Magic the Gathering
Magic the Gathering32208 medlemmar 805 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Companion - Ikoria: Lair of Be... Counters och trigger-ordning? ...
Går Lumbering Battlement och Restoration Angel inf?
Senast läst: 18:41:19, 4/6 -20. Läst 599 gånger.
jarger

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 12/8 -12

7 rubriker
62 svar

Går Lumbering Battlement och Restoration Angel inf? 12:20:07, 9/4 -20  
Min fråga är i stort sett om man kan stacka triggers från Lumbering Battlement och Restoration Angel på ett så sätt så att de med hjälp av en tredje effekt, tex Ephemerate, ger oändligt med ETB-triggers?

Jag vill påstå att det inte går men jag är osäker på hur Lumbering Battlement's trigger läggs på stacken iom att det är en trigger som egentligen är två triggers, eller?

Scenario ett:
Restoration Angel i spel, Lumbering Battlement kommer in och exilar Restoration Angel.
Scenario två:
Lumbering Battlement i spel, Restoration Angel kommer in, blinkar Lumbering Battlement, Lumbering Battlement's trigger gör att vi kan lägga Restoration Angel i exil.

Oavsett vilken som ligger i spel först når vi alltså stadiet där Lumbering Battlement lagt Restoration Angel i exil.

Om vi nu kastar EphemerateLumbering Battlement händer följande:
1. Lumbering Battlement lämnar spel. Trigger läggs på stacken för att varelser i exil ska återvända. Lumbering Battlement återvänder. Trigger läggs på stacken att varelser får läggas i exil
2. Lumbering Battlement's "lägga i exil"-trigger resolvar. Restoration Angel är inte i spel så den kan inte gå i exil här
3. Lumbering Battlement's "varelser i exil återvänder"-trigger resolvar. Restoration Angel kommer in i spel igen, dess trigger om att "blinka" en annan varelse triggar, target Lumbering Battlement
4. Restoration Angel's trigger resolvar Lumbering Battlement lämnar spel. Trigger läggs på stacken för att varelser i exil ska återvända. Lumbering Battlement återvänder. Trigger läggs på stacken att varelser får läggas i exil.
5. Lumbering Battlement's "lägga i exil"-trigger resolvar. Restoration Angel läggs i exil igen
6. Lumbering Battlement's "varelser i exil återvänder"-trigger resolvar, Restoration Angel stannar i exil.

Så förutom att vi har kunnat få ut etb-triggers från andra varelser via Lumbering Battlement så är vi tillbaka i utgångsläget utan att ha gått inf och behöver en ny Ephemerate för att kicka igång saker och ting igen.

Är detta korrekt?
 
I always love casting Thragtusks. The best part about Thragtusk is that he comes with a little friend. Even a beast deserves a friend. - @MagicBobRoss
Uppdaterad: 15:27:41, 9/4 -20

dumdidum

Golgari
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/9 -12

3 rubriker
30 svar

1. Jag är rätt säker på att det i... 17:03:18, 9/4 -20  
Jag är rätt säker på att det inte är en trigger att återvända från exil. Antingen är Battlements i spel, är hen inte det så är restoration tillbaka. Båda kan inte vara borta.
wonko
MEDLEM
Helsingborg
@svm s. 27/10 -02

20 rubriker
166 svar

2. Med kort som är wordade som Lu... 19:59:17, 9/4 -20  
Med kort som är wordade som Lumbering battlement så kommer ängeln tillbaka omedelbart battlement inte längre är i spel. så i ditt scenario:

1. Lumbering Battlement lämnar, Ängeln återvänder till spel battlement återvänder till spel, utan att någon får prio emellan. Triggers läggs på stacken, väljer du att battlementtriggern resolvar först så exilas ängeln. och sedan kommer ängeltriggern o blinkar battlement..

Verkar vara en loop om man vill :)
jarger

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 12/8 -12

7 rubriker
62 svar

3. Tack för hjälpen. Hade hoppats... 13:22:58, 10/4 -20  
Tack för hjälpen. Hade hoppats att det inte gick inf men man kan inte få allt.

Glad påsk på er!
 
I always love casting Thragtusks. The best part about Thragtusk is that he comes with a little friend. Even a beast deserves a friend. - @MagicBobRoss
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

66 rubriker
1846 svar

4. Den går "inf" tills du väljer ... 16:00:41, 10/4 -20  
Den går "inf" tills du väljer att avbryta den (det gör du genom att ändra ordningen på triggerna).
Du kommer alltså att snurra X antal gånger, vilket du nämner hur många det är.

Du kommer du att sluta med att Lumbering har ängeln exilad under sig.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
jarger

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 12/8 -12

7 rubriker
62 svar

5. Tack för förtydligandet. Hade ... 16:15:50, 10/4 -20  
Tack för förtydligandet. Hade hoppats att de inte gick inf pga personlig preferens när jag bygger lek, inte för att jag trodde att loopen inte gick att avbryta när den väl börjat.

Ha det fint!
 
I always love casting Thragtusks. The best part about Thragtusk is that he comes with a little friend. Even a beast deserves a friend. - @MagicBobRoss
BYT BORD TILL


 
  Preorder Ikoria: Lair of Behemoths! Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!