Sök SvenskaMagic |
|
Sök kort:
Sök medlem:
Sök stad:
|
Sök forumet:
Sök regelterm:
Sök lek:
|
|
|
Trakassering av Postnord?
20:21:48, 28/2 -19
|
|
Halloj
Har nu lugnat ner mig en aning från i eftermiddags men då kokade jag. Jag har beställt lite kort med jämna mellanrum från olika facebook-grupper där avsändare funnits i staterna varje gång. Totalt har det blivit fem försändelser. FYRA av dem har fastnat i tullen. Den ena av dem var med all rätt då säljaren missat att kryssa i "gift", så det var bara att betala. De andra tre har dock varit 100% korrekt deklarerade men ändå har jag fått hem det här j*vla brevet från videogranskningsenheten i Årsta.
Mina samtal till Postnord har låtit såhär, samtliga:
"Hej, jag undrar varför jag ska betala moms för detta".
"Moms betalar man om du köpt något av ett företag eller försändelsen har ett värde över 500 kr".
"Men det är ju en privatperson?"
"Ja... det kan jag ju se av bilden, förstås. Vi kommer att lägga om den så du slipper betala."
"Vad bra, kan avsändare ha gjort något annorlunda?"
"Nej, allt stämmer för att inte betala moms på denna"
"Men varför har den fastnat hos er?"
"Det kan jag tyvärr inte svara på."
Förra moms-kravet jag fick var på 76 kr och 20 öre. De tog alltså ut en moms på 1,20 kr samt en admin-avgift på 75 kr. De kunde inte svara på var de fått 1,20 kr ifrån.
Det som är skrattretande är ju att operatören som tar samtalet kan avskriva momsen på en sekund genom att titta på bilden men personen som hanterar försändelsen och TAR bilden kan inte göra det (Vet nu inte om den som tar bilden och är den som handlägger den).
Att ringa in och köra samma visa är inte så farligt MEN att det tar upp till sju dagar extra för att den fastnar i tullen felaktigt är det som är segt.
Är det någon som har insyn i denna del av postnord/tullverket som har ett hum om vad det är frågan om?
|
|
|
|