Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 655 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Vad är motivet?... Varning: HANDLA INTE FRÅN CARD ...
Phyrexian Dreadnought förr
Senast läst: 04:35:28, 19/4 -24. Läst 6025 gånger.
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

Phyrexian Dreadnought förr 10:35:48, 8/5 -20  
För länge länge sen, när Phyrexian Dreadnought var legal i typ två(standard) spelades den knappt alls och när den väl gjorde det verkar det ha varit som en brännspell med Pandemonium. Det dröjde länge innan den hittade in i något format tillsammans med Stifle osv. Detta trots att Vision Charm och Reality Ripple fanns i samma block, tillsammans med saker som Vampiric Tutor och Enlightened Tutor. Det kryllade av bra kontringar som Counterspell, Force of Will och Force Spike.

Min fråga är rätt rakt på sak: Varför verkar detta inte ha blivit en grej på den tiden, antingen i mirageblock eller i standard? Verkar urstarkt ju. Missade man helt phasing-interaktionen(verkar inte troligt, nought bör ju ha varit ett kort folk funderat många vändor kring helt klart eftersom 12/12 för ett borde kittlat för de flesta) eller funkade phasing annorlunda då? Någon historisk regelräv som kan upplysa mig, tack på förhand isåfall!
 
Hellre leka med elden än elda med leken.
Uppdaterad: 10:38:03, 8/5 -20

Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

1. Flyttar då det mer är en histo... 11:48:25, 8/5 -20  
Flyttar då det mer är en historia fråga än en regelfråga :)
Intressant att veta hur man tänkte förut dock. Kan ha varit avsaknad av tillräckligt bra filtrering kanske? Svårt att få alla delar på hand alltså.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

2. Tänkte nog att det kommer kräv... 12:50:57, 8/5 -20  
Choper skrev 11:48, 8/5 -20 Flyttar då det mer är en historia fråga än en regelfråga :)
Intressant att veta hur man tänkte förut dock. Kan ha varit avsaknad av tillräckligt bra filtrering kanske? Svårt att få alla delar på hand alltså.

Tänkte nog att det kommer krävas domare med koll för att på ett riktigt sätt spåra hur phasing utvecklats genom åren.

Njaa, filtreringen då var grym. Förutom mirage-blocket tutorer tex Lim-Dul's Vault, Brainstorm, Portent, Impulse, Scroll Rack, Intuition mfl
 
Hellre leka med elden än elda med leken.
perolofsson
MEDLEM
@svm s. 14/9 -09

4 rubriker
73 svar

3. Tror inte stacken som begrepp ... 13:11:43, 8/5 -20  
Tror inte stacken som begrepp fanns i reglerna då. Enters play-effekter kördes direkt när creaturen kom in i spel så det fanns aldrig någon möjlighet att svara med t.ex. Vision Charm.
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3640 svar

4. Folk var generellt inte så ski... 13:22:40, 8/5 -20  
Folk var generellt inte så skillad I reglerna. Som dels ivrig artikelläsare redan 1996 och I övrigt forskare krign gamla leklistor har jag aldrig sett någon leklista från den tiden med Dreadnought med phasing etc. På den tiden lekte man endast med noughten och Illusionary Mask.
 
Ranking av svenska magispelare 1996-2014 2015 2016 2017

Auktion av Standard, EDH och Modern!
Burk3n

Dimir
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 7/6 -05

116 rubriker
2265 svar

5. Just Phyrexian Dreadnought har... 13:43:32, 8/5 -20  
Just Phyrexian Dreadnought har ju skiftat lite i oracle också mellan (om jag inte missminner mig) "as it enters" och "when it enters", men kan också varit något liknande Mox Diamond.

Dvs under relativt stora delar av Magics historia så har varken Stifle eller Vision Charm fungerat ihop med Phyrexian Dreadnought.

Edit: Hittade en gammal tråd när man disskuterar ändringen i oracletexten, någon som orkar googla mer kanske kan hitta exakt vad som gjordes 2007.

https://www.mtgsalvation.com/forums/the-game/legacy-type-1-5/legacy-archives/182368-phyrexian-dreadnought-oracle-reverted
 
Inget jag säger är sant och om det mot förmodan skulle gå
att använda i verkligheten så var inte det meningen
Uppdaterad: 13:45:35, 8/5 -20
kingdiz

Izzet
MEDLEM
@svm s. 24/1 -06

98 rubriker
568 svar

6. Vill minnas att Legacy dränkte... 14:39:37, 8/5 -20  
Burk3n skrev 13:43, 8/5 -20 Just Phyrexian Dreadnought har ju skiftat lite i oracle också mellan (om jag inte missminner mig) "as it enters" och "when it enters", men kan också varit något liknande Mox Diamond.

Dvs under relativt stora delar av Magics historia så har varken Stifle eller Vision Charm fungerat ihop med Phyrexian Dreadnought.

Edit: Hittade en gammal tråd när man disskuterar ändringen i oracletexten, någon som orkar googla mer kanske kan hitta exakt vad som gjordes 2007.

https://www.mtgsalvation.com/forums/the-game/legacy-type-1-5/legacy-archives/182368-phyrexian-dreadnought-oracle-reverted

Vill minnas att Legacy dränktes i stiflenoughtlekar 2008-2009.. iaf i gbg. Alla skulle köra det, har väl att göra med att Oracle ändrades och stifle funkade. Den gick från att ha varit ett 2kr rare till 200-250.. samtidigt som underground sea va typ 400-00 spänn.. fow 125.. va dyrt då..
 
Det ska va gött å leva annars kan de kvetta!
kromagnus

Simic
MEDLEM
Enskede gård
@svm s. 8/9 -04

22 rubriker
403 svar

7. Så efter lite googlande och de... 14:43:15, 8/5 -20  
Så efter lite googlande och delvis samma som redan sagts:

Innan 6th edition 1999 kunde man inte svara på When this comes into play

När 6th kom fick den tillsammans med kort som Lotus Vale, Mox Diamond errata för att fungera som det var tänkt när de skapades.

If Phyrexian Dreadnought would come into play, sacrifice any number of creatures with total power 12 or greater instead. If you do, put Phyrexian Dreadnought into play. If you don't, put it into its owner's graveyard.

2007 tyckte Wizards att kort i största mån skulle fungera som de var printade med undantag om de blev för brutna (vilket är anledningen till att Lotus Vale och Mox Diamond har kvar errata), så den återfick sin originalwording typ

Så summa summarum har den inte gått att Stifla/phasea förräns 2007
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

8. Man kunde inte svara alls på c... 15:09:00, 8/5 -20  
Man kunde inte svara alls på comes into play? Asså som i Nekrataal targeterar Mogg Fanatic och vid det laget kan man inte offra Mogg Fanatic längre? Låter skumt och har inget minne av att det var så i mirage-rath standard men å andra sidan var jag tolvåring noob då så jag minns säkert fel.

Tack för alla svar!
 
Hellre leka med elden än elda med leken.
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

9. Det kunde du, men du kunde int... 11:30:30, 9/5 -20  
skallbrand skrev 15:09, 8/5 -20 Man kunde inte svara alls på comes into play? Asså som i Nekrataal targeterar Mogg Fanatic och vid det laget kan man inte offra Mogg Fanatic längre? Låter skumt och har inget minne av att det var så i mirage-rath standard men å andra sidan var jag tolvåring noob då så jag minns säkert fel.

Tack för alla svar!

Det kunde du, men du kunde inte svara på dina egna triggers/spells.
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO
kromagnus

Simic
MEDLEM
Enskede gård
@svm s. 8/9 -04

22 rubriker
403 svar

10. Nej som jag förstått det var d... 12:41:31, 9/5 -20  
Nej som jag förstått det var det det man inte kunde pre-6th och de verkar gälla alla triggered abilities. Man kunde dock använda regenerate grejer när nåt blev destroyed samt damage prevent/redirect i ett lite senare skede.

Du kunde använda Mogg Fanatic när nån spelar Nekrataal, men inte som svar på triggern när den kommer in i spel.

Nån som hade samma fråga:

http://www.mtgthesource.com/forums/showthread.php?29076-Old-rules-question
magnus76
MEDLEM
Vallentuna
@svm s. 24/1 -04

112 rubriker
1794 svar

11. Som sagt tidigare fanns ingen ... 07:43:28, 10/5 -20  
Som sagt tidigare fanns ingen stack och triggers kunde således inte svaras på. Man kunde inte heller låta delar av en kedja av effekter resolva utan. Dock fanns interrupts som kunde bilda en egen interrupt-kedja i den ordinarie kedjan av instants. Triggers var dock helt utanför instants/interrupts. Likaså hade man aldrig prioritet och effekter som skedde "during upkeep" var helt normalt. Ganska sött när man ser tillbaka på hur det var.

Som Sajkobeer skriver var folk mindre skillade förr, framförallt på grund av att reglerna var mindre ordnade så att det överhuvudtaget gick att skapa strategier/taktiker som vi känner Magic idag. Införandet av Stacken har i grunden förändrat hela spelet, så till den grad att det idag är svårt att förstå hur det alls gick att spela spelet förr.

Men det gick.

Dagens boktips: Regelboken från Revised eller tidigare!
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

12. Men vad hände om nån typ bränd... 20:19:14, 11/5 -20  
magnus76 skrev 07:43, 10/5 -20 Som sagt tidigare fanns ingen stack och triggers kunde således inte svaras på. Man kunde inte heller låta delar av en kedja av effekter resolva utan. Dock fanns interrupts som kunde bilda en egen interrupt-kedja i den ordinarie kedjan av instants. Triggers var dock helt utanför instants/interrupts. Likaså hade man aldrig prioritet och effekter som skedde "during upkeep" var helt normalt. Ganska sött när man ser tillbaka på hur det var.

Som Sajkobeer skriver var folk mindre skillade förr, framförallt på grund av att reglerna var mindre ordnade så att det överhuvudtaget gick att skapa strategier/taktiker som vi känner Magic idag. Införandet av Stacken har i grunden förändrat hela spelet, så till den grad att det idag är svårt att förstå hur det alls gick att spela spelet förr.

Men det gick.

Dagens boktips: Regelboken från Revised eller tidigare!

Men vad hände om nån typ brände av en Living Death och båda spelarna hade creatures som triggade comes into play-effekter? I vilken ordning valde folk targets, vem var active player etc?
 
Hellre leka med elden än elda med leken.
magnus76
MEDLEM
Vallentuna
@svm s. 24/1 -04

112 rubriker
1794 svar

13. Det fanns väldigt få comes int... 17:02:04, 12/5 -20  
Det fanns väldigt få comes into play-effekter. Interaktioner av den sorten vi känner idag var mycket ovanliga. Jag spelare själv Living Death och det var typ inga trick: jag får in mina fetton och du blir av med dina.
Undantag var väl t.ex. Gravedigger men det var inte så mycket som mekade med den. Det var väl ungefär: "allt dör sedan tar jag in den här"
Ingen kommenterade, ingen "svarade" etc. Också värt att notera att man bara svarade på spells (kallas fast effects). Och när väl en spell hade lagts på kedjan och båda bestämt sig för att inte kontra den så var den "låst" och kommer senare automatiskt att ske i omvänd ordning (så länge den inte gav skada, varpå den alltid skedde sist: Giant Growth vann således alltid över Lightning Bolt på en gubbe, oavsett ordning. Det gick alltså inte att bolta en gubbe som svar om jag spelade Giant Growth på den.)

I princip har införandet av stacken skapat Magic som vi idag tar för självklart.

Utdrag från unlimited-regelboken:
"If you are not sure if you wantt to cast an interrupt, ask your rival to wait while you think."
"In general, you should try and cast as few spells at a time as possible, because it makes things simpler."
Så sant som det är sagt. :)
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

14. Antingen går det troll i den h... 17:12:36, 13/5 -20  
Antingen går det troll i den här tråden eller så har jag dåligt minne.

Stacken fanns regeltekniskt men hade ännu inte fått namnet "stacken". Den benämndes helt enkelt som "resolves in last in first out order" i 5th edition reglerna. Man kunde svara på Lightning Bolt med en Giant Growth redan då. Däremot resolvade hela stacken i ett huj.

Upkeep effekter såsom t ex Karma var inte en trigger vid den här tidpunten. Istället fick man göra dessa under godtycklig tidpunkt den aktuella fasen. En konsekvens av 6th edition reglerna var att kort Brass Man inte längre kunde tappas upp flera gånger samma upkeep, och Prodigal Sorcerer + Curiosity + Apathy var inte en inf kombo - Osäker på om de någonsin var det iofs.

Sist men inte minst: Damage prevention step.
Effekter som Circle of Protection, Healing Salve och regenerate hade ett alldeles eget litet fönster precis innan något skulle få stryk. Inget annat fick spelas då, och det var tvunget att finnas skada att preventa. När detta togs bort och man införde "prevent sköldar" och "reg-sköldar" så var det regeländring och inte nya kort som gjorde att Shaman en-Kor + Angelic Protector + Worthy Cause till en inf combo.

Bonus:
Man dog inte direkt vid noll liv utan hade fasen på sig att hitta på något busigt. Mirror Universe blev lite sämre med regeluppdateringen.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Uppdaterad: 17:14:16, 13/5 -20
magnus76
MEDLEM
Vallentuna
@svm s. 24/1 -04

112 rubriker
1794 svar

15. partysmurphen Jag tror vi har... 17:44:43, 13/5 -20  
partysmurphen Jag tror vi har rätt båda. Det skedde (som jag minns det) en gradvis utveckling av reglerna från Alpha till 5th där 6th markerar början på den nya eran.

Förändringar i reglerna som skedde gradvis inkluderar bla.:
Att man bara får ha max 4 av varje kort och på det en särskild restricted-lista.
Att man inte alltid måste köra med Ante.
Att skada skedde sist.

Regelböckerna från exempelvis Ice Age och Unlimited är märkbart olika tjocka, med en rad "förtydliganden" och förändringar.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

16. Ah! Då är jag glad att man int... 10:55:31, 14/5 -20  
Ah! Då är jag glad att man inte spelade när bolt var segt.
Regeln som gjorde att Lotus Vale inte kunde användas som en Black Lotus minns jag. Och insikten när man insåg att Kjeldoran Dead offrade sig själv om man inte hade någon annan varelse.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
magnus76
MEDLEM
Vallentuna
@svm s. 24/1 -04

112 rubriker
1794 svar

17. :) Those were the days!!... 16:28:21, 14/5 -20  
:) Those were the days!!
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

18. Men om stacken regeltekniskt f... 21:31:15, 14/5 -20  
Men om stacken regeltekniskt fanns, borde man då inte kunnat svara på triggers åtminstone efter att 5th edition kom? Och då var ju Dreadnought fortfarande legal i typ två! Är dock fortfarande stört öppen för att folk kan ha missat kombon ändå, på den tiden tog det ju typ ett år för folk att inse att Necropotence var ett bra kort så.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

19. Nej, för du kunde inte svara p... 21:53:28, 14/5 -20  
Nej, för du kunde inte svara på dina egna triggers. Lotus Vale har aldrig varit en extra Black Lotus.

Stacken har i princip alltid funnits, men det var extra knasigt i början om damage spells hände sist. Eventuellt var regeln att man inte lät saker dö av skada förrän i slutet av varje fas - Spelare levde garanterat så länge.

Sen var det sisådär med vad triggers är för något under den här tiden. Jämför t ex wordingen på Chub Toad från ice age med den från 5th edition.

Notera även att Dark Ritual har varit instant, interupt och mana source. Mana source kunde man inte svara på, och interupts kunde bara svaras på med interrupts.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

20. Reglerna i början funkade främ... 21:18:47, 15/5 -20  
Reglerna i början funkade främst för att alla var lika dåliga på att förstå dom.
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!