Magic the Gathering
Magic the Gathering32950 medlemmar 659 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Soul-Scar + Harmonic Prodigy... Bruvac och Combustible Gearhul ...
Riku of two reflections va counterspells
Senast läst: 15:21:50, 12/6 -21. Läst 496 gånger.
Sanity
MEDLEM
Bromma
@svm s. 25/4 -21

1 rubriker
0 svar

Riku of two reflections va counterspells 01:52:58, 6/6 -21  
Om jag lägger en Sorcery och sedan väljer att aktivitera Rikus ability, som innebär att jag betalar 2 mana för att kopiera min sorcery.
Om min motståndare lägger en counterspell, hur funkar det då? Kontrar motståndaren både min sorcery OCH kopian eller måste hen lägga två counters?

Hur blir stacken?

Tack på förhand och hoppas ni förstår min röriga beskrivning.

MODSe till att korten du frågar om är länkade. Det sker automatiskt om du skriver ut hela namnet. Det finns även autocomplete om du skriver tex "@riku o" (testa!).

Riku of Two Reflections

/partysmurphen


Uppdaterad: 07:04:52, 6/6 -21

leggedora2
MEDLEM
Vassmolösa
@svm s. 19/7 -15

0 rubriker
11 svar

1. Kopian ligger över sorcery på ... 02:20:34, 6/6 -21  
Kopian ligger över sorcery på stacken, för att den skapats efter cast av sorcery med riku trigger om betald, så kopian resolvar först om den inte blir countrad.

Man måste countra kopia och original var för sig.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

164 rubriker
7235 svar

2. Stacken ser ut så här (Överst ... 07:15:07, 6/6 -21  
Stacken ser ut så här (Överst = senast = resolvar först):

Rikus trigger
Sorcery

I det här läget resolvar Rikus trigger och du betalar två. Stack:

Copy of Sorcery
Sorcery

Din motståndare spelar counterspell, target din original spell:

Counterspell (target org sorcery)
Copy of Sorcery
Sorcery

Counterspell resolvar:

Copy of Sorcery


Slutligen resolvar kopian, och stacken är tom.




Om vi istället för Riku har Twincast så kan det bli lite annorlunda. Antag att du spelar:

Twincast
Sorcery


Om din motståndare nu spelar Counterspell på din Sorcery blir det bra för hen och dåligt för dig:

Counterspell
Twincast
Sorcery

Counterspell resolvar:

Twincast

Twincast försöker resolva, men fizzlar pga inga legal targets.



Twincast Riku of Two Reflections



Det spelar roll hur kort är wordade! Länka därför alltid kort du frågar om. Det första jag ville veta när jag såg frågan är "Står det 'Target' i Riku's ability?"
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!