Magic the Gathering
Magic the Gathering32700 medlemmar 706 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Olika return-to-battlefield tr... Test of Faith + Conclave Mento ...
Triggers under resolv när spellen gör så att du castar flera permanenter?
Senast läst: 15:13:12, 25/1 -21. Läst 686 gånger.
Green

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -10

13 rubriker
162 svar

Triggers under resolv när spellen gör så att du castar flera permanenter? 10:01:47, 13/1 -21  
Har en fråga kring Emergent Ultimatum. Tror jag vet hur det funkar och det är på det tråkiga sättet, men blev osäker iom att själva spellen kräver casts.

Exempel. Jag spelar en Emergent Ultimatum. Jag vill väldigt gärna ta en till tur. Jag söker upp en pile som består av Gravebreaker Lamia, Scholar of the Lost Trove och en Expropriate. Motståndaren väljer att shuffla in Expropriate.

Kan Gravebreaker Lamia triggra och resolva sin trigger när man castar den via Emergent Ultimatum, före man castar sin Scholar of the Lost Trove?

Det roliga hade ju varit om man fick resolva Greavebreaker Lamia, leta upp Expropriate till graven och sedan resolva sin Scholar of the Lost Trove och casta sin nyligen entombade Expropriate.

Jag tror att det funkar så att man castar alla spells man vill casta med Emergent Ultimatum, men att den inte låter triggers läggas på stacken före den har resolvat klart och exilas.

Vad är rätt?

Knaz
MEDLEM
Sollentuna
@svm s. 1/7 -07

140 rubriker
1668 svar

1. Det som kommer hända är att du... 10:47:40, 13/1 -21  
Det som kommer hända är att du får (om du vill eftersom det står may på Emergent Ultimatum) kasta 2 spells. Du väljer i vilken ordning dessa kastas.

Eftersom både Gravebreaker Lamia och Scholar of the Lost Trove triggar på enter the battlefield kan du lägga Scholar of the Lost Trove på stacken först sedan lägger du Gravebreaker Lamia på stacken. Då kommer Gravebreaker Lamia komma in först och trigga sin etb.

Du får då leta efter Expropriate, lägga den i graven. Sedan kommer Scholar of the Lost Trove in och triggar och du kan välja Expropriate som mål.
 
Julkalendern 2015

Julkalendern 2016

Julkalendern 2018

Julkalendern 2019

Julkalendern 2020
Green

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -10

13 rubriker
162 svar

2. Oh, kul om det funkar så! Jag ... 11:47:14, 13/1 -21  
Oh, kul om det funkar så! Jag hade för mig, att iom att båda spellsen castas av samma spells resolv, så händer båda triggrarna samtidigt när Emergent ultimatum har resolvat klart.

Alltså att båda blir castade under Emergent Ultimatums resolv, vilket blockar alla triggers, så triggerserna hamnar på stacken simultant när Emergant Ultimatum exilats och resolvat färdigt, vilket då är före Expropriate finns som legal target i graven.

Jag har gärna fel!

Uppdaterad: 11:48:44, 13/1 -21
Knaz
MEDLEM
Sollentuna
@svm s. 1/7 -07

140 rubriker
1668 svar

3. Hade det varit att de lades di... 12:34:40, 13/1 -21  
Hade det varit att de lades direkt in i spel istället för att kastas, så hade de båda hänt samtidigt och du hade inte kunnat göra som jag skrev innan för då finns inte Expropriate i graven när Scholar of the Lost Trove vill hitta sitt target
 
Julkalendern 2015

Julkalendern 2016

Julkalendern 2018

Julkalendern 2019

Julkalendern 2020
Uppdaterad: 12:35:05, 13/1 -21
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

162 rubriker
7169 svar

4. MODOk, nu är det på tok för my... 14:01:55, 13/1 -21  
MODOk, nu är det på tok för mycket tekniska fel i den här tråden. Lugna sig lite.


Först och främst, det är skillnad på
- Trigger event
- Trigger läggs på stacken
- Trigger resolves

Varje gång någon ska till att få prioritet (ofta för att något resolvat) så kollar spelet efter om några trigger event skett sedan någon senast hade prioritet (i regel före något började resolva).

När något börjar resolva så resolvar det alltid klart (ev modifierat av replacement effects, men det är en annan fråga).

När ultimatum resolvar så kommer två spells att castas. De ligger på stacken, och kan exempelvis kontras som alla andra spells.

Ingen trigger än så länge. Spell 1, Lamia, resolvar. När den kommer in i spel triggar den, så dess ability läggs överst på stacken. Scholar ligger snällt kvar längst ner på stacken.

Lamias ability resolvar, Expropriate läggs i graven. Inga triggers, ingen gör något - Scholar resolvar. Dess trigger läggs på stacken, och i det läget så väljs target.

Då Lamia redan lagt expropriate i graven vid detta tillfälle så är det ett legalt target för Scholars ability.



Om flera trigger event skett sedan någon senast hade prioritet, t ex om varelserna i fråga kommit i spel mha en Living Death, så hade man valt i vilken ordning de skulle resolva. Men då targets väljs när de läggs på stacken så hade Scholar inte kunnat välja det kort som Lamia hämtar, för den hämtningen har inte skett än vid den tidpunkten.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Knaz
MEDLEM
Sollentuna
@svm s. 1/7 -07

140 rubriker
1668 svar

5. Beskriver inte du samma sak so... 14:12:47, 13/1 -21  
partysmurphen skrev 14:01, 13/1 -21
MODOk, nu är det på tok för mycket tekniska fel i den här tråden. Lugna sig lite.


Först och främst, det är skillnad på
- Trigger event
- Trigger läggs på stacken
- Trigger resolves

Varje gång någon ska till att få prioritet (ofta för att något resolvat) så kollar spelet efter om några trigger event skett sedan någon senast hade prioritet (i regel före något började resolva).

När något börjar resolva så resolvar det alltid klart (ev modifierat av replacement effects, men det är en annan fråga).

När ultimatum resolvar så kommer två spells att castas. De ligger på stacken, och kan exempelvis kontras som alla andra spells.

Ingen trigger än så länge. Spell 1, Lamia, resolvar. När den kommer in i spel triggar den, så dess ability läggs överst på stacken. Scholar ligger snällt kvar längst ner på stacken.

Lamias ability resolvar, Expropriate läggs i graven. Inga triggers, ingen gör något - Scholar resolvar. Dess trigger läggs på stacken, och i det läget så väljs target.

Då Lamia redan lagt expropriate i graven vid detta tillfälle så är det ett legalt target för Scholars ability.



Om flera trigger event skett sedan någon senast hade prioritet, t ex om varelserna i fråga kommit i spel mha en Living Death, så hade man valt i vilken ordning de skulle resolva. Men då targets väljs när de läggs på stacken så hade Scholar inte kunnat välja det kort som Lamia hämtar, för den hämtningen har inte skett än vid den tidpunkten.

Beskriver inte du samma sak som jag sa?
 
Julkalendern 2015

Julkalendern 2016

Julkalendern 2018

Julkalendern 2019

Julkalendern 2020
Uppdaterad: 14:14:33, 13/1 -21
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

162 rubriker
7169 svar

6. Jodå, och jag ser nu att jag m... 14:45:29, 13/1 -21  
Jodå, och jag ser nu att jag missförstod Greens inlägg. Skriv inte så mycket fel i detalj
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Green

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -10

13 rubriker
162 svar

7. Super, tack för svar, då var j... 16:07:50, 13/1 -21  
Super, tack för svar, då var ju Emergent Ultimatum med den typen av pile bättre än jag trodde, verkligen inte mig emot. :)

edit: Men vänta, förvirrar mig själv igen.

"När ultimatum resolvar så kommer två spells att castas. De ligger på stacken, och kan exempelvis kontras som alla andra spells. "

Ultimatum har ju en exile rad i sin text som kommer efter att den låter en casta 2 spells gratis. Innebär inte det att Emergent Ultimatum fortfarande är på stacken när man resolvar sina två gratis spells? Påverkar det utfallet? Eller är det fortfarande så att dom två spellsen resolvar och skapar etb-triggers i sin egen lilla mitt-i-spellen stack, oavsett om det är mitt i att Emergent Ultimatum ligger på stacken?

Enda regeln jag hittar om specifikt Emergent Ultimatum som påverkar det jag undrar om är den här "Emergent Ultimatum is still on the stack while you cast the cards you found, so those spells could target it. However, once it’s exiled, it will no longer be a legal target.". Men är inte bra nog på vad som får hända när för att veta om det påverkar.

Uppdaterad: 16:18:24, 13/1 -21
SidPao
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/2 -07

86 rubriker
579 svar

8. Nej, casta innebär endast "att... 16:52:51, 13/1 -21  
Nej, casta innebär endast "att lägga på stacken" och är helt separat från att resolva dina spells.

Ultimatum kommer resolva klart och sedan har stacken dina två spells redo att resolva en i taget.

Den kortspecifika regeln hänvisar bara till att man teoretiskt kan targeta ultimatum med dessa spells då den inte resolvat klart ännu och därför inte lämnat stacken.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

162 rubriker
7169 svar

9. Det blir lite konstig eftersom... 17:18:49, 13/1 -21  
Det blir lite konstig eftersom man lägger saker på stacken och Ultimatum ligger underst i stacken - Men den håller redan på att resolva och kommer resolva klart innan något annat händer.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
BYT BORD TILL


 
  Kaldheim! Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!