Magic the Gathering
Magic the Gathering32105 medlemmar 778 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Power/toughness... Att untappa Undiscovered Parad ...
Äventyr i graven
Senast läst: 08:45:45, 9/4 -20. Läst 673 gånger.
Quorthon
MEDLEM
@svm s. 28/9 -10

5 rubriker
6 svar

Äventyr i graven 11:09:40, 5/3 -20  
Om jag kan casta bara en instant eller sorcery från graven, kan jag då välja ett adventure som exilas sen som vanligt?

Olly

Azorius
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 16/11 -01

26 rubriker
157 svar

1. Det beror på hur den ska "flas... 11:40:23, 5/3 -20  
Det beror på hur den ska "flashbackas".

Har du en Liliana, Untouched by Death kan du inte spela Instant-biten från Murderous Rider.

Har du en Torrential Gearhulk så kan du inte targeta din Murderous Rider / Swift End eftersom det inte är ett Instant-kort när den tittar efter legala target.

-DOCK-

Har du ett Jaya Ballard-emblem kan du spela Instant-biten.

601.3e. If a rule or effect states that only an alternative set of characteristics or a subset of characteristics are considered to determine if a card or copy of a card is legal to cast, those alternative characteristics replace the object's characteristics prior to determining whether the player may begin to cast it.

Example: Garruk's Horde says, in part, "You may cast the top card of your library if it's a creature card." If you control Garruk's Horde and the top card of your library is a noncreature card with morph, you may cast it using its morph ability.

Example: Melek, Izzet Paragon says, in part, "You may cast the top card of your library if it's an instant or sorcery card." If you control Melek, Izzet Paragon and the top card of your library is Giant Killer, an adventurer creature card whose Adventure is an instant named Chop Down, you may cast Chop Down but not Giant Killer. If instead you control Garruk's Horde and the top card of your library is Giant Killer, you may cast Giant Killer but not Chop Down.

Uppdaterad: 17:34:07, 5/3 -20
Nollan
MEDLEM
Storvreta
@svm s. 11/9 -14

15 rubriker
75 svar

2. På samma sättt så fungerar det... 13:03:07, 5/3 -20  
Olly skrev 11:40, 5/3 -20 Det beror på hur den ska "flashbackas".

Har du en Liliana Touched By death kan du inte spela Instant-biten från Murderous Rider.

Har du en Torrential Gearhulk så kan du inte targeta din Murderous Rider / Swift End eftersom det inte är ett Instant-kort när den tittar efter legala target.

-DOCK-

Har du ett Jaya-emblem kan du spela Instant-biten.

601.3e. If a rule or effect states that only an alternative set of characteristics or a subset of characteristics are considered to determine if a card or copy of a card is legal to cast, those alternative characteristics replace the object's characteristics prior to determining whether the player may begin to cast it.

Example: Garruk's Horde says, in part, "You may cast the top card of your library if it's a creature card." If you control Garruk's Horde and the top card of your library is a noncreature card with morph, you may cast it using its morph ability.

Example: Melek, Izzet Paragon says, in part, "You may cast the top card of your library if it's an instant or sorcery card." If you control Melek, Izzet Paragon and the top card of your library is Giant Killer, an adventurer creature card whose Adventure is an instant named Chop Down, you may cast Chop Down but not Giant Killer. If instead you control Garruk's Horde and the top card of your library is Giant Killer, you may cast Giant Killer but not Chop Down.

På samma sättt så fungerar det även att kasta adventure-delen med Kess, Dissident Mage

Inte helt säker, men jag tror även att du får kasta både gubbe och adventure-delen med Havengul Lich någon får gärna rätta mig och jag har fel.

Uppdaterad: 13:03:39, 5/3 -20
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

116 rubriker
4569 svar

3. Never mind, nån annan får svar... 17:50:22, 5/3 -20  
Never mind, nån annan får svara.

Uppdaterad: 17:50:52, 5/3 -20
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

502 rubriker
8656 svar

4. Vad är det frågan om? Varfö... 20:36:17, 5/3 -20  
Vad är det frågan om?

Varför kan Jaya Ballard casta adventures men inte gearhulken?
Sjukt förvirrande?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort och uppdaterar min have!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

116 rubriker
4569 svar

5. För att gearhulken kräver en i... 21:03:54, 5/3 -20  
latsblaster skrev 20:36, 5/3 -20 Vad är det frågan om?

Varför kan Jaya Ballard casta adventures men inte gearhulken?
Sjukt förvirrande?

För att gearhulken kräver en instant som target. Murderous Rider är inte en instant. Jaya Balard säger bara att du kan spela instants från graven. Så när du väljer mode är den en instant och går att spela.
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

60 rubriker
1815 svar

6. Sammanfattningsvis, Om effek... 17:46:07, 6/3 -20  
Sammanfattningsvis,
Om effekten säger "you may cast target instant/sorcery..." så måste de vara just instant/sorcery när de ligger i graven för att kunna targettas (alltså nej på adventures).

Om det är en generell "you may cast instant/sorcerys from your graveyard..." så fungerar det att spela adventures som instant/sorcery från graven. Detta eftersom vi kollar om de är instant/sorcery i stegen av att spela en spell, inte på hur den såg ut innan den spelades.



Havengul Lich fungerar att spela båda sidor med. Detta för att den kräver att det ska vara en creature som targettas, den begränsar dock inte till att du måste spela ett creature card (som Garruk's Horde gör).
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 17:47:22, 6/3 -20
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!