Magic the Gathering
Magic the Gathering32094 medlemmar 781 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Regeneration... srams expertise+adventure? ...
Dryad vs Oko
Senast läst: 13:24:37, 2/4 -20. Läst 1020 gånger.
LarsLeif
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/2 -12

73 rubriker
1030 svar

Dryad vs Oko 20:25:33, 19/3 -20  
Om jag gör om Dryad of the Ilysian Grove till en Elk med Oko, Thief of Crowns ability - behåller den sin ability som ger alla länder alla types?

Får för mig att kort som Painter's Servant och Mycosynth Lattice behåller sina abilities trots "Älgning", så tänkte att det kanske var samma här?

pettdan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 1/7 -10

4 rubriker
293 svar

1. Behöver alltid kolla upp det h... 22:04:21, 19/3 -20  
Behöver alltid kolla upp det här. Få se.

Layer 4: type-changing effects
Layer 6: ability-removing effects

Dryad's effekt ligger i lager 4, och det tillämpas före lager 6, som Oko's effekt ligger i. Så det måste ju betyda att först får länderna alla typer, sedan tappar Dryad sin effekt.

Kollade här: https://mtg.gamepedia.com/Layer
Jokemon

Simic
FSVM - VALBEREDARE
REDAX
Jönköping
@svm s. 20/4 -07

346 rubriker
7975 svar

2. Dryaden kommer att behålla sin... 09:23:38, 20/3 -20  
Dryaden kommer att behålla sin effekt, just på grund av att type changing effekt är i ett tidigare layer.

Det är samma interaktion som med Magus of the Moon, där alla nonbasics fortfarande är mountain efter att den blivit elkad.


Samma interaktion kan apliceras om Magus of the Moon är i spel och en Humility entrar. Magus blir 1/1a och alla non-basics är mointains

Se denna artikel: https://blogs.magicjudges.org/searegion/2019/01/24/blood-moon-progenitor-of-dependency/
 
"Det är så kaffebryggigt att jag nästan börjar gråta."
- Anthrox

Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers, You Can Sleep When You're Dead.
Uppdaterad: 09:23:58, 20/3 -20
LarsLeif
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/2 -12

73 rubriker
1030 svar

3. Sweet, då var det som jag trod... 10:10:56, 20/3 -20  
Sweet, då var det som jag trodde! :)
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

645 rubriker
5066 svar

4. Är det alltid så att tidigare ... 13:12:27, 20/3 -20  
Jokemon skrev 09:23, 20/3 -20 Dryaden kommer att behålla sin effekt, just på grund av att type changing effekt är i ett tidigare layer.

Det är samma interaktion som med Magus of the Moon, där alla nonbasics fortfarande är mountain efter att den blivit elkad.


Samma interaktion kan apliceras om Magus of the Moon är i spel och en Humility entrar. Magus blir 1/1a och alla non-basics är mointains

Se denna artikel: https://blogs.magicjudges.org/searegion/2019/01/24/blood-moon-progenitor-of-dependency/

Är det alltid så att tidigare lager har "prioritet" eller vad man nu ska säga? Så att lager 4 trumfar lager 6?
MoonGoat

Gruul
HEDERSMEDLEM
Göteborg
@svm s. 7/4 -05

44 rubriker
1241 svar

5. Intressant, har fått för mig a... 01:45:27, 21/3 -20  
Intressant, har fått för mig att "loses all abilities" är som att göra textrutan blank. Så är inte fallet då.
 
Mitt verkstadskort: Literal Payback
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

502 rubriker
8652 svar

6. Lager-reglerna i MtG lever sit... 07:08:01, 21/3 -20  
MoonGoat skrev 01:45, 21/3 -20 Intressant, har fått för mig att "loses all abilities" är som att göra textrutan blank. Så är inte fallet då.

Lager-reglerna i MtG lever sitt eget liv och är från ett annat universum.

Magnus of the Moon loses all abilities but non basics are Still mountains.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort och uppdaterar min have!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

116 rubriker
4569 svar

7. Ett tips är att läsa denna art... 09:13:03, 21/3 -20  
Ett tips är att läsa denna artikel om layers som förklara det bra.

https://www.svenskamagic.com/artiklar/index.php?ID=844
Vintrastorm
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/1 -14

26 rubriker
60 svar

8. Det hjälpte mig mycket att bör... 13:22:51, 21/3 -20  
Det hjälpte mig mycket att börja tänka på det som stacken. Alla förmågor hamnar i en stack och ordningen bestäms av layers. På så vis kan förmågor ändå "resolvas"/vara aktiverade även om källan förlorar sin förmåga. Denna "förmåge-stack" uppdateras från grunden vid varje change in game state och alla förmågor kollas av "från början".


Här är en annan tråd på reddit där detta diskuteras.

OBS: Jag tycker att Judge_Todd svarade ganska bra på varför det funkar så, förutom "because layers".


"...after every change in game state the entire game state is rebuilt from the ground up. Meaning that you start with the base game objects and then apply applicable continuous effects to them and end up with the completed game state.

Now, there are different things that continuous effects can do like change an object's base characteristics, change who controls it, change text on it, change its types, change its colour, add or remove abilities and set, modify or switch power and toughness.

These effects are grouped together into layers to try and make the application of effects somewhat intuitive.

For example if you put Control Magic on an opponent's creature and you have Avacyn, you'd expect that creature to also be indestructible, right?
Well layers make that happen by applying control effects ahead of ability-gaining effects.

Most of the time the result is intuitive, but on rare occasions the result can end up unexpected, like Oko and Magus.

Generally, we want ability adding and removing effects applied after effects that set type so that your Forests get abilities from Akroma's Memorial while you have Life and Limb out. However, doing it that way means Magus' type change effect gets applied first before the ability generating it gets removed. It's just an oddity that results from the mostly intuitive system."


https://www.reddit.com/r/mtgrules/comments/dqi9w4/magus_of_the_moon_oko_and_layers/
pettdan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 1/7 -10

4 rubriker
293 svar

9. Det var lite otydliga svar på ... 17:33:00, 21/3 -20  
useL skrev 13:12, 20/3 -20
Jokemon skrev 09:23, 20/3 -20 Dryaden kommer att behålla sin effekt, just på grund av att type changing effekt är i ett tidigare layer.

Det är samma interaktion som med Magus of the Moon, där alla nonbasics fortfarande är mountain efter att den blivit elkad.


Samma interaktion kan apliceras om Magus of the Moon är i spel och en Humility entrar. Magus blir 1/1a och alla non-basics är mointains

Se denna artikel: https://blogs.magicjudges.org/searegion/2019/01/24/blood-moon-progenitor-of-dependency/

Är det alltid så att tidigare lager har "prioritet" eller vad man nu ska säga? Så att lager 4 trumfar lager 6?

Det var lite otydliga svar på själva frågan tycker jag men ja, själva poängen med lagren är att de appliceras i lagrens ordning. Om det fanns undantag skulle man behöva arrangera om lagren, tror jag, som ju är en regelamatör. De vanliga regelproblemen brukar nog gälla hur man applicerar olika effekter som ligger i samma lager.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

502 rubriker
8652 svar

10. Den gyllene regeln i MtG bruka... 14:21:36, 22/3 -20  
Den gyllene regeln i MtG brukar vara att det som står på korten går före allt annat, men det gäller inte layers.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort och uppdaterar min have!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
partysmurphen
JUDGE L1
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

154 rubriker
6996 svar

11. Jodå, den förlorar ju alla sin... 12:11:23, 23/3 -20  
latsblaster skrev 14:21, 22/3 -20 Den gyllene regeln i MtG brukar vara att det som står på korten går före allt annat, men det gäller inte layers.

Jodå, den förlorar ju alla sina abilitys. Den hinner bara påverka bordet först.

Muraganda Petroglyphs kommer ge den +2/+2.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

502 rubriker
8652 svar

12. Den förlorar sina förmågor ...... 16:26:42, 23/3 -20  
partysmurphen skrev 12:11, 23/3 -20
latsblaster skrev 14:21, 22/3 -20 Den gyllene regeln i MtG brukar vara att det som står på korten går före allt annat, men det gäller inte layers.

Jodå, den förlorar ju alla sina abilitys. Den hinner bara påverka bordet först.

Muraganda Petroglyphs kommer ge den +2/+2.

Den förlorar sina förmågor ... Men inte om förmågan ligger i rätt lager!!!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort och uppdaterar min have!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

116 rubriker
4569 svar

13. Fast det finns ju inget "först... 17:03:34, 23/3 -20  
partysmurphen skrev 12:11, 23/3 -20
latsblaster skrev 14:21, 22/3 -20 Den gyllene regeln i MtG brukar vara att det som står på korten går före allt annat, men det gäller inte layers.

Jodå, den förlorar ju alla sina abilitys. Den hinner bara påverka bordet först.

Muraganda Petroglyphs kommer ge den +2/+2.

Fast det finns ju inget "först" i det här fallet. Lager handlar inte om tempus utan om i vilken ordning du ska applicera saker för att se hur det blir. Vilket i det här fallet skapar en paradox. Magus of the Moon har inga abilities men gör ändå allt till Mountains. Det intuitiva är ju att antingen gör den saker till Mountains ELLER så får den +2/+2.
Vintrastorm
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/1 -14

26 rubriker
60 svar

14. Bjorn Det är som stacken. Magu... 18:07:04, 23/3 -20  
Bjorn Det är som stacken. Magus förmåga ligger i ett lager ovanför Okos. Magus förmåga läggs alltså först i stacken. Sedan kommer Okos. Så Magus förmåga "resolvas" trots att Magus inte längre har några abilities. Precis som en pingare som blivit removad.

Detta sker om och om igen, varje gång spelets "state" uppdateras.

Intuitivt? Inte direkt.
Underlättar det att tänka på det på samma sätt som stacken? För mig iaf.

Uppdaterad: 18:07:23, 23/3 -20
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

502 rubriker
8652 svar

15. En lord som blir elk ger väl i... 07:32:32, 24/3 -20  
En lord som blir elk ger väl inte längre +1/+1, bara beroende på vilket lager det är jämfört med vad loses all ligger?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort och uppdaterar min have!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
partysmurphen
JUDGE L1
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

154 rubriker
6996 svar

16. Korrekt.... 12:57:37, 25/3 -20  
latsblaster skrev 07:32, 24/3 -20 En lord som blir elk ger väl inte längre +1/+1, bara beroende på vilket lager det är jämfört med vad loses all ligger?

Korrekt.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

502 rubriker
8652 svar

17. Kan man inte lägga det förbann... 13:34:30, 25/3 -20  
partysmurphen skrev 12:57, 25/3 -20
latsblaster skrev 07:32, 24/3 -20 En lord som blir elk ger väl inte längre +1/+1, bara beroende på vilket lager det är jämfört med vad loses all ligger?

Korrekt.

Kan man inte lägga det förbannade "jag gör om det här kortet"-lagret på något bättre ställe så att det blir mer begripligt då?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort och uppdaterar min have!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn



BYT BORD TILL


 
  Preorder Theros: Beyond Death! Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!