Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 640 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
KORTVäRDERINGAR Gamla dubbelländer... Värdering av Samling ...
Trasiga kort med posten
Senast läst: 22:31:46, 16/4 -24. Läst 5636 gånger.
Louie
MEDLEM
Lund
@svm s. 7/5 -12

95 rubriker
1339 svar

Trasiga kort med posten 19:10:07, 21/5 -19  
Köpte nyss två kort som kom hem idag inuti en postenplastpåse, i skadat skick pga deras maskiner. Kan man få ersättning från posten eller är det köpare - säljare emellan bara?



Korten som man kan se är väldigt skadade, i Poor skick skulle jag säga. Kanske tom på gränsen till spelbara även genom två plastfickor.



Osäker om bilderna går att se så lägger med länken till dropbix också.
https://www.dropbox.com/sh/f5s3istlda5u0t1/AAAoZ9EpaL9jnQLIyfkIMELBa?dl=0

MODMagicOfJesper: Fixade bilderna för dig.

 
If it's broken, fix it.
If it's not, fix it anyway!
Uppdaterad: 23:39:16, 21/5 -19

Aser
MEDLEM
@svm s. 21/2 -16

0 rubriker
51 svar

1. Trist. Vet inte om du kan få e... 19:19:48, 21/5 -19  
Trist. Vet inte om du kan få ersättning från posten om det inte var REK. Ifall du köpte av en privatperson så övergick så vitt jag vet ansvaret på dig när säljaren lämnade in brevet till posten, om inte annat avtalats då förstås.

Uppdaterad: 19:20:40, 21/5 -19
GGH
MEDLEM
Solna
@svm s. 6/1 -13

3 rubriker
32 svar

2. Ansvaret ligger på säljaren. S... 19:24:17, 21/5 -19  
Ansvaret ligger på säljaren. Säljaren ansvarar för att leverera varan fram tills varan är i köparens besittning, det är inget som upphör när man lämnar korten till posten.

Så tyvärr får du kontakta säljaren och be om kompensation från denne.

Den å sin sida kan reklamera hos posten, men huruvida den får någon kontant ersättning för brevet vet jag inte.
Louie
MEDLEM
Lund
@svm s. 7/5 -12

95 rubriker
1339 svar

3. Vad är skäligt att be om för k... 19:34:51, 21/5 -19  
Vad är skäligt att be om för kompensation av säljaren? Har köpt kort en hel del men inte (tack och lov) varit med om att korten blivit såhär pass skadade innan.
 
If it's broken, fix it.
If it's not, fix it anyway!
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

4. Som vid alla incidenter som in... 19:59:36, 21/5 -19  
Som vid alla incidenter som inträffar på vägen mellan säljare och köpare, och där det inte är alldeles uppenbart att någon part misskött sig grovt, anser jag att den enda rimliga lösningen är att 50% av köpet återbetalas, dvs att köpare och säljare delar lika på förlusten. Att vi fraktar kort fram och tillbaka brevledes är en gemensam överenskommelse mellan båda parter.

Tramsklausuler av typen ”Ansvarar inte för postens slarv” är ett jäkla ofog som borde förbjudas.

I det här fallet utgår jag då ifrån att dina kort räknas som förstörda och värdelösa. Det kanske kan diskuteras.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

5. Kunde inte läsa in bilden. Hur... 20:13:05, 21/5 -19  
Kunde inte läsa in bilden. Hur var korten packade?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
a06petah

Rakdos
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 22/5 -09

43 rubriker
393 svar

6. Har hänt mig också, bråkade fl... 21:02:17, 21/5 -19  
Har hänt mig också, bråkade flera vändor med postnord som till slut hänvisade till konsumentombudsmannen som i sin tur aldrig svarade på mina Mail. Kort sagt var det inte värt besväret att bråka, utan du och säljaren får komma överens om hur ni ska göra.
 
<Forumsignatur>
Don
MEDLEM
Arvika
@svm s. 14/9 -06

132 rubriker
1779 svar

7. Posten är ett privat företag o... 21:03:23, 21/5 -19  
Posten är ett privat företag och det går alldeles utmärkt att reklamera. Då brukar det gå ungefär såhär;

Reklamationsbesked

Vi beklagar att brevet var skadat när det levererades. Vi är tacksamma
för din
anmälan, informationen har stor betydelse för oss i vårt
kvalitetsarbete.

Ditt brev skickades som ett 1:A-klassbrev och ingen ekonomisk ersättning
utgår vid förlust, skada eller försening av dessa försändelser.

I och med att du har fått detta meddelande är ditt ärende avslutat och
vi gör ingen utredning.

Har du frågor är du välkommen att kontakta kundservice 0771-33 33 10.
Mer information om våra tjänster och villkor hittar du på posten.se

Då kan man gå vidare till Kundombudsmannen (kundombudsmannen@postnord.se) och överklaga;

Hej!

Som jag även skrev i min reklamation anser jag inte att Ni fullföljt era åtaganden på ett korrekt sätt. Jag hävdar att det genom grov vårdslöshet har uppkommit skador på min försändelse samt att innehållet fått såpass omfattande skador att det numera är att betrakta som värdelöst. Värdet får betraktas som ringa, 250:-, men jag vill ändå mena att man kan kräva en trygg och säker hantering. Så kan omöjligt ha skett i detta fall.

Bifogar omfattande dokumentation kring det hela (vill samtidigt föreslå att gränsen för bilders storlek höjs, 1mb är ingenting med dagens kameror).

Mina kontaktuppgifter;

Detta har jag gjort vid 2 tillfällen och vid båda har det utgått ersättning, antingen i form av pengar direkt till ditt konto baserat på ditt uppskattade värde, annars erbjuds du frimärken för ungefär motsvarande summa.
Louie
MEDLEM
Lund
@svm s. 7/5 -12

95 rubriker
1339 svar

8. I en plastficka. Basic land, K... 21:09:54, 21/5 -19  
latsblaster skrev 20:13, 21/5 -19 Kunde inte läsa in bilden. Hur var korten packade?

I en plastficka. Basic land, Karn x2, basic land. Löst i ett A5 kuvert.
 
If it's broken, fix it.
If it's not, fix it anyway!
Louie
MEDLEM
Lund
@svm s. 7/5 -12

95 rubriker
1339 svar

9. Tack! Ska göra detta!... 21:11:26, 21/5 -19  
Don skrev 21:03, 21/5 -19 Posten är ett privat företag och det går alldeles utmärkt att reklamera. Då brukar det gå ungefär såhär;

Reklamationsbesked

Vi beklagar att brevet var skadat när det levererades. Vi är tacksamma
för din
anmälan, informationen har stor betydelse för oss i vårt
kvalitetsarbete.

Ditt brev skickades som ett 1:A-klassbrev och ingen ekonomisk ersättning
utgår vid förlust, skada eller försening av dessa försändelser.

I och med att du har fått detta meddelande är ditt ärende avslutat och
vi gör ingen utredning.

Har du frågor är du välkommen att kontakta kundservice 0771-33 33 10.
Mer information om våra tjänster och villkor hittar du på posten.se

Då kan man gå vidare till Kundombudsmannen (kundombudsmannen@postnord.se) och överklaga;

Hej!

Som jag även skrev i min reklamation anser jag inte att Ni fullföljt era åtaganden på ett korrekt sätt. Jag hävdar att det genom grov vårdslöshet har uppkommit skador på min försändelse samt att innehållet fått såpass omfattande skador att det numera är att betrakta som värdelöst. Värdet får betraktas som ringa, 250:-, men jag vill ändå mena att man kan kräva en trygg och säker hantering. Så kan omöjligt ha skett i detta fall.

Bifogar omfattande dokumentation kring det hela (vill samtidigt föreslå att gränsen för bilders storlek höjs, 1mb är ingenting med dagens kameror).

Mina kontaktuppgifter;

Detta har jag gjort vid 2 tillfällen och vid båda har det utgått ersättning, antingen i form av pengar direkt till ditt konto baserat på ditt uppskattade värde, annars erbjuds du frimärken för ungefär motsvarande summa.

Tack!
Ska göra detta!
 
If it's broken, fix it.
If it's not, fix it anyway!
Blastoderm

Golgari
HEDERSMEDLEM
Östersund
@svm s. 6/12 -01

16 rubriker
1272 svar

10. Jag brukar inte ens få en sån ... 21:40:22, 21/5 -19  
Jag brukar inte ens få en sån där fräsig plastpåse med en ursäkt från Postnord när det där händer mig.

Jag har aldrig fått någon ersättning efter mina reklamationer utan har delat på förlusten med den andre parten (utom vid ett tillfälle då avsändaren inte var intresserad).
 
"War is God's way of teaching Americans geography."
-- Ambrose Bierce
Aser
MEDLEM
@svm s. 21/2 -16

0 rubriker
51 svar

11. Det där gäller väl bara i kons... 21:43:07, 21/5 -19  
GGH skrev 19:24, 21/5 -19 Ansvaret ligger på säljaren. Säljaren ansvarar för att leverera varan fram tills varan är i köparens besittning, det är inget som upphör när man lämnar korten till posten.

Så tyvärr får du kontakta säljaren och be om kompensation från denne.

Den å sin sida kan reklamera hos posten, men huruvida den får någon kontant ersättning för brevet vet jag inte.

Det där gäller väl bara i konsumentförhållanden. Här är det nog köplagen som iofs är dispositiv som träder i kraft (om säljaren säljer i egenskap av privatperson). Om inte annat avtalats så har jag trott att köplagen säger att ansvaret övergår vid överlämningen till transportör. Rätta mig gärna om jag har fel.

Edit: som köpare kan man ju betala för rekommenderat brev, och man kan ju även betala lite överpris (i realiteten köpa försäkring) av säljaren i gengäld för om ni kan komma överens om att säljaren bär ansvaret fram till köparens besittning.

Jag tycker också att det är lite tråkigt att det verkar finnas missförstånd kring lagrum där det verkar ses som självklart att konsumentlagstiftningen gäller när man köper något. Om säljaren alltid bär ansvaret varför skulle köparen någonsin betala rekommenderat då? Som köpare (och konsument) är det viktigt att förstå vad man ingått för avtal och ens skyldigheter respektive rättigheter.

Uppdaterad: 22:43:12, 21/5 -19
CH
HUVUDMODERATOR
REDAX
Sundsvall
@svm s. 17/11 -01

164 rubriker
6331 svar

12. Det är dåligt packat, hade det... 23:33:13, 21/5 -19  
Louie skrev 21:09, 21/5 -19
latsblaster skrev 20:13, 21/5 -19 Kunde inte läsa in bilden. Hur var korten packade?

I en plastficka. Basic land, Karn x2, basic land. Löst i ett A5 kuvert.

Det är dåligt packat, hade det funnits en bit kartong eller papper vikt några varv runt hade korten troligtvis klarat sig mycket bättre. Ta kontakt med säljaren och starta en dialog.
 
Har du Facebook och bor i Sundsvall? Bli vän med mig där så bjuder jag in dig till vår Magic-grupp.

PucaTrade
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

13. Fanns det inte skyddskort läng... 00:02:03, 22/5 -19  
CH skrev 23:33, 21/5 -19
Louie skrev 21:09, 21/5 -19
latsblaster skrev 20:13, 21/5 -19 Kunde inte läsa in bilden. Hur var korten packade?

I en plastficka. Basic land, Karn x2, basic land. Löst i ett A5 kuvert.

Det är dåligt packat, hade det funnits en bit kartong eller papper vikt några varv runt hade korten troligtvis klarat sig mycket bättre. Ta kontakt med säljaren och starta en dialog.

Fanns det inte skyddskort längst ut? Basicsen var skyddskorten? Inget utanför dem, ingen tunn kartong heller?

Nu kan jag se bilden, helt vansinniga skador! :S POSTMORD?!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Uppdaterad: 00:04:13, 22/5 -19
Discus

Simic
HUVUDVäKTARE
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
KICKBACKER
Norrköping
@svm s. 5/3 -04

781 rubriker
9516 svar

14. Du ar rätt om att ansvar överg... 05:38:44, 22/5 -19  
Aser skrev 21:43, 21/5 -19
GGH skrev 19:24, 21/5 -19 Ansvaret ligger på säljaren. Säljaren ansvarar för att leverera varan fram tills varan är i köparens besittning, det är inget som upphör när man lämnar korten till posten.

Så tyvärr får du kontakta säljaren och be om kompensation från denne.

Den å sin sida kan reklamera hos posten, men huruvida den får någon kontant ersättning för brevet vet jag inte.

Det där gäller väl bara i konsumentförhållanden. Här är det nog köplagen som iofs är dispositiv som träder i kraft (om säljaren säljer i egenskap av privatperson). Om inte annat avtalats så har jag trott att köplagen säger att ansvaret övergår vid överlämningen till transportör. Rätta mig gärna om jag har fel.

Edit: som köpare kan man ju betala för rekommenderat brev, och man kan ju även betala lite överpris (i realiteten köpa försäkring) av säljaren i gengäld för om ni kan komma överens om att säljaren bär ansvaret fram till köparens besittning.

Jag tycker också att det är lite tråkigt att det verkar finnas missförstånd kring lagrum där det verkar ses som självklart att konsumentlagstiftningen gäller när man köper något. Om säljaren alltid bär ansvaret varför skulle köparen någonsin betala rekommenderat då? Som köpare (och konsument) är det viktigt att förstå vad man ingått för avtal och ens skyldigheter respektive rättigheter.

Du ar rätt om att ansvar övergår, men du missar en viktig sak och det är när det sker ett överlämnande!

Oberoende av om det är Köplagen eller Konsumentköplagen som man rättar sig efter så måste det ske ett överlämnande för att ansvar ska flytta över. Med Postnord sker detta enbart vid REK och paketförsändelser. Det som måste ske är alltså att Postnord tar emot försändelsen från dig och det sker inte genom att du lägger försändelsen i en postlåda. Du kan hävda att du postat, filma att du gör det eller liknande, men det sker fortfarande inte en överlämning eftersom Postnord inte verifierar att de tar emot försändelsen av dig.

Det finns ett läge som är småintressant ur den synvinkeln och det är Postnords "Skicka lätt (63kr)" och "Skicka small (95kr)". De tar då uppenbart emot försändelsen samtidigt som de hävdar att de inte tar ansvar. Jag skulle vilja se hur en domstol dömer i det läget ifall försändelsen försvinner.

I detta fall så är det uppenbart att något gått fel från Postnords sida och som redan nämnts så kan man istället diskutera grov oaktsamhet i hanteringen av brevet. Att korten låg löst i brevet är dock något som gör att Postnord kan hävda att paketeringen varit bristfällig.
 
Stay away from negative people, they have a problem for every solution!
Aser
MEDLEM
@svm s. 21/2 -16

0 rubriker
51 svar

15. Tack för förtydligandet! Så ma... 07:07:28, 22/5 -19  
Discus skrev 05:38, 22/5 -19
Aser skrev 21:43, 21/5 -19
GGH skrev 19:24, 21/5 -19 Ansvaret ligger på säljaren. Säljaren ansvarar för att leverera varan fram tills varan är i köparens besittning, det är inget som upphör när man lämnar korten till posten.

Så tyvärr får du kontakta säljaren och be om kompensation från denne.

Den å sin sida kan reklamera hos posten, men huruvida den får någon kontant ersättning för brevet vet jag inte.

Det där gäller väl bara i konsumentförhållanden. Här är det nog köplagen som iofs är dispositiv som träder i kraft (om säljaren säljer i egenskap av privatperson). Om inte annat avtalats så har jag trott att köplagen säger att ansvaret övergår vid överlämningen till transportör. Rätta mig gärna om jag har fel.

Edit: som köpare kan man ju betala för rekommenderat brev, och man kan ju även betala lite överpris (i realiteten köpa försäkring) av säljaren i gengäld för om ni kan komma överens om att säljaren bär ansvaret fram till köparens besittning.

Jag tycker också att det är lite tråkigt att det verkar finnas missförstånd kring lagrum där det verkar ses som självklart att konsumentlagstiftningen gäller när man köper något. Om säljaren alltid bär ansvaret varför skulle köparen någonsin betala rekommenderat då? Som köpare (och konsument) är det viktigt att förstå vad man ingått för avtal och ens skyldigheter respektive rättigheter.

Du ar rätt om att ansvar övergår, men du missar en viktig sak och det är när det sker ett överlämnande!

Oberoende av om det är Köplagen eller Konsumentköplagen som man rättar sig efter så måste det ske ett överlämnande för att ansvar ska flytta över. Med Postnord sker detta enbart vid REK och paketförsändelser. Det som måste ske är alltså att Postnord tar emot försändelsen från dig och det sker inte genom att du lägger försändelsen i en postlåda. Du kan hävda att du postat, filma att du gör det eller liknande, men det sker fortfarande inte en överlämning eftersom Postnord inte verifierar att de tar emot försändelsen av dig.

Det finns ett läge som är småintressant ur den synvinkeln och det är Postnords "Skicka lätt (63kr)" och "Skicka small (95kr)". De tar då uppenbart emot försändelsen samtidigt som de hävdar att de inte tar ansvar. Jag skulle vilja se hur en domstol dömer i det läget ifall försändelsen försvinner.

I detta fall så är det uppenbart att något gått fel från Postnords sida och som redan nämnts så kan man istället diskutera grov oaktsamhet i hanteringen av brevet. Att korten låg löst i brevet är dock något som gör att Postnord kan hävda att paketeringen varit bristfällig.

Tack för förtydligandet! Så man behöver få en skriftlig bekräftelse att överlämnadet skett? Så även om man lämnat till fysisk person t.ex. postombud så räcker alltså inte det oavsett om du kan bevisa att så skett?

Edit: intressant att mitt avtal med PostNord i sådana fall blir styrande för mitt avtal med tredje part. Oavsett om PostNord frånsäger sig ansvaret och man kan bevisa att det postats (brevlåda eller fysisk överlämning till ombud som i sin tur lägger på postlåda/postsäck) så menar du att PostNord villkor blir styrande för risken mellan köpare och säljare om inget annat avtalats? Att ha ett kvitto är ju givetvis en fördel i en bevisprövning dock och jag vet inget om hur bilder/filmer där brev lagts på låda eller liknande värderas, ska jag tillägga.

Uppdaterad: 08:15:14, 22/5 -19
prinsallan
HEDERSMEDLEM
Jönköping
@svm s. 16/2 -06

451 rubriker
6628 svar

16. Paketeringen var bristfällig. ... 06:34:54, 23/5 -19  
Paketeringen var bristfällig. Det är säljaren som får kompensera dig. Jag har vid några tillfällen försökt få Postnord att ersätta mig och det är ungefär lika skönt som att springa rakt in i en tegelvägg.
 
Om det saknas något common på min have som du vill köpa, interna. Det ligger ca 100.000 commons här som jag inte lagt upp på min have :P
Discus

Simic
HUVUDVäKTARE
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
KICKBACKER
Norrköping
@svm s. 5/3 -04

781 rubriker
9516 svar

17. Aser , du missar poängen med l... 09:21:18, 23/5 -19  
Aser , du missar poängen med lagtexten. Det måste ske en överlämning av ansvar. Att du postar ett brev är inte en överlämning, då det inte finns någon som accepterar övertagandet av ansvar.
 
Stay away from negative people, they have a problem for every solution!
akakaboto

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 25/10 -15

8 rubriker
52 svar

18. Ställer mig faktiskt lite fråg... 12:07:31, 23/5 -19  
GGH skrev 19:24, 21/5 -19 Ansvaret ligger på säljaren. Säljaren ansvarar för att leverera varan fram tills varan är i köparens besittning, det är inget som upphör när man lämnar korten till posten.

Så tyvärr får du kontakta säljaren och be om kompensation från denne.

Den å sin sida kan reklamera hos posten, men huruvida den får någon kontant ersättning för brevet vet jag inte.

Ställer mig faktiskt lite frågande till detta.

Nu har det lyckligtvis aldrig hänt att ett brev inte kommit fram som jag skickat men jag har i min beskrivinig att jag inte ansvarar för slarv hos posten.

Själv så filmer jag alltid när jag postar mina brev så att det dels framgår att adressen jag skrivit är korrekt samt att brevet hamnar i lådan ifall något mot förmodan skulle hända.

Om ansvaret ska ligga på säljaren ändra fram tills dess att köparen har det i sin ägo vad är då incitamentet att betala för REK såvida detta inte är ett krav av säljaen?

Själv försöker jag överväga när det är värt att betala för rek eller inte. köper jag kort för 1000:- tycker jag för egen del att det kan vara värt att betala för rekommenderat för att få en försäkrning. Men om jag alltid kan räkna med att få 100% ersättning av säljaren om brevet försvunnit eller skadats trots "bevis" att säljaren fullföljt sin del av jobbet finns det ju inte som helst anledning till att fortsätta betala för rek såvida detta inte är ett krav av säljaren.

Så i mitt tycke; Kan man bevisa att man postat brevet med korrekt information tycker jag man har avsagt sig ansvaret. Finns inga sådana bevis kan man som köpare mycket väl kräva ersättning av köparen.

Uppdaterad: 12:11:03, 23/5 -19
akakaboto

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 25/10 -15

8 rubriker
52 svar

19. Om man får en biz och vänder d... 12:26:09, 23/5 -19  
Discus skrev 05:38, 22/5 -19
Aser skrev 21:43, 21/5 -19
GGH skrev 19:24, 21/5 -19 Ansvaret ligger på säljaren. Säljaren ansvarar för att leverera varan fram tills varan är i köparens besittning, det är inget som upphör när man lämnar korten till posten.

Så tyvärr får du kontakta säljaren och be om kompensation från denne.

Den å sin sida kan reklamera hos posten, men huruvida den får någon kontant ersättning för brevet vet jag inte.

Det där gäller väl bara i konsumentförhållanden. Här är det nog köplagen som iofs är dispositiv som träder i kraft (om säljaren säljer i egenskap av privatperson). Om inte annat avtalats så har jag trott att köplagen säger att ansvaret övergår vid överlämningen till transportör. Rätta mig gärna om jag har fel.

Edit: som köpare kan man ju betala för rekommenderat brev, och man kan ju även betala lite överpris (i realiteten köpa försäkring) av säljaren i gengäld för om ni kan komma överens om att säljaren bär ansvaret fram till köparens besittning.

Jag tycker också att det är lite tråkigt att det verkar finnas missförstånd kring lagrum där det verkar ses som självklart att konsumentlagstiftningen gäller när man köper något. Om säljaren alltid bär ansvaret varför skulle köparen någonsin betala rekommenderat då? Som köpare (och konsument) är det viktigt att förstå vad man ingått för avtal och ens skyldigheter respektive rättigheter.

Du ar rätt om att ansvar övergår, men du missar en viktig sak och det är när det sker ett överlämnande!

Oberoende av om det är Köplagen eller Konsumentköplagen som man rättar sig efter så måste det ske ett överlämnande för att ansvar ska flytta över. Med Postnord sker detta enbart vid REK och paketförsändelser. Det som måste ske är alltså att Postnord tar emot försändelsen från dig och det sker inte genom att du lägger försändelsen i en postlåda. Du kan hävda att du postat, filma att du gör det eller liknande, men det sker fortfarande inte en överlämning eftersom Postnord inte verifierar att de tar emot försändelsen av dig.

Det finns ett läge som är småintressant ur den synvinkeln och det är Postnords "Skicka lätt (63kr)" och "Skicka small (95kr)". De tar då uppenbart emot försändelsen samtidigt som de hävdar att de inte tar ansvar. Jag skulle vilja se hur en domstol dömer i det läget ifall försändelsen försvinner.

I detta fall så är det uppenbart att något gått fel från Postnords sida och som redan nämnts så kan man istället diskutera grov oaktsamhet i hanteringen av brevet. Att korten låg löst i brevet är dock något som gör att Postnord kan hävda att paketeringen varit bristfällig.

Om man får en biz och vänder denna med tillägget:

"Jag tar inte ansvar för bortkommet brev eller skador som uppstått från bristande hantering hos Post Nord.
Jag filmar dock när brevet läggs på brevlådan där det tydligt framgår vem mottagaren är. Skulle adressen inte stämma på grund av slarv eller jag glömt att filma och brevet försvinner erbjuds självklart 100% ersättning för värde på kort samt frakt. Accepteras inte dessa vilkor vänligen begär att få brevet skickat som REK eller köp korten av någon annan."

Är detta då bindande av båda parter om köparen accepterar den modifierade bizen?
Discus

Simic
HUVUDVäKTARE
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
KICKBACKER
Norrköping
@svm s. 5/3 -04

781 rubriker
9516 svar

20. Ur ansvarssynvinkel kan du int... 12:38:25, 23/5 -19  
Ur ansvarssynvinkel kan du inta avtala bort ansvar, du kan bara överföra ansvar. Det gör att vissa delar av texten ovan fungerar men inte allt.

Jag kommenterar inte specifika upplägg som det ovan med annat än den kommentaren.
 
Stay away from negative people, they have a problem for every solution!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!