Magic the Gathering
Magic the Gathering32698 medlemmar 675 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Forumnytt
Torgetnytt
Veckans Auktion av AxeFestis
Fjolårets kort med av Spetaelsk
PÅFYLLT! Commander av kingdiz
Foils & ice age kort av Riggedlands
3 dagar kvar! 93/94, av WilleMagic
Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Attacking-fråga... The immortal Nevinyrral ...
Heroic + fusion
Senast läst: 03:37:58, 23/1 -21. Läst 475 gånger.
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

109 rubriker
318 svar

Heroic + fusion 08:57:59, 4/12 -20  
Tjipp!

Hur skulle ett fusionkort som Armed // Dangerous påverka kort med Heroic? Kommer det gå att få 2 separata triggers ifrån en och samma gubbe som targetas av båda sidorna, eller betraktas de olika sidorna som samma fusade spell?
Om inte, antar jag ändå att ifall de olika sidorna av kortet targetar två olika gubbar, så är saken ändå lugn?

Case 1:
Armed targetar Phalanx Leader , och Dangerous targetar också Phalanx Leader

Case 2:
Armed targetar Phalanx Leader medan Dangerous targetar Akroan Crusader

jag antar som sagt att case 2 både bygger en 1/1, och att det sen sprids +1/+1 counters på laget. Men att jag kanske är lite greedy i case 1, att jag skulle få sprida counters två gånger om?

partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

162 rubriker
7167 svar

1. När man fusar så blir det i pr... 09:26:34, 4/12 -20  
När man fusar så blir det i praktiken ett enda stort kort.

Heroic Phalanx Leader triggar på att man spelar en spell som targetar varelsen; Det spelar ingen roll hur många gånger den spellen targetar. Du får bara en trigger per varelse som targetas.


Edit:
Heroic är ett ability word, dvs det har ingen betydelse mer än som reminder.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Uppdaterad: 09:34:57, 4/12 -20
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

109 rubriker
318 svar

2. Så case 2 kommer ske som jag b... 09:32:19, 4/12 -20  
Så case 2 kommer ske som jag beskriver, men inte case 1

( rättat ifrån 'funkar' tidigare )

Uppdaterad: 09:44:14, 4/12 -20
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

162 rubriker
7167 svar

3. Lit eregelreferenser: 708.4... 09:32:58, 4/12 -20  
Lit eregelreferenser:

708.4d The characteristics of a fused split spell on the stack are also those of its two halves combined (see rule 702.101, “Fuse”).

702.101d As a fused split spell resolves, the controller of the spell follows the instructions of the left half and then follows the instructions of the right half.


207.2c An ability word appears in italics at the beginning of some abilities. Ability words are similar to keywords in that they tie together cards that have similar functionality, but they have no special rules meaning and no individual entries in the Comprehensive Rules. The ability words are adamant, addendum, battalion, bloodrush, channel, chroma, cohort, constellation, converge, council’s dilemma, delirium, domain, eminence, enrage, fateful hour, ferocious, formidable, grandeur, hellbent, heroic, imprint, inspired, join forces, kinship, landfall, lieutenant, metalcraft, morbid, parley, radiance, raid, rally, revolt, spell mastery, strive, sweep, tempting offer, threshold, undergrowth, and will of the council.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

109 rubriker
318 svar

4. ooh, liten intressant rule där... 09:36:42, 4/12 -20  
ooh, liten intressant rule där att vänsterhalvan kommer föra högerhalvan?
Så för att få sprida counters över ett maximalt stort lag, borde jag targeta Akroan Crusader först för att få en 1/1, och sedan targeta Phalanx Leader med högra halvan av kortet för att sprida counters?
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

162 rubriker
7167 svar

5. Undvik gärna vaga och subjekti... 09:41:18, 4/12 -20  
Iniovan skrev 09:32, 4/12 -20 Så case 2 funkar fortfarande, men case 1 nej

Undvik gärna vaga och subjektiva formuleringar. "Funkar" är lite godtyckligt.

Fused splitkort är en enda spell. Om Phalanx Leader triggar av varje spell som targetar den.



Men nej, det "funkar" inte så som du hade önskat. Däremot triggar ju heroic, så på så vis fungerar det ju ändå.



Hoppas du förstår att ditt ordval kan skapa förvirring. Tänk på att regelfrågor här på forumet även fungerar som ett sökbart arkiv för andra än den som ställde frågan.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

109 rubriker
318 svar

6. Jag förstår, du har rätt :) (... 09:43:16, 4/12 -20  
Jag förstår, du har rätt :)
(redigerat nu)

Uppdaterad: 09:44:24, 4/12 -20
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

162 rubriker
7167 svar

7. Det är korrekt. Edit: Här snur... 09:50:43, 4/12 -20  
Iniovan skrev 09:36, 4/12 -20 ooh, liten intressant rule där att vänsterhalvan kommer föra högerhalvan?
Så för att få sprida counters över ett maximalt stort lag, borde jag targeta Akroan Crusader först för att få en 1/1, och sedan targeta Phalanx Leader med högra halvan av kortet för att sprida counters?

Det är korrekt. Edit: Här snurrade jag till det för mig själv. Som Choper säger så spelar det ingen roll eftersom båda triggar och man väljer i vilken ordning de läggs på stacken.

Det nedan stämmer dock.


Magic har väldigt väldefinierade regler och allt sker i den ordning det är skrivet. Jämför t ex Preordain och Serum Visions.

Eftersom man lägger ihop flera effekter till en enda så behöver det vara definierat i vilken ordning texten hamnar.


Detta är även sant för liknande textändrande effekter som t ex Splice:

612.8. A splice ability changes a spell’s text by adding the rules text of the card with splice to the spell, following that spell’s own rules text. It doesn’t modify or replace any of that spell’s own text.

Det kan alltså spela roll vilken ordning man splicear på kort på en spell.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Uppdaterad: 15:46:21, 4/12 -20
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

81 rubriker
1957 svar

8. Du får fortfarande stacka trig... 15:41:56, 4/12 -20  
Iniovan skrev 09:36, 4/12 -20 ooh, liten intressant rule där att vänsterhalvan kommer föra högerhalvan?
Så för att få sprida counters över ett maximalt stort lag, borde jag targeta Akroan Crusader först för att få en 1/1, och sedan targeta Phalanx Leader med högra halvan av kortet för att sprida counters?

Du får fortfarande stacka triggerna i vilken ordning du vill eftersom de går på stacken samtidigt.

Så vilken Heroic-critter som targetas av vilken halva spelar ingen roll. Dock kommer själva spellen att börja hända vänster halva -> höger halva (och uppifrån och ner i de separata halvorna).
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 15:42:28, 4/12 -20
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

109 rubriker
318 svar

9. Okej! :)... 15:44:14, 4/12 -20  
Okej! :)
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

162 rubriker
7167 svar

10. Tack Jakob. Jag snurrade till ... 15:47:00, 4/12 -20  
Tack Jakob. Jag snurrade till det lite i min tankegång där.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!