Magic the Gathering
Magic the Gathering32700 medlemmar 662 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Tänker jag rätt?... Nadier, Agent of the Duskenel ...
Cascade & alternativa kostnader
Senast läst: 01:46:12, 23/1 -21. Läst 597 gånger.
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

109 rubriker
318 svar

Cascade & alternativa kostnader 21:17:31, 24/11 -20  
Tjipp!

Jag slängde just in Imoti, Celebrant of Bounty i en edh-lek tillsammans med Coastal Discovery. Kommer jag kunna få cascada på Coastal Discovery om jag spelar kortet med Awaken?

Uppdaterad: 21:40:37, 24/11 -20

Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Axvall
@svm s. 26/5 -04

81 rubriker
1957 svar

1. CMC = Vad som står uppe i hörn... 21:39:35, 24/11 -20  
CMC = Vad som står uppe i hörnet.

Coastal Discoverys hörn = cmc4 :)
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

109 rubriker
318 svar

2. jag hade för mig något om att ... 22:32:18, 24/11 -20  
jag hade för mig något om att kort med X i sin cmc hade just värdet för X som sin cmc på stacken, men jag kanske totalt virrade där
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3796 svar

3. Detta gäller för spells, dvs. ... 22:36:40, 24/11 -20  
Iniovan skrev 22:32, 24/11 -20 jag hade för mig något om att kort med X i sin cmc hade just värdet för X som sin cmc på stacken, men jag kanske totalt virrade där

Detta gäller för spells, dvs. kort som har blivit castade och ligger på stacken. X är alltid 0 för ett korts CMC.

(Inte för att jag riktigt hänger med på vad det har med din ursprungsfråga att göra.)
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
Uppdaterad: 22:37:32, 24/11 -20
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Axvall
@svm s. 26/5 -04

81 rubriker
1957 svar

4. Om X står uppe i hörnet så är ... 22:41:16, 24/11 -20  
Om X står uppe i hörnet så är ju det som sagt en del av hörnet (cmc).

I kortet du frågar om finns det dock inget X, det är endast en vanlig Alternative Cost :)
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

307 rubriker
8119 svar

5. Commandeer har cmc 7, men kan ... 23:56:56, 24/11 -20  
Commandeer har cmc 7, men kan kastas utan att man betalar någon mana, då får man cascadea.
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

109 rubriker
318 svar

6. 214s exempel fick mig äntligen... 01:53:37, 25/11 -20  
214s exempel fick mig äntligen att förstå. Tack alla :D
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

162 rubriker
7169 svar

7. För att förtydliga frågan om X... 09:03:09, 25/11 -20  
För att förtydliga frågan om X-spells:

Om du spelar Fireball med X=5 så kommer cmc vara 6. Imoti, Celebrant of Bounty kommer ge den cascade.

Om du spelar Fireball med X=4 så kommer cmc vara 5. Ingen cascade. Inte ens om det ligger en Sphere of Resistance i spel så att totalkostnaden blir 6.

Det är alltså inte mängden mana man betalar. Det är vad converted mana cost är. Och det är alltid summan av manasymbolerna på mana cost.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

109 rubriker
318 svar

8. Stort tack (: Jag får byta ut... 09:52:30, 25/11 -20  
Stort tack (:
Jag får byta ut coastal discovery då :p

Ichorid presenterar ett smakprov från sin have
Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!