. Det kan ju vara så att köparen inte som sagt håller med om skicket, kanske inte får sina kort för de försvinner via posten, eller att de kanske var slarvigt packade så korten tog onödig skada osv.

Hoppas jag gör mig förstådd, men jag blir faktiskt ofta förvånad att säljare reffar innan jag som köpare ens fått korten. Då tänker jag att man slipper också extra arbete ifall ifall ens reff inte stämmer överens med hur bizzen egentligen resulterade.

Men jag kan absolut se vad du menar Hotan med hur du har skrivit.

Väntar också som säljare att reffa tills köparen gjort detsamma. Reffade tidigare direkt efter betalning men efter upprepade incidenter där köparen håller bizzen "gisslan" för att få igenom mer eller mindre orimliga krav så slutade jag med det. Har haft att göra med en del riktiga psykfall som reffat dåligt trots att man gett kompensation och försökt resonera med dem. Reffar man direkt efter betalning har man ju ingen chans som säljare att upplysa andra om sådant beteende.

Förstår både dig RolloTomasi samt donhaggis. Köparens ansvar ligger dock egentligen bara i att betala rätt summa i tid. Säljaren ansvarar för rätt skick på kort, packa bra, skriva rätt adress (och avsändare) och lägga på lådan. Säljaren ansvarar inte för om korten inte kommer fram, om köparen vill vara säker på att korten ska komma fram så köper man REK. Sista punkten går ju diskutera.

Att hålla en biz som gisslan låter sådär. Om både köpare och säljare har mentalitet att vänta med reff till den andra reffar så kommer ju inget hända. Vid problem/dispyter så kontaktar man väktare.

Så tänker jag men förstår ju att andra gör och tänker på annat sätt :) diskussionen kanske är off-topic men är viktigt att diskutera med.
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

12. Jag tror nog ändå det mest rim... 16:09:30, 6/8 -21  
Jag tror nog ändå det mest rimliga är att utvärdera (även) köpare utifrån mer än just deras förmåga att betala i tid. Reff-systemet handlar väl i grund och botten om betygsätta helheten, snarare än just enskilda moment, av en affär.

Det måste handla om helheten så länge betyget inte är uppdelat i olika faktorer.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
vivalatapioca

Boros
MEDLEM
Gislaved
@svm s. 4/2 -06

63 rubriker
765 svar

13. "Bara för att ett kort är gamm... 17:15:12, 6/8 -21  
"Bara för att ett kort är gammalt som gatan så betyder det inte att den har en egen graderingsskala. Ett NM kort ska se NM ut, både från Alpha som från M21. "

Har själv trådat om detta fenomen spm tydligen vägrar dö.
det är lite skumt när de anser att åldern på kortet påverkar skickbedömning.

En Rutten banan är en rutten banan.


" Oj titta min Tropical Island har blivit söndertuggad av 20 rabiata hamstrar, men det är ok då det är ett gammalt kort, vi sätter ex + på den "

Uppdaterad: 17:18:02, 6/8 -21
BullenTheBullen2
MEDLEM
Holsbybrunn
@svm s. 10/11 -19

2 rubriker
16 svar

14. Det är lite som i filmen "dum ... 19:42:51, 6/8 -21  
Det är lite som i filmen "dum och dummare" när han säljer en död undulat till en blind pojke. Fast vi inte är blinda...

Tycker ABSOLUT alla ska börja lämna "något strul"-reffar när det är något strul. Och detta är strul, minst sagt.
MagicOfJesper

Selesnya
ADMIN
REDAX
MODERATOR
VäKTARE
@svm s. 12/4 -14

70 rubriker
987 svar

15. Tycker ni vi behöver förbättra... 20:47:37, 6/8 -21  
Tycker ni vi behöver förbättra vår skick guide, eller ligger problemet i att folk inte bry sig om den tros att den är meningsfull?
IamBroborn
MEDLEM
Trollhättan
@svm s. 28/3 -20

24 rubriker
61 svar

16. Problemet är i så fall att anv... 11:53:33, 7/8 -21  
MagicOfJesper skrev 20:47, 6/8 -21 Tycker ni vi behöver förbättra vår skick guide, eller ligger problemet i att folk inte bry sig om den tros att den är meningsfull?

Problemet är i så fall att användare i tillräcklig utsträckning inte bryr sig om den. Mest störande på auktion där man till och med aktivt väljer att kryssa i att man följer den.
IamBroborn
MEDLEM
Trollhättan
@svm s. 28/3 -20

24 rubriker
61 svar

17. Kan inte väktare hjälpa i en s... 12:01:19, 7/8 -21  
donhaggis skrev 14:54, 6/8 -21
RolloTomasi skrev 14:30, 6/8 -21
Hotan skrev 13:03, 6/8 -21 Säljare bör reffa så fort betalning kommit in, finns ingen anledning att vänta. Säljare bör även kontakta köpare om skicket blivit fel innan korten skickas för att slippa extra jobb för bägge parter.

Om jag säljer kort så väntar jag med att reffa tills köparen och man kan säga jag, är nöjda. Jag tycker man kan ta köparens beteende/reaktioner/kommunikation i åtanke när man reffar som säljare. Bizzen är, tycker jag, inte klar förens den är helt klar, först då brukar jag som säljare reffa. För även om jag har fått pengar, skickat iväg kortet och har gjort mitt så är bizzen fortfarande oklar. Det kan ju vara så att köparen inte som sagt håller med om skicket, kanske inte får sina kort för de försvinner via posten, eller att de kanske var slarvigt packade så korten tog onödig skada osv.

Hoppas jag gör mig förstådd, men jag blir faktiskt ofta förvånad att säljare reffar innan jag som köpare ens fått korten. Då tänker jag att man slipper också extra arbete ifall ifall ens reff inte stämmer överens med hur bizzen egentligen resulterade.

Men jag kan absolut se vad du menar Hotan med hur du har skrivit.

Väntar också som säljare att reffa tills köparen gjort detsamma. Reffade tidigare direkt efter betalning men efter upprepade incidenter där köparen håller bizzen "gisslan" för att få igenom mer eller mindre orimliga krav så slutade jag med det. Har haft att göra med en del riktiga psykfall som reffat dåligt trots att man gett kompensation och försökt resonera med dem. Reffar man direkt efter betalning har man ju ingen chans som säljare att upplysa andra om sådant beteende.

Kan inte väktare hjälpa i en sådan situation?
Känns inte som att det är en övervägande stor % som är "psykon"?
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

18. Om andelen "psykon" är liten b... 13:55:38, 7/8 -21  
Om andelen "psykon" är liten bör det heller inte vara något problem att säljare väntar med att reffa tänker jag.

Vilket praktiskt problem är det ni ser med att fördröja reffen?
I min värld är det upp till var och en i vilket skede de reffar och de enda egentliga problemen är reffar som är orimliga och kanske de som kommer in först efter en eller ett par månader.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
donhaggis
MEDLEM
Malmö
@svm s. 27/5 -10

26 rubriker
139 svar

19. Jo, men har varken tid eller l... 14:49:13, 7/8 -21  
IamBroborn skrev 12:01, 7/8 -21
donhaggis skrev 14:54, 6/8 -21
RolloTomasi skrev 14:30, 6/8 -21
Hotan skrev 13:03, 6/8 -21 Säljare bör reffa så fort betalning kommit in, finns ingen anledning att vänta. Säljare bör även kontakta köpare om skicket blivit fel innan korten skickas för att slippa extra jobb för bägge parter.

Om jag säljer kort så väntar jag med att reffa tills köparen och man kan säga jag, är nöjda. Jag tycker man kan ta köparens beteende/reaktioner/kommunikation i åtanke när man reffar som säljare. Bizzen är, tycker jag, inte klar förens den är helt klar, först då brukar jag som säljare reffa. För även om jag har fått pengar, skickat iväg kortet och har gjort mitt så är bizzen fortfarande oklar. Det kan ju vara så att köparen inte som sagt håller med om skicket, kanske inte får sina kort för de försvinner via posten, eller att de kanske var slarvigt packade så korten tog onödig skada osv.

Hoppas jag gör mig förstådd, men jag blir faktiskt ofta förvånad att säljare reffar innan jag som köpare ens fått korten. Då tänker jag att man slipper också extra arbete ifall ifall ens reff inte stämmer överens med hur bizzen egentligen resulterade.

Men jag kan absolut se vad du menar Hotan med hur du har skrivit.

Väntar också som säljare att reffa tills köparen gjort detsamma. Reffade tidigare direkt efter betalning men efter upprepade incidenter där köparen håller bizzen "gisslan" för att få igenom mer eller mindre orimliga krav så slutade jag med det. Har haft att göra med en del riktiga psykfall som reffat dåligt trots att man gett kompensation och försökt resonera med dem. Reffar man direkt efter betalning har man ju ingen chans som säljare att upplysa andra om sådant beteende.

Kan inte väktare hjälpa i en sådan situation?
Känns inte som att det är en övervägande stor % som är "psykon"?

Jo, men har varken tid eller lust att dra in väktare. Ska väldigt mycket till om jag är initiativtagare till det.
Försökte egentligen bara argumentera för att det inte är självklart att reffa vid en särskild tidpunkt i bizzen. Det är upp till var och en enligt mig.
414448
MEDLEM
@svm s. 7/8 -06

226 rubriker
7656 svar

20. Håller med gällande att reffa.... 17:58:36, 7/8 -21  
donhaggis skrev 14:49, 7/8 -21
IamBroborn skrev 12:01, 7/8 -21
donhaggis skrev 14:54, 6/8 -21
RolloTomasi skrev 14:30, 6/8 -21
Hotan skrev 13:03, 6/8 -21 Säljare bör reffa så fort betalning kommit in, finns ingen anledning att vänta. Säljare bör även kontakta köpare om skicket blivit fel innan korten skickas för att slippa extra jobb för bägge parter.

Om jag säljer kort så väntar jag med att reffa tills köparen och man kan säga jag, är nöjda. Jag tycker man kan ta köparens beteende/reaktioner/kommunikation i åtanke när man reffar som säljare. Bizzen är, tycker jag, inte klar förens den är helt klar, först då brukar jag som säljare reffa. För även om jag har fått pengar, skickat iväg kortet och har gjort mitt så är bizzen fortfarande oklar. Det kan ju vara så att köparen inte som sagt håller med om skicket, kanske inte får sina kort för de försvinner via posten, eller att de kanske var slarvigt packade så korten tog onödig skada osv.

Hoppas jag gör mig förstådd, men jag blir faktiskt ofta förvånad att säljare reffar innan jag som köpare ens fått korten. Då tänker jag att man slipper också extra arbete ifall ifall ens reff inte stämmer överens med hur bizzen egentligen resulterade.

Men jag kan absolut se vad du menar Hotan med hur du har skrivit.

Väntar också som säljare att reffa tills köparen gjort detsamma. Reffade tidigare direkt efter betalning men efter upprepade incidenter där köparen håller bizzen "gisslan" för att få igenom mer eller mindre orimliga krav så slutade jag med det. Har haft att göra med en del riktiga psykfall som reffat dåligt trots att man gett kompensation och försökt resonera med dem. Reffar man direkt efter betalning har man ju ingen chans som säljare att upplysa andra om sådant beteende.

Kan inte väktare hjälpa i en sådan situation?
Känns inte som att det är en övervägande stor % som är "psykon"?

Jo, men har varken tid eller lust att dra in väktare. Ska väldigt mycket till om jag är initiativtagare till det.
Försökte egentligen bara argumentera för att det inte är självklart att reffa vid en särskild tidpunkt i bizzen. Det är upp till var och en enligt mig.

Håller med gällande att reffa. Det rimligaste är att reffa när bizen är avslutad.

Om köparen får korten och allt är i sin ordning reffar köparen, och då reffar säljaren.

Om köparen inte får korten eller om något inte står rätt till så reffar inte köparen, utan kontaktar säljaren, och efter att de löst det tillsammans (eller misslyckats med att lösa det tillsammans) så reffar båda.

Det är egentligen det enda rimliga, tycker jag.
 
Team Squattelhaups - Slump och fusk!

"Vi är jävligt kassa på Magic, men vi är i alla fall snygga!" - Nulaal
Uppdaterad: 18:20:52, 7/8 -21
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!