Magic the Gathering
Magic the Gathering32892 medlemmar 766 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Lifelink på sorcery... Klona until end of turn effekt ...
Kasmina, Enigma Sage och wording
Senast läst: 05:08:43, 30/4 -21. Läst 394 gånger.
olofbrandt
MEDLEM
Storvreta
@svm s. 20/11 -18

26 rubriker
49 svar

Kasmina, Enigma Sage och wording 12:10:15, 28/3 -21  
Sitter och går igenom spoilern och inser att jag verkligen inte kan Magics-regler särskilt bra. Någon kanske har lust att förklara för mig varför det blir så här.

Kasmina, Enigma Sage ger tydligen sina abilities till alla andra PW. Det betyder då att alla PW har många flera abilities, t ex kan man plussa upp War of the Sparks uncommon walkers.

Min fråga är dock varför texten förstås så.
Det står ju att alla andra PW har hennes abilities. Kan inte det förstås som "istället för sina egna"? Jag tycker helt enkelt att det är otydligt. Lämnar inte "alla andra Planeswalkers har Kasminas abilities" utrymme för tolkningen "och tappar sina egna"?

Det jag undrar är alltså om det finns någon Magic-regel som säger att i grunden så plussas saker bara på om det inte uttryckligen står något annat.

Tänker på t ex Adaptive Automaton där det ju uttrycks "in addition to", hade inte det behövts här också för tydlighetens skull?

Hur förhåller sig t ex "Gain alla abilities" och "has all abilities" till varandra?

Uppdaterad: 12:12:09, 28/3 -21

Spetaelsk

Selesnya
MEDLEM
Båtskärsnäs
@svm s. 13/3 -10

15 rubriker
143 svar

1. Jag reagerade också på att hon... 12:18:00, 28/3 -21  
Jag reagerade också på att hon säger "has the loyalty abilities" istället för "gains the loyalty abilities", men som jag förstår det så fungerar det på samma sätt.
 
Säljer alla kort som ligger på min have. Oftast snabb på att svara på bizzar + att jag bor granne med postlådan.

[img="/xmas-19/jk-card-1.jpg"]
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Axvall
@svm s. 26/5 -04

82 rubriker
2007 svar

2. En effekt som ger abilitys gör... 08:43:03, 30/3 -21  
En effekt som ger abilitys gör inget annat än att ge dessa.
Gämför med tex Darksteel Mutation. Här får den indestructible och förlorar allt annat.


Det jag tror gör er förvirrade är skillnaden mellan få/förlora abilitys och Type Setting. När du sätter en korttyp eller liknande så skrivs det över om inte annat nämnt. Detta har att göra med det engelska språket (skillnaden när det behöver skrivs in adition). Cardtype är en definition, medans en förmåga är en kvalitet.
Du kan se skillnaden i hur det benämns: Type setting "this creature IS a Warrior" vs "this creature GAINS <ability>". Is = någonting är. Ett faktum, det här och inget annat. Gains/lose = den får någonting, men du måste ju inte slänga det den redan hade.

Skillnaden är att definitioner är snäva -det är det här och endast det här som gäller- medans en kvalitet är en av många -att jag är stark utesluter inte att jag är snabb-.
Alternativt, definitioner är något som är sant, det här och inget annat gäller. Kvaliteter är beskrivningar, och dessa kan och behöver varieras för att ge en helhetsbild.
Någon som är mer insatt i engelska språket kan nog förklara det bättre än mig.
Så:
Ability = adderas om inte annat nämns
Type = ersätter om inte annat nämns.



Avslutningsvis, det mest kända kortet som ändrar types & förmågor som dessutom är lite udda: Blood Moon
Blood Moon ändrar förmågor endast därför att manaförmågor är inbyggda i Landtype. Ändrar du landtype så ändras vilken mana som ges. Det har alltså inte någonting med att Blood Moon själv tar bort & ger ny förmåga.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 08:58:38, 30/3 -21
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!