Sök SvenskaMagic |
|
Sök kort:
Sök medlem:
Sök stad:
|
Sök forumet:
Sök regelterm:
Sök lek:
|
|
Kub-tråden
|
Senast läst: 12:35:44, 28/3 -24. Läst 9247 gånger.
|
|
|
Motz4
MEDLEM MEDLEM | |
Grundstommen i SvenskaMagic utgörs av alla våra fina medlemmar.
|
@svm s. 6/1 -05
69 rubriker
644 svar
|
|
Kub-tråden
09:36:41, 29/1 -19
|
|
Inte lyckats hitta någon dedikerad tråd för kubfans här på SVM, därför skapar jag en. Vet inte under vilken rubrik tråden ska ligga, egentligen skulle jag vilja placera den under limited eftersom kub i stora drag är limited men samtidigt är detta inget format som spelas på turneringsnivå, tyvärr (ibland händer det dock, exempelvis SCG invitational dec-18 där det avslutades med en poweredkub!).
Nåväl. Efter att ha spelat allsköns format under ett antal år har jag landat i att kub tveklöst är det roligaste. För den som inte är bekant med formatet hade jag inte tänkt redogöra för det här, utan hänvisar till vår vän google.
Här är min kublista:
http://www.cubetutor.com/viewcube/102729
540 kort, unpowered (enligt mig innefattar powered även sol ring, LoA, mana drain m.m.).
Diskutera:
a) Varför spelar du kub?
b) Powered vs. Unpowered?
c) Favoritlek?
a) Att få bygga nya unika lekar vid varje draft med de bästa korten från hela magics tidslinje i kombination med oförutsägbara matcher. Jag har lyckats spela runda 4 följt av runda 5. Enough said!
b) Unpowered. Black lotus och moxar i all ära - men jag tycker att kub är som roligast när spelaren blir belönad för skickligt lekbygge samt spel. Att möta T1 eller är varken kul eller ett resultat av skicklighet.
Den uppmärksamme som kikat på min lista har kanske noterat att finns med, ett kort som kan leda till T1/T2 Emrakul. Skillnaden, jämfört med T1 + Jace, är att är mer specifik och kräver en viss typ av lek för att göra något. kommer vara bra i 100% av lekarna som byggs. Med det sagt är det så klart en svår avvägning som säkert flera kubkonstruktörer erfarit; vart går egentligen den där magiska gränsen mellan unpowered och powered kort? Det som också gör kub till ett bra och tidlöst format är möjligheten att ändra kuben när som, för att bättre anpassa den stil som spelgruppen föredrar. Slutligen tycker jag att det ska finnas utrymme att ibland - när spelaren lyckas få till stånd rätt kombination av kort - att göra brutna saker.
c) Svårt! Antagligen någon kontrollhistoria med blå som bas.
Uppdaterad: 11:40:20, 29/1 -19 |
|
|
|