Magic the Gathering
Magic the Gathering32840 medlemmar 819 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Ashaya + Lignify?... Orvar, the All-Form + Whim of ...
Descendants' Path of MDFC
Senast läst: 07:14:54, 12/4 -21. Läst 581 gånger.
Zinger
MEDLEM
Växjö
@svm s. 29/10 -08

1 rubriker
3 svar

Descendants' Path of MDFC 10:34:19, 31/1 -21  
Hej,

Har läst att Cascade med MDFC fungerar så att du får välja vilken sida av kortet som spelas när den spelas utan att betala dess manakostnad som en effekt av Cascade.

Min fråga är därför om Descendants' Path som har samma formulering, rörande "cast without paying its mana cost", fungerar likadant?

Känns logiskt att det skulle fungera likadant men har inte hittat något som kan bekräfta detta i olika MtG-forum jag sökt i.

/Regniz

JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

237 rubriker
2167 svar

1. Cascade bryr sig inte om vad f... 16:03:01, 31/1 -21  
Cascade bryr sig inte om vad för typ av spell den försöker kasta, sålänge CMC delen uppfylls. Descendants' Path tittar efter en gubbe som delar typ med en annan gubbe, alltså måste du kasta gubbdelen.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
Zinger
MEDLEM
Växjö
@svm s. 29/10 -08

1 rubriker
3 svar

2. Låter logiskt men jag är lite ... 19:10:10, 31/1 -21  
Låter logiskt men jag är lite fundersam över tolkningen då cascade letar efter ett kort med lägre cmc än den som spelades ut och du kan välja att spela ut den del som kostar mer.

Tack för svar!
SidPao
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/2 -07

86 rubriker
580 svar

3. Jag skulle gärna höra från en ... 19:40:23, 31/1 -21  
Jag skulle gärna höra från en domare.

Som jag ser det så borde man kunna casta spellen med Descendants' Path. På samma sätt som cascade endast behöver göra "matchning" mot att framsidan har rätt cmc, så gör ju Descendants' Path "matchningen" med att framsidan är ett creature. Sen får du "cast that card"... inte "as long as it's a creature".

EDIT:

Borde ha läst oracle-texten innan jag skrev. Efter att ha läst oracle-texten så har jag ändrat uppfattning, så jag har nog fel i texten ovanför.

Uppdaterad: 20:04:11, 31/1 -21
Zinger
MEDLEM
Växjö
@svm s. 29/10 -08

1 rubriker
3 svar

4. Det som gör att jag är mer på ... 21:58:48, 31/1 -21  
Det som gör att jag är mer på linjen att man kan spela gudarna från Kaldheim och välja vilken sida man vill ska äntra brädet är Matt Tabaks uttalande på Twitter: " As you cascade, you check the front face’s mana cost to see when you hit a qualifying cmc. Once you do, you can cast either face of that card (so no land faces). #WotCstaff".

Om det hjälper att förtydliga varför jag är fundersam över hur det fungerar. Detta beaktar även den nya oracletexten "You may cast it without paying its mana cost if it’s a creature spell that shares a creature type with a creature you control."

Det som skulle hända med Descendants' Path, om den följar samma interna logik är, enligt min tolkning av uttalandet och Descendants' Path, att du kollar om t.ex. Valki är en creature som delar en creature type med något som du kontrollerar på brädet. Om du kontrollerar en annan gud får du spela ut kortet. När du då spelar ut kortet får du välja vilken sida på kortet du spelar ut oaktat att det var en creature som Descendants' Path letade efter. Detta då du spelar kortet och inte lägger ut det på brädet likt "If it shares a creature type with a creature you control put it onto the battlefield".

Uppdatering:

Har efter att ha läst igenom twittertråden där Matt Tabak förklarade hur Cascade fungerar med MDFCs noterat varför Descendants' Path nog inte fungerar som Cascade. Cascade har två steg, exile cards och cast exiled card. Descendants' Path har ett steg, delar kortet en korttyp så kasta den. Så tack ni som har svarat ni har nog rätt att creautrue-sidan kan spelas men inte den andra sidan.

Tack för er input!

Uppdaterad: 10:37:39, 1/2 -21
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Axvall
@svm s. 26/5 -04

82 rubriker
1998 svar

5. Ni har rätt hur det slutar men... 07:46:14, 2/2 -21  
Ni har rätt hur det slutar men inte riktigt varför.

Cascade gräver kort tills den hittar CMC X eller lägre. Du får sedan casta kortet.
Notera att det alltså inte finns några restriktioner på själva spelandet, CMCn stäms bara av mot att hitta det.

Descendants' Path tittar på ett kort och låter dig spela det så länge den matchar restriktionen om creaturetype.
Här är det alltså i själva castandet, inte grävandet, som vi har en restriktion att följa.


Så i paths fall måste vi uppfylla restriktionerna under hela delen av att spela spells, dvs den måste matcha vad som får spelas efter att du valt alla modes (alltså vilken sida i det här fallet).
Cascade slutar bry sig om vad du spelar efter att den stolt hittat ett kort.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Zinger
MEDLEM
Växjö
@svm s. 29/10 -08

1 rubriker
3 svar

6. Tack för förtydligande!... 10:03:54, 2/2 -21  
Tack för förtydligande!



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!