Magic the Gathering
Magic the Gathering32747 medlemmar 753 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Orvar, the All-Form + Whim of ... Kaldheim regel i förväg ...
Commanders som går till graven
Senast läst: 07:43:09, 25/2 -21. Läst 851 gånger.
pudas_beast
MEDLEM
Garpenberg
@svm s. 12/2 -05

50 rubriker
116 svar

Commanders som går till graven 14:58:36, 20/1 -21  
Funderar om denna combo funkar dargo, the shipwrecker + phyrexian altar + bitter ordeal

Som jag fattar det kan en general läggas i commandzonen "istället" för graven. Idén med combon är att casta Dargo inf gånger och sedan vinna med bitter ordeal, men gravestorm säger kopiera spellen för varje gång något gått i graven.

Räknas det som commandern hamnar i graven innan han flyttar till commandzonen eller skippar den graven helt? Vet att ETG effekter från generaler triggar numera men hur fungerar det mer exakt?

Tack på förhand

Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Axvall
@svm s. 26/5 -04

81 rubriker
1986 svar

1. Den går först i graven, sedan ... 19:47:35, 20/1 -21  
Den går först i graven, sedan till command zone (om du väljer det dvs).

Rule 903.9a

Spoiler:

903.9a If a commander is in a graveyard or in exile and that card was put into that zone since the last time state-based actions were checked, its owner may put it into the command zone.This is a state-based action. See rule 704.



Så det funkar.

Sedan, kom ihåg att den inte gör sig själv billigare när den själv saccas eftersom varje gång den spelas tillkommer +2 i command tax. Så du behöver sacca minst 3 andra saker den rundan för att den skall snurra infinite.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 19:53:08, 20/1 -21
Hainen

Gruul
MEDLEM
Johanneshov
@svm s. 31/1 -11

19 rubriker
107 svar

2. Fungerar cost reduction från D... 21:13:02, 20/1 -21  
Fungerar cost reduction från Dargo även på commander tax?
pudas_beast
MEDLEM
Garpenberg
@svm s. 12/2 -05

50 rubriker
116 svar

3. Tack för svar!... 21:42:19, 20/1 -21  
Tack för svar!
Goebblins

Boros
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -05

74 rubriker
2254 svar

4. Från kortspecifika regler: ... 23:24:10, 20/1 -21  
Hainen skrev 21:13, 20/1 -21 Fungerar cost reduction från Dargo även på commander tax?

Från kortspecifika regler:

2020-11-10
To determine the total cost of a spell, start with the mana cost or alternative cost you’re paying, add any cost increases (such as the commander tax), then apply any cost reductions (such as that of Dargo’s first ability). Dargo’s converted mana cost is 7, no matter what the total cost to cast it was.
 
Team Squattelhaups! - Slump och Fusk
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!