Magic the Gathering
Magic the Gathering33015 medlemmar 730 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Tribalräkning av alver... Thorough Investigation ...
Knowledge pool +Possibility storm +Perplexing chimera
Senast läst: 18:38:03, 28/7 -21. Läst 274 gånger.
Mutant
MEDLEM
Västerås
@svm s. 15/12 -10

10 rubriker
20 svar

Knowledge pool +Possibility storm +Perplexing chimera 00:22:39, 18/7 -21  
Hej, för en tid sedan spelades ett parti Commander där följande scenario hände:
Spelare 1 har Possibility Storm i spel. Spelare 2 har en Knowledge Pool. Spelare 3 har en Perplexing Chimera.
Spelare 1 spelar en spell, Darksteel Ingot.
1: Jag har hört att när det gäller Possibility Storm / Knowledge Pool så får man välja vilken man använder, båda triggar samtidigt och en spells controller väljer vilken som hamnar överst på stacken. Stämmer detta bra?
2: Kommer Perplexing Chimera kunna byta ut sig mot kontroll av Darksteel Ingot?
3: Om Chimeran byter ut sig, vem får välja om Possibility Storm eller Knowledge Pool används?
4: Om Chimeran byter ut sig, vem får använda Storm/Pool, spelare 1 eller 3?

Vi röstade fram att implodera detta parti, då ingen visste vad som borde hända. Är riktigt intresserad av se vilka svar Magics regler har på detta.

Uppdaterad: 03:12:23, 18/7 -21

Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Axvall
@svm s. 26/5 -04

82 rubriker
2042 svar

1. 1 Ja. Notera att du kan få båd... 09:35:47, 18/7 -21  
1 Ja. Notera att du kan få båda efekterna så länge du resolvar Knowledge Pool först (storm har ingen klausul av att endast fungera om du faktiskt exilade kortet).

2. Ja.

3. Alla triggers lägger sig på stacken innan någonting resolvar. Att du tar kontroll överspellen betyder inte att du får flytta om de triggers som redan ligger på stacken.

4. Den som spelade Darksteel Ingot. Det är dennes triggers eftersom det är den personen som skapade dem. Både Knowledge Pool & Possibility Storm syftar på spelaren som spelade spellen, aldrig på vem som kontrollerar den.


Så tldr:
Du kan mindkontrolla ingot, men det är inte värt det. Använd förmågan om personen flippar någonting roligt istället.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Mutant
MEDLEM
Västerås
@svm s. 15/12 -10

10 rubriker
20 svar

2. Tack! Ja det är logiskt att tr... 15:29:06, 18/7 -21  
Tack! Ja det är logiskt att triggers stannar hos den som skapade dom, var väl det som ingen tänkte på.
Och väldigt intressant att man kan få både Storm och Pools effekter på det sättet, vi har då spelat fel många gånger

JonasN presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

3 Force of Will 1159:-

2 Force of Will 1067:-

Volcanic Island (FN) 5374:-

4 Badlands (FN, ita) 5651:-

6 Underground Sea (EX) 6864:-

2 Mana Crypt 1315:-

4 Lightning Bolt (Foil) 225:-

Lightning Bolt (EX) 19:-

3 Lightning Bolt (FN) 16:-

Shivan Dragon (sp) 3:-

4 Shivan Dragon 3:-

Shivan Dragon 3:-

Tarmogoyf (EX, jap) 847:-

Scrubland (FN) 2504:-

Tundra (EX) 4296:-

6 Verdant Catacombs 474:-

2 Mana Drain 454:-

Wooded Foothills (Foil) 9869:-

Wooded Foothills 358:-

Icy Manipulator 3:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!