Magic the Gathering
Magic the Gathering32096 medlemmar 738 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR srams expertise+adventure?... Aura etb utan target? ...
Regelfråga: adventure + Sram's Expertise
Senast läst: 13:17:21, 1/4 -20. Läst 951 gånger.
Rogergirg_G
MEDLEM
Umeå
@svm s. 14/12 -08

38 rubriker
178 svar

Regelfråga: adventure + Sram's Expertise 12:45:15, 3/1 -20  
Om jag kastar Sram's Expertise, kan jag isåfall via expertisen kasta adventure-delen på Flaxen Intruder från handen?

Vänligen,

Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

60 rubriker
1813 svar

1. Det går. På handen existerar e... 15:57:20, 3/1 -20  
Det går. På handen existerar endast creaturedelen, vilket är CMC 1.

Det handlar helt enkelt om den lilla skillnaden till splittkort som gör det möjligt.


Sedan, vänligen chansa inte på regelforumet. Bättre att vänta in svar om man inte är sker :)
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
dumdidum

Golgari
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/9 -12

3 rubriker
27 svar

2. Nu var jag ju ganska säker och... 16:20:22, 3/1 -20  
Nu var jag ju ganska säker och svarade ju faktiskt helt rätt :D
Rogergirg_G
MEDLEM
Umeå
@svm s. 14/12 -08

38 rubriker
178 svar

3. Tack Choper. Hittade detta ... 16:21:55, 3/1 -20  
Tack Choper.

Hittade detta på twitter som förvirrar mig dock https://twitter.com/EliShffrn/status/1169612614797709312

"If I were to Electrodominance and cast a card that has adventure for free, can I cast the adventure?"

"If the Adventure cost matches the X, yes"

Edit: en vän testade just och man kan inte kasta adventure-delen på detta vis på mtgo.

Uppdaterad: 22:01:40, 3/1 -20
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

502 rubriker
8653 svar

4. Jag bevakade den här frågan fö... 18:59:52, 3/1 -20  
Jag bevakade den här frågan för jag tycker det är förvirrande. När expertis-korten kom så gjorde man någon ändring som skulle innebära att man inte kunde fusk-fusa splitkorten från Dragon's Maze. Som jag förstår det kan man inte ens casta en sida av ett splitkort som kostar mer än expertisen.

Men casta äventyr går bra för att det inte står uppe vid kanten? Splitkorten har sina kostnader uppe vid kanten, och därför blir det annorlunda?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort och uppdaterar min have!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Vintrastorm
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/1 -14

26 rubriker
60 svar

5. Är inte adventure en alternate... 23:27:13, 3/1 -20  
Är inte adventure en alternate casting cost? Och därmed kan den väl inte kastas gratis med Sram's expertise?

EDIT:
Nu svarar jag på mig själv här:

"Casting a card as an Adventure isn't casting it for an alternative cost. Effects that allow you to cast a spell for an alternative cost or without paying its mana cost may allow you to apply those to the Adventure."

https://mtg.gamepedia.com/Adventure

FRÅGA: Men det innebär väl att, i det här fallet, så är ändå Sorcery-delen för dyr för att kunna kastas gratis via Sram's expertise?

Uppdaterad: 23:34:42, 3/1 -20
Vintrastorm
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/1 -14

26 rubriker
60 svar

6. Kan du testa med ett adventure... 23:39:48, 3/1 -20  
Rogergirg_G skrev 16:21, 3/1 -20 Tack Choper.

Hittade detta på twitter som förvirrar mig dock https://twitter.com/EliShffrn/status/1169612614797709312

"If I were to Electrodominance and cast a card that has adventure for free, can I cast the adventure?"

"If the Adventure cost matches the X, yes"

Edit: en vän testade just och man kan inte kasta adventure-delen på detta vis på mtgo.

Kan du testa med ett adventure som kostar 4 eller mindre?
Joda
HEDERSMEDLEM
Örebro
@svm s. 22/6 -03

6 rubriker
124 svar

7. Nej, expertise och Electrodomi... 05:17:56, 4/1 -20  
Nej, expertise och Electrodominance kommer att kontrollera cmc när du kastar äventyret
715.3a715.3a. When casting an adventurer card as an Adventure, only the alternative characteristics are evaluated to see if it can be cast.

715.3b715.3b. While on the stack as an Adventure, the spell has only its alternative characteristics.

Till skillnad från cascade, som exilar kortet först och sedan inte bryr sig om cmc när du väl kastar det.

Edit: I enlighet med att det inte funkar på mtgo, men sen är det väl som alla nya regler - det bildas lite olika grupper med olika tolkningar, så kanske är det bättre att lita på domarna :)

Uppdaterad: 05:29:10, 4/1 -20
Rogergirg_G
MEDLEM
Umeå
@svm s. 14/12 -08

38 rubriker
178 svar

8. Vi kom fram till samma slutsat... 11:15:49, 4/1 -20  
Joda skrev 05:17, 4/1 -20 Nej, expertise och Electrodominance kommer att kontrollera cmc när du kastar äventyret
715.3a715.3a. When casting an adventurer card as an Adventure, only the alternative characteristics are evaluated to see if it can be cast.

715.3b715.3b. While on the stack as an Adventure, the spell has only its alternative characteristics.

Till skillnad från cascade, som exilar kortet först och sedan inte bryr sig om cmc när du väl kastar det.

Edit: I enlighet med att det inte funkar på mtgo, men sen är det väl som alla nya regler - det bildas lite olika grupper med olika tolkningar, så kanske är det bättre att lita på domarna :)

Vi kom fram till samma slutsats i min spelkrets, och jämförde också med just cascade. Kommer utgå från att detta är korrekt och hoppas att någon kan övertyga mig om motsatsen.
Joda
HEDERSMEDLEM
Örebro
@svm s. 22/6 -03

6 rubriker
124 svar

9. Skulle tro att de som hävdar m... 20:04:42, 4/1 -20  
Rogergirg_G skrev 11:15, 4/1 -20
Joda skrev 05:17, 4/1 -20 Nej, expertise och Electrodominance kommer att kontrollera cmc när du kastar äventyret
715.3a715.3a. When casting an adventurer card as an Adventure, only the alternative characteristics are evaluated to see if it can be cast.

715.3b715.3b. While on the stack as an Adventure, the spell has only its alternative characteristics.

Till skillnad från cascade, som exilar kortet först och sedan inte bryr sig om cmc när du väl kastar det.

Edit: I enlighet med att det inte funkar på mtgo, men sen är det väl som alla nya regler - det bildas lite olika grupper med olika tolkningar, så kanske är det bättre att lita på domarna :)

Vi kom fram till samma slutsats i min spelkrets, och jämförde också med just cascade. Kommer utgå från att detta är korrekt och hoppas att någon kan övertyga mig om motsatsen.

Skulle tro att de som hävdar motsatsen tolkar expertise som "you may choose a card in your hand with cmc 3 or less, then play it without paying its mana cost".
När fan tolkar bibeln ... ;)
Joda
HEDERSMEDLEM
Örebro
@svm s. 22/6 -03

6 rubriker
124 svar

10. Ah, det är de uppdaterade regl... 08:17:31, 5/1 -20  
Ah, det är de uppdaterade reglerna som spökar kanske? (eller ouppdaterade regler då)
Från throne of eldraine-uppdateringen går det att kasta en split-halva med expertise, så länge valda halva uppfyller cmc-kravet. Valt alternativ tar form redan innan det kastas. (vilket även gäller adventures)
601.3e601.3e. If a rule or effect states that only an alternative set of characteristics or a subset of characteristics are considered to determine if a card or copy of a card is legal to cast, those alternative characteristics replace the object's characteristics prior to determining whether the player may begin to cast it. Example: Garruk's Horde says, in part, "You may cast the top card of your library if it's a creature card." If you control Garruk's Horde and the top card of your library is a noncreature card with morph, you may cast it using its morph ability. Example: Melek, Izzet Paragon says, in part, "You may cast the top card of your library if it's an instant or sorcery card." If you control Melek, Izzet Paragon and the top card of your library is Giant Killer, an adventurer creature card whose Adventure is an instant named Chop Down, you may cast Chop Down but not Giant Killer. If instead you control Garruk's Horde and the top card of your library is Giant Killer, you may cast Giant Killer but not Chop Down.

JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

223 rubriker
2025 svar

11. Hur var det nu då, för jag har... 12:16:27, 25/3 -20  
Choper skrev 15:57, 3/1 -20 Det går. På handen existerar endast creaturedelen, vilket är CMC 1.

Det handlar helt enkelt om den lilla skillnaden till splittkort som gör det möjligt.


Sedan, vänligen chansa inte på regelforumet. Bättre att vänta in svar om man inte är sker :)

Hur var det nu då, för jag har fått svaret att man inte kan det av andra domare?
 
Jag saccar LED för tre blå.....

ztrider presenterar ett smakprov från sin have
Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!