Magic the Gathering
Magic the Gathering31214 medlemmar 1001 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Prime Speaker Zegana och Kruph... Reaping the Graves i end of tu ...
Goblin Welder med Cage
Senast läst: 20:30:27, 25/4 -19. Läst 646 gånger.
DaBoo
MEDLEM
Örebro
@svm s. 18/3 -15

4 rubriker
3 svar

Goblin Welder med Cage 13:00:00, 8/2 -19  
Hej!

Ponera scenariot att jag har på mitt fält en Goblin Welder , en Grafdigger's Cage , och Grindstone . I min grav har jag Painter's Servant .

Om jag med Goblin Welder targetar Grafdigger's Cage och Painter's Servant har jag som förståelse att Grafdigger's Cage går i graven, men Painter's Servant stannar kvar i graven.
Alltså en interaktion liknande att Rest in Peace exilas av sin egna text om den blir destroyed av en spell.

Men eftersom jag har som hobby att förstå regelverket bättre, vill jag alltså förstå *varför* detta händer .. vilka texter i regelverket som påverkar detta etc etc.

Uppdaterad: 13:00:48, 8/2 -19

dumdidum

Golgari
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/9 -12

0 rubriker
13 svar

1. Kan en vanlig artefakt komma i... 14:12:19, 8/2 -19  
Kan en vanlig artefakt komma i spel feåb graven om man har grafdigger cage och en effekt som är 'all your artifacts are creatures with p/t equal ti its cc"
AJN

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 7/7 -14

5 rubriker
40 svar

2. Just med Goblin Welder så händ... 15:31:31, 8/2 -19  
Just med Goblin Welder så händer det ingenting, pga Welders förmåga säger att man offrar artifakten i spel och tar in den andra artifakten från graven samtidigt vilket Cage förhindrar så det kommer sluta med att din Welder är tappad, Cage ligger kvar i spel och Painter's Servant ligger kvar i graven.

Cages förmåga är en "static ability" och fungerar annorlunda än replacement effects
604.1: Static abilities do something all the time rather than being activated or triggered. They are written as statements, and they're simply true.
Det vill säga, de gäller bara så länge Cage ligger ute


604.2: Static abilities create continuous effects, some of which are prevention effects or replacement effects. These effects are active as long as the permanent with the ability remains on the battlefield and has the ability, or as long as the object with the ability remains in the appropriate zone, as described in rule 112.6.

Om du t.ex offrade Cage till Trash for Treasure, då kommer Painter's Servant ute på fältet då Cage har offrats som en del av Trash for Treasures kostnad och vid resolve så ligger inte Cage på fältet längre och dess förmåga har slutat gälla.
 
"Jag kastar den engelska ordboken mot dig! Du blir krossad ordagrant."
Uppdaterad: 15:46:06, 8/2 -19
AJN

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 7/7 -14

5 rubriker
40 svar

3. Det går alldeles utmärkt, om v... 15:58:25, 8/2 -19  
dumdidum skrev 14:12, 8/2 -19 Kan en vanlig artefakt komma i spel feåb graven om man har grafdigger cage och en effekt som är 'all your artifacts are creatures with p/t equal ti its cc"

Det går alldeles utmärkt, om vi tar till exempel March of the Machines så påverkas bara artifakterna som finns i spel, de non-creature artifakter som ligger i graven blir inte creatures förrens de kommer ut i spel.
 
"Jag kastar den engelska ordboken mot dig! Du blir krossad ordagrant."
DaBoo
MEDLEM
Örebro
@svm s. 18/3 -15

4 rubriker
3 svar

4. Nej, från vad jag förstått kom... 02:10:42, 9/2 -19  
AJN skrev 15:31, 8/2 -19 Just med Goblin Welder så händer det ingenting, pga Welders förmåga säger att man offrar artifakten i spel och tar in den andra artifakten från graven samtidigt vilket Cage förhindrar så det kommer sluta med att din Welder är tappad, Cage ligger kvar i spel och Painter's Servant ligger kvar i graven.

Cages förmåga är en "static ability" och fungerar annorlunda än replacement effects
604.1: Static abilities do something all the time rather than being activated or triggered. They are written as statements, and they're simply true.
Det vill säga, de gäller bara så länge Cage ligger ute


604.2: Static abilities create continuous effects, some of which are prevention effects or replacement effects. These effects are active as long as the permanent with the ability remains on the battlefield and has the ability, or as long as the object with the ability remains in the appropriate zone, as described in rule 112.6.

Om du t.ex offrade Cage till Trash for Treasure, då kommer Painter's Servant ute på fältet då Cage har offrats som en del av Trash for Treasures kostnad och vid resolve så ligger inte Cage på fältet längre och dess förmåga har slutat gälla.

Nej, från vad jag förstått kommer Grafdigger's Cage att bli sacrificed.
Men pga spelregler kommer inte Painter's Servant in i spel, utan ligger kvar i graven.

Både Cage och Servant kommer vara i graven efter Welder's resolve.

Det jag undrar över är vilka regler som påstyrker detta, inte ifall scenariot händer eller inte
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

55 rubriker
1725 svar

5. 611.3. A continuous effect may... 13:26:15, 9/2 -19  
611.3. A continuous effect may be generated by the static ability of an object.

611.3a A continuous effect generated by a static ability isn’t “locked in”; it applies at any given moment to whatever its text indicates.

611.3b The effect applies at all times that the permanent generating it is on the battlefield or the object generating it is in the appropriate zone.


Nu, från Goblin Welders errata:
"... that player simultaneously sacrifices the artifact and returns the artifact card to the battlefield.".

"Simultaneously" innebär att du gör just det, båda sakerna händer exakt samtidigt. Problemet är att den statiska abilityn från Cage fortfarande är aktiv när du försöker hämta tillbaka Servant. Detta pga att sådana effekter tittar tittar på brädet just "innan" du försöker göra någonting.
Vid det laget ser spelet att creatures inte kan hämtas fårn graven till spel. Därmed kommer du att hoppa över att göra just det.

Du genomför dock så mycket du kan av effekten: du offrar Cage.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 13:27:18, 9/2 -19
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!