Magic the Gathering
Magic the Gathering31600 medlemmar 956 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Dreadhorde Arcanist , League G... Snabb fråga angående Cranial P ...
Voltaic Brawler + Stonebrow, Krosan Hero
Senast läst: 00:30:54, 22/8 -19. Läst 370 gånger.
Vintrastorm
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/1 -14

19 rubriker
27 svar

Voltaic Brawler + Stonebrow, Krosan Hero 12:18:35, 21/7 -19  
Tjenare.

REGELFRÅGAN:
Om Voltaic brawler attackerar och en energy-counter betalas för att ge +1/+1 och trample, kommer då Voltaic Brawler att få +2/+2 från Stonebrow, Krosan Hero?

Kan jag lägga triggered abilities i den ordning jag vill, eller kommer Stonebrow att checka efter trample och sedan inte trigga alls, och Voltaic Brawler får trample "för sent"?


////

DECK:

(Funderar på att byta ut Fanatic of Xenagos mot Voltaic Brawler för att få ner kurvan lite. Om ni har några kommentarer så får ni gärna droppa dem här. Temat för leken står nedan. Har 61 kort i leken nu, tänkte cutta antingen Zendikar eller Shamanic.)


Kazuul and the Golden Warriors

Modern / Casual

Av: Vintrastorm
12:24, 21/7 -19

Vintrastorm kommenterar:
Tema-lek.
Rödgrön warrior-tribal med bara golden creatures/cards förutom just Kazuul, ramp och ett par spells.

Spelar ofta 3-4 player free for all, så att leken är lite långsammare/har några stora kritters i sig gör inget eftersom matcherna ändå brukar dra ut lite vid fler spelare
Kategori: Casual
Format: ModernStorlek: 0 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
0:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]239317[/lek]
Köp leken! Proxa leken!


Uppdaterad: 12:32:37, 21/7 -19

SidPao
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/2 -07

83 rubriker
547 svar

1. Brawler kommer inte få +2/+2 a... 15:25:25, 21/7 -19  
Brawler kommer inte få +2/+2 av anledningen du själv klurat ut.

Stonebrows trigger kommer inte se att ett creature med trample anfaller så den triggar inte. Din brawler måste ha trample redan när den väljs som attacker för att Stonebrow skall bry sig.

Om wordingen varit "Whenever a creature you control attacks, it gets +2/+2 until end of turn, if it has trample." hade du kunnat lägga dina triggers i ordning och då få bonusen på din brawler.

Lägg märke till att detta "if" ligger som del av effekten och inte är ett krav för att triggern skall trigga eller resolva. Det finns undantag med "Intervening if"-klausul som kommer efter event-trigger som måste stämma både när triggern sker och när den skall resolva för att det skall funka.

I det fallet hade wordingen varit;

"Whenever a creature you control attacks, if it has trample, it gets +2/+2 until end of turn."

Då kollar spelet dels om en attacker har trample både för att trigga och sedan för att resolva, så man kan köra en "loses all abilites" innan den resolvar.
Vintrastorm
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/1 -14

19 rubriker
27 svar

2. Tackar! Kom på en sak. Ef... 17:20:15, 21/7 -19  
Tackar!

Kom på en sak.
Eftersom Stonebrew själv har trample så kommer förmågan att triggas på Stonebrew själv om den anfaller. Med den trigger på stacken, kan jag då aktivera trample på Voltaic?
Tolkar det som att det inte går eftersom det inte är en "intervening if".


Är det så att Stonebrew trigger 1ggr/creature eller en gång och då får alla med trample +2/+2?

Uppdaterad: 17:23:47, 21/7 -19
SidPao
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/2 -07

83 rubriker
547 svar

3. Stonebrew triggar en gång per ... 18:07:12, 21/7 -19  
Stonebrew triggar en gång per creature med trample som anfaller, "a creature" och sedan "it" i wordingen påvisar detta.

Den kommer trigga för sig själv, men brawlern är fortfarande inte påverkad så länge den inte har trample innan den anfaller.
Vintrastorm
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/1 -14

19 rubriker
27 svar

4. Underbart! Tack SidPao.... 22:09:28, 21/7 -19  
Underbart! Tack SidPao.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

112 rubriker
4525 svar

5. "Om wordingen varit "Whenever ... 17:28:28, 22/7 -19  
"Om wordingen varit "Whenever a creature you control attacks, it gets +2/+2 until end of turn, if it has trample." hade du kunnat lägga dina triggers i ordning och då få bonusen på din brawler." <= Detta hade inte heller funkar. Det kräver att den har trample båda på trigger och resolution. Nuvarande wordingen kräver bara att den har trample på trigger.
partysmurphen
JUDGE L1
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

144 rubriker
6893 svar

6. Den templatingen existerar int... 17:39:52, 22/7 -19  
Bjorn skrev 17:28, 22/7 -19 "Om wordingen varit "Whenever a creature you control attacks, it gets +2/+2 until end of turn, if it has trample." hade du kunnat lägga dina triggers i ordning och då få bonusen på din brawler." <= Detta hade inte heller funkar. Det kräver att den har trample båda på trigger och resolution. Nuvarande wordingen kräver bara att den har trample på trigger.

Den templatingen existerar inte ens


Funkar:
Whenever a creature you control attacks it gets +2/+2 until end of turn if it has trample.

Trigger condition är här: A creature you control attacks.


Funkar inte:
Whenever a creature you control attacks, if it has trample, it gets +2/+2 until end of turn.

Trigger condition är här: A creature you control attacks, men med en s.k. "intervening if-clause", dvs med ett bivillkor som måste vara uppfyllt både vid trigger och resolv. Till skillnad från ovan där det räcker att den har trample vid resolv.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
SidPao
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/2 -07

83 rubriker
547 svar

7. Existerar inte, du använder de... 19:47:19, 23/7 -19  
partysmurphen skrev 17:39, 22/7 -19
Bjorn skrev 17:28, 22/7 -19 "Om wordingen varit "Whenever a creature you control attacks, it gets +2/+2 until end of turn, if it has trample." hade du kunnat lägga dina triggers i ordning och då få bonusen på din brawler." <= Detta hade inte heller funkar. Det kräver att den har trample båda på trigger och resolution. Nuvarande wordingen kräver bara att den har trample på trigger.

Den templatingen existerar inte ens :)


Funkar:
Whenever a creature you control attacks it gets +2/+2 until end of turn if it has trample.

Trigger condition är här: A creature you control attacks.


Funkar inte:
Whenever a creature you control attacks, if it has trample, it gets +2/+2 until end of turn.

Trigger condition är här: A creature you control attacks, men med en s.k. "intervening if-clause", dvs med ett bivillkor som måste vara uppfyllt både vid trigger och resolv. Till skillnad från ovan där det räcker att den har trample vid resolv.

Existerar inte, du använder den ju själv? Antar att du menar att sista komma:t måste bort? Om vi skall var den som är den missade du själv komma:t efter attacks. :P

Bjorn: Som smurph (och jag) förklarat så finns det olika funktionalitet på vart If är med i wording. Om if:et är direkt efter trigger condition är det "interviening if" och då kollar både vid trigger och resolution.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

112 rubriker
4525 svar

8. "Bjorn: Som smurph (och jag) f... 22:27:57, 23/7 -19  
"Bjorn: Som smurph (och jag) förklarat så finns det olika funktionalitet på vart If är med i wording. Om if:et är direkt efter trigger condition är det "interviening if" och då kollar både vid trigger och resolution."

Jo, det var precis det jag försökte påpeka. Men wordingen brukar vara som ps skrev den, dvs, "Whenever bla bla, if bla blam, it gets bla bla."
partysmurphen
JUDGE L1
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

144 rubriker
6893 svar

9. Precis. A, if B, C är temp... 08:17:20, 25/7 -19  
Precis.

A, if B, C är templaten. Där A är trigger condition, B är en interveining if-clause och C är effekten.

A = Whenever a creature you control attacks
B = it has trample
C = it gets +2/+2

Om det inte finns en interveinint if-clause ser den templaten ut så här:
A C. För att få snarlik effekt som ovan måste man då utöka A med det B lägger till:

Samma exempel som ovan blir då:

A = Whenever a creature with trample you control attacks
C = it gets +2/+2

Skillnaden mellan dessa två är att den första A, if B, C kräver att B är sant även vid resolv.

En tredje template bakar istället in villkoret i effekten. A C.

A = Whenever a creature you control attacks
C = it gets +2/+2 if it has trample

Bra exempel på kort med denna template är Fatal Push eller Pyroblast


Felet du gjorde var att du skrev på formen A, C if B och det är inte ett sätt man formulerar abilitys på. Komman är rätt viktigt ja, för om man tar bort det från det du skrev så har vi istället exakt det jag skrev som exempel i den tredje templaten.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Uppdaterad: 08:21:13, 25/7 -19



BYT BORD TILL


 
  Core Set 2020! Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!