Magic the Gathering
Magic the Gathering31850 medlemmar 888 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Vivien, arkbow ranger... Oko gör klövdjur av tvåbenta r ...
Fråga gällande prioritet
Senast läst: 02:45:43, 6/12 -19. Läst 572 gånger.
toothpick_jack
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 26/8 -02

199 rubriker
1164 svar

Fråga gällande prioritet 21:03:18, 24/11 -19  
Hej!

Jag har en regelfråga. Detta är mitt scenario.

Spelare A har ett forest och ett swamp i spel. På handen har han Edgewall Innkeeper och Foulmire Knight.

Spelare B har ett mountain i spel. På handen har han Shock.

Det är spelare As tur. Spelare A cast:ar Edgewall Innkeeper och den resolvar.

Nu till min fråga. Efter att Edgewall Innkeeper har resolvat, kan spelare B shocka Innkeepern innan spelare A får en chans att cast:a sin Foulmire Knight?

JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

211 rubriker
1953 svar

1. Om han inte passar vidare till... 21:05:03, 24/11 -19  
Om han inte passar vidare till nästa fas får du inte prioritet emellan.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
toothpick_jack
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 26/8 -02

199 rubriker
1164 svar

2. Du menar alltså att ifall spel... 21:08:56, 24/11 -19  
JonasHob skrev 21:05, 24/11 -19 Om han inte passar vidare till nästa fas får du inte prioritet emellan.

Du menar alltså att ifall spelare A inte uttryckligen passar prioritet eller byter fas (exempelvis genom att gå till combat) så är det spelare A som har prioritet och därmed får cast:a Foulmire Knight innan spelare B får en chans att spela Shock?
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

211 rubriker
1953 svar

3. Yes, han kommer kunna spela si... 21:11:47, 24/11 -19  
toothpick_jack skrev 21:08, 24/11 -19
JonasHob skrev 21:05, 24/11 -19 Om han inte passar vidare till nästa fas får du inte prioritet emellan.

Du menar alltså att ifall spelare A inte uttryckligen passar prioritet eller byter fas (exempelvis genom att gå till combat) så är det spelare A som har prioritet och därmed får cast:a Foulmire Knight innan spelare B får en chans att spela Shock?

Yes, han kommer kunna spela sitt kort och trigga innkeeper innan du kan shocka den.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

497 rubriker
8541 svar

4. När den första creature-spelle... 22:24:04, 24/11 -19  
När den första creature-spellen har resolvat har samme spelare prioritet så någon domare får svara på hur man ska agera eller prata i det här läget - Det kan ju vara så att spelaren misstänker att motståndaren har removal på handen men egentligen vill vänta med att at nästa kort och samtidigt är motståndaren ivrig att få bort inkeepern så att spelaren med prioritet ska slippa få dra sitt kort. Som jag ser det är väl det bästa att motspelaren har is i magen och försöker få aktive spelaren att göra misstaget att passa prioritet?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort och uppdaterar min have!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
pettdan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 1/7 -10

4 rubriker
283 svar

5. Är ingen domare men, det är so... 22:57:25, 24/11 -19  
Är ingen domare men, det är som alla har sagt, om aktiv spelare väljer att spela de här gubbarna i sin main phase så får motståndaren aldrig läge att shocka. Man behöver inte säga något speciellt för att ha prioritet under sin runda..

Det som skulle kunna ställa till det här är om spelare A istället har en forest och ett fetch-land i spel, väljer att spela Edgewall Innkeeper genom att tappa sin forest och sedan, efter att den första gubben har resolvat och kommit in i spel, fetchar för att hämta ett land som ger svart mana med avsikten att spela den andra gubben. Efter att fetch-effekten har gått på stacken så får båda spelare prioritet (instant speed-spells och effekter) och då kan spelare B nyttja läget för att svara på den effekten genom att shocka Innkeepern..

En annan sak som kan påverka läger är om den första gubben triggar någon effekt när den kommer in i spel. Då effekten gå på stacken så får båda spelarna prioritet för att spela instants (eller activated abilities). Det kan då alltså ge spelare B möjligheten att shocka innan spelare A kan spela en spell i sorcery-fart.
Olly

Azorius
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 16/11 -01

20 rubriker
130 svar

6. Enkelt sagt: Om det inte finns... 00:07:15, 25/11 -19  
Enkelt sagt: Om det inte finns något för dig att ta ställning till (En spell, byte av fas) så är det hens prioritet och du får inte "ordet" innan det finns något att ta ställning till. I detta fallet är det för sent då trigger är på cast vilket verkar vara det nästa som sker.
Don
MEDLEM
Arvika
@svm s. 14/9 -06

132 rubriker
1771 svar

7. Det korta svaret är nej. Re... 08:11:11, 27/11 -19  
Det korta svaret är nej.

Relevant regel;

116.3. Which player has priority is determined by the following rules:

116.3a. The active player receives priority at the beginning of most steps and phases, after any turn-based actions (such as drawing a card during the draw step; see rule 703) have been dealt with and abilities that trigger at the beginning of that phase or step have been put on the stack. No player receives priority during the untap step. Players usually don’t get priority during the cleanup step (see rule 514.3).

116.3b. The active player receives priority after a spell or ability (other than a mana ability) resolves.

116.3c. If a player has priority when he or she casts a spell, activates an ability, or takes a special action, that player receives priority afterward.

A player may in some cases play spells without having priority, for instance, while resolving the trigger of Cascade or Suspend.

116.3d. If a player has priority and chooses not to take any actions, that player passes. If any mana is in that player’s mana pool, he or she announces what mana is there. Then the next player in turn order receives priority.

Spelare A är aktiv spelare och spelar Inkeeper. Den resolvar, och som framgår av regeln ovan får då spelare A prioritet igen och kan nu spela en spell till. Om hen däremot försöker byta fas utan att spela, då får spelare B prioritet innan vi faktiskt byter fas, och skulle då kunna shocka Inkeeper.
BYT BORD TILL


 
  Throne of Eldraine! Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!