Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 658 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
EDH / COMMANDER Land basis... Wishes och Exile ...
Åsikter om att vinna med en kombo i EDH
Senast läst: 07:18:07, 24/4 -24. Läst 7165 gånger.
Rumpshear

Golgari
MEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 30/1 -16

85 rubriker
232 svar

41. Väldigt bra synpunkter!... 12:41:44, 28/1 -20  
aain89 skrev 12:04, 28/1 -20
Rumpshear skrev 09:53, 28/1 -20
latsblaster skrev 07:40, 28/1 -20
Larven skrev 01:09, 28/1 -20 Om det är någon combo som jag spelar i mina lekar är det Leyline of the Void + Helm of Obedience

eller Rest in Peace + Helm of Obedience.

Så pass ovärdigt att man kan strunta i att spela ändå. *Rör inte min kyrkogård*.

Det här är också intressant. Varför anses vissa zoner extra heliga i EDH? Man får inte pajja folks länder, men det är helt okej att rampa sig till sanslösa mängder mana. Och spelar man graveyard value får man räkna med att bli Bojuka Bog :ad. Ingen som klagar över detta i modern. Eller? Ponza är ju en vedertagen arketyp, och de flesta har gravhat i sina brädor.

Tror att folk generellt är mer okej med landpaj om man sen ser till att avsluta matchen. Men att spränga tillbaka alla till stenåldern utan att sen göra mer gör bara att matchen tar kanske dubbelt så lång tid - alla hamnar sannolikt i nån sorts topdeck läge som bara är tradigt.

Tycker själv om kombos, men spelar inte superkompetetivt. Brukar försöka uppmuntra de jag spelar ofta med att faktiskt ha svar i lekarna och inte bara spela "roliga" kort. Matcherna blir ju roligare om de är interaktiva. Men så får man ju anpassa sig själv också, om en lek man spelar är för oppressiv och ens medspelare kanske inte har förutsättningarna att anpassa sina lekar (alla har inte tusentals magickort eller ekonomi/tid/lust att införskaffa nya kort hela tiden) så får man själv ändra lite. EDH blir ändå roligare när alla har roligt.

Väldigt bra synpunkter!
 
Jag ska jaga dig tills du blir en blöt fläck, och den fläcken ska jag torka och sätta in i ett album, och det albumet ska jag slå in i ett paket och ge din mamma i julklapp!
Darksin
MEDLEM
@svm s. 8/8 -05

132 rubriker
1865 svar

42. Jag tror inte man inte bör ha ... 17:36:00, 28/1 -20  
Jag tror inte man inte bör ha så starka åsikter på vilket sätt motståndaren väljer att vinna med sin lek och bara acceptera att detta är så han/hon vill vinna.
Att välja att raljera över wincons, husbanna kort är inte rätt sätt att gå, det öppnar upp en hel "can of worms", låt mig ge ett exempel.
Eva: Vill inte förlora mot oändlighets combos då hon inte spelar något instantsvar i sin lek.
Lars: Vill inte förlora mot value engines då han tycker de ger för mycket fördel mot folk som inte väljer att spela dessa brutna synenergier. Han vill inte spela kort som stänger av dessa dock.
Olof: Avskyr stora bomber då han inte vill spela så mycket removal i sin lek.
Bengt: Hatar dessa små irriterande tokens då han själv spelar bear tribal och inte vill lira mass removal för att det förstör så mycket för han själv.

Som vi kan se i exemplet här uppe så är det inte super hälsosamt för formatet att alla får som dom vill. Vad ska denna pod ta sig till göra? Ska alla lira mill?

I min personliga åsikt så tror jag inte det handlar om att folk tycker combo är för starkt, utan snarare att folk upplever det ett lite cheesy sätt att vinna. Ska man gå ännu djupare mentalt så tror jag nog mest av allt att folk är dåliga förlorare men vågar kanske inte erkänna det själva. (vilket är okej, det är normalt att ha en vinnarinstinkt)

Obs. Jag pratar inte om cEDH så inga missförstånd uppkommer.
 
/s
Torax
MEDLEM
Västerås
@svm s. 2/8 -05

173 rubriker
795 svar

43. Generellt talat om commander/e... 20:10:19, 29/1 -20  
Darksin skrev 17:36, 28/1 -20 Jag tror inte man inte bör ha så starka åsikter på vilket sätt motståndaren väljer att vinna med sin lek och bara acceptera att detta är så han/hon vill vinna.
Att välja att raljera över wincons, husbanna kort är inte rätt sätt att gå, det öppnar upp en hel "can of worms", låt mig ge ett exempel.
Eva: Vill inte förlora mot oändlighets combos då hon inte spelar något instantsvar i sin lek.
Lars: Vill inte förlora mot value engines då han tycker de ger för mycket fördel mot folk som inte väljer att spela dessa brutna synenergier. Han vill inte spela kort som stänger av dessa dock.
Olof: Avskyr stora bomber då han inte vill spela så mycket removal i sin lek.
Bengt: Hatar dessa små irriterande tokens då han själv spelar bear tribal och inte vill lira mass removal för att det förstör så mycket för han själv.

Som vi kan se i exemplet här uppe så är det inte super hälsosamt för formatet att alla får som dom vill. Vad ska denna pod ta sig till göra? Ska alla lira mill?

I min personliga åsikt så tror jag inte det handlar om att folk tycker combo är för starkt, utan snarare att folk upplever det ett lite cheesy sätt att vinna. Ska man gå ännu djupare mentalt så tror jag nog mest av allt att folk är dåliga förlorare men vågar kanske inte erkänna det själva. (vilket är okej, det är normalt att ha en vinnarinstinkt)

Obs. Jag pratar inte om cEDH så inga missförstånd uppkommer.

Generellt talat om commander/edh så håller jag med. Det borde vara utångspunkten. Om jag skulle bjuda in en ny spelare till formatet och samtidigt bör förklara vad hen får/inte får göra skulle orättfärdiga formatet enligt mig.

Med det sagt: bestäm gärna i era spelgrupper om något speciellt bör gälla för dessa. Men så är det ju med allt. Om det känns fuskigt att man ska åka i fängelse i monopol så kan man ju bestämma bort den regeln om alla vill?
 
Priceguy:
"Ja, jag tänkte helfel. Du har självklart rätt."
Nej

Golgari
MEDLEM
Nässjö
@svm s. 1/7 -13

11 rubriker
11 svar

44. Kombo är kul sålänge spelgrupp... 22:21:14, 27/12 -20  
Kombo är kul sålänge spelgruppen kan hantera det. Det är inte kul att vara maktlös eller att overpowera någon.

När mina vänner började spela edh var vi inte så fokuserade på att vinna, så då blev det många sura miner när någon drog av en kombo. Sen började folk packa in countermagic och annan interaction och då var det inget problem att någon försökte köra combo (och ibland lyckades).

Det jobbigaste är väl om någon investerat i en arketyp som inte kan scala upp till hög nivå. Då behöver de lägga ut rätt mycket pengar för att börja om med en ny lek (vilket ofta inte är realistiskt). Så de blir perma-låsta till low power lekar. Och från den sitsen verkar allt spel på högre powernivå unfair och tråkigt, just för att man mot dessa lekar är maktlös.

Som jag upplever det blir edh mer spännande och intensivt ju starkare lekar gruppen kör med. Kan inte tänka mig att gå tillbaka till precon nivån nu när jag vant mig. Jag dör lite inombords av att spela lekar med dålig manabas, cmcfördelning & orealistisk gameplan.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

45. Hur läskigt som helst att det ... 21:18:22, 28/12 -20  
Hur läskigt som helst att det redan nästan gått ett år sedan ichorid skapade tråden. Tre-sju veckor hade jag tippat på.
 
Jag köper, byter och säljer kort samt erbjuder spelmattor, pärmar, tärningar/spindowns, 9-korts fickor och uppdaterar min have!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!