Magic the Gathering
Magic the Gathering32019 medlemmar 769 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Rengöra mtg kort?... En Theros Beyond Death Promo c ...
I had a dream
Senast läst: 20:46:18, 21/2 -20. Läst 699 gånger.
dumdidum

Golgari
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/9 -12

3 rubriker
26 svar

I had a dream 15:52:47, 23/1 -20  
I natt drömde jag om ett nytt kort som Wizards tryckte. Det var en Enchant permanent med "Enchanted permanent cannot leave the battlefield". När jag vaknade funderade jag vidare på detta och förmågan verkar onekligen väldigt bruten. Men det känns som det kan bli lite konstiga reglel-grejer som uppstår. Vad händer om man sacrificar denna gubbe med Ashnods Altar. Gissar att den är evig Mana med Devoted druid också.

Hur hade du brutit detta kort? Finns det något liknade kort? Kan det hända något roligt regelmässigt?

JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

220 rubriker
2009 svar

1. Du kan inte sacca den till ash... 16:12:46, 23/1 -20  
Du kan inte sacca den till ashnod's altar, eller åtminstone borde abilityn fizzla, för sacrifice betyder att man flyttar en permanent från battlefield till graveyard.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
REDAX
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

901 rubriker
32767 svar

2. Korttexten på kortet borde var... 16:20:46, 23/1 -20  
Korttexten på kortet borde vara att man inte kan sacrificea den. Lägg sen till indestructible och shroud så är du nära det du beskriver (Evacuation skulle fortfarande studsa den tex).
ftFate

Dimir
MEDLEM
Bromma
@svm s. 26/4 -16

25 rubriker
223 svar

3. "Enchanted permanent cannot le... 17:06:56, 23/1 -20  
"Enchanted permanent cannot leave the battlefield. It can not be sacrificed, returned to hand or exiled as part of a cost. If enchanted permanent would leave the battlefield, it stays on the battlefield itself."

Enchanta en Barren Glory, sen kasta Kaervek's Spite :)
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

499 rubriker
8603 svar

4. Du har rätt i om hur reminder-... 17:32:02, 23/1 -20  
ftFate skrev 17:06, 23/1 -20 "Enchanted permanent cannot leave the battlefield. It can not be sacrificed, returned to hand or exiled as part of a cost. If enchanted permanent would leave the battlefield, it stays on the battlefield itself."

Enchanta en Barren Glory, sen kasta Kaervek's Spite :)

Du har rätt i om hur reminder-texten skulle kunna se ut, men i ditt exempel funkar det inte riktigt för "omedelbar" vinst. Ska du vinna måste du ju även offra sin aura!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort och uppdaterar min have!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
ftFate

Dimir
MEDLEM
Bromma
@svm s. 26/4 -16

25 rubriker
223 svar

5. Du offrar auran i samband med ... 18:10:26, 23/1 -20  
latsblaster skrev 17:32, 23/1 -20
ftFate skrev 17:06, 23/1 -20 "Enchanted permanent cannot leave the battlefield. It can not be sacrificed, returned to hand or exiled as part of a cost. If enchanted permanent would leave the battlefield, it stays on the battlefield itself."

Enchanta en Barren Glory, sen kasta Kaervek's Spite :)

Du har rätt i om hur reminder-texten skulle kunna se ut, men i ditt exempel funkar det inte riktigt för "omedelbar" vinst. Ska du vinna måste du ju även offra sin aura!

Du offrar auran i samband med Kaervek's Spite, men inte Barren Glory då när du ska sacrifica permanents så är den enchantad och kan därför inte sacrificas. Auran är inga problem att sacca så du får bara Barren Glory kvar. Såvitt jag kan reglerna iaf.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

499 rubriker
8603 svar

6. Ja, tror det "funkar" i slutet... 20:40:01, 23/1 -20  
Ja, tror det "funkar" i slutet av motståndarens tur ... Men shit ... :)
Skulle vara något roligare (och bättre!) att göra med den auran!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort och uppdaterar min have!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
caitlin
MEDLEM
Rättvik
@svm s. 18/6 -03

18 rubriker
447 svar

7. Det det tycker jag låter som f... 23:16:11, 23/1 -20  
ftFate skrev 17:06, 23/1 -20 "Enchanted permanent cannot leave the battlefield. It can not be sacrificed, returned to hand or exiled as part of a cost. If enchanted permanent would leave the battlefield, it stays on the battlefield itself."

Enchanta en Barren Glory, sen kasta Kaervek's Spite :)

Det det tycker jag låter som fusk och det är väl inte tillåtet enligt reglerna?
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
ftFate

Dimir
MEDLEM
Bromma
@svm s. 26/4 -16

25 rubriker
223 svar

8. Är det inte så reglerna funkar... 03:00:10, 24/1 -20  
caitlin skrev 23:16, 23/1 -20
ftFate skrev 17:06, 23/1 -20 "Enchanted permanent cannot leave the battlefield. It can not be sacrificed, returned to hand or exiled as part of a cost. If enchanted permanent would leave the battlefield, it stays on the battlefield itself."

Enchanta en Barren Glory, sen kasta Kaervek's Spite :)

Det det tycker jag låter som fusk och det är väl inte tillåtet enligt reglerna?

Är det inte så reglerna funkar? Jag är ingen judge, så kan alltid ha fel dock.
dumdidum

Golgari
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/9 -12

3 rubriker
26 svar

9. Vad händer om man enchantar Gl... 08:23:10, 24/1 -20  
Vad händer om man enchantar Glacial Chasm?
Snurvel_

Orzhov
REDAX
Enskede
@svm s. 16/4 -02

12 rubriker
245 svar

10. Lite hypotetiskt case då korte... 08:58:19, 24/1 -20  
ftFate skrev 03:00, 24/1 -20
caitlin skrev 23:16, 23/1 -20
ftFate skrev 17:06, 23/1 -20 "Enchanted permanent cannot leave the battlefield. It can not be sacrificed, returned to hand or exiled as part of a cost. If enchanted permanent would leave the battlefield, it stays on the battlefield itself."

Enchanta en Barren Glory, sen kasta Kaervek's Spite :)

Det det tycker jag låter som fusk och det är väl inte tillåtet enligt reglerna?

Är det inte så reglerna funkar? Jag är ingen judge, så kan alltid ha fel dock.

Lite hypotetiskt case då kortet inte finns på riktigt men det borde funka fint.
 
I know I believe in nothing but it is my nothing
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

499 rubriker
8603 svar

11. Du dör av upkeep-skada efterso... 09:52:08, 24/1 -20  
dumdidum skrev 08:23, 24/1 -20 Vad händer om man enchantar Glacial Chasm?

Du dör av upkeep-skada eftersom du inte får offra den :/
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort och uppdaterar min have!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Arian
MEDLEM
Kista
@svm s. 22/3 -09

10 rubriker
86 svar

12. Kul med försök till att hitta ... 10:14:14, 24/1 -20  
ftFate skrev 17:06, 23/1 -20 "Enchanted permanent cannot leave the battlefield. It can not be sacrificed, returned to hand or exiled as part of a cost. If enchanted permanent would leave the battlefield, it stays on the battlefield itself."

Enchanta en Barren Glory, sen kasta Kaervek's Spite :)

Kul med försök till att hitta en bra formulering, och spännande exempel! Kan vi verkligen kasta Kaervek's Spite här? Jag tänker att det inte borde gå att spela den eftersom vi inte kan betala den del av dess kostnad som är att sacrificea alla permanenter vi kontrollerar.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
REDAX
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

901 rubriker
32767 svar

13. Du kan inte betala med liv du ... 11:11:29, 24/1 -20  
latsblaster skrev 09:52, 24/1 -20
dumdidum skrev 08:23, 24/1 -20 Vad händer om man enchantar Glacial Chasm?

Du dör av upkeep-skada eftersom du inte får offra den :/

Du kan inte betala med liv du inte har.
Snurvel_

Orzhov
REDAX
Enskede
@svm s. 16/4 -02

12 rubriker
245 svar

14. En counter läggs på. Du välj... 18:36:08, 24/1 -20  
elof_the_mighty skrev 11:11, 24/1 -20
latsblaster skrev 09:52, 24/1 -20
dumdidum skrev 08:23, 24/1 -20 Vad händer om man enchantar Glacial Chasm?

Du dör av upkeep-skada eftersom du inte får offra den :/

Du kan inte betala med liv du inte har.

En counter läggs på.
Du väljer att inte betala.
Permanenten kan inte offras och stannar i spel.
Upprepa ad infinitum
 
I know I believe in nothing but it is my nothing
ftFate

Dimir
MEDLEM
Bromma
@svm s. 26/4 -16

25 rubriker
223 svar

15. Det kan mycket väl vara så! Tä... 21:44:08, 24/1 -20  
Arian skrev 10:14, 24/1 -20
ftFate skrev 17:06, 23/1 -20 "Enchanted permanent cannot leave the battlefield. It can not be sacrificed, returned to hand or exiled as part of a cost. If enchanted permanent would leave the battlefield, it stays on the battlefield itself."

Enchanta en Barren Glory, sen kasta Kaervek's Spite :)

Kul med försök till att hitta en bra formulering, och spännande exempel! Kan vi verkligen kasta Kaervek's Spite här? Jag tänker att det inte borde gå att spela den eftersom vi inte kan betala den del av dess kostnad som är att sacrificea alla permanenter vi kontrollerar.

Det kan mycket väl vara så! Tänkte jag inte på.
BYT BORD TILL


 
  Preorder Theros: Beyond Death! Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!