Magic the Gathering
Magic the Gathering32950 medlemmar 660 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Regeneration... Yixlid Jailer + Dreadhorde Arc ...
Tankar angående Vanish into Memory
Senast läst: 16:20:27, 12/6 -21. Läst 615 gånger.
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

76 rubriker
2096 svar

Tankar angående Vanish into Memory 11:53:30, 7/6 -21  
Så några frågor angående Vanish into Memory .

Om jag exile:ar min commander Horde of Notions och väljer att lägga den i commandzonen, kan jag då välja att inte lägga in den i spel i mitt nästa upkeep och slippa discard:a kort equal to its toughness? Eller drar Vanish into Memory in min commander från commandzonen?

Följdfråga, om jag har en mutate stack som ser ut så här:
Flamekin Harbinger - längst ner
Migratory Greathorn
Gemrazer - högst upp

Och jag spelar Vanish into Memory på min stack, drar fyra kort för Gemrazers power är 4. I mitt nästa upkeep, när jag får tillbaka min mutate stack av creatures så alla 3 kommer in i spel igen, kan jag välja t.ex. att discard:a 1 kort för Flamekin Harbinger s toughness? Eller kommer Vanish Into Memory ihåg att det är Gemrazer som var högst så jag måste discard:a 4?

Uppdaterad: 11:54:09, 7/6 -21

wonko
MEDLEM
Helsingborg
@svm s. 27/10 -02

20 rubriker
173 svar

1. Eller mardrömmen, att spelet s... 15:04:24, 7/6 -21  
Eller mardrömmen, att spelet ser alla tre som gubben som kommer in o du får discarda 9 kort.. :/
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

76 rubriker
2096 svar

2. O__O'... 16:19:43, 7/6 -21  
wonko skrev 15:04, 7/6 -21 Eller mardrömmen, att spelet ser alla tre som gubben som kommer in o du får discarda 9 kort.. :/

O__O'
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Axvall
@svm s. 26/5 -04

82 rubriker
2022 svar

3. Horde of Notions: 903.9a If a... 21:48:36, 7/6 -21  
Horde of Notions:
903.9a If a commander is in a graveyard or in exile and that object was put into that zone since the last time state-based actions were checked, its owner may put it into the command zone.This is a state-based action. See rule 704.

Vanish kommer inte att hitta Horde eftersom den letar i Exile. Detta är en ändring i.o.m. nya reglerna.




Mutate:
721.3. If a merged permanent leaves the battlefield, one permanent leaves the battlefield and each of the individual componentsare put into the appropriate zone.

721.3c If an effect can find the new object that a merged permanent becomes as it leaves the battlefield, it finds all of those objects. (See rule 400.7.) If that effect causes actions to be taken upon those objects, the same actions are taken upon each of them.


Så ja, alla kommer in i spel, du discardar lika med totala thoughness.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 21:54:05, 7/6 -21
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

76 rubriker
2096 svar

4. Ok, så commander scenariot ver... 22:11:07, 7/6 -21  
Choper skrev 21:48, 7/6 -21 Horde of Notions:
903.9a If a commander is in a graveyard or in exile and that object was put into that zone since the last time state-based actions were checked, its owner may put it into the command zone.This is a state-based action. See rule 704.

Vanish kommer inte att hitta Horde eftersom den letar i Exile. Detta är en ändring i.o.m. nya reglerna.




Mutate:
721.3. If a merged permanent leaves the battlefield, one permanent leaves the battlefield and each of the individual componentsare put into the appropriate zone.

721.3c If an effect can find the new object that a merged permanent becomes as it leaves the battlefield, it finds all of those objects. (See rule 400.7.) If that effect causes actions to be taken upon those objects, the same actions are taken upon each of them.


Så ja, alla kommer in i spel, du discardar lika med totala thoughness.

Ok, så commander scenariot verkar vara nice.
Att all toughness räknas ihop i mutate scenariot är lite blä haha.

Tack för svar!
aborro

Dimir
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 17/6 -05

45 rubriker
784 svar

5. fast det står ju "At the b... 22:55:53, 7/6 -21  
fast det står ju

"At the beginning of your next upkeep, return that card to the battlefield under its owner's control. If you do, discard cards equal to that creature's toughness."

That Card, in Exiled Card

Från: https://www.reddit.com/r/EDH/comments/5ksq8n/psa_if_your_general_is_targeted_by_most_grasp_of/

"Rules
Commander rules (what you all already know):

903.9. If a commander would be exiled from anywhere or put into its owner’s hand, graveyard, or library from anywhere, its owner may put it into the command zone instead. This replacement effect may apply more than once to the same event. This is an exception to rule 614.5.

Replacement effect rules (the good stuff):

614.6. If an event is replaced, it never happens. A modified event occurs instead, which may in turn trigger abilities. Note that the modified event may contain instructions that can’t be carried out, in which case the impossible instruction is simply ignored.

When Banishing Light enters the battlefield, the original event never happens. The modified event to move your creature to the command zone until BL leaves the battlefield happens instead.

When Oblivion Ring leaves the battlefield, the impossible instructions take place to return the exiled card to the battlefield. These instructions are simply ignored and the moved card stays where it was moved to."
 
I am Black/Blue

I'm both selfish and rational.
I'm scheming, secretive and manipulative; I use knowledge as a tool for personal gain, and in turn obtaining more knowledge.
At best, I am mysterious and stealthy; at worst, I am distrustful and opportunistic.
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Axvall
@svm s. 26/5 -04

82 rubriker
2022 svar

6. Notera datumet på den posten. ... 06:49:55, 8/6 -21  
Notera datumet på den posten. 4 år sedan...

Som jag nämnde i inlägget, regeln har ändrats. Det är inte en replacement längre. Det är en SBA, dvs den går först i exile och sedan lägger man den i command zone.

Annars hade inte dies-triggers fungerat med commanders, vilket är anledningen till ändringen.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 06:51:38, 8/6 -21
aborro

Dimir
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 17/6 -05

45 rubriker
784 svar

7. Ah, jag hade bara koll på att ... 14:45:04, 8/6 -21  
Ah, jag hade bara koll på att graveyard funkade så, inte Exile också.

Gjorde ändringen till SBA så att Commanders inte kommer tillbaka när Grasp of Fate eller Banishing Light lämnar battlefield?
 
I am Black/Blue

I'm both selfish and rational.
I'm scheming, secretive and manipulative; I use knowledge as a tool for personal gain, and in turn obtaining more knowledge.
At best, I am mysterious and stealthy; at worst, I am distrustful and opportunistic.
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Axvall
@svm s. 26/5 -04

82 rubriker
2022 svar

8. Ja. Den går numera till en zon... 16:39:27, 8/6 -21  
Ja. Den går numera till en zon, sedan byter den. Med andra ord kommer effekten att leta i zonen som den först gick till.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

308 rubriker
8151 svar

9. Hur ny är ändringen?... 16:30:13, 9/6 -21  
Hur ny är ändringen?
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Axvall
@svm s. 26/5 -04

82 rubriker
2022 svar

10. 1,5 år-ish har jag för mig.... 20:42:20, 9/6 -21  
1,5 år-ish har jag för mig.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!