Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 654 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Zada + modal cards... Matter Reshaper med Skyclave C ...
Utnyttja Sagor?
Senast läst: 02:49:42, 23/4 -24. Läst 1471 gånger.
Skaven1234

Orzhov
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 8/9 -15

54 rubriker
67 svar

Utnyttja Sagor? 00:51:02, 7/3 -21  
Hur kan man utnyttja sagor som ex. History of Benalia på bästa sätt?

Fråga 1: Fungerar Power Conduit, Clockspinning och Flicker-effekter för att förhindra dem att gå i graven efter deras sista mode? Dvs. Kan jag ge mina knights +2/+1 och sen aktivera Power Conduit för att rädda den från att offras och gå i graven genom att ta bort den 3:e countern? Och ge mina knights +2/+1 nästa tur igen?

Fråga 2: Jag antar att om en saga har 2/3 counters och du tar bort en aktiveras inte modet innan va? Men du får modet om du prolifererar/lägger dit en counter.

partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

1. Det var nyligen ett saga-tema... 01:04:34, 7/3 -21  
Det var nyligen ett saga-tema på veckans regelfråga. T ex här

714.4. If the number of lore counters on a Saga permanent is greater than or equal to its final chapter number, and it isn’t the source of a chapter ability that has triggered but not yet left the stack, that Saga’s controller sacrifices it. This state-based action doesn’t use the stack.

Fråga 1:
Ja, se till att göra det innan sagans ability resolvar bara.



714.2b “{rN}—[Effect]” means “When one or more lore counters are put onto this Saga, if the number of lore counters on it was less than N and became at least N, [effect].”

Fråga 2:
Saga har triggered abilitys som reagerar på att det läggs counters på dem. De gör ingenting av att man tar bort counters.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Uppdaterad: 01:07:20, 7/3 -21
Spetaelsk

Selesnya
MEDLEM
Båtskärsnäs
@svm s. 13/3 -10

18 rubriker
175 svar

2. Jag är ganska säker på att du ... 01:07:15, 7/3 -21  
Jag är ganska säker på att du inte kan använda Power Conduit och Clockspinning i respons på deras sista mode för att "rädda" Sagan, däremot kommer du att få effekten av kapitel II innan kapitel III resolvar och Sagan går i graven, eftersom den triggern redan ligger på stacken.

Flicker-effekter fungerar bättre i respons på kapitel III om du vill rädda Sagan utan att behöva sacrifica den.

Jag är inte bäst på sagor, men jag tror det är så det fungerar. Någon judge kan tillrättavisa mig annars.

MODTillrättavisad
/Partysmurphen

 
Säljer alla kort som ligger på min have. Oftast snabb på att svara på bizzar + att jag bor granne med postlådan.

[img="/xmas-19/jk-card-1.jpg"]
Uppdaterad: 01:09:11, 7/3 -21
Spetaelsk

Selesnya
MEDLEM
Båtskärsnäs
@svm s. 13/3 -10

18 rubriker
175 svar

3. Jag var tydligen ute och cykla... 01:14:06, 7/3 -21  
Jag var tydligen ute och cyklade helt och hållet. Det är tydligt att jag spelat för lite med de nya korten.
 
Säljer alla kort som ligger på min have. Oftast snabb på att svara på bizzar + att jag bor granne med postlådan.

[img="/xmas-19/jk-card-1.jpg"]
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

4. Sagor är allt annat än intuiti... 08:41:57, 7/3 -21  
Sagor är allt annat än intuitivt regelmässigt. Jag förstår att gamla kort som Chains of Mephistopheles och Animate Dead behöver ha krånglig errata för att fungera som tänkt regelmässigt, men sagor är ett relativt nytt påfund. Som även har en usel reminder text.

Troligtvis ville man undvika multipla triggers på samma kort, i stil med övergången från Oblivion Ring till Banishing Light. Tyvärr blev det tokigt och då man ville att man skulle kunna svara även på siste triggern så fick vi Magics mest villkorade state based action.

Påminner lite om hur Exploit slog slint när man absolut måste ha ett keyword (som har regeltext) istället för ett ability word (som bara är en reminder, t ex landfall eller morbid). Interaktionen med Illusory Gains blev minst sagt tvärt emot vad som är rimligt.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.

Zkorpan presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

Counterspell 23:-

Enlightened Tutor 320:-

2 Concordant Crossroads 240:-

2 Elvish Spirit Guide 100:-

Tithe 300:-

2 Worldly Tutor 300:-

Hermit Druid 210:-

2 Braingeyser 100:-

Karakas (Italienska) 400:-

3 Control Magic 5:-

3 Control Magic (EX) 5:-

Fastbond 350:-

Tombstone Stairwell 140:-

Mind Twist 100:-

3 Demonic Consultation 150:-

Dissipate 3:-

Turnabout 48:-

Disenchant 2:-

Disenchant 2:-

3 Disenchant 2:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!