Magic the Gathering
Magic the Gathering31849 medlemmar 891 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Fråga gällande prioritet... Aryel, Knight of Windgrace och ...
Oko gör klövdjur av tvåbenta ringar
Senast läst: 15:34:44, 5/12 -19. Läst 921 gånger.
Gurgeh

Rakdos
THE PLAYER OF GAMES
Linköping
@svm s. 30/6 -06

21 rubriker
1177 svar

#20 PWP Seasonal
#15 PWP Yearly
#14 PWP Lifetime

Oko gör klövdjur av tvåbenta ringar 19:50:54, 17/11 -19  
Antag att en spelare har spelat någon sorts varelse som exilar en annan varelse så länge den är i spel. Låt oss säga att det är en Fairgrounds Warden. Sedan kommer Oko, Thief of Crowns och förvandlar Fairgrounds Warden till en Elk. Vad händer?

Min gissning: Ingenting händer just då. Om Fairgrounds Warden dör återvänder den exilade varelsen till spel, trots att Fairgrounds Warden är en Elk.

Men om det istället är en Fiend Hunter?

Min gissning: Ingenting händer just då. Om Fiend Hunter dör blir varelsen kvar i exile, eftersom Fiend Hunter är en Elk och därmed saknar förmågan att lämna tillbaka varelsen till battlefield.

Är det korrekt?

SteffeB

Izzet
MEDLEM
Laholm
@svm s. 1/11 -04

28 rubriker
91 svar

1. Fairgrounds Wardens ability ge... 20:16:03, 17/11 -19  
Fairgrounds Wardens ability genererar en continuous effect, så den händer när Fairgrounds Warden lämnar battlefieldet, även om den först blir elkad av Oko, Thief of Crowns.

Däremot Fiend Hunter har en triggered ability på att den lämnar battlefieldet, så i det fallet om den är elkad av Oko, Thief of Crowns innan den lämnar battlefieldet så kommer det exilade kortet inte tillbaka eftersom den abilityn på kortet är borttagen.
 
//MVH Vinterbjörk, regelfråga svararen i natten.
Uppdaterad: 20:25:59, 17/11 -19
Olly

Azorius
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 16/11 -01

20 rubriker
130 svar

2. Det hänger på wordingen om det... 22:50:14, 17/11 -19  
Det hänger på wordingen om det är en trigger eller cont effect, vad jag vet är tumregeln "until..." = continuos effect och eget stycke = trigger.
partysmurphen
JUDGE L1
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

152 rubriker
6965 svar

3. Gurgeh: Korrekt & Korrekt.... 08:03:40, 18/11 -19  
Gurgeh: Korrekt & Korrekt.


Alla triggers börjar med "When", "Whenever" eller med "At".

Fairgrounds Warden har EN triggered ability. Den har en varaktighet (duration) som är "så länge denna varelse är i spel". När den resolvar så skapas hela effekten. Det funkar på precis samma sätt som Necropotence - Du får kortet även om necro inte är kvar i spel vid end step.


Fiend Hunter har två triggered abilitis. När den första resolvat klart så har den gjort sitt. Om Fiend Hunter blir av med sinA abilityS och sedan lämnar battlefield så kan den andra inte trigga; Hunter har ju inte den förmågan.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Uppdaterad: 08:05:31, 18/11 -19



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!