Magic the Gathering
Magic the Gathering31300 medlemmar 961 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Mortarpod och deathtouch!?... Multipla amass-triggers? ...
Feather, the Redeemed frågor!
Senast läst: 09:08:58, 24/5 -19. Läst 681 gånger.
Green

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -10

12 rubriker
138 svar

Feather, the Redeemed frågor! 16:49:51, 9/4 -19  
Tjo!

Sitter och småbrewade på en Feather, the Redeemed lista och fick lite regelosäkerhet. Jag är ju rätt säker att exile-triggers funkar så att man väljer en, om flera händer samtidigt. Så frågorna är som följer:

1) Jag attackerar med Dreadhorde Arcanist och Feather, the Redeemed, spelar en Defiant Strike från graven med Dreadhorde Arcanist, som targetar min Feather, the Redeemed. Kan jag välja om jag vill att spellen går till exile (vanligt) eller till exile via Feather, the Redeemed för att sedan komma till min hand?
Min gut feeling säger ja, men jag blir lite osäker iom att dom har lite bakvända wordings som inte helt stämmer. "If that card would be put into your graveyard this turn, exile it instead." vs "exile that card instead of putting it into your graveyard as it resolves."

Men sen så kom den riktigt stora frågan:

2) Jag har Feather, the Redeemed i spel, spelar en Dire Fleet Daredevil i motståndarens Defiant Strike, jag spelar den på min Feather, the Redeemed. Vad händer? Om det är som jag tror på fråga ett, så borde ju det här fungera också, iom att Dire Fleet Daredevil har samma exile-wording.
Kan jag ha min motståndares kort på handen? Får dom tillbaks kortet till sin hand, typ som att flickra en permanent?
Oftast när man spelar motståndarens kort så har dom ju hamnat i exile, typ Shared Fate eller Thief of Sanity. Vet inte om jag har hamnat i den situationen att det här har varit relevant förut.


edit* Kan inte länka till dom nya korten, så lägger länkar här:
Feather, the Redeemed -> https://www.svenskamagic.com/kortparmen/index.php?cardid=47780
Dreadhorde Arcanist -> https://www.svenskamagic.com/kortparmen/index.php?cardid=47652

Uppdaterad: 16:58:35, 9/4 -19

Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

56 rubriker
1727 svar

1. Går inte att svara på än. FAQn... 19:15:38, 9/4 -19  
Går inte att svara på än. FAQn & regeländringar är inte släppta än så vi vet inte exakt hur nya korten fungerar.

Feather har en underlig wording som får mig att fundera om den är en replacement av sista steget av att resolva en spell eller om det är en replacement som en del av att resolva.
Den distinktionen kommer att avgöra exakt hur den interagerar med andra replacments av det slag du frågar om.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Green

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -10

12 rubriker
138 svar

2. OK! Men tack för svaret, ser f... 21:57:43, 9/4 -19  
OK! Men tack för svaret, ser fram mot att få reda på om det blir turneringskrav på att ha extra kort i fickor bara för att representera "stulna" kort från motståndarens grav. :P
Spetaelsk

Selesnya
MEDLEM
Båtskärsnäs
@svm s. 13/3 -10

13 rubriker
62 svar

3. 2) Eftersom Defiant Strike ald... 23:54:01, 9/4 -19  
2) Eftersom Defiant Strike aldrig läggs i din egen grav i det här fallet så tror jag inte att Feather, the Redeemeds triggered ability fungerar. Replacement effecten kan aldrig ske då spellen åker i motståndarens grav när den resolvar. Defiant Strike exilas pga Dire Fleet Daredevils trigger.
 
Jag tycker om att spela Magic.
Uppdaterad: 23:57:36, 9/4 -19
HugSeal

Azorius
MEDLEM
Linköping
@svm s. 15/10 -13

3 rubriker
89 svar

4. I princip kommer du aldrig kun... 08:05:29, 10/4 -19  
I princip kommer du aldrig kunna ha motståndares kort i din hand, din grav, eller ditt library (med undantag för un-set)

Så som Feather är wordad nu med nuvarande regler så rör det sig om en replacement effect som ändrar eventet att gå till din grav från stacken till en exile och sedan en delayed trigger för att ta tillbaka kortet till hand. Så om kortet inte går till din graveyard har feather inget att ersätta.

614.1a Effects that use the word "instead" are replacement effects. Most replacement effects use the word "instead" to indicate what events will be replaced with other events.

Den extra triggern som tar tillbaka kortet till hand kommer bara aktivera om du använder Feathers replacemen effect, inte för varje kort du exilar från stacken.

Angående dreadhorde så l¨ter den som att dne replacear biten att lägga kortet i grav med att exila det. Och isåfall bör du kunna välja mellan att applicera den och feathers effekt.

EDIT: Fasen, vi hade ju precis det i regelfrågan.

616.1a If any of the replacement and/or prevention effects are self-replacement effects (see rule 614.15), one of them must be chosen. If not, proceed to rule 616.1b.

614.15. Some replacement effects are not continuous effects. Rather, they are an effect of a resolving spell or ability that replace part or all of that spell or ability's own effect(s). Such effects are called self-replacement effects. The text creating a self-replacement effect is usually part of the ability whose effect is being replaced, but the text can be a separate ability, particularly when preceded by an ability word. When applying replacement effects to an event, self-replacement effects are applied before other replacement effects.

Uppdaterad: 08:14:56, 10/4 -19
Green

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -10

12 rubriker
138 svar

5. Well spotted! Jag hade helt mi... 10:29:26, 10/4 -19  
Well spotted! Jag hade helt missat "your graveyard" på feather. Då borde det iaf inte riskeras att man får motståndarens kort till handen! Så får vi väl se vad den slutgiltiga texten på kortet är och regler för det. :)

Tolkar reglerna om replacement-effects som att jag iaf tänker rätt kring Dreadhorde Arcanist interaction med Feather, the Redeemed?

Uppdaterad: 10:30:59, 10/4 -19

baggeman presenterar ett smakprov från sin have
Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!