Magic the Gathering
Magic the Gathering31741 medlemmar 820 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR ETB trigger + Legendary rule... Kontring ...
Sylvanskt bibliotek
Senast läst: 07:17:55, 20/10 -19. Läst 528 gånger.
Rumpshear

Golgari
MEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 30/1 -16

72 rubriker
143 svar

Sylvanskt bibliotek 21:31:06, 22/9 -19  
Om jag har en Sylvan Library i spel, och förflyttar mig till min upkeep, blir det då på så vis att kortet triggar (är det ens en triggered ability?), och att jag först jag drar två kort som jag får välja att behålla eller lägga tillbaka, och SEDAN drar för turen? Eller drar jag tre kort i ett svep?

Tacksam för svar
Jim
 
Jag ska jaga dig tills du blir en blöt fläck, och den fläcken ska jag torka och sätta in i ett album, och det albumet ska jag slå in i ett paket och ge din mamma i julklapp!

Stolpeman

Azorius
MEDLEM
Ljungskile
@svm s. 7/10 -03

44 rubriker
431 svar

1. Sylvan triggar inte i upkeep. ... 21:45:12, 22/9 -19  
Sylvan triggar inte i upkeep.

Du drar ditt vanliga kort först! sen drar du två till, Sylvan triggas i drawstep och är därmed en triggerd ability.

Står på kortet:

At the beginning of your draw step, you may draw two additional cards. ( Triggerd ability som triggar på att du går in i drawstep.

Men du drar alltid ett kort först i draw step. kolla kortspecifika regler.
"You always perform your normal draw before this ability. The normal draw occurs before anything can be placed on the stack during a player's draw step."
 
The journey of a thousand miles begins with a broken fan belt and a flat tyre.
Uppdaterad: 21:47:14, 22/9 -19
toriv

Golgari
VäKTARE
Märsta
@svm s. 9/3 -11

138 rubriker
3618 svar

2. Ja, det är en trigger. Angå... 21:57:42, 22/9 -19  
Ja, det är en trigger.

Angående andra frågan:

6/8/2016
You always perform your normal draw before this ability. The normal draw occurs before anything can be placed on the stack during a player's draw step.
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

205 rubriker
1911 svar

3. Det är en trigger. Tänk på att... 22:09:42, 22/9 -19  
Det är en trigger. Tänk på att hålla de extra korten separata, och inte lägga dem i handen, eftersom du måste lägga tillbaka specifika kort. Enklaste förklaring är typ, Dra tre kort i drawstep, behåll ett av dem eller betala 4 liv per extra kort.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
Olly

Azorius
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 16/11 -01

18 rubriker
109 svar

4. Ja, lägger man första kortet i... 22:12:38, 22/9 -19  
JonasHob skrev 22:09, 22/9 -19 Det är en trigger. Tänk på att hålla de extra korten separata, och inte lägga dem i handen, eftersom du måste lägga tillbaka specifika kort. Enklaste förklaring är typ, Dra tre kort i drawstep, behåll ett av dem eller betala 4 liv per extra kort.

Ja, lägger man första kortet i handen kan man förutsätta att man hoppat libbans ability.
Fizkas
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 26/9 -09

111 rubriker
2404 svar

5. Inte riktigt, eftersom det för... 00:30:58, 23/9 -19  
Inte riktigt, eftersom det första som händer är att dra ditt kort för din drawstep. Triggern är relevant tills du lämnar ditt draw step.
Olly

Azorius
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 16/11 -01

18 rubriker
109 svar

6. Ja, men att lägga ett kort i h... 00:36:00, 23/9 -19  
Fizkas skrev 00:30, 23/9 -19 Inte riktigt, eftersom det första som händer är att dra ditt kort för din drawstep. Triggern är relevant tills du lämnar ditt draw step.

Ja, men att lägga ett kort i handen gör det betydligt svårare för motståndaren att urskilja vilket kort som är vilket. Det är som med Miracles-effekter. Drar du kortet till handen är det svårt att komma sen "Jag drog det här, och det hade ju Miracles kom jag på - och jag lovar att jag inte hade kortet på handen tidigare". På samma sätt är det svårt att dra ett kort till handen och sen lägga tillbaka "det" med en annan effekt utan att få misstanke...
partysmurphen
JUDGE L1
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

152 rubriker
6954 svar

7. Njä, så är det ju inte. Om vi ... 08:02:24, 23/9 -19  
Olly skrev 22:12, 22/9 -19
JonasHob skrev 22:09, 22/9 -19 Det är en trigger. Tänk på att hålla de extra korten separata, och inte lägga dem i handen, eftersom du måste lägga tillbaka specifika kort. Enklaste förklaring är typ, Dra tre kort i drawstep, behåll ett av dem eller betala 4 liv per extra kort.

Ja, lägger man första kortet i handen kan man förutsätta att man hoppat libbans ability.

Njä, så är det ju inte. Om vi gör en liten djupdykning här då:

A. I draw step drar du ett kort. Det använder inte stacken.
B. Sylvans ability går på stacken. Detta kan man svara på, t ex med en stifle.

Att bara rakt av dra tre är en shortcut, och sannolikheten att motståndaren vill stifla är inte jättestor. Men jag skulle nog rekommendera följande rörelsemönster:


A. Ta ett kort från top of library och lägg framför dig för att indikera draw.
B. Sträck dig efter ytterligare två kort, hänvisa till Sylvan (t ex säg "sylvan" eller peta lite på kortet Sylvan Library) och lägg dem ihop med kortet du dragit för rundan.
C. Kolla på korten, gör ditt val.


Viktigt 1.
Kort du lagt ihop med den hand du hade innan draw step kommer du inte kunna lägga tillbaks; de anses vara ihopblandade. (Det finns möjligen en "if it is without a doubt certain" klausul, återkommer)

Viktigt 2.
Bara för att du lagt ditt vanliga draw till din övriga hand betyder inte det att du har missat Sylvan. Men däremot kan du inte lägga tillbaka det kortet.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Rumpshear

Golgari
MEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 30/1 -16

72 rubriker
143 svar

8. Bra svar, tack! En sak behöver... 08:47:24, 23/9 -19  
Bra svar, tack! En sak behöver dock klargöras. Kan jag lägga tillbaka mitt draw for turn, eller bara de två extra korten?
 
Jag ska jaga dig tills du blir en blöt fläck, och den fläcken ska jag torka och sätta in i ett album, och det albumet ska jag slå in i ett paket och ge din mamma i julklapp!
Stolpeman

Azorius
MEDLEM
Ljungskile
@svm s. 7/10 -03

44 rubriker
431 svar

9. Du drar 1 + 2 och 2 av dessa s... 08:57:10, 23/9 -19  
Rumpshear skrev 08:47, 23/9 -19 Bra svar, tack! En sak behöver dock klargöras. Kan jag lägga tillbaka mitt draw for turn, eller bara de två extra korten?

Du drar 1 + 2 och 2 av dessa ska läggas tillbaka, spelar ingen roll om det är från första draget eller från sylvan
 
The journey of a thousand miles begins with a broken fan belt and a flat tyre.
Rumpshear

Golgari
MEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 30/1 -16

72 rubriker
143 svar

10. Tack!... 08:58:32, 23/9 -19  
Stolpeman skrev 08:57, 23/9 -19
Rumpshear skrev 08:47, 23/9 -19 Bra svar, tack! En sak behöver dock klargöras. Kan jag lägga tillbaka mitt draw for turn, eller bara de två extra korten?

Du drar 1 + 2 och 2 av dessa ska läggas tillbaka, spelar ingen roll om det är från första draget eller från sylvan

Tack!
 
Jag ska jaga dig tills du blir en blöt fläck, och den fläcken ska jag torka och sätta in i ett album, och det albumet ska jag slå in i ett paket och ge din mamma i julklapp!
partysmurphen
JUDGE L1
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

152 rubriker
6954 svar

11. Hittade inget som skulle indik... 09:18:08, 23/9 -19  
Hittade inget som skulle indikera en ändring vad gäller vetskap om vilka kort man dragit för turen. Tvärtom, kort som tagits till resten av handen anses ihopblandade med dessa.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
partysmurphen
JUDGE L1
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

152 rubriker
6954 svar

12. Hittade den här artikeln som g... 09:20:56, 23/9 -19  
Hittade den här artikeln som ger lite ljus över hur dumt det kan bli med Sylvan. Lyckligtvis händer detta enormt sällan.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.

XantoM presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion
Blandade kort från äldre expansioner (1993-1999). Unlimited, Arabian Nights, Antiquities, Legends, The Dark, Revised mm.
10 dagar kvar
Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!